ne rappe

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ne rappe

Post by OzzePaa »

TRooPER wrote:
............... Er is een grote misvatting rond deze fietsen: trapondersteunend wil zeggen: van zodra je stopt met trappen, doet de motor ook NIETS meer. Wil je snel rijden moet je continu goed blijven doortrappen.
......................
Awel, kun je me dat nu eens vertellen, Troop ... bedoel je met "goed doortrappen" : even veel moeite doen om 45 per uur te rijden, als dat je zou moeten doen om met ne "gewone" 25 te rijden :?: :unsure:
Ik zie mij hier op ne poepsimpele stadsfiets aan zo'n 20 per uur constant voorbijgestoken worden door e-fietsende bomma's tegen ruim 5 ? 7 per uur snellere euuhhh ... snelheid, maar die blijkbaar gewoon hun beentjes op en neer bewegen zonder ook maar enige inspanning te doen die te vergelijken zou zijn met als ze tegen 15 per uur zouden moeten fietsen op een niet-ondersteunde velo ...
Ik bedoel maar : worde even muug van 45 per uur rijden met nen elletrieke als van tegen 25 te rijden op full-own-power :?: :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ne rappe

Post by petervdc »

OzzePaa wrote:Ik bedoel maar : worde even muug van 45 per uur rijden met nen elletrieke als van tegen 25 te rijden op full-own-power :?: :dontknow:
Ewel, goede vraag. Ik vind 25 per uur fietsen al snel, dus moest je 45 rijden terwijl je maar zelf duwt voor 20, d?t zou interessant zijn !
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ne rappe

Post by OzzePaa »

petervdc wrote:
OzzePaa wrote:Ik bedoel maar : worde even muug van 45 per uur rijden met nen elletrieke als van tegen 25 te rijden op full-own-power :?: :dontknow:
Ewel, goede vraag. Ik vind 25 per uur fietsen al snel, dus moest je 45 rijden terwijl je maar zelf duwt voor 20, d?t zou interessant zijn !
Ja, want DAN ben je tenminste nog wat sportief bezig :smash: :P :twisted:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Re:ne rappe

Post by the riding man »

Muug wrote:
the riding man wrote:Ik maak helemaal niemand zijn rekening en gun iedereen wat hij graag wil en kan kopen. Ik vind het alleen een berg geld voor een electrische fiets,
lol, en ik vind nieuwe bmw's pokkeduur :mrgreen: maar ik maak ook niemand zijn rekening. :P hihi :wink:
Awel ik heb dat ook altijd schandalig duur gevonden. Maar nu begin ik te relativeren. Het is slechts de prijs van 6 fietsen, en dat voor een ultiem tourmachien,... valt reuze mee :rayof:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Wipr
Posts: 1986
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ne rappe

Post by Wipr »

Mijn neef bouwt gewone fietsen om naar een elektrische fiets. Klein bedrijfje in het Noorden van Antwerpen. Kostenplaatje van enkel de onderdelen (motor, batterij etc) is +/-1000euro. En zegt hij, het is enkel de moeite als je fiets ook van degelijke kwaliteit is.
En kennissen hebben een fietsenwinkel en zeggen zelf dat je voor een degelijk model toch al snel 1700-1800euro moet rekenen en meer.
Dus de E-fietsen van 1000-1500euro zullen rijden maar voor dagdagelijks gebruik en kwaliteit is dat de prijs.

En je dat duur noemt. Je moet eens op een MTB of koerstreffen (amateurs) eens gaan rondhoren wat de gemiddelde fiets daar kost. Ik denk dat je stijl achterover valt van de prijs aldaar. Mijn stiefbroer zijn laatste koersfietske koste net iets meer dan 5000euro. :zotteke:
En langs de andere kant, als je denkt dat je daar beter van wordt en het kan bekostigd worden, waarom niet.

De eeuwige discussie van merk, klasse, kwaliteit of niet, standing en heel den bazaar. Vermoeiend. Koopt u waar je zin in hebt.

Ik vind het een prima keuze!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ne rappe

Post by TRooPER »

mijn conditie van wekelijkse MTB'er zo een 10jaar geleden was heel ferm gezakt tot "nihil" sporten,
dus ik WAS wel wat gewoon van fietsen,

deze manier van fietsen is anders, als je de ondersteuning nodig hebt, voel je dat ook.
Je moet gewoon ronddraaien ipv op die zware steek terug op tempo te moeten komen na een bocht of op een helling.
Met gewoon rond te draaien zal je makkelijk een 30km/u rijden, zodat je aan gem 27km/u kan komen.
Wil je echter veeel sneller, dan moet je ook toch wel een zwaarder steekske duwen, die ondersteuning blijft u helpen, maar niet op continu op het maximale vermogen. Hoe minder hard je trapt, hoe minder ondersteuning (wordt gemeten door cadans en snelheid).
Op vlakke weg rustig ronddraaiend: 30km/u
op vlakke weg een tandje zwaarder rijden: 35km/u
op vlakke weg kleinste tandwiel achter: 44km/ en daar valt de ondersteuning vanaf 42 ook al weg naar de helft
dus om op een fiets-snelweg continu 45km/u te willen fietsen, moet je toch ferm moeite doen, dat gaat ECHT NIET vanzelf

bergop kom je veel vlotter over de heuvel heen met een vlotte snelheid naar eigen keuze,
na bochtjes, oversteekplaatsen krijg je steeds het volle vermogen als ondersteuning en zit je op enkele tientallen meters al aan 30km/u
Die fluweelzachte acceleratie en ondersteuning wanneer het nodig is zorgt voor het enorm tijdsverschil tov een gewone fiets.

Mijn laatste ritje van 27km, geen verkeer, dus ZEER vlot kunnen doorrijden, nergens moeten stoