25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Stoffel »

Uit interesse houd ik de 2dehands markt ook zo een beetje in het oog en moet toch vaststellen dat velen (te) hoge prijzen vragen, maar die blijven op het eerste gezicht ook heel lang te koop staan :twisted:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Jopet »

Ik blijf bij mijn stelling dat de keuring is er net gekomen om de koper te beschermen om dat er teveel malafide verkopers zijn...

Zou het zonder keuringsstations en car pass allemaal beter zijn, denk je nu echt dat iedereen zijn wagen/moto even goed zou blijven onderhouden dan dat ze nu verplicht zijn om door de keuring te geraken? Voor veel mensen zou het rijden zijn tot de auto/moto het niet meer doet, want die garagist zegt toch maar enkel dat bepaalde onderdelen zouden moeten vervangen worden om meer geld in zijn zakken te steken :o
En als die kilometers niet meer bijgehouden worden dan gaan we weer naar een tijd dat het geen enkele auto 100.000km heeft of geen enkele moto 20.000km. Maar zeer eigenaardig, aan nauwelijks 85.000km heeft die auto al een joint de culasse zoals we vroeger zo dikwijls hoorde maar nu nog zelden :?

Maar dan hier de vraag: hoe zouden jullie het dan "wel" doen.
Hoe zouden jullie dan mensen die totaal geen kennis hebben van auto's en moto's dan proberen te behoeden van een totale miskoop?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Koeno »

Goh, ik denk dat de meeste frustratie tov de keuring is.... dat het willekeurig is...
Het verhaal van onze ouwe Benz zal mij eeuwig bijblijven...
Jaren een een stuk opmerkingen over roest...
Het jaar dat onze eigenste garagist zegt: hiermee geraakt ge niet gekeurd (probleem met 1 remklauw, bodemplaat doorgeroest, en nog wat dingetjes): Blanco gekeurd...

Met mijn ASX afgekeurd voor versleten banden, terecht, had ik over het hoofd gezien.
Banden laten wisselen voor gloednieuwe winterbanden, zelfde dag terug kunnen gaan, gekeurd met de opmerking dat banden ver versleten waren...
Maar niemand die de banden toen bekeken had, want keurmeester heeft vanop afstand eens gekeken...

Alleh kom: dat schept geen vertrouwen.

Ik ken iemand die afgekeurd was met zijn motor vanwege de lampen.
Die rijdt gewoon blokske rond, gaat terug naar de keuring en hopsakee: gekeurd.

Alleh kom: dat schept geen vertrouwen.

Voor mij is die keuring niet echt het probleem, maar wel de kwaliteit ervan...
en dat schept frustratie...

Ik denk niet dat iemand een probleem heeft met de carpass die aantoont dat kilometerstand vrij goed klopt.
of met veiligheidscontroles...
Maar dan moet het wel goed in elkaar gestoken zijn, en geen willekeur zijn.

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Blackbert »

Op zich heb ik geen probleem met een keuring bij verkoop of na ongeval.
Maar begin al eens met "ongeval" te definiëren.
En de richtlijnen voor motorfietsen ook echt voor motorfietsen op te stellen. Nu is 't copy-paste van de afdeling vierwielers. Maak dan ineens dat al die richtlijnen ergens op slaan.
Zorg dat de keuringscentra en de keurders echt weten waarover het gaat. En de juiste apparatuur en kennis hebben om hun werk te doen.
Het is vaak niet simpel om te controleren of het frame krom of gescheurd is na een crash, maar moeilijk gaat ook, als je wil en kan.
Verhalen zoals die van Stefke kunnen dan niet meer. Of zoals mijn zoon: afgekeurd voor een parkeerlichtje en voor nummerplaatlampjes die "niet even veel licht geven".

Het moet niet zo ver doorslaan als in Duitsland, waar bijna elk schroefje op een moto dat niet standaard is een TUV goedkeuring moet hebben. Nee, als de elementen die de veiligheid van uzelf en anderen kunnen beïnvloeden in orde zijn is 't al lang goed. Banden, remmen, vering, stuurinrichting, frame en verlichting. Of dat nu een dure Akra is met E-keurmerk of een veel goedkopere Wings demper zonder, speelt geen rol. Als geluid en uitstoot binnen realistische normen zijn en dat hangt deftig vast: OK.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Stefke »

Jopet wrote: 20 Jan 2024 00:53 En als die kilometers niet meer bijgehouden worden dan gaan we weer naar een tijd dat het geen enkele auto 100.000km heeft of geen enkele moto 20.000km. Maar zeer eigenaardig, aan nauwelijks 85.000km heeft die auto al een joint de culasse zoals we vroeger zo dikwijls hoorde maar nu nog zelden :?
ge wilt niet weten wat er rondrijdt met de onjuiste kilometerstand. Carpass verandert niks aan dat gesjoemel. Genoeg spul op de markt met 180000 km op de teller en 400000 in de wielen... :dontknow:
Of zoals mijne maat zijn Golfke, net geen 4 jaar oud en 320000km. Is een tijdje later weer op de markt verschenen met 70000km. Niets op aan te merken eigenlijk. :dontknow:
Mijn andere maat doet dan weer in revisie van blokken, die heeft meer werk dan ooit. Wat ze daar in bulk afleveren van recente (2010-2023) blokken die in de soep gedraaid zijn is ook niet mis, zelfs niet 100000km gereden. :shock:

