R1300 GS

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Verdekke, 1 S te veel en plots krijg je andere vertaling idd

bezogen auf die Lausfleistung des Bauteils = gebaseerd op de prestaties van het onderdeel
bezogen auf die Laufleistung des Bauteils = op basis van de kilometerstand van het onderdeel

Al kan ik mij idd niet voorstellen dat ze vroegtijdig cardans gaan vervangen...
Toen mijn cardan ten einde ging was dit echt te voorspellen op basis van het rijgedrag.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: R1300 GS

Post by TuttoTerreno »

ge moet er niet zo veel achter zoeken.

BMW wil dat ge jaarlijks bij hen op onderhoud komt. Zij die weinig km doen, "verbruiken" hun 10k, 20k, 30k .. onderhoudsbeurten bij telkens lagere km stand. Dus het kan zijn dat ge na 7 jaar op "80k onderhoud moet", terwijl er maar pakweg 30k km op de teller staan. In dat geval moet dan de as niet gewisseld worden.

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

F M wrote: 20 Oct 2023 15:01
TuttoTerreno wrote: 19 Oct 2023 18:16 De vertaling van Laufleistung is kilometerstand.
Klopt, zowel in Google Translate en Deepl. En Tutto zal ook wel wat Duits kennen, neem ik aan. Dus toch gewoon op die kilometerstand...

Maar ik veronderstel toch dat de dealers nog de keuze zullen laten aan de eigenaars om het al dan niet uit te laten voeren?
Trek het u niet aan. Zorg dat uw oranje benzinefilter en waterpomp in orde zijn en rijden. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Ik trek het me ook niet aan. De kans dat ik de cardan van mijn KTM moet vervangen lijkt me wel heel klein. :lol:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Toch jammer dat die asymmetrische smoel verdwenen is.
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... Q3f-ZuG3Wk

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

1200 GSa naast R1300GS

Image

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: R1300 GS

Post by Bij »

mja zone 1200 GSA is ook wel een bakbeest hé.
Ik vind de BMW GS'en mooi tot en met de 1150 al wat er nadien gekomen is :wall:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

ne goldwing op noppebanden?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Muug wrote: 29 Sep 2023 18:37
Muug wrote: 29 Sep 2023 12:07 En hebben de knoppen aan het stuur nu al een contourverlichting?
Allez, heeft er niemand een antwoord?
Nee, maar ze zijn er blijkbaar mee bezig...


User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Blackbert wrote: 23 Oct 2023 21:26 ne goldwing op noppebanden?
:w00t:

Effenaf.

Wat de contourverlichting betreft: er moet nog iets te wensen overblijven eh. 8-) Dus in 2025 gaan ze met een 1350cc uitkomen, speciaal voor die contourverlichting.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Stefke wrote: 23 Oct 2023 18:57 Toch jammer dat die asymmetrische smoel verdwenen is.
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... Q3f-ZuG3Wk
Moderner en moderner en moderner...
en ondertussen zit ik te denken om mijn ultra moderne R1200RS van 2017 - waarmee ik véél te rap rijd en die eigenlijk véél te goed is - te vervangen door een BMW R100R Classic van 1995 :lipsrsealed2: :pillepalle: :shock:

Ik begin te snappen waarom hele oude mensen met héle oude moto's blijven rondtuffen. :peepwall:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Muug wrote: 24 Oct 2023 10:32 Moderner en moderner en moderner...
en ondertussen zit ik te denken om mijn ultra moderne R1200RS van 2017 - waarmee ik véél te rap rijd en die eigenlijk véél te goed is - te vervangen door een BMW R100R Classic van 1995 :lipsrsealed2: :pillepalle: :shock:

Ik begin te snappen waarom hele oude mensen met héle oude moto's blijven rondtuffen. :peepwall:
DOEN zeg ik u... btw hebt gij zo nen R100R al eens gehad?

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Stefke wrote: 23 Oct 2023 18:57 Toch jammer dat die asymmetrische smoel verdwenen is.
https://www.motoren-toerisme.be/nieuws/ ... Q3f-ZuG3Wk
En toen die assymetrische smoel uitkwam vonden velen het jammer dat die rechthoekige smoel verdwenen was.
En toen die rechthoekige smoel uitkwam vonden velen het jammer dat die ronde smoel verdwenen was.
En...
:lipsrsealed2:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: R1300 GS

Post by F M »

