Het is eens iets anders
Onze VW T4 campervan had afgelopen jaar al wat elektrische updates/verbeteringen gekregen (naast een pak mechanisch inhaalwerk) en daardoor was onze Noorwegen-reis best dik in orde. Maar twee maandjes later bleek de huishoudaccu zo plat als een overreden regenworm te zijn. Volledig opladen hielp niet. Bleek dat ding een gewone startaccu te zijn, die niet gemaakt zijn om meer dan 20% te ontladen, wat we ongetwijfeld regelmatig gedaan hebben in NW, en er bleek ook een kleine Ampère lekstroom te zijn, waardoor die wellicht al meerdere weken superplat was. Allemaal niet goed voor zo'n ding.
Na veel wikken en wegen toch een (medium dure) LiFePO4-accu van 120Ah gekocht en geplaatst in combi met een Victron Smartshunt, mét display in de keukenconsole. Erg handig om je stroomverbruik in de gaten te houden (en te weten hoeveel offgrid-tijd je nog hebt.)
En jawel, we hebben een lekstroom van 0,95A! Zo trek je de grootste accu op enkele dagen leeg natuurlijk.
Dus nu mogen we daar naar op zoek. Zo gaat de winter rap gepasseerd zijn.
lekstroom
Re: lekstroom
Ola.. als de lekstroom continue is ga je wel snel de oorzaak kunnen uitmeten & vinden
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
Re: lekstroom
Update.
Er was geen lekstroom, het was gewoon default behaviour van de Cyrix CT relais. Ik verklaar me nader: die slimme scheidingsrelais houdt de spanning van beide accu's (start en huishouden) in de gaten. Als die op één van beide een hogere spanning registreert, dan concludeert ie dat die door een externe bron wordt opgeladen en dan gaat ie de twee accu's koppelen, zodat ze alletwee mooi opgeladen worden. Dat gebeurt dus als je ofwel de camper aan de netstroom hangt, ofwel als de motor draait. Zolang beide accu's loodzuur waren, werkte dat perfect, want die hebben dezelfde rustspanning.
Maar ik had een LiFePO4-accu geplaatst als hh accu. En die zijn rustspannnig is zodanig hoog dat de Cyrix-relais echt dacht dat die werd opgeladen. Dus die relais sloot, waarop de hh accu de startaccu begon te druppelladen. Er stroomde bijgevolg stroom doorheen de Victron Smartshunt, die ik evenzeer gemonteerd had, omdat je daar de lading van de hh accu heel nauwkeurig mee kan opvolgen. Altijd handig als je offgrid wilt gaan staan, en je batterij niet compleet wilt leegzuigen. En die druppelstroom fluctueerde, in functie van de "leegte" van de startaccu. Kleinste stroom was 0,22A, wat exact het verbruik is van die Cyrix relais, als ie in rust gekoppeld is.
Dus: geen lekstroom, maar druppellaadstroom.
Oplossing: ofwel een schakelaartje aan die relais plaatsen, (onhandig en vergeetbaar gedoe) ofwel een DCDC 1212 booster plaatsen van 30-50A die de stroom regelt tussen de startaccu en de hh accu. En dat is hier vandaag gearriveerd.
Er was geen lekstroom, het was gewoon default behaviour van de Cyrix CT relais. Ik verklaar me nader: die slimme scheidingsrelais houdt de spanning van beide accu's (start en huishouden) in de gaten. Als die op één van beide een hogere spanning registreert, dan concludeert ie dat die door een externe bron wordt opgeladen en dan gaat ie de twee accu's koppelen, zodat ze alletwee mooi opgeladen worden. Dat gebeurt dus als je ofwel de camper aan de netstroom hangt, ofwel als de motor draait. Zolang beide accu's loodzuur waren, werkte dat perfect, want die hebben dezelfde rustspanning.
Maar ik had een LiFePO4-accu geplaatst als hh accu. En die zijn rustspannnig is zodanig hoog dat de Cyrix-relais echt dacht dat die werd opgeladen. Dus die relais sloot, waarop de hh accu de startaccu begon te druppelladen. Er stroomde bijgevolg stroom doorheen de Victron Smartshunt, die ik evenzeer gemonteerd had, omdat je daar de lading van de hh accu heel nauwkeurig mee kan opvolgen. Altijd handig als je offgrid wilt gaan staan, en je batterij niet compleet wilt leegzuigen. En die druppelstroom fluctueerde, in functie van de "leegte" van de startaccu. Kleinste stroom was 0,22A, wat exact het verbruik is van die Cyrix relais, als ie in rust gekoppeld is.
Dus: geen lekstroom, maar druppellaadstroom.
Oplossing: ofwel een schakelaartje aan die relais plaatsen, (onhandig en vergeetbaar gedoe) ofwel een DCDC 1212 booster plaatsen van 30-50A die de stroom regelt tussen de startaccu en de hh accu. En dat is hier vandaag gearriveerd.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2924
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: lekstroom
Sterk dat je dat gediagnosticeerd hebt gekregen!
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: lekstroom
Goed gevonden
Ik zou toch denken dat wanneer de spanning van de hh zakt deze 'druppelstroom' zou stoppen?
Ik zou toch denken dat wanneer de spanning van de hh zakt deze 'druppelstroom' zou stoppen?
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
Re: lekstroom
Nee dus, vanwege de hoge rustspanning ervan.
Re: lekstroom
Ja, er zitten soms rare dingen in zo'n mobiel huis. De rijdende villa van een vriend op Ducato frame had ook zo'n dingetje.
Zit een schakelaarke naast de dab radio, zodat die ook werkt met contact uit. Maar na 3 dagen stilstaan start dat spel niet meer. niet alleen de radio, maar ook de dab antenne verbruiken stroom van de startaccu.
En die startaccu krijgt geen stroom van de "wal" vanwege de startblokkering. Wat blijkbaar zou kunnen opgelost worden door er nog wat extra elektronica tussen te steken. Of, zoals hij 't nu doet, met een druppellader op de startaccu die in een 240V boordstopcontact zit.
Zit een schakelaarke naast de dab radio, zodat die ook werkt met contact uit. Maar na 3 dagen stilstaan start dat spel niet meer. niet alleen de radio, maar ook de dab antenne verbruiken stroom van de startaccu.
En die startaccu krijgt geen stroom van de "wal" vanwege de startblokkering. Wat blijkbaar zou kunnen opgelost worden door er nog wat extra elektronica tussen te steken. Of, zoals hij 't nu doet, met een druppellader op de startaccu die in een 240V boordstopcontact zit.
grease up your baby for a ball on the hill