Slovenie of Tsjechie

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Jopet

Re: Slovenie of Tsjechie

Post by Jopet »

Muug wrote: 18 Apr 2025 13:37
F M wrote: 18 Apr 2025 12:11
Maar je wil wel met de moto naar Australië rijden. Lol.
Je hebt het woord "autostrade" genegeerd. ;)
Om "autostrade" even in perspectief te zetten:

Australië heeft slechts 2532 km aan autostrades maar is wel 7.692.000 km2 groot of 0.03292% kans om 1 km autostrade per km2 oppervlakte
Belgie heeft 1788 km autostrades en is maar 30.688 km2 groot of 5.84% kans om 1 km autostrade per km2 oppervlakte

Met ander woorden:

In Australie heb je dus kans om 1 kilometer autostrade op 3038 km2 land tegen te komen (wat bvb overeenkomt met 1km autostrade in de provincie West Vlaanderen)
In Belgie heb je iets meer kans om op een autostrade terecht te komen want om 1 kilometer autostrade tegen te komen moet je maar zoeken op 17 km2....

Ten opzichte van België heb je dus maar 0,5595% kans om in Australië om op een autostrade terecht te komen.....
Je kan dus beter op de lotto gaan spelen, de kans dat je iets wint is groter dan het vinden van autostrade in Australië :mrgreen:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

duibhce Kaelann

Post by duibhce Kaelann »

den Bullet wrote: 18 Apr 2025 11:19 En aan Oekraïne zou ik me nu niet wagen :whistling:
Er zijn wel degelijk motor- en camperreizigers die nog steeds zonder problemen Oekraïne bezoeken. Sevastopol of de boot naar Turkije zijn momenteel wel geen opties.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

voor de Slovenië reiziger, de Vrsic pas gaat dicht zijn tot midden juni.

een gewaarschuwd man...

petervdc

Post by petervdc »

TuttoTerreno wrote: 09 May 2025 14:28 voor de Slovenië reiziger, de Vrsic pas gaat dicht zijn tot midden juni.

een gewaarschuwd man...
Voor mij, tzal Tsjechie worden, begin september
Keep going

F M

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 09 May 2025 14:28 voor de Slovenië reiziger, de Vrsic pas gaat dicht zijn tot midden juni.

een gewaarschuwd man...
huh, waar haal je dat?

/EDIT
Ik vind het zelf op de site https://www.promet.si/sl .
De weg over de Vršič-pas is van maandag tot en met vrijdag tussen 7.30 en 17 uur bovenaan de pas afgesloten, naar verwachting tot 14 juni. Buiten deze tijd wordt het verkeer afwisselend eenrichtingsverkeer geregeld.
Wegenwerken dus. Wij kunnen die wel op zondag rijden, dat zou dus net moeten lukken. Gezien de staat van de weg daar vorig jaar kan ik het wel begrijpen dat men toe is aan wegenwerken.
I am confused. Oh no, maybe not!

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

Timmelsjoch is sinds vanochtend open.

F M

Post by F M »

I know. Overmorgen zal ik eens tussen de sneeuwmuren gaan rijden.

F M

Post by F M »

F M wrote: 09 May 2025 16:35

een gewaarschuwd man...
huh, waar haal je dat?

/EDIT
Ik vind het zelf op de site https://www.promet.si/sl .
De weg over de Vršič-pas is van maandag tot en met vrijdag tussen 7.30 en 17 uur bovenaan de pas afgesloten, naar verwachting tot 14 juni. Buiten deze tijd wordt het verkeer afwisselend eenrichtingsverkeer geregeld.
Wegenwerken dus. Wij kunnen die wel op zondag rijden, dat zou dus net moeten lukken. Gezien de staat van de weg daar vorig jaar kan ik het wel begrijpen dat men toe is aan wegenwerken.
We hebben Vrsic op zondag gereden. Maar wegens gietende regen heb ik er weinig plezier aan beleefd.

F M

Post by F M »

F M wrote: 21 May 2025 21:35 I know. Overmorgen zal ik eens tussen de sneeuwmuren gaan rijden.
Het was wel spannend. Onderaan de Timmelsjoch stond "gesloten". We zijn toch doorgereden tot we om 10u15 voor een slagboom stonden met daarachter wegenwerkers. Bleek dat er door nachtelijke sneeuwval opnieuw 2 meter sneeuw moest geruimd worden op een bepaalde plaats. Om 10u55 ging de Timmelsjoch weer open en konden we verder. Gelukkig, want de omweg was enorm.

