Restauratie TDM 900 (2005)

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 26 May 2024 20:05 Daar zit een rubberen ring als dichting in, zoek even op YouTube naar tdm900 oil change. ;)
Stoffel,

Die ring zit een verdieping lager. Ik heb die vervangen. Dit is vrees ik een probleem van een heel andere categorie. Ik ga nu een groot stuk aan de onderkant moeten verwijderen om te zien waar het probleem zit.

Die YouTube filmpjes voor de olie heb ik in veelvoud bekeken. Die gaan niet zo ver als wat mijn lek nu zit. Jammer genoeg.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Peeke wrote: 26 May 2024 14:13 Ik vrees dat ik hier een beetje hulp nodig heb.

Ik heb mijn moto dus terug in elkaar gestoken, behalve de kuipdelen, daar wacht ik nog even mee.
Vlak na het starten lekt er olie.
De schroef die niet echt vast kwam te zitten heb ik opnieuw getapt, er een nieuwe schroefdraad ingezet en nu zet die schroef zich wel vast.

Aha, dacht ik, opgelost.

Moto opnieuw gestart, lekt nog altijd, maar ... boven die schroef die ik vervangen heb.
Nadere inspectie verontrust me nu toch wel wat, want ik heb de indruk dat er daar meer stuk is.
A is waar de olie uit lekt. B lijkt me een scheur in het metaal?
Image

Als dat inderdaad zo is, dan heb ik een groter probleem, eentje dat ik zelf niet meer opgelost krijg vrees ik.

Wat denken jullie?

Greetz,
P
Vandaag nagekeken, B is geen scheur! Dat is gewoon zo, niets mis mee. :rayof:

Als ik de lek aan A wil nakijken moet ik de volledige onderkant net boven de uitlaatpijpen eraf halen.
Dat is een heel groot stuk en ik heb geen idee wat daar onder zit. Dus ik durf er niet goed aan beginnen.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Blackbert »

Geluk bij een ongeluk.
In die pan zitten de oliefilter en een oliezeef, vooral.
De filter komt mee, de zeef is apart vastgezet.
Hierzo, vanaf p313 de handelingen om die pan eraf te halen en terug te plaatsen.
! volg wat er uitgelegd wordt.
Ik zou beginnen met dichting en koperen ringen te bestellen. En een momentsleutel, als je die nog niet hebt.
Ook voor de uitlaat indien nodig, want die moet er af.
Ook handig: een tafel om hem op te zetten. Goed voor uw lijf en ook om het goed te kunnen doen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Blackbert wrote: 29 May 2024 23:16 Geluk bij een ongeluk.
In die pan zitten de oliefilter en een oliezeef, vooral.
De filter komt mee, de zeef is apart vastgezet.
Hierzo, vanaf p313 de handelingen om die pan eraf te halen en terug te plaatsen.
! volg wat er uitgelegd wordt.
Ik zou beginnen met dichting en koperen ringen te bestellen. En een momentsleutel, als je die nog niet hebt.
Ook voor de uitlaat indien nodig, want die moet er af.
Ook handig: een tafel om hem op te zetten. Goed voor uw lijf en ook om het goed te kunnen doen.
Oh boy, dat klinkt als heel veel werk. En ik dacht dat ik zo goed als klaar was ...
Inderdaad, dan moet ik dichtingen en koperen ringen gaan bestellen, een momentsleutel ook maar.
Zo'n tafel, wel ... dat is nog niet voor het eerst denk ik.

Bedankt voor de link, ik vond dat in mijn eigen werkplaatshandboek niet terug.

P
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Blackbert wrote: 29 May 2024 23:16 Geluk bij een ongeluk.
In die pan zitten de oliefilter en een oliezeef, vooral.
De filter komt mee, de zeef is apart vastgezet.
Hierzo, vanaf p313 de handelingen om die pan eraf te halen en terug te plaatsen.
! volg wat er uitgelegd wordt.
Ik zou beginnen met dichting en koperen ringen te bestellen. En een momentsleutel, als je die nog niet hebt.
Ook voor de uitlaat indien nodig, want die moet er af.
Ook handig: een tafel om hem op te zetten. Goed voor uw lijf en ook om het goed te kunnen doen.
Nu ik dat zo bekijk, die schroeven van mijn oliefilter kap, die gaan ook in dat carter. De plaats waar het lekt, waar ik de schroef opnieuw heb moeten uitboren, daar zat nu een schroef in, die te kort was. Er zat een 20mm in, maar dat moet daar een 40 mm zijn. Die 40 komt wss aan het carter en trekt dat dan ook aan, de 20 mm wss niet.
Zou het dan kunnen als ik alles terug monteer en de schroeven op de juiste plek steek, het probleem opgelost is?
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Koeno »

Dat lijkt mij zeker een mogelijkheid... dat die 20mm net niet diep genoeg zit en dus niet genoeg de stukken tegen elkaar trekt... Alleh hup!

