Update van de zondagsrijder met een Duke 390
Terwijl de rijdende man het eerste onderhoud al achter de rug heeft is dat bij mij nog ni het geval. Sinds eind februari heb ik er 750km mee gereden tot en met vandaag gerekend. De km-stand loopt langzaam op maar t stoort me niet. Rij er enkel mee als de tijd, zin en het weer meezit.
Maar telkens als ik er mee rijdt, tovert hij een smile van oor tot oor op mijn gezicht. Zelfs het verkeer volgen tot pakweg 6000rpm is leuk, vanaf streepje 6000 (ongeveer) naar boven toe komt er meer leven in de brouwerij. En de testrit wist me al te vertellen dat het in de bovenste toerenregionen heel heel goed vooruitging.
Het bokken valt de eerste km's dat je hem in je bezit hebt op maar dat ben ik al laaaang vergeten. De vorige 650cc monocilinders die ik heb gehad waren tegenover dit brommertje gewoonweg saai te noemen en ondanks de 375cc en uiteraard de hogere toeren gaat dit gevoelsmatig op zijn minst zo goed als de grotere 1cilinders. Ik heb het over de 650mono's van Honda en BMW. De 690 uit eigen huis ken ik niet dus kan ik daar geen mening over geven.
6500rpm draaien in 6de zal ongeveer overeen komen met een 110km/u
Verder rij ik in het verkeer tussen de 5-7000 toeren, alles onder de 5000 toeren resulteert in een, naar mijn gevoel, mindere motorloop en boven de 7000 toeren komt de vlam in de pijp.
Verbruik ligt tussen de 3,5 en 4liter en ik ben er zeker van dat het net iets zuiniger kan. De 3,5l/100km heb ik gemeten na een toertje van 150km en de 3,8-4l zijn de waarden die ik opteken in het stadsverkeer.
Voor het rijplezier dat je ervoor krijgt vind ik dit uiteraard heel mooie waarden.
Eneuhm, normaal gezien staken de eerste tekenen van verkoop de kop op na een paar maanden maar nu absoluut niet. Heel heel even zou ik een seconde gedacht hebben aan de RC390 omdat de rijwind pakken beter is op bijv de autostrade maar nee hoor. Heel tevreden!
Het is geen grote motorfiets. THE riding man zal het kunnen beamen dat zo een 390 wel een brommertje lijkt naast zijn RT. Nu kan je zeggen dat alle andere moto's op een brommer gelijken naast een RT maar zelfs naast de blackbird van een kameraad is het een smal ding.
Anders dan bij een Honda bijv heeft dit wat karakter maar het is positief.
Heb er lang op gewacht en ben blij dat na al die motorloze tijd, ik toch een goede keuze heb gemaakt.