Jopet wrote: 20 Jan 2024 00:53 Maar dan hier de vraag: hoe zouden jullie het dan "wel" doen.
Hoe zouden jullie dan mensen die totaal geen kennis hebben van auto's en moto's dan proberen te behoeden van een totale miskoop?
Geen flauw idee. Dweilen met de kraan open vrees ik. :dontknow:
Ik denk trouwens dat FM een keurige recente okkazie gekocht heeft zoals het hoort, gekeurd, garantie, carpass en alles erbij. Ik heb de indruk dat dat helaas voor FM geen garantie was voor een succesverhaal. :(

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by F M »

Klopt, maar van een keuring verwacht ik dat vooral de veiligheidsaspecten goed gecontroleerd worden. Ik verwacht niet dat ze kunnen zien dat een motor 2000 km verder vast gaat lopen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by TuttoTerreno »

laat ons een kat een kat noemen, die motorkeuring is er enkel omdat een lobbygroep meer dan 30jaar lang in de EU zoete broodjes heeft gesmeerd. Met als drogredenen veiligheid, consumentenbescherming en wat ze allemaal kunnen uit hun duim zuigen. Misschien bij zulke regulering efkes afvragen: CUI BONO?

Ik lees dat de Deutsche Hauptuntersuchung (HU) hier slechte kritiek krijgt.

Tja, 't is een noodzakelijk kwaad, MAAR in de bondsrepubliek heeft men geen monopolie voor keurcentra gelijk in België. De regulator heeft minstens 3 keurorganisaties toegelaten: TüV, Dekra en KüS. dwz dat er wel wat competitie heerst tussen die aanbieders en dat de klant wat speelruimte krijgt.

In Z-Duitsland heeft de TüV vooral vaste keuringsstations. De andere twee, en vooral de KüS heeft daarnaast een hele hoop medewerkers die op verplaatsing (in de garages) 1x per week langskomen en de HU afnemen incl. de uitlaatgas test.

Bijgevolg, recente voertuigen in +/- originele toestand, die breng ik naar de TüV, groot station, dichtbij en dagelijk plekje vrij om te reserveren, easy.

Voor voertuigen die al wat hebben meegemaakt, en waaraan links en rechts al een en ander *verbeterd* is t.o.v. de originele toestand , die doe ik binnen bij een MX/tuning shop voor "onderhoud plus TÜV" en dat is nog nooit fout gegaan.

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Schussboelie »

Ik ben intussen ook al met een motor naar de keuring voor verkoop geweest en ik moet zeggen, dat was geen onaangename ervaring.
Papieren goed nagekeken, frame-nummers gecheckt, lichten, remmen, uitlaat.
Vriendelijke mens en meewerkend.
Op een kwartier was ik buiten.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Raketman »

Ik heb hier onlangs iemand met ne ST1100 gehad...had die okkazie gekocht bij iemand (perfect in orde) maar afgekeurd op de keuring omdat zijn licht te laag stond. De scheelde dus echt maar een fractie, en waarschijnlijk te wijten aan't feit dat de nieuwe eigenaar een pluimgewicht was van amper 70kg. Want als ik op diene moto ging zitten stond die koplamp perfect. Ik zie HD's met open uitlaten soms wel gekeurd geraken, soms niet. Ik zie datzelfde merk afgekeurd worden op emissie met een originele setup terwijl een stage IV (mapping, uitlaten, cylinderkoppen en grotere injectorbody) er probleemloos door gaat.

Er zijn ondertussen al bedrijfjes die zich enkel richten op keuring voor motorfietsen. Die krijgen er probleemloos motoren door die, wanneer ik ermee zou gaan, er nooit vanzeleven doorgeraken. Tel daar nog eens bij dat ik uit eigen ervaring weet hoe het er op de keuring kan aan toegaan, dan ga ik dat ff samenvatten in één woord :

MAFFIA

nèm. :devil:
Nil volentibus arduum

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Blackbert »

Wanneer ze ons DNA volledig ontrafeld hebben zal daar iets in te vinden zijn wat hier de basis van is: Regels en wetten zijn er om onderuit te geraken. Of het nu voertuigkeuring is, EPC attesten, verzekeringen, verkeersregels of belastingen, om de een of andere reden vinden we op een bepaald moment dat die regels niet gelden voor ons.
En aan de andere kant van de tafel vinden we wel eens iemand die daar in meegaat en dan is 't klaar.

Als je zo gene kan vinden dan is er nog altijd de 'op goed geluk' aanpak. Omdat de controleur niet consequent werkt en de ene dag meegaander is dan de andere. Uw sexy buurvrouw sturen kan uw kansen verhogen.

