Zonnepanelen: calculator - Flexio-vragen

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zonnepanelen: calculator - Flexio-vragen

Post by Muug »

Hoi,

iet anders.

Omdat ik geen goesting heb om een jaar te wachten, wil ik nu al uitrekenen wat mijn zonnepanelen zouden kunnen opbrengen. Ik vind op internet niet meteen een goeie calculator.

Verder heb ik ook vragen over de correctheid die over Flexio te vinden is, een systeem waarbij je thuisbatterij slim wordt aangestuurd, wat voor een kortere terugverdientijd zou moeten zorgen.
Last edited by Muug on 07 Mar 2024 14:33, edited 2 times in total.

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zonnepanelen: calculator

Post by Blackbert »

Hier zie. ben je wel effe mee zoet. ;) (google op pv calculator geeft heel andere resultaten dan zonnepanelen)

Dingen om op te letten.
-reken 't ook ne keer uit met een split opstelling, deel Oost, deel West. Hoewel ik vrees dat aan de Oostkant niet lang veel zon zal schijnen.
-is dat huisje op enige manier "beschermd"? informeren wat je mag leggen en waar. niet te rap toegeven, rustig argumenteren.
(volgens dit wel dus)
-230V mono of 400V 3fasen? zorg in 't laatste geval voor een 3fase omvormer, of slechts 1/3 van uw installatie profiteert van de zon.
-hou evt rekening met wat er nog bijkomt aan verbruikers: warmtepomp, elentrieke voertuigen, ...
-batterijen?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zonnepanelen: calculator

Post by zappa »

Misschien ook eens informeren bij Bart, over hoe meer buren er panelen bij leggen hoe sterker de kabel moet zijn waar je de niet onmiddelijk gebruikte stroom wil op steken, of je productie valt weg... in deftig frans enkele buren mee laten klagen en een in mooi frans gemeenschappelijke brief geschreven, die wel effect had. Nu wachten tot er nog meer buren iets willen doen voor het klimaat en zonnepanelen leggen en de boel weer uitvalt :mrgreen:
sig nature

Stoffel
Posts: 482
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Zonnepanelen: calculator

Post by Stoffel »

Wacht maar, het omgekeerde zal binnen een paar jaar ook het geval zijn: op een donkere winter avond als iedereen zijn elektrische wagen gaat opladen… :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zonnepanelen: calculator

Post by Muug »

Blackbert wrote: 06 Mar 2024 19:43 Hier zie. ben je wel effe mee zoet. ;) (google op pv calculator geeft heel andere resultaten dan zonnepanelen)

Dingen om op te letten.
-reken 't ook ne keer uit met een split opstelling, deel Oost, deel West. Hoewel ik vrees dat aan de Oostkant niet lang veel zon zal schijnen.
-is dat huisje op enige manier "beschermd"? informeren wat je mag leggen en waar. niet te rap toegeven, rustig argumenteren.
(volgens dit wel dus)
-230V mono of 400V 3fasen? zorg in 't laatste geval voor een 3fase omvormer, of slechts 1/3 van uw installatie profiteert van de zon.
-hou evt rekening met wat er nog bijkomt aan verbruikers: warmtepomp, elentrieke voertuigen, ...
-batterijen?
Wel,
we hebben er al, 8 aan de oostkant, 8 aan de westkant. Sinds vier maand ongeveer. Schone zwarte, volledig in akkoord met gemeente en de OMD in Gent. :thumbsup: Maar de installateur vond toen de batterijen veel te duur. En nu plots niet meer, en een ander sterk argument is dat ze nu dankzij "Flexio" slimmer gebruikt worden. Vooral in combi met een dynamisch tariefplan is de Flexio superslim. Die werkt met day ahead-prijzen, houdt de weersvoorspellingen in de gaten, leert uw verbruikspatroon, kent de injectietarieven... en dus kan die software elk moment beslissen wat er het beste is: batterijen opladen, of juist van 't net tappen, of nog sterker: de elektriek van de batterij op 't net pompen omdat dat injectietarief tijdelijk efkes hoog is.
Dat is dus de verkoopsblurb.
En bij die verkoopspraat hoort ook een uitgewerkt voorbeeld van hoeveel dat in ons specifiek geval meer geld gaat opbrengen, en dus ook de terugverdientijd gaat verkorten.
Maar daar begint bij mij het schoentje te wringen. We verbruiken nog maar vier maand, en 't zijn hele natte, donkere maanden. Dus hun "uitgewerkt voorbeeld" kan niet anders dan hypothetisch zijn. Dus ik zou een beter dan hypothetisch verhaal willen. En dus heb ik een calculator nodig. Of nog beter: real-life voorbeelden. Want hier in de Vlaanders zijn natuurlijk nog veel andere huizen met een oost-west-installatie, met aan weerskanten 8 panelen, met een klein gezinnetje dat maar een 3000kWh op jaarbasis verbruikt. Wat die in 2023 opgeleverd/verbruikt hebben, dat zal perfect op ons van toepassing zijn. En vanuit zo'n real-life voorbeeld kan je beginnen spelen met dat Flexio-verhaal.

Dat allemaal gezegd zijnde: den Snailbird gelooft niet in batterijen. En zeker niet in dat Flexio-verhaal. Teveel onbekende, variërende parameters: de diverse tarieven en het weer om maar enkele te noemen. En de slijtage van die gloednieuwe LiFePO4-accu's is ook nog een onbekende factor. Die dingen zijn nog geen tien jaar geleden uitgevonden, en ze geven er toch al tien jaar garantie op. Dus bij hem, die al meer dan tien jaar panelen heeft, en die een eersteklas elektrieker is (was), komen er geen batterijen in.

