E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Jopet »

E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R :w00t:
Het nieuwe systeem voor de mensen die geen echte automaat willen, een combinatie tussen de AS van Yamaha, de DCT van Honda en de quickshifters?
Hieronder wat meer uitleg en een filmpje waar ze het ook tonen hoe het werkt....

Hoe de Honda E-Clutch werkt:

De Honda E-Clutch geeft voor elk type motorrijder een nieuwe dimensie aan het motorrijden, van beginneling tot doorwinterde expert. Er worden elementen gebruikt van de technologie en performantie van zowel quickshifters, manuele koppelingen als Honda's unieke Dual Clutch Transmission technologie om een unieke mix te maken van al deze beproefde methodes.

Tijdens de gangwissel wordt een geharmoniseerde combinatie gemaakt van de werking van een 'semi-koppeling', onderbreking van de brandstoftoevoer en ontstekingsregeling om schakelschokken te vermijden en een ultra-zachte overgang te bewerkstelligen. De koppelingsbediening zelf wordt aangestuurd door een actuator - vergelijkbaar met degenen die worden gebruikt in Honda's unieke Dual Clutch Transmission versnellingsbakken - die zich in het rechter motordeksel bevindt. Alles wat je moet doen is gas geven en met het schakelpedaal van versnelling wisselen. En als je op een bepaald moment de koppeling manueel wenst te bedienen dan grijp je gewoon het hendel vast en doe je dat. En een paar seconden later neemt de E-Clutch technologie het terug over. Als alternatief is er de mogelijkheid om via het TFT scherm het systeem uit te schakelen voor een individuele rit

Hier de uitleg met een filmpje:



Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Blackbert »

Proficiat Honda, Ge kunt het.
Kan de chauffeur dat systeem ook omdraaien, 1 omhoog en de rest omlaag. Voor op 't circuit. Want da's in mijn ouwe ogen de enige plaats waar je er echt iets zou kunnen aan hebben.

Maar zoals de sinterklaaspakjesbox van Bpost, het zal wel nuttig zijn voor sommige mensen. :devil:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by OzzePaa »

:stupid: Mijgedacht :headbang:
Het zal ook wel aan mijn vastgeroeste gewoontes liggen, maar bij eender welke "automaat" blijf ik het samenspel missen van remmen/gas/schakelmoment en aangrijpen/laten "opkomen" van de koppeling ... Zou dat laatste dus bij deze E-clutch wél kunnen als je beslist om "gewoon" zelf te schakelen :?: :? :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Stoffel »

Ik denk dat zoiets de jongere rijders wel aanspreekt, of de oudere met lichamelijke problemen met te schakelen… en op dat vlak is dat een mooie evolutie van Honda 👍
Ik hou persoonlijk van het schakelen met de motorfiets, heeft zijn charme…
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Muug »

Wat is de meerwaarde?

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Blackbert »

Stoffel wrote: 08 Nov 2023 21:06 Ik denk dat zoiets de jongere rijders wel aanspreekt, of de oudere met lichamelijke problemen met te schakelen… en op dat vlak is dat een mooie evolutie van Honda 👍
Ik hou persoonlijk van het schakelen met de motorfiets, heeft zijn charme…
Ja.
Mijn bompa had 2 stukken veelgebruikt gereedschap: hamer en schroevendraaier. en zijn hersens.
Min kinderen hebben 1 veelgebruikt gereedschap: smartphone. liefst de laatste nieuwe.

Als je problemen hebt om te schakelen (wat met deze ook nog moet gebeuren, ontkoppelen niet) dan is de kans groot dat je vroeg of laat ook op uw bakkes gaat als je dat voetje moet zetten.

Mee eens. net zoals in een auto.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Blackbert »

Muug wrote: 08 Nov 2023 21:20 Wat is de meerwaarde?
Dat je weer minder vaardigheden moet aanleren om u met zo'n ding te verplaatsen?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Blackbert »

OzzePaa wrote: 08 Nov 2023 21:02 :stupid: Mijgedacht :headbang:
Het zal ook wel aan mijn vastgeroeste gewoontes liggen, maar bij eender welke "automaat" blijf ik het samenspel missen van remmen/gas/schakelmoment en aangrijpen/laten "opkomen" van de koppeling ... Zou dat laatste dus bij deze E-clutch wél kunnen als je beslist om "gewoon" zelf te schakelen :?: :? :dontknow:
Blijkbaar zal dat kunnen, als je het eerst afzet.

Ik miste dat ook, onlangs in een A5 tfsi. Schakelt boterzacht en op lage toeren van 1 naar 8. draait 1800 rpm aan 120. en verbruikt volgens de computer minder dan mijn 1600cc partnerke. maar dat is zo dood als een pier. geen motorgeluid, geen rijgeluiden, geen gevoel wat er tussen uw auto en de weg gebeurd. en geen motorrem, wat redelijk ergerlijk en enigszins gevaarlijk is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Muug »

Ja ik ben ook wel verslaafd aan de motorrem.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Schussboelie »

Elektrisch rijden he, motorrem zat!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Muug »

:lipsrsealed2: :lipsrsealed2: :lipsrsealed2:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by F M »

Stoffel wrote: 08 Nov 2023 21:06 Ik denk dat zoiets de jongere rijders wel aanspreekt,
Bedankt. Onrechtstreeks ben ik weer een jongere genoemd.
I am confused. Oh no, maybe not!