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Blackbert »

Indeed, de bout moet voorbij A in uw foto om alles samen te houden.
Vraag is nu of de draad in het laatste stuk ok is. Vermoedelijk niet, want het lekte. Als uw herstelling enkel onder A zit, doet die niets en moet er weer uit.
Origineel zal er enkel draad getapt zin in het bovenste deel en is het gat in het deksel en het tussendeel glad. Anders kan je het niet tegen elkaar trekken.
Ik ben bijlange geen specialist, maar ik zou doorbijten en de carterpan eraf halen om goed toegang te hebben voor de reparatie boven A. Je kan dan ook eventuele herstellingen onder A weer ongedaan maken.

Een tafel kan ook een aanhangwagen zijn, of een stapel paletten. Of ze staat al in uw living. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 512
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Schussboelie »

(ik verkoop mijn pneumatische tafel voor €50)
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Stoffel
Posts: 504
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Schussboelie wrote: 31 May 2024 08:16 (ik verkoop mijn pneumatische tafel voor €50)
Hola, das gratis :mrgreen:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

** This is the end **

Van de wat ik kan doen aan de restauratie toch.
Ik kreeg van een goede vriend en voormalig M&T forum lid CVke een goede tip.
Waar het lekte had ik nieuwe schroefdraad gestoken.

Hij zei me op een gegeven moment, volgens mij moet er onderaan geen schroefdraad zitten en moet die schroef dat deksel gewoon aantrekken door in de laag erboven te pakken.
Ik dus vandaag de schroefdraad er terug uit, het oliedeksel er terug op, olie er terug op. Motor gestart .... geen lek!!!

Dan heb ik alle kuipdelen weer gemonteerd, mijn garage opgeruimd, want op zo'n kleine maand ligt er toch wel wat aan materiaal :grin:

En kijk, staat ze er niet schoon bij te blinken?
:ricky: De kliefde tussen ons is nog lang niet over.
Image

Nog een klein stress momentje toen ze hier buiten stond nog eens gestart. Ik zet haar in eerste en ... de motor stopt ermee. Wat??? :dontknow:

Nog eens proberen, hetzelfde. Oh nee, het zal toch niet zijn ...
Ik stap terug af en zie .... Dat ze nog op haar pootje stond :oops: :grin:
Nog eens geprobeerd en ja hoor, ze blijft mooi spinnen als ik in versnelling ga, als die zijpoot maar ingeklapt is :wall:

Nog op mijn ToDo lijst:
[*]Verzekering afsluiten, die waar ik mijn auto verzekerd heb is wel heel duur ...
[*]Nieuwe kleding kopen, die ik nog heb is een paar maten te groot intussen, nieuwe helm zal ook wel nodig zijn
[*]Nieuwe banden laten steken
[*]Remmen laten nakijken

Volgende update in een ander draadje als ik weer op de baan ben met deze schoonheid.

Rest mj alleen nog om iedereen die hier advies heeft gegeven en mij heeft geholpen en/of gesteund, hartelijk te danken.
Het is weer eens een bewijs dat motorijders elkaar steunen. :thumbsup: :thumbsup:
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Stoffel
Posts: 504
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Das goed nieuws :rayof:
Dat eerste ritje gaat binnenkort deugd doen :ricky: .


Vraagske, hoe duur was de verzekering? Ben altijd nieuwsgierig :peepwall:
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Stoffel wrote: 01 Jun 2024 19:05 Das goed nieuws :rayof:
Dat eerste ritje gaat binnenkort deugd doen :ricky: .


Vraagske, hoe duur was de verzekering? Ben altijd nieuwsgierig :peepwall:
Op 352 per jaar. Zoveel rij ik niet. Ik hoor hier over prijzen van 150 per jaar als ik me niet vergis?
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
FransST
Posts: 70
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by FransST »

Allereerst proficiat met de restauratie van je TDM. Ik weet niet of ik zoiets aangedurfd zou hebben.
Ik bied me belangeloos aan om je vergezellen tijdens je eerste rit met de gerestaureerde TDM. :grin:
( ik vermoed dat ik ook samen met jou een van je laatste ritten heb gereden?)