Afin, ik zal eens met die calculater spelen, vanavond of zo. :thumbsup:

Verder zijn al uw bemerkingen natuurlijk altijd welgekomen. :thumbsup:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Zonnepanelen: calculator

Post by Bij »

Ik heb dat soort systeem voor bijna 2 jaar gehad (huis moeten verkopen door scheiding...) 20 Panelen 12 West en 8 oost + thuisbatterij en systeem voor dynamisch laden. Hield rekening met weersvoorspelling, uw ernergie consumtie, tarieven van opname en injectie... wij betaalden ons effectief verbruik.
Was op jaarbasis eigenlijk een bijna nul factuur. In de donker maanden nov-dec-jan-feb elke maand betalen tussen 20 en 40€ per maand. Vanaf maart -october altijd geld ontvangen tussen 5 en 50€ per maand. is natuurlijk afhankelijk van de uren zon :mrgreen:
Als ik morgen terug een huis zou kopen is dat een van de eerste investeringen zeker weten. :thumbsup:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zonnepanelen: calculator

Post by Blackbert »

Ik heb vorig 'factuurjaar' 3.5€ teruggekregen. Met mijn 15 paneeltjes en een terugdraaiende teller. 't enige waar ik op let: was- en afwasmachine draaien enkel als 't licht is. Het net is dus mijn batterij, maar dat gaat niet blijven duren als die slimme meter hier binnenkomt, ooit.

Een vriend heeft een passie voor die dingen. Domotica, electronica, ...
Zonnepanelen, 2 batterijen, warmtepomp voor cv en warm water. Alles aan elkaar gelinkt. Hij controleert voortdurend wat er gebeurt en stuurt bij. Geen idee welk systeem hij gebruikt, maar het draait toch al meer dan een jaar en hij is tevreden.
Ik wil wel eens informeren of je hem mag lastigvallen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zonnepanelen: calculator

Post by Muug »

Bij wrote: 07 Mar 2024 12:30 Ik heb dat soort systeem voor bijna 2 jaar gehad.
Ja, dat soort netwerk was opgezet door een Limburgs bedrijf, dacht ik. Een primeur min of meer, in Vlaanderen/België. Waren er in die tijd al dynamische tarieven???
Nu lijkt dat biljkbaar meer gemeengoed te worden.
Interessant om te weten dat je er zo tevreden over bent.
Snailbird vreest dat de Flexio voor een sterke toename zal zorgen van het aantal cycli, waardoor de levensduur van de batterij (in jaren uitgedrukt dan) een pak korter zal worden.


@Blackbert : ja, ik ben zeker nieuwsgierig. Je hebt mijn contactgegevens. :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zonnepanelen: calculator - Flexio-vragen

Post by Muug »

Flexio: De promotieblurb in een tekenfilmpje. Klinkt geweldig, toch?


User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Zonnepanelen: calculator - Flexio-vragen

Post by Bij »

Klopt was van die mannen een beetje pionieren :)
https://www.smartegrid.be/
Eerste half jaar waren toen nog geen dynamische tarieven beschikbaar
Wat die dame verteld in uw filmke is precies een copie van wat ik had :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zonnepanelen: calculator - Flexio-vragen

Post by Blackbert »

Kweet niet hoe het met uw buren zit, maar als je die allemaal kan warm maken voor het verhaal kan er misschien nog meer winst (niet alleen financieel) gehaald worden uit een geïntegreerd systeem, met bvb gemeenschappelijke opslag. Zoals wat in de link van Bij ook aangehaald wordt. Uw lokale situatie lijkt mij daar ideaal voor.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zonnepanelen: calculator - Flexio-vragen

Post by Muug »

Nope, de helft van de buren heeft geen geld/interesse en de andere helft is al bediend.
Afin, hoe meer ik op tweakers en op zonstraal.be over die Flexio lees hoe minder interessant het wordt.

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zonnepanelen: calculator - Flexio-vragen

Post by Blackbert »

Bon, gisteren de middag doorgebracht bij mijn vriend. Nadat de geopolitieke problemen opgelost waren volgens het KISS principe, het nog maar eens gehad over zijn energiesysteem.
Pv's - Batterijen - Warmtepomp - Zonneboiler - Pelletkachel - Buffervat 800l - Ventilatie/verwarmingssysteem.
Alles verbonden met/via het domoticasysteem en een app.
Work in progress, maar tot aan de meter loopt het al prima: wanneer batterij laden en ontladen, wanneer welke warmtebronnen inschakelen, ...
Naar en van het net sturen moet nog geoptimaliseerd worden.
Niks geen Flexio doos of zo. Domotica is van Loxone, wegens best doordacht en langdurige compatibiliteit van hardware en nieuwe software.

Voorwaarden om het zelf te doen: weten welke apparaten welke taal spreken en wat compatibel is of gemaakt kan worden.

Ik bezorg je zijn nummer, kan je een zondagje techtalk inplannen. :ugeek:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zonnepanelen: calculator - Flexio-vragen

Post by Muug »

Er zijn echt wel kastarts in dat wereldje. :o

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zonnepanelen: calculator

Post by TuttoTerreno »

Blackbert wrote: 06 Mar 2024 19:43 Hier zie. ben je wel effe mee zoet. ;)
hehe, dat werkt zowat voor heel de wereld. wat een geweld tijdverdrijf.

Ik had wel verwacht dat het verschil tussen belgische 51°NB en pakweg Gran Canaria of Cyprus of Ghana of Cape town véél groter zou zijn. Blijkt: factor 2 give of take. Ik had op factor 5 gegokt :mrgreen:


Zonneboilers daarentegen, da's echt een no-brainer in warme/zonnige streken. Terugverdientijd bereken je in maanden ipv jaren, en toch zie je ze bijna nergens.

Post Reply