Opstappen via de zijpoot ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
petervdc
Posts: 3462
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Opstappen via de zijpoot ?

Post by petervdc »

Is dat ok ?
Enfin, kan dat teveel gewicht, en dus schade, geven aan de zijpoot ?

Kbedoel, opstappen zoals op een paart, voetje & en dus al het gewicht op de voetsteun, been erover.
Tscheelt me 20 cm; mijn lenigheid wordt wta minder precies...

Die 1190R blijft een hoog ding toch
Keep going

Koeno
Posts: 3216
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Koeno »

Als ik zo opstap, dan stap ik op langs rechts.
Met beetje balanceren voel je dat je de moto dan eigenlijk minder belast op zijn zijpoot...
met wat oefening durf ik wedden dat je vrij vlot kan opstappen en zelfs zonder al te veel kracht zetten de motor gaat rechtzetten.

Normaal kan zo'n zijpot wel tegen een stootje.
Zeker bij zo'n 1190 is het een "rechte" poot...

bij een gs zit er zo'n knik in, daar heb ik wel al verhalen gehoord dat die verder begon te buigen door te veel belasting...

User avatar
Stefke
Posts: 2917
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Stefke »

Niet aan te raden om op paardgewijs op te stappen. Zo'n zijpoot is daar niet echt op voorzien. Alle lesmotoren zijn in de loop der jaren wat schuiner komen te staan omdat men er wel eens blijft opzitten met uitgeklapte zijpoot. Nooit echt lang maar toch. Er is dan ook al eens een zijpoot afgebroken. Het is natuurlijk een eenvoudige konstruktie op een Yamaha, mogelijks zijn die zijpoten op een KTM wat robuuster gebouwd.
Eigenlijk is het eenvoudig, als de lenigheid minder wordt en de 1190 blijft een hoog ding dan is het tijd om te downsizen... ;)

User avatar
Muug
Posts: 11791
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Muug »

Wel, ik denk dat ik binnen een jaar of vijftien mijn rechterheup moet ga laten vervangen, door altijd mijn been over die hoogpoters te zwieren :lol:

Afin, bij mij is het afhankelijk van mijn humeur, mijn broek, de ondergrond waarop de pikkel staat en hoe scheef de moto staat. Maar ik doet het niet systematisch nee.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2921
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by duibhce Kaelann »

Ik doe dat eigenlijk al jaren zonder problemen. Enige motoren waarop ik het zou vermijden zijn die waarbij de zijpikkel op het motorblok is gemonteerd ipv aan het frame.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11791
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 23 Apr 2024 11:58 Ik doe dat eigenlijk al jaren zonder problemen. Enige motoren waarop ik het zou vermijden zijn die waarbij de zijpikkel op het motorblok is gemonteerd ipv aan het frame.
Gelijk bij mijn 950 :|

Koeno
Posts: 3216
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Koeno »

Maar als je langs rechts er op klimt, dan belast je die zijpikkel helemaal niet zo hard hoor...
als je dat "te lomp" doet ga je de motor rap zelfs op zijn rechtse flank parkeren...
met wat oefenen, kan je opstappen en de motor rechtzetten zonder veel moeite en volgens mij met moeite belasting op de zijpikkel (aangezien je gewicht op het rechtste stepje zit ga je de motor rechtzetten)

Online
User avatar
F M
Posts: 5055
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by F M »

petervdc wrote: 23 Apr 2024 09:42 Is dat ok ?
Enfin, kan dat teveel gewicht, en dus schade, geven aan de zijpoot ?

Kbedoel, opstappen zoals op een paart, voetje & en dus al het gewicht op de voetsteun, been erover.
Tscheelt me 20 cm; mijn lenigheid wordt wta minder precies...

Die 1190R blijft een hoog ding toch
Bij de 1190 durfde ik dat niet vanwege die zeer onstabiele zijpoot.
Bij de 790 doe ik dat nagenoeg altijd. 100% wanneer ik op vakantie ben vanwege de roltas op de bijrijderszit.

Maar zoals Koeno zegt: vanop de rechterkant is er geen enkel probleem voor de zijpoot. Maar dat blijft zo onnatuurlijk aanvoelen...
I am confused. Oh no, maybe not!

Stoffel
Posts: 485
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Stoffel »

Bij de AT stap ik al jaren op als die op de zijspoot staat, gebeurt soms ook dat hij op de middenbok staat.
Bij de vfr niet, maar die is laag genoeg.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Stefke
Posts: 2917
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Stefke »

Stoffel wrote: 23 Apr 2024 20:42 gebeurt soms ook dat hij op de middenbok staat.
Yep dat doe ik dan wel zeer veel, opstappen, starten, in eerste, een wipje geven en gelijk wegrijden.

petervdc
Posts: 3462
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by petervdc »

F M wrote: 23 Apr 2024 18:58 vanwege de roltas op de bijrijderszit.
Ja vooral dàt is vervelend, enfin, moeilijk
Keep going

User avatar
Peeke
Posts: 35
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Peeke »

Ik denk dat het filmpje van Big Rock Moto hier op zijn plaats is:



:whistling:
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

J2FK
Posts: 138
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by J2FK »

Stefke wrote: 23 Apr 2024 22:22
Stoffel wrote: 23 Apr 2024 20:42 gebeurt soms ook dat hij op de middenbok staat.
Yep dat doe ik dan wel zeer veel, opstappen, starten, in eerste, een wipje geven en gelijk wegrijden.
Awel ik ook, maar ik denk dat ik da van u gepikt heb. Met de mijne moet ge wel ne "wip" geven, anders kom je er niet :grin:

User avatar
Stefke
Posts: 2917
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by Stefke »

Peeke wrote: 24 Apr 2024 16:17 Ik denk dat het filmpje van Big Rock Moto hier op zijn plaats is:
:whistling:
Een redelijke sukkelaar denk ik dan...
"oefen nooit zoals ik het doe, draag altijd je uitrusting..." :dontknow: doe het dan zelf ook onnozelaar, 35° of niet... :wall:
toen was ik er eigenlijk al klaar mee... :roll:
op de zijpoot parkeren maar geen enkele keer het stuur tegen de aanslag links trekken zodat de motor nog stabieler staat... als ge dan toch tips aan't geven zijt in een video op het www... :dontknow:
geen enkele keer de motor nog achteruit trekken om zeker te zijn dat de poot volledig uitgeklapt is en de moto stabiel staat...
bij de BMW klapt die de poot zo hard uit dat die haast terug klapt... 2 keer zelfs...:wall:
en de BMW opbokken kan niet eens in één keer, dat is zowat de makkelijkste moto om op te bokken... :roll:
enfin, mij gaat ge niet snel zien opstappen via een voetsteun als de moto op de zijpoot staat... :pillepalle: 8-)

petervdc
Posts: 3462
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Opstappen via de zijpoot ?

Post by petervdc »

Goede tips idd Stefke
Keep going

Post Reply