En door mijn stommiteit heb ik geen filmpje van het rijden tussen sneeuwmuren. Ik was vergeten de batterij van de helmcamera te vervangen. Terwijl we daar bijna 3 kwartier met de vingers stonden te draaien... :roll:

zappa

Post by zappa »

F M wrote: 26 May 2025 14:17
F M wrote: 21 May 2025 21:35 I know. Overmorgen zal ik eens tussen de sneeuwmuren gaan rijden.
Het was wel spannend. Onderaan de Timmelsjoch stond "gesloten". We zijn toch doorgereden tot we om 10u15 voor een slagboom stonden met daarachter wegenwerkers. Bleek dat er door nachtelijke sneeuwval opnieuw 2 meter sneeuw moest geruimd worden op een bepaalde plaats. Om 10u55 ging de Timmelsjoch weer open en konden we verder. Gelukkig, want de omweg was enorm.

En door mijn stommiteit heb ik geen filmpje van het rijden tussen sneeuwmuren. Ik was vergeten de batterij van de helmcamera te vervangen. Terwijl we daar bijna 3 kwartier met de vingers stonden te draaien... :roll:
altijd op 2 paarden wedden, ook even stoppen om enkele foto's te nemen? :?
sig nature

petervdc

Post by petervdc »

Heeft iemand info over Tsjechie ?

Kben ook ah kijken voor een georganiseerde reis, motortours.eu is betaalbaar én belgisch !
Keep going

Jopet

Post by Jopet »

petervdc wrote: 11 Jun 2025 18:29 Heeft iemand info over Tsjechie ?

Kben ook ah kijken voor een georganiseerde reis, motortours.eu is betaalbaar én belgisch !
Wij hebben in '14 Tsjechië gedaan en vond de banen een beetje Belgisch, allé toch de staat van de meeste banen dan toch, de natuur is er heel mooi en zou deze een beetje vergelijken met het Sauerland. De taal was voor ons wel een probleem, in de grote steden spreken ze Duits en Engels maar in de kleine dorpen is het behelpen, maar dat is een deel van de charme van naar Tsjechië rijden ;-)
Maar met een georganiseerde reis zal dit minder van belang zijn.

,

duibhce Kaelann

Jopet wrote: 11 Jun 2025 18:49 De taal was voor ons wel een probleem, in de grote steden spreken ze Duits en Engels maar in de kleine dorpen is het behelpen, maar dat is een deel van de charme van naar Tsjechië rijden ;-)
Maar met een georganiseerde reis zal dit minder van belang zijn.
Een georganiseerde reis is niet noodzakelijk een begeleide reis. In die kleine dorpjes ga je je zonder begeleiding dus nog steeds moeten behelpen. Voor mij is dat ook een deel van de charme. Maar ik ben dan ook een beetje allergisch voor georganiseerde reizen :lol:

petervdc

Post by petervdc »

Het Reuzengebergte in Tjechie is blijkbaar ferm de moeite !
Keep going

Muug

Post by Muug »

Ze hebben daar gevaarssbordjes: "Opgelet voor neerkomende voeten". :?

duibhce Kaelann

Ook de moeite:
  • Cesky Krumlov
  • Kasteel van Hluboka
  • de narrow gauge trein van Jindrichuv Hradec (voor de nerds en Sheldon Cooper fans)
  • Kasteel van Valtice

petervdc

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: 20 Jun 2025 14:47 Ook de moeite:
  • Cesky Krumlov
  • Kasteel van Hluboka
  • de narrow gauge trein van Jindrichuv Hradec (voor de nerds en Sheldon Cooper fans)
  • Kasteel van Valtice
thx !
Keep going

TuttoTerreno
Motorzot

Post by TuttoTerreno »

In Chateau Hostacov kunt ge overnachten en eten, heel proper ingericht.

Chateau Zleby, vlakbij, heb ik al vaak bezocht (meermaals op kamp geweest in de buurt in mijn jeugd).

Jopet

Post by Jopet »

petervdc wrote: 20 Jun 2025 14:06 Het Reuzengebergte in Tjechie is blijkbaar ferm de moeite !
Ja het is inderdaad een mooie streek, 1 baan is mij vooral bijgebleven en dat was tussen Desna en Piechowice in Polen (eerst op de 14 en dan in Polen op de 3). Was toen net nieuw geasfalteerd en was een plezier om de bochtjes te nemen op deze baan.
Wij zaten toen in een skidorp Špindlerův Mlýn, nooit geweten hoe ik dit moest uitspreken en toen ik het eens vroeg kon ik het niet nazeggen :wall: ,dus vraag mij niet waar we gelogeerd hebben :?
Wat ik wel goed herinner is dat we aan de rivier Elbe zaten niet heel ver van de bron.

Hieronder het zicht vanuit ons hotel en daaronder nog wat sfeerbeeldjes van onze reis in het Reuzegebergte.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Post Reply