Khebbetaangepast
SWM Superdual
Re: SWM Superdual
Gisteren namiddag even langs geweest bij een SWM verdeler. Zeer mooie garage, as good as new, in een proper industrieterreintje. Daar stond er eentje heel erg mooi te blinken in de vitrine. Een toer-versie, met 19/17"-velgen. Hij moest begot zelf kijken wat de velgmaten waren En er bestaat dus ook blijkbaar een off-roadversie met 21/18"-velgen. Verder geen verschil.
Vraagprijs 7495 euro, en daar krijg je zelfs een toerpakket bij, ter waarde van zo'n 900 euro. Kofferrek met koffers en nog een schermpje dacht ik. Aja, 150 euro preparatiekosten.
De koffers trouwens, die ik helaas niet gezien heb, kunnen op twee manieren open. Je kan gewoon het deksel zijwaarts openklappen zoals bij een tradionele koffer. Maar je kan ook een déél van dat deksel openklappen, zodat je er van boven in kan. Handig!
Of hij een testmachine had? Neen, hij vond het niet nodig om speciaal voor testritten een voertuig te gaan inschrijven. Je moet dus zomaar kopen. Bovendien verkoopt het wel voldoende zonder testritten vooraf. OK, dat klinkt wel goed toch.
In de garage staat een model waarop ik even mag plaatsnemen.
Dat zit HOOG ! Hoger nog dan mijn KTM. Met mijn twee grote tenen kan ik aan de grond. De vering is dan ook behoorlijk stug, de machine veert nauwelijks in. De offroadversie heeft volgens hem dezelfde veerwegen, maar zal dus hoger staan door de andere velgen, maar het zadel is daar dan weer wat dieper uitgesneden.
Je zit ook kort bij het stuur, doet me wat denken aan de Yamaha XT660R, en bij uitbreiding aan de gewone enduromotorfietsen. Hij rolt heel eenvoudig op de middenbok, en voelt erg licht in de hand.
Onderhoud is alle 6000km nodig. Kleppen stellen volgens de fabrikant ook Daarvoor moet zo goed als alles gedemonteerd worden: tank, zijpanelen, luchtfilterkast en zelfs de complete radiator, omdat je er anders simpelweg niet bij geraakt! Ik wil niet weten hoe duur dat is. Maar er is met de importeur afgesproken dat ze het maar alle 12000km gaan doen, omdat ze er gerust in zijn. Dus eerste beurt bij 1000km als ie uit rodage is, dan kleppen stellen bij 6000km en nadien bij 18.000km.
Eén van zijn klanten heeft trouwens al een motorreis van 7000km achter de rug.
Terloops vermeldt hij ook dat hij zo'n vijftal motoren heeft rond rijden. Tja, zo heel erg veel is dat dan toch niet in mijn ogen...
Het motortje ziet er heel erg schoon uit, met het interessante Euro4-blok, 56 performante pk's, ABS (achteraan uitschakelbaar maar vooraan niet, wat een raar idee! ), aktieve "ik smijt 'm er door"-positie, licht in de hand, nuttig toerpakket en zo verder. Zelfs de alu carterplaat is voor de meesten onder ons wel voldoende, zelfs al is ie maar zo'n 2mm dik. Het is ook mooi "klaar" gemaakt om om te vallen. Mooie protectorplaatjes op de zijkanten van de metalen tank, ferme stuurkappen, overal mooie hitteschildjes en beschermdingetjes. Ready to drop!
We spreken af dat hij me eens contacteert als hij er eens eentje op onderhoud heeft. Dan kan ik eens een blokje rond rijden. Gewoon, eens voelen hoe het blokje draait. Want dat vind ik toch verdomd belangrijk.
Wordt zeker nog vervolgd.
Vraagprijs 7495 euro, en daar krijg je zelfs een toerpakket bij, ter waarde van zo'n 900 euro. Kofferrek met koffers en nog een schermpje dacht ik. Aja, 150 euro preparatiekosten.
De koffers trouwens, die ik helaas niet gezien heb, kunnen op twee manieren open. Je kan gewoon het deksel zijwaarts openklappen zoals bij een tradionele koffer. Maar je kan ook een déél van dat deksel openklappen, zodat je er van boven in kan. Handig!
Of hij een testmachine had? Neen, hij vond het niet nodig om speciaal voor testritten een voertuig te gaan inschrijven. Je moet dus zomaar kopen. Bovendien verkoopt het wel voldoende zonder testritten vooraf. OK, dat klinkt wel goed toch.
In de garage staat een model waarop ik even mag plaatsnemen.