Muug wrote: 24 Oct 2023 10:32 Ik begin te snappen waarom hele oude mensen met héle oude moto's blijven rondtuffen. :peepwall:
Dan ben ik precies geen hele oude mens, dankuwel. :ugeek:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Koeno wrote: 24 Oct 2023 10:33
Muug wrote: 24 Oct 2023 10:32 Moderner en moderner en moderner...
en ondertussen zit ik te denken om mijn ultra moderne R1200RS van 2017 - waarmee ik véél te rap rijd en die eigenlijk véél te goed is - te vervangen door een BMW R100R Classic van 1995 :lipsrsealed2: :pillepalle: :shock:

Ik begin te snappen waarom hele oude mensen met héle oude moto's blijven rondtuffen. :peepwall:
DOEN zeg ik u... btw hebt gij zo nen R100R al eens gehad?
Jazeker, en met een schone winst verkocht aan een collega 8-)

Dat verzekeringsgedoe is trouwens nog altijd niet afgelopen hoor, dus 't zal nog efkes moeten wachten. :wall:

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: R1300 GS

Post by Blackbert »

Stefke wrote: 23 Oct 2023 22:14
Als ge een beetje luistert naar wat Goofy te vertellen heeft is er maar 1 conclusie aan vast te knopen: wa ne f#cking janettenmoto.
een retedure Akra die nog steeds klinkt als mijn bosmaaier.
gat gaat omhoog om hem te kunnen opbokken ... serieus.
over gat gesproken, er gaat redelijk rap ene droog in gepakt worden omdat de combi achterlicht/remlicht/pinkers in die kleine units volledig onduidelijk is. dat zo iets road legal gekeurd geraakt in tijden dat alles veiliger moet worden?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: R1300 GS

Post by Stefke »

Blackbert wrote: 24 Oct 2023 11:18 Als ge een beetje luistert naar wat Goofy te vertellen heeft is er maar 1 conclusie aan vast te knopen: wa ne f#cking janettenmoto.
een retedure Akra die nog steeds klinkt als mijn bosmaaier.
gat gaat omhoog om hem te kunnen opbokken ... serieus.
over gat gesproken, er gaat redelijk rap ene droog in gepakt worden omdat de combi achterlicht/remlicht/pinkers in die kleine units volledig onduidelijk is. dat zo iets road legal gekeurd geraakt in tijden dat alles veiliger moet worden?
:mrgreen: maar yep, die bedenkingen heb ik mij ook gemaakt.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: R1300 GS

Post by Muug »

Er zijn in het topsegment wel nog meer moto's die "iets doen met de vering" om het opstappen/opbokken te vergemakkelijken. :|
Wat las ik overlaatst: ene die zijn demping helemaal opendraait als ge hem rechtzet, zodat de moto wat lager komt te staan, zodat ge uw been er gemakkelijker kunt oversmijten, ik ben het merk al vergeten. En Harley dan, die sowieso verlaagt als ge bijna in stilstand zijt, zodat ge gemakkelijker uwe voet aan de grond krijgt. :dontknow:

Op het lc8.nl forum zit er ook ene die zijn 1250Gs weggedaan heeft omdat 'm te glad was, te perfect. Heeft nu al een jaar vele (sleutel)avonturen met zijn 990 :mrgreen: En 't is niet Koeno, lol.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: R1300 GS

Post by Koeno »

Muug wrote: 24 Oct 2023 11:34 Op het lc8.nl forum zit er ook ene die zijn 1250Gs weggedaan heeft omdat 'm te glad was, te perfect. Heeft nu al een jaar vele (sleutel)avonturen met zijn 990 :mrgreen: En 't is niet Koeno, lol.
Begint ni over mensen die nen goeie GS wegdoen voor nen 990 met sleutelavonturen... mijn dubbele maagzweer speelt spontaan weer op

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: R1300 GS

Post by Jopet »

Koeno wrote: 23 Oct 2023 19:06 1200 GSa naast R1300GS
Ja maar dit zijn appels met peren vergelijken, een uitverbreedde GSA 1200 is ook veel breder dan een gewone GS 1200.
Toen ik mijn Gsa gekocht heb in '18 had ik ook eerst een testrit gedaan met de GS, en dan voelde ik ook hoeveel ranker de gewone GS was, het zadel van GSa is ook breder dan de GS, en ook rijdend is de GS gemakkelijker om van links naar recht te smijten, maar de GSa heeft een veel betere windbescherming en dit heeft mij overtuigd, zeker niet omdat hij beter reed, integendeel.

Dus in feite moet je de gewone GS 1200/1250 eens ernaast zetten en dan zal het wat minder schelen, de 1300 zal wel nog ietsje ranker zijn maar niet zoveel.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Post Reply