Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Wat de ultieme allroad is, wordt op internet al uitvoerig besproken.

Eén iemand, die ik toch wel respecteer is Chris Scott, die al tientallen jaren tracks zoekt en vindt en reizen organiseert in Marokko, en ferme boeken schrijft over hoe je voor te bereiden op een langdurige offroadreis. Die persoon heeft lak aan dure, zware hoogpoters met binnenbanden. Hij vindt het vervangen van binnenbanden een gedoe, schuwt te zware moto's die zich moeilijk laten rechtzetten en in moeilijke omstandigheden heeft hij graag beide voetjes aan de grond. Elk jaar test ie wel een nieuw exemplaar, en meestal doet ie daar diverse duizenden kilometers doorheen Marokko mee, en gaandeweg kan je zijn relaas en bevindingen volgen.

Dit is een model dat zo nieuw is dat hij 'm nog niet getest heeft.

Rieju is een Spaans merk, dat veel dealers heeft in NL, en geen enkel in ons land. Ze zijn vooral bekend van lichte moto's/brommers, maar deze keer hebben ze een allroad ontwikkeld rond het bekende CB500-blokje. Jep, een staand twinnetje met 47 pk dat superzuinig is en lekker snort. Bovendien heeft de moto ook tubeless banden, zelfs al is het voorwiel 21". Dus gewoon het gat vullen en voortrijden zeg maar. Het coole van Rieju is dat ze 190mm lange veerwegen combineren met een behoorlijk lage zithoogte. Plus, om het nog gekker te maken, de moto is voorzien van twee tanks, met in totaal 40 liter brandstof. De totale actieradius is in theorie 1000km, maar in de praktijk zal het eerder een goei 800km zijn. Dan heb je nog ferme valbaren, ABS (in offroadmodus zelfs vooraan uitgeschakeld!), pivoterende voetsteunen, injectie, etc etc etc het is gewoon te gek voor woorden hoe goed deze moto in elkaar zit. En de prijs is ook nog tamelijk fun: 7500 euro (in Frankrijk). Het is alleen geen lichtgewicht eigenlijk: zonder benzine net geen 200kg.

Deze moto is met zijn combi van enorme actieradius, een trillingsarme en zeer zuinige twin met bijna 50pk, lange veerwegen, laag zadel, tubeless wielen (21" vooraan!!!) en aangename prijs echt wel een pièce unique! Nu nog Belgische dealers hebben... :roll:

https://rieju.com/nl/adventure/107/2023/aventura-500
https://www.motoplus.nl/nieuws/getest/e ... ntura-500/
https://www.moto-net.com/article/aventu ... temps.html


Image

Image

Image

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Blackbert »

Nice.
Tubeless wil niet zeggen dat ge er geen BB kunt infrommelen indien nodig natuurlijk.
Die TFT. Heeft die een foon nodig of kunnen die kaarten rechtstreeks in dat ding? indien ja, cool. Zoals de PR7.
Motor: basis is idd de CB500 van Honda, bewerkt door Loncin (Chinezen die ook blokken maken voor oa BMW). Als Honda akkoord ging en ze hebben correcte specs waar ze zich ook aan houden, dan zie ik geen probleem.
Als dan de andere componenten, zoals vooral vering, op punt staan, yeah.

Een iets hoger zadel voor mijn lange stelten kan ook geen probleem zijn. :lipsrsealed2:

Dus ook wel benieuwd naar de eerste langeduurtest.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Bert
voor uw lange stelten bestaan er andere moto's, :grin: .
Collega hier heeft zich vorige week een gloednieuwe 890R gekocht met offroad-zadel. Zadelhoogte 900mm. Ik kon effenaf nog met de tippen van mijn twee schoenen aan de grond. 8-) Schone moto. Degelijk. Duidelijk doelgericht. Moet fijn rijden zijn. :thumbsup: Maar dat kost natuurlijk wel - in Stefkes monetaire eenheden - een moto of zes-zeven. :cry:

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Stoffel »

Ik vind het een machtig machien, lijkt op de eerste crf1000 modellen ;)
Meer moet dat niet zijn .
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by F M »

I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Stoffel wrote: 15 Feb 2024 18:33 Ik vind het een machtig machien, lijkt op de eerste crf1000 modellen ;)
Meer moet dat niet zijn .
Ah, dan had ik mij niet vergist. Ook ik zag er de eerste nieuwe AT in.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by duibhce Kaelann »

Wetende er op dat grote Amerikaanse avonturenforum mensen zitten die veel tijd, geld en moeite steken om een CB500X enigszins offroad waardig te maken is dit zeker een interessant platform. Ik zie een hoop goeie keuzes, weinig compromissen op de echte off-roadwaardigheid vs. vooral-imago-maar-wel-middelmatig-genoeg-om-een-bredere-markt-te-bedienen.

