Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by TuttoTerreno »

Ik heb in een ouw voituur zo een 12v plug met usb poorten, bluetooth radiozender en terzijde een volt display.

Bij het starten wordt die 12V poort afgesloten bij mijn auto, denk ik, dus het laagste voltage kan ik niet aflezen. Spanning in rust en tijdens rijden geen probleem.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Koeno »

Goed punt, dat zou ik eens moeten testen inderdaad of er tijdens de start effectief stroom op die aansluiting blijft staan.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by duibhce Kaelann »

Zakken tot 9V bij het starten is normaal. Als die lager zakt heeft die niet genoeg oempf meer om uw motor te starten, zeker niet op een 1000cc.
Wanneer de motor draait zou dat moeten stijgen naar +-13.7 - 14.2 V.
Met 12.2V in rust zou ik wel verwachten dat het nog genoeg is om de motor gestart te krijgen (en dus boven de 9V uit te blijven tijdens het starten), maar ik heb niet veel ervaring met 1000cc motoren. En als dat al 4 dagen na het opladen het geval is heb je ofwel ergens een verlies of is de batterij inderdaad op zijn laatste poten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: 29 Dec 2023 08:51 Zakken tot 9V bij het starten is normaal. Als die lager zakt heeft die niet genoeg oempf meer om uw motor te starten, zeker niet op een 1000cc.
Wanneer de motor draait zou dat moeten stijgen naar +-13.7 - 14.2 V.
Met 12.2V in rust zou ik wel verwachten dat het nog genoeg is om de motor gestart te krijgen (en dus boven de 9V uit te blijven tijdens het starten), maar ik heb niet veel ervaring met 1000cc motoren. En als dat al 4 dagen na het opladen het geval is heb je ofwel ergens een verlies of is de batterij inderdaad op zijn laatste poten.
Is bij mijn 1190 zo, na 4d is de (nieuwe) batterij plat. Geen zin om uren of dagen ernaar te laten zoeken.
Thuis de druppellader en op verplaatsing de Noco.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Muug »

Accu van de RS opgeladen.
Met de vingers aan het trommelen omdat de onderdelen voor de KTM nog niet geleverd zijn. :lipsrsealed2:
Goesting om de RS te verkopen.
Goesting in testrit met de nieuwe Himalayan.
Minder en minder goesting in een CRF300L/Rally.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2023

Post by Raketman »

Koeno wrote: 29 Dec 2023 08:23
- Gisteren (28december) de batterij gemeten:
Contact uit: 12,2V
Contact aan: 11.8V
Startpoging: tot 8 volt zakken
mijn conclusie: batterij te plat/stuk, want op 4 dagen tijd dus eigenlijk de oempfh kwijt om te starten).
- gisteren de batterij aan de lader gehangen (you never know) maar stiekem ook al batterij besteld.
- Deze ochtend batterij gemeten:
Contact uit: +/-12,6V
Contact aan: +/- 12.2V
Startpoging: tot 9,5 volt zakken en? vlam dat beest start opnieuw.
Ze is nog niet dood maar het einde is in zicht. Onder de 10V is niet ok bij het starten. Bij mijn beide KTM's gingen de batterijen nooit langer mee dan 2 jaar. N o o i t :? :| . Het geploeter door water doet nooit geen deugd. check ook eens grondig uw startrelais. Zeker als ge veel in de modder speelt laden die aansluitingen vol. Los van merk : de kwaliteit van de batterijen gaat er zienderogend op achteruit. Vroeger had ik mijn hand in't vuur gestoken voor Yuasa, maar die tijd is ook allang voorbij. De eerste batterij van mijn AT was dood na 1,5 jaar. De tweede na 4,5 jaar. Nu zit er een Lithium in bij wijze van experiment.
Nil volentibus arduum

Locked