Dat zit HOOG ! Hoger nog dan mijn KTM. Met mijn twee grote tenen kan ik aan de grond. De vering is dan ook behoorlijk stug, de machine veert nauwelijks in. De offroadversie heeft volgens hem dezelfde veerwegen, maar zal dus hoger staan door de andere velgen, maar het zadel is daar dan weer wat dieper uitgesneden.
Je zit ook kort bij het stuur, doet me wat denken aan de Yamaha XT660R, en bij uitbreiding aan de gewone enduromotorfietsen. Hij rolt heel eenvoudig op de middenbok, en voelt erg licht in de hand.
Onderhoud is alle 6000km nodig. Kleppen stellen volgens de fabrikant ook Daarvoor moet zo goed als alles gedemonteerd worden: tank, zijpanelen, luchtfilterkast en zelfs de complete radiator, omdat je er anders simpelweg niet bij geraakt! Ik wil niet weten hoe duur dat is. Maar er is met de importeur afgesproken dat ze het maar alle 12000km gaan doen, omdat ze er gerust in zijn. Dus eerste beurt bij 1000km als ie uit rodage is, dan kleppen stellen bij 6000km en nadien bij 18.000km.
Eén van zijn klanten heeft trouwens al een motorreis van 7000km achter de rug.
Terloops vermeldt hij ook dat hij zo'n vijftal motoren heeft rond rijden. Tja, zo heel erg veel is dat dan toch niet in mijn ogen...
Het motortje ziet er heel erg schoon uit, met het interessante Euro4-blok, 56 performante pk's, ABS (achteraan uitschakelbaar maar vooraan niet, wat een raar idee! ), aktieve "ik smijt 'm er door"-positie, licht in de hand, nuttig toerpakket en zo verder. Zelfs de alu carterplaat is voor de meesten onder ons wel voldoende, zelfs al is ie maar zo'n 2mm dik. Het is ook mooi "klaar" gemaakt om om te vallen. Mooie protectorplaatjes op de zijkanten van de metalen tank, ferme stuurkappen, overal mooie hitteschildjes en beschermdingetjes. Ready to drop!
We spreken af dat hij me eens contacteert als hij er eens eentje op onderhoud heeft. Dan kan ik eens een blokje rond rijden. Gewoon, eens voelen hoe het blokje draait. Want dat vind ik toch verdomd belangrijk.
Wordt zeker nog vervolgd.
Re: SWM Superdual
Dat zoekertje staat trouwens nog steeds online, en ik herken nu ook zijn zaak, waar hij de foto's getrokken heeft.
't is trouwens precies niet echt een motormechanieker, eerder een zelfstandige die een zaak heeft in sportbandenmontage en wat merken als SWM en Bullit. Ik weet zo niet of ik dat daar zou kopen.... 't is wel redelijk dicht bij huis, dat wel.
Deze stond daar ook in zijn showroomke.
't is trouwens precies niet echt een motormechanieker, eerder een zelfstandige die een zaak heeft in sportbandenmontage en wat merken als SWM en Bullit. Ik weet zo niet of ik dat daar zou kopen.... 't is wel redelijk dicht bij huis, dat wel.
Deze stond daar ook in zijn showroomke.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2928
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: SWM Superdual
Dat blok komt uit de TE630, dus eigenlijk een enduroblokske. Vandaar de kortere onderhoudsintervallen voor een moderne motor en het frequentere kleppen steken. Doorgaans loopt het wel zo'n haast niet met dat stellen.
ABS alleen achteraan uitschakelbaar is niet zo uitzonderlijk als he zou denken. Wordt vooral gedaan om te zorgen dat je het achterwiel op de rem in een bocht kan sliden en op steile gladde afdalingen met geblokkeerd wiel naar beneden kan glijden.
ABS alleen achteraan uitschakelbaar is niet zo uitzonderlijk als he zou denken. Wordt vooral gedaan om te zorgen dat je het achterwiel op de rem in een bocht kan sliden en op steile gladde afdalingen met geblokkeerd wiel naar beneden kan glijden.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: SWM Superdual
het is trouwens mogelijk om de ABS geheel uit te schakelen (was "slagen"), door het systeem eigenlijk een beetje te bedriegen.duibhce Kaelann wrote: ↑31 Jul 2018 07:34 ABS alleen achteraan uitschakelbaar is niet zo uitzonderlijk als he zou denken. Wordt vooral gedaan om te zorgen dat je het achterwiel op de rem in een bocht kan sliden en op steile gladde afdalingen met geblokkeerd wiel naar beneden kan glijden.
Last edited by Muug on 01 Aug 2018 10:39, edited 1 time in total.
Re: SWM Superdual
Ah, mijn mismaakt brein legde onbewust weer verkeerde associaties. Het is nu gecorrigeerd. De tekst, bedoel ik.