Dat vele regels niet echt doordacht zijn of veel te ingewikkeld maakt het ook niet eenvoudiger om steeds dezelfde resultaten te krijgen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by TuttoTerreno »

Ik weet niet wat ze in België aan de uitlaat meten, hier is het een CO meting, met genereuze maxima.
Heel moeilijk om daar te buizen met een injectie motor.

Het uitlaat gas attest is hier apart vd keuring, voor motoren is dat dus gewoon een extra wegen tax (en telkens ca. 5 minuten van je leven kwijt).

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by F M »

Blackbert wrote: 22 Jan 2024 11:43 Uw sexy buurvrouw sturen kan uw kansen verhogen.
Dan ga ik eerst moeten verhuizen, vrees ik. :grin:

Het is inderdaad de inconsequentie die iedereen stoort. Scheelt er iets, dan moet die afgekeurd worden. Maar bijna iedereen heeft al wel de situatie meegemaakt dat een voertuig afgekeurd werd, dat de garage niets fout vindt, en bij de herkeuring het voertuig erdoor geraakt zonder dat er iets gewijzigd is... :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Muug »

Het is zoals steeds het aloude liedje: men doet geen enkele moeite om de kwaliteit in de gaten te houden. Afin, wel in fabrieken, met al hun certificaten, maar niet in de sectoren waarin service geleverd wordt. Robert Pirsig had het er in de jaren '70 al over, stel je voor, in zijn "Zen en de kunst van het motoronderhoud".

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Raketman »

Blackbert wrote: 22 Jan 2024 11:43 Uw sexy buurvrouw sturen kan uw kansen verhogen.
Jamaar ge zegt daar zoiets. Ik ga u daar eens een heel concreet voorbeeld van geven : het containerpark.

Als ik alleen ga (meestal met een hele varieteit aan afval) dan betaal ik mijn ingangsgeld (2€), en vervolgens nog zevenduust bijslagen voor allerlei soorten afval die niet onder het "gewone" vallen. Wat maakt dat ik daar meestal met een rekening van rond de 25€ buitenga. Goed. Soit. Kan gebeuren.

MAARRRR

Sedert een jaar of twee heb ik ontdekt dat, indien ik mijn madam meepak (zeker in de zomer en kortgerokt enzo), ik met gelijk welk soort afval mag komen aandragen, in gelijk welke hoeveelheden, kleuren en geuren. Het maakt werkelijk niet uit, maar ik betaal -->gegarandeerd<-- enkel mijn toegangsgeld. Zij stapt uit, gaat naar de automaat, komt met iemand van het park kijken wat we allemaal meehebben. Ik blijf bij het inchecken gewoon in den auto zitten. Enkel toegangsgeld :lipsrsealed2: :lol: :lol: ...
Dat gaat zelfs zo ver dat het haar ook beginnen opvallen is, zeker nu ik met de zaak al eens wat meer dan gemiddeld met oud ijzer en vuile vloeistoffen kom aanzetten. Ik ga alleen : toeslagen, zij gaat mee : niks toeslagen. We hebben dat echt zo al expliciet uitgetest ! Dus nu altijd met z'n twee naar het containerpark !

Wat ne zever allemaal :mrgreen: :mrgreen:
Nil volentibus arduum

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Blackbert »

Da's handig natuurlijk, als ge uw buurvrouw niet nodig hebt. :mrgreen:
Btw, oud ijzer doe je toch niet naar 't containerpark? Van wat ge bij de oudijzerboer krijgt kunde die toeslagen misschien betalen. :dontknow:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Muug »

Ik kan mij zo voorstellen dat die oudijzerboeren van tegenwoordig ook wel al wat kieskeuriger zijn dan pakweg twintig jaar geleden. :?

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Stefke »

Muug wrote: 25 Jan 2024 08:09 Ik kan mij zo voorstellen dat die oudijzerboeren van tegenwoordig ook wel al wat kieskeuriger zijn dan pakweg twintig jaar geleden. :?
Ik schrok er vorige week toch van wat daar allemaal op een hoop ligt. Versleten hele opleggers werden daar geparkeerd en worden gewoon in stukken geknipt, inclusief de 7 wielen met banden. :shock: Alleen met nog wat teveel olie of naft in uw vaten zijn ze niet content. Terwijl we wel in 2cm olie/naft/vet/water op dat terrein stonden. De prijs was met 30cent/kilo niet geweldig.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Muug »

:shock:
Het chassis van een oplegger bevat natuurlijk wel veel kilo's puur staal/ijzer. Wat brokken en stukken van een oud motoke is iets anders natuurlijk.

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 25.000 2dehands moto's minder verkocht in 2023

Post by Blackbert »

Prijzen variëren natuurlijk, maar 30ent is nog altijd meer dan 0, of bijleggen.
De mijne is 'proper', 't is alleen altijd afwachten of er niks in een band gaat zitten.
alu, inox en koper/messing afzonderlijk wegens aanzienlijk hogere prijs.
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply