ne rappe

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
F M
Posts: 5100
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ne rappe

Post by F M »

Even het nieuwsbericht dat ik enige tijd geleden op onze site in het bedrijf moest plaatsen:
In een eerder nieuwsbericht berichtten we al over een aanpassing in de classificatie van elektrische fietsen. Voortaan moet het onderscheid worden gemaakt tussen de “speed pedelecs” ( snelle elektrische fietsen) en de gewone elektrische fietsen. Ondertussen werden de speed pedelecs opgenomen in de Wegcode als subcategorie van de bromfietsen. Aan welke regels zijn deze elektrische fietsen onderworpen? En wat betekent deze wijziging voor u als werkgever?

Even herhalen

Een speed pedelec is een elektrische fiets die voldoet aan volgende cumulatieve criteria:
• vermogen tot 4 000 Watt
• trapondersteuning bieden tot een maximale snelheid van 45 km/u

Elektrische fietsen die niet aan deze criteria voldoen blijven gewoon fietsen en moeten niet aan de nieuwe bepalingen voldoen.

Nieuw type bromfiets

Voortaan worden de speed pedelecs beschouwd als bromfiets, categorie S. Dit heeft ook gevolgen voor de verplichtingen waaraan de bestuurders moeten voldoen. Vanaf 1 oktober 2016 zullen zij:
• minimum 16 jaar moeten zijn
• een helm moeten dragen
• een rijbewijs moeten hebben (enkel theoretische proef)
• een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid moeten afsluiten (enkel indien de fiets autonoom kan rijden, dus zonder dat de bestuurder hoeft bij te trappen)

De fiets zal ook uitgerust moeten worden met een nummerplaat.

Fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer?

Indien uw werknemer met de fiets naar het werk komt kan (of moet) u een fietsvergoeding betalen die vrijgesteld is van parafiscale inhoudingen indien ze niet meer bedraagt dan 0,22 euro per kilometer. Aangezien de speed pedelecs gekwalificeerd worden als bromfiets, is de toekenning van een vrijgestelde fietsvergoeding echter niet meer mogelijk.
Er werd recent wel een wetsvoorstel ingediend dat de mogelijkheid wilt creëren om ook voor de speed pedelecs een vrijgestelde fietsvergoeding toe te kennen. Wij volgen dit verder voor u op.
Je bedrijf zal toch even moeten opletten wat ze doen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Bij
Posts: 442
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: ne rappe

Post by Bij »

Voila se deze morgen nog de papieren gaan afgeven bij de verzekeraar.
nu een weekske wachten op de fiets nr plaat (ze moeten dat dus manueel verwerken). ;)
Aangezien het ne speedpedelec is met hoofdoel ondersteuning valt hij onder de familiale verzekering. :grin:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5100
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ne rappe

Post by F M »

Gene rappe, maar ne trage. In het cafetariaplan heb ik nu ook een electrische leasefiets gekozen. Omdat ik maar 4 km heen en 4 km terug moet doen, heb ik de goedkoopste Trek gekozen.

Ik zeg wel, ne trage, maar zijn display geeft een iets te hoge snelheid weer. Waar ik op een normale manier net onder de 25 km op het vlakke rijd, zegt het display me dat ik 26 tot 27 km/ rijd. En dus krijg ik geen ondersteuning... :evil:

Wat een luxeprobleem toch. :peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3257
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ne rappe

Post by Koeno »

Gene trage, wel ne rappen.

Bij ons opt werk ook fietsleasing ingevoerd... Dit weekend de Kalkhoff I11 besteld...
dan ist gedaan met nen GSa naar't werk te bollen...

op't werk zeer goeie voorwaarden, waardoor op't einde van de leasing de fiets mij maar 1/2 bijna van catalogus prijs zal gekost hebben...
toevoeging: fietsvergoeding is voor ons geen probleem,
dus krijg ik ergens een 23cent per km, en per dag 23km te rijden...

User avatar
zappa
Posts: 4521
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ne rappe

Post by zappa »

Ik woon op 35 km enkel, dus minimaal 70 km, soms dagen in 2 stukken = 140 km :cry: das echt niet te doen met een (E-) fiets

En die E-scooters of motorfietsen zijn naar mijn zin veeel te duur in aankoop, onderhoud zal heel goed meevallen, stroom kan via de zonnepaneeltjes en op 't werk aan 't stekkertje, maar de aankoopsom is toch een serieus struikelblok... :?
sig nature

User avatar
Bij
Posts: 442
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: ne rappe

Post by Bij »

Koeno wrote: 25 Jun 2018 12:20 Gene trage, wel ne rappen.

Bij ons opt werk ook fietsleasing ingevoerd... Dit weekend de Kalkhoff I11 besteld...
dan ist gedaan met nen GSa naar't werk te bollen...

op't werk zeer goeie voorwaarden, waardoor op't einde van de leasing de fiets mij maar 1/2 bijna van catalogus prijs zal gekost hebben...
toevoeging: fietsvergoeding is voor ons geen probleem,
dus krijg ik ergens een 23cent per km, en per dag 23km te rijden...
Koeno, ik hoop dat ge er meer chance mee hebt dan mijne maat. Die heeft op zijne kalkoff (ook ne speed) in 3 jaar tijd ne keer of 7 ne nieuwe motor gekregen (wel elke keer in garantie). Mijne fietsen makeer is ook gene fan van die impuls motoren. hij heeft er geen goede ervaringen mee.
Mijne gazelle ondertussen bijna 20 000 km met een bosch middenmotor aleen vreet da ketingen en tandwielen.
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Koeno
Posts: 3257
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: ne rappe

Post by Koeno »

Bij wrote: 26 Jun 2018 21:41
Koeno, ik hoop dat ge er meer chance mee hebt dan mijne maat. Die heeft op zijne kalkoff (ook ne speed) in 3 jaar tijd ne keer of 7 ne nieuwe motor gekregen (wel elke keer in garantie). Mijne fietsen makeer is ook gene fan van die impuls motoren. hij heeft er geen goede ervaringen mee.
Mijne gazelle ondertussen bijna 20 000 km met een bosch middenmotor aleen vreet da ketingen en tandwielen.
Dan moet ik hopen dat op die 3 jaar tijd ze toch iets bijgeleerd hebben.
Sowieso heb ik toch ook 2 (of zelfs 3 jaar ) garantie en kan ik na de lease nog altijd kiezen om over te nemen of verder een andere fiets te leasen..

User avatar
Bij
Posts: 442
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: ne rappe

Post by Bij »

Als ik nu nog ne nieuwe zou kopen
ene met riemaandrijving / traploze nuvinci naafversnelling / bosch middenmotor /baterijpack van min 500w :grin:
voila !
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: ne rappe

Post by TRooPER »

met de kalkhoff had ik en mijn fietsverkoper ook problemen.

op tijd kunnen omruilen (opleg) voor ene met Bosch motor,


veel werkfietsplezier, of is dat een woord dat niet kan
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: ne rappe

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote: 29 Jun 2018 11:19 veel werkfietsplezier, of is dat een woord dat niet kan
Dat woord kan zeker en sinds 3 maanden nu veruit het leukste deel van de werkdag! :thumbsup:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5100
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: ne rappe

Post by F M »

Ik kan dat beamen. Voor mij blijft het een belachelijk kleine afstand, maar door de elektrische ondersteuning fiets ik zonder enige inspanning aan 25 km/u naar het werk of naar huis, zonder overmatig te transpireren, en zonder de wachttijden op de bus/rechtstaan op de bus/in de file staan met de bus. :rayof:

Maar ik heb natuurlijk nog niet in de herfst of de winter naar het werk gefietst. :?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Bij
Posts: 442
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: ne rappe

Post by Bij »

FM van de 200 werkende dagen rij ik er zeker 150 met de fiets als ik niet fiets is dat omdat het 's morgens regent ofik na het werk nog ergens naartoe moet. Herfst en winter... net als bij de moto investeren in goede fietskledij en dan heb je geen probleem :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Post Reply