Online
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Raketman »

Mijn eerste indruk : we gaan de zaken weer eens nodeloos ingewikkeld maken...
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Muug »

Dat alleszins.
Miljoenen investeren in het flawless laten werken van een in sé oersimpel proces.
Vandaar mijn vraag, wat is de meerwaarde?

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Blackbert »

Wel, de millenials, GenZ, nerds, hipsters, noem het zoals je wil, zijn niet geboeid door het besturen en bedienen van een voertuig. Ze willen een "experience". Of nee, zo veel mogelijk experiences, want ze zijn snel verveeld. Herinner u de profetische woorden van Kurt Cobain uit 1991: here we are now, entertain us. Toen was het luide muziek en wat minder legale produkten. Nu nog eigenlijk, maar er moet een dikke laag high tech shit onder of over liggen. Zodat het niet teveel eigen input meer vraagt. Entertain us, we zijn hier, voer ons mee.

De dochter, oa verantwoordelijk voor het leasewagenpark, werd door de dealer uitgenodigd naar de voorstelling van de nieuwe Mini. Zij helemaal waw, en nog wat adjectieven. Mij leek het vooral het voorlopige toppunt van afleiding. Zelfs nu, met de haar toegewezen Mini, duurt dat 5 minuten eer ze vertrokken geraakt, want eerst moet dat en dat en dat geconnecteerd en ingesteld worden.
Als je er zin in hebt, hier is een typevoorbeeld van zo'n youngster die het allemaal uitlegt:
Lijkt erop dat ge ergens aan de chaussée d'amour binnenstapt.
Toegegeven, mooi dat ze dat allemaal kunnen. Maar het heeft geen zin, integendeel. Die pipo vat het allemaal goed samen, ergens in die video. Over het moeten aanleren van nieuwe vaardigheden om zich bezig te houden terwijl zijn auto opgeladen wordt. Gelukkig kan 'm spelletjes spelen op dat dashboard.
Urbanus had ook profetische woorden. :cry:
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Koeno »

Ik mag dinsdag mijn nieuwe vol elektrische lease-wagen gaan afhalen.
Gisteren mailtje gehad van de verkoper op welke tools/apps/omgevingen ik allemaal een account moet aanmaken om dinsdag te kunnen vertrekken met die wagen.
Voorzie ook 1,5uur voor alles in te stellen en uitgelegd te krijgen....

bizarre dingen allemaal...

nu ontwikkelingen als deze heb ik weinig kritiek op...
Mensen die fysieke problemen hebben kunnen hier enkel voordeel uit halen...
iemand die graag nog schakelt, maar het mogelijks niet de hele dag kan volhouden kan zo toch kiezen voor manueel te rijden of bijna dct-gewijs te rijden...

Natuurlijk moet Honda nu bewijzen dat dat niet constant in panne valt...
Maar ik heb nog maar zelden horror verhalen over die DCT gehoord, dus ik vermoed dat ze hier ook wel over nagedacht hebben?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by OzzePaa »

Dat die geavanceerde technologie een zegen is voor sommige mensen hoorde mij niet zeggen, maar voor de rest ist veelal Spielerei zoals BB voortreffelijk verwoordt.
Mensen kunnen/willen vandaag niet meer "mee den otto rijden" ; men wil zich in een voertuig (laten) verplaatsen en dat met zo weinig mogelijk "hassle" van zelf iets te moeten kunnen/doen om die essentiële functie van zo'n apparaat te benutten. 15 minuten over een dashboard ... en dan nog enkel over hoe het er uit ziet en u kan "entertainen", indeed.
Wél heel frappant dat de enthousiaste pipo de witte analoge tachometer-projectie uit 1964 de coolste vond.

Hoe goed/plezant/karakteristiek een auto/moto rijdt is van weinig belang meer (en al helemaal niet alst allemaal full-electrics gaan zijn) : driving experience betekent tegenwoordig inderdaad eerder waar je je allemaal kan mee ledig houden terwijl het voertuig zich verplaatst :roll:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by petervdc »

Muug wrote: 09 Nov 2023 21:36 Vandaar mijn vraag, wat is de meerwaarde?
File rijden ? druk stadsverkeer ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by Muug »

En daarvoor vele miljoenen dollars investeren? :dontknow:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: E-Clutch-technologie op de nieuwe CBR 650R & CB 650R

Post by F M »

Zowat iedereen hier is het er over eens dat dat allemaal niet nodig is voor hen. En toch word ter zo vol overgave over geschreven.

Gewoon niet kopen als het je niet interesseert, is dat niet genoeg ? :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply