Blackbert wrote: ↑20 Oct 2023 18:23
In % zijn de grootste kanshebbers op slechte afloop, met voorsprong, de camioneurs en de motards.
Hola hola hola, ik denk hier dat bepaalde cijfers totaal verkeerd geïnterpreteerd worden.....
De cijfers waarover dat jij het hebt dat zijn, wanneer er een slachtoffer is, hoeveel procent kans is er op dodelijke afloop...
Aandeel doden 30 dagen in verhouding tot het totaal aantal slachtoffers per type weggebruiker is bij vrachtwagens in 22 inderdaad 3.40 %
Aandeel doden 30 dagen in verhouding tot het totaal aantal slachtoffers per type weggebruiker is bij motards + 400cc in 22 3,09 %
Aandeel doden 30 dagen in verhouding tot het totaal aantal slachtoffers per type weggebruiker is bij fietsers in 22 maar 0,79 %
Als ik jouw redenering volg dan heb je als vrachtwagenbestuurder 4,3 maal meer en als motard +400cc 3,9 maal meer kans op dodelijke afloop in vergelijking met een fietser.... maar laten we nu eens de cijfers er bij nemen.
Alle Vrachtwagens + 3,5 Ton
In 22 waren er 324 ongevallen met slachtoffers, waarvan er 11 fataal waren, 11 doden op 324 is inderdaad 3,40 %
Motards + 400 cc
In 22 waren er 1.650 ongevallen met slachtoffers, waarvan 51 fataal waren, 51 doden op 1650 is inderdaad 3,09 %
Fietsers
In 22 waren zo maar eventjes 13.238 ongevallen met slachtoffers, waarvan 102 fataal waren, 102 doden op 13238 is maar 0,79 %
Maar dit zijn enkel cijfers over slachtoffers bij een ongeval.
Als je deze cijfers hier volgt dan zijn fietsers bij 13.238 ongevallen en truckers maar bij 324 ongevallen betrokken, wat zou betekenen dat truckers maar bij 2,44 % en fietsers bij 97,56 % van de ongevallen betrokken zijn, maar toch heb als trucker 4,3 maal meer kans op dodelijke afloop.....
Dit klopt natuurlijk niet.
Wat we hier missen en niet in de cijfers terug te vinden zijn is het aantal ongevallen zonder slachtoffer.
Als morgen 100 truckers 100 fietsers aanrijden, dan heb je bij de truckers hoogstwaarschijnlijk 0 % slachtoffers en bij de fietsers waarschijnlijk 99% slachtoffers en ook een heel groot aantal dodelijke slachtoffers, maar toch volgens bovenstaande statistiek dat Blackbert aanhaalt zou de trucker 4,3 maal meer kans moeten maken op dodelijke afloop
Het probleem is, voordat een trucker bij een ongeval gewond geraakt het meestal al een zeer zwaar ongeval moet zijn, een fietser, motard, auto of ander obstakel aanrijden aan een niet te hoge snelheid zal bij de truckers meestal geen slachtoffers maken.
Terwijl een fietser die bij manier van spreken aan 5 km/u een duwtje krijgt van een andere weggebruiker al in het hospitaal terecht komt...
Als we dan terug keren naar dodelijke slachtoffers dan moet je ook eens afvragen hoeveel kilometers een trucker per jaar aflegt t.o.v. een fietser, ikzelf rij zo'n 70 80.000 km per jaar, mijn vrouw die laten we zeggen 5 dagen op 7 met de fiets rijdt zo'n 1500 km per jaar, als we dan een statistiek zouden maken slachtoffers per afgelegde kilometer dan zou je toch ook heel andere cijfers krijgen.
Conclusie: In tegenstelling tot de cijfers van Blackbert zou ik durven zeggen dat de minste kans op dodelijke afloop net bij de camioneurs ligt.....