Zoiets ga je niet vlug bij de grotere merken zien, voor hen is de puurbloedige adventure bike markt gewoon te klein om echt iets zo op maat daarvan te produceren. Ik zie het ding geproduceerd door een kleinere speler wel potentieel hebben in die nichemarkt. :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Dank u voor uw analyse :ugeek:

De complete RallyRaid-kit kost al zoveel als die Rieju :whistling:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Koeno »

Kortom: wie hier waagt het erop en leent zijn nieuwe Rieju eens uit als testmotor voor de gewilligen hier?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 16 Feb 2024 09:10 De complete RallyRaid-kit kost al zoveel als die Rieju :whistling:
Inderdaad exact waar ik op doelde. En daarnaast ook die groep knutselaars die een CB500 motorblok in een CRF frame proberen te lepelen met het nodige snij- en laswerk, veringupgrades en custom benzinetanks.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Koeno wrote: 16 Feb 2024 09:21 Kortom: wie hier waagt het erop en leent zijn nieuwe Rieju eens uit als testmotor voor de gewilligen hier?
Zeg mij waar je een dealer weet. 8-)

Ik heb gisteren een mail gestuurd naar de spanjolen en ook naar de Nederlandse importeur. Tot nu toe niks van reactie. :devil:

EDIT : Ik ben een kieken blijkbaar :oops: . Er zijn er overal zo'n beetje: https://rieju.com/be/dealers/belgium

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Stefke »

Muug wrote: 16 Feb 2024 13:10
Koeno wrote: 16 Feb 2024 09:21 Kortom: wie hier waagt het erop en leent zijn nieuwe Rieju eens uit als testmotor voor de gewilligen hier?
Zeg mij waar je een dealer weet. 8-)

Ik heb gisteren een mail gestuurd naar de spanjolen en ook naar de Nederlandse importeur. Tot nu toe niks van reactie. :devil:

EDIT : Ik ben een kieken blijkbaar :oops: . Er zijn er overal zo'n beetje: https://rieju.com/be/dealers/belgium
https://rieju.com/be/dealers/belgium

Naast brommers zullen die enkele dealers waarschijnlijk ook wel de motoren verkopen zeker?

EDIT: dat noemen ze dan gelijktijdig posten... :roll:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

De één is vooral een crossmoto-verkoper,
de ander hoofdzakelijk Kawasaki,
nog een ander doet blijkbaar vooral brommers...
Het is misschien wat te vroeg op 't jaar om er al jacht op te maken. :dontknow:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 16 Feb 2024 13:10EDIT : Ik ben een kieken blijkbaar :oops: . Er zijn er overal zo'n beetje: https://rieju.com/be/dealers/belgium
Beetje gek dat die link bij Google Maps in Cyrillisch schrift opent... :pillepalle:
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Cool eh :mrgreen:
Ik snap er ook niks van.
Eén dealer heeft mij ondertussen al bevestigd dat hij dat model niet verkoopt.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Gebeld met en twee keer teruggebeld door VT Moto's in Opwijk.
Wat een sympathieke man! Heeft speciaal voor mij naar de importeur gebeld.
7999€, zadelhoogte 84cm, geen testmoto beschikbaar, maar ze staan wel op de motobeurs in Utrecht. Waar wij niet kunnen zijn.

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Stoffel »

Ik had hem goedkoper verwacht, meer richting de prijs van de nieuwe himalayan.
Ik zou hem wel eens in het echt willen zien, als ik eens in Geel passeer zal ik bij de dealer daar is binnen springen.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Blackbert »

Stoffel wrote: 17 Feb 2024 11:30 Ik had hem goedkoper verwacht, meer richting de prijs van de nieuwe himalayan.
Ik zou hem wel eens in het echt willen zien, als ik eens in Geel passeer zal ik bij de dealer daar is binnen springen.
Ben daar eens een scooter gaan ophalen voor iemand. Vespa en Aprilia light boven, de meeste met grote wielen staan in de kelder.
het leukste stond wel voor de deur, met een nummerplaat.
Image

Himalayan, hmm. Moest die Rieju helemaal in China gemaakt zijn misschien wel.
grease up your baby for a ball on the hill

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Blackbert »

Zal mijzelf maar verbeteren/aanvullen.
https://www.motorradonline.de/enduro/he ... ao-update/
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rieju Aventura 500 - eindelijk ultieme allroad?

Post by Muug »

Verdacht veel gelijkenissen :shock:

Post Reply