Opstappen via de zijpoot ?
Opstappen via de zijpoot ?
Is dat ok ?
Enfin, kan dat teveel gewicht, en dus schade, geven aan de zijpoot ?
Kbedoel, opstappen zoals op een paart, voetje & en dus al het gewicht op de voetsteun, been erover.
Tscheelt me 20 cm; mijn lenigheid wordt wta minder precies...
Die 1190R blijft een hoog ding toch
Enfin, kan dat teveel gewicht, en dus schade, geven aan de zijpoot ?
Kbedoel, opstappen zoals op een paart, voetje & en dus al het gewicht op de voetsteun, been erover.
Tscheelt me 20 cm; mijn lenigheid wordt wta minder precies...
Die 1190R blijft een hoog ding toch
Keep going
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Als ik zo opstap, dan stap ik op langs rechts.
Met beetje balanceren voel je dat je de moto dan eigenlijk minder belast op zijn zijpoot...
met wat oefening durf ik wedden dat je vrij vlot kan opstappen en zelfs zonder al te veel kracht zetten de motor gaat rechtzetten.
Normaal kan zo'n zijpot wel tegen een stootje.
Zeker bij zo'n 1190 is het een "rechte" poot...
bij een gs zit er zo'n knik in, daar heb ik wel al verhalen gehoord dat die verder begon te buigen door te veel belasting...
Met beetje balanceren voel je dat je de moto dan eigenlijk minder belast op zijn zijpoot...
met wat oefening durf ik wedden dat je vrij vlot kan opstappen en zelfs zonder al te veel kracht zetten de motor gaat rechtzetten.
Normaal kan zo'n zijpot wel tegen een stootje.
Zeker bij zo'n 1190 is het een "rechte" poot...
bij een gs zit er zo'n knik in, daar heb ik wel al verhalen gehoord dat die verder begon te buigen door te veel belasting...
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Niet aan te raden om op paardgewijs op te stappen. Zo'n zijpoot is daar niet echt op voorzien. Alle lesmotoren zijn in de loop der jaren wat schuiner komen te staan omdat men er wel eens blijft opzitten met uitgeklapte zijpoot. Nooit echt lang maar toch. Er is dan ook al eens een zijpoot afgebroken. Het is natuurlijk een eenvoudige konstruktie op een Yamaha, mogelijks zijn die zijpoten op een KTM wat robuuster gebouwd.
Eigenlijk is het eenvoudig, als de lenigheid minder wordt en de 1190 blijft een hoog ding dan is het tijd om te downsizen...
Eigenlijk is het eenvoudig, als de lenigheid minder wordt en de 1190 blijft een hoog ding dan is het tijd om te downsizen...
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Wel, ik denk dat ik binnen een jaar of vijftien mijn rechterheup moet ga laten vervangen, door altijd mijn been over die hoogpoters te zwieren
Afin, bij mij is het afhankelijk van mijn humeur, mijn broek, de ondergrond waarop de pikkel staat en hoe scheef de moto staat. Maar ik doet het niet systematisch nee.
Afin, bij mij is het afhankelijk van mijn humeur, mijn broek, de ondergrond waarop de pikkel staat en hoe scheef de moto staat. Maar ik doet het niet systematisch nee.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2949
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Ik doe dat eigenlijk al jaren zonder problemen. Enige motoren waarop ik het zou vermijden zijn die waarbij de zijpikkel op het motorblok is gemonteerd ipv aan het frame.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Gelijk bij mijn 950duibhce Kaelann wrote: ↑23 Apr 2024 11:58 Ik doe dat eigenlijk al jaren zonder problemen. Enige motoren waarop ik het zou vermijden zijn die waarbij de zijpikkel op het motorblok is gemonteerd ipv aan het frame.
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Maar als je langs rechts er op klimt, dan belast je die zijpikkel helemaal niet zo hard hoor...
als je dat "te lomp" doet ga je de motor rap zelfs op zijn rechtse flank parkeren...
met wat oefenen, kan je opstappen en de motor rechtzetten zonder veel moeite en volgens mij met moeite belasting op de zijpikkel (aangezien je gewicht op het rechtste stepje zit ga je de motor rechtzetten)
als je dat "te lomp" doet ga je de motor rap zelfs op zijn rechtse flank parkeren...
met wat oefenen, kan je opstappen en de motor rechtzetten zonder veel moeite en volgens mij met moeite belasting op de zijpikkel (aangezien je gewicht op het rechtste stepje zit ga je de motor rechtzetten)
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Bij de 1190 durfde ik dat niet vanwege die zeer onstabiele zijpoot.petervdc wrote: ↑23 Apr 2024 09:42 Is dat ok ?
Enfin, kan dat teveel gewicht, en dus schade, geven aan de zijpoot ?
Kbedoel, opstappen zoals op een paart, voetje & en dus al het gewicht op de voetsteun, been erover.
Tscheelt me 20 cm; mijn lenigheid wordt wta minder precies...
Die 1190R blijft een hoog ding toch
Bij de 790 doe ik dat nagenoeg altijd. 100% wanneer ik op vakantie ben vanwege de roltas op de bijrijderszit.
Maar zoals Koeno zegt: vanop de rechterkant is er geen enkel probleem voor de zijpoot. Maar dat blijft zo onnatuurlijk aanvoelen...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Bij de AT stap ik al jaren op als die op de zijspoot staat, gebeurt soms ook dat hij op de middenbok staat.
Bij de vfr niet, maar die is laag genoeg.
Bij de vfr niet, maar die is laag genoeg.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Ik denk dat het filmpje van Big Rock Moto hier op zijn plaats is:
____
Peeke - Finally back on the road
TDM 900 - 2005
Peeke - Finally back on the road
TDM 900 - 2005
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Awel ik ook, maar ik denk dat ik da van u gepikt heb. Met de mijne moet ge wel ne "wip" geven, anders kom je er niet
Re: Opstappen via de zijpoot ?
Een redelijke sukkelaar denk ik dan...
"oefen nooit zoals ik het doe, draag altijd je uitrusting..." doe het dan zelf ook onnozelaar, 35° of niet...
toen was ik er eigenlijk al klaar mee...
op de zijpoot parkeren maar geen enkele keer het stuur tegen de aanslag links trekken zodat de motor nog stabieler staat... als ge dan toch tips aan't geven zijt in een video op het www...
geen enkele keer de motor nog achteruit trekken om zeker te zijn dat de poot volledig uitgeklapt is en de moto stabiel staat...
bij de BMW klapt die de poot zo hard uit dat die haast terug klapt... 2 keer zelfs...
en de BMW opbokken kan niet eens in één keer, dat is zowat de makkelijkste moto om op te bokken...
enfin, mij gaat ge niet snel zien opstappen via een voetsteun als de moto op de zijpoot staat...