Een BA verzekering kan inderdaad een stuk goedkoper.
Ik betaal bij AXA ( waar ik ook de andere verzekeringen heb) € 212,- per jaar.

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stefke »

Peeke wrote: 01 Jun 2024 22:07 Op 352 per jaar. Zoveel rij ik niet. Ik hoor hier over prijzen van 150 per jaar als ik me niet vergis?
:shock:

User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

FransST wrote: 01 Jun 2024 22:28 Allereerst proficiat met de restauratie van je TDM. Ik weet niet of ik zoiets aangedurfd zou hebben.
Ik bied me belangeloos aan om je vergezellen tijdens je eerste rit met de gerestaureerde TDM. :grin:
( ik vermoed dat ik ook samen met jou een van je laatste ritten heb gereden?)

Een BA verzekering kan inderdaad een stuk goedkoper.
Ik betaal bij AXA ( waar ik ook de andere verzekeringen heb) € 212,- per jaar.

Frans.
Wel, ik durfde het ook niet aan. Tot CVke me aanmoedigde om er gewoon aan te beginnen.
op een paar uur had ik de TDM al gestript.

Ik heb langer gewacht op materialen om geleverd te worden (en op het weekend om door te kunnen werken) dan dat ik er aan gewerkt heb.
Al bij al, omdat dit een injectie motor is, viel het allemaal goed mee.

Ik ben nu zelf zeker dat ik het gewone kleine onderhoud zelf kan doen.

Ik ga eens wat verzekeringen aanspreken en kijken welke betaalbaar is en een goede dekking geeft.

En dat van die eerste rit, met veel plezier. Wel een paar voorwaarden:
[*]Verzekering ok
[*]Moto ok
[*]Kleding ok
[*]Droog weer :dontknow:
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Raketman »

Peeke wrote: 01 Jun 2024 22:07 Op 352 per jaar. Zoveel rij ik niet. Ik hoor hier over prijzen van 150 per jaar als ik me niet vergis?
Klinkt als een KBC-tarief :lol:

Wij hebben hier nog één moto die door zijn leeftijd (nog geen oldtimer) qua tarief los staat van de rest, en da's 224€ voor een jaar (Aedes).
Nil volentibus arduum

User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Raketman wrote: 02 Jun 2024 22:36
Peeke wrote: 01 Jun 2024 22:07 Op 352 per jaar. Zoveel rij ik niet. Ik hoor hier over prijzen van 150 per jaar als ik me niet vergis?
Klinkt als een KBC-tarief :lol:

Wij hebben hier nog één moto die door zijn leeftijd (nog geen oldtimer) qua tarief los staat van de rest, en da's 224€ voor een jaar (Aedes).
Dan ga ik die eens opzoeken. Is niets KBC wel Baloise. ;)
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3510
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Blackbert »

Mijn motoverzekering is gekoppeld aan die van de auto, bij Baloise. Ik betaal toch bijlange geen 300+€.
Uzelf laten registreren als enige bestuurder kan ook nog helpen. (nooit iemand anders mee laten rijden dan, want dan is er geen dekking)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Peeke
Posts: 75
Joined: 11 Apr 2024 10:16
Location: Lommel

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Peeke »

Blackbert wrote: 04 Jun 2024 11:04 Mijn motoverzekering is gekoppeld aan die van de auto, bij Baloise. Ik betaal toch bijlange geen 300+€.
Uzelf laten registreren als enige bestuurder kan ook nog helpen. (nooit iemand anders mee laten rijden dan, want dan is er geen dekking)
Als ik rechtsaanspraak eruit laat ik ook niet. Dat was het verschil. Ik ga vrijdag babbelen met die van dat verzekeringskantoor. Ben benieuwd.
____
Peeke - Soon back on the road
TDM 900 - 2005 8-)

Stoffel
Posts: 504
Joined: 14 Jan 2022 21:37

Re: Restauratie TDM 900 (2005)

Post by Stoffel »

Rechtsbijstand hebben we overal laten uithalen. Rechtsbijstand hebben we via een aparte polis, dekt veeeeeeel meer en kwam dan goedkoper uit.
Race the rain, Ride the wind, & Chase the sunset... Only a biker understands.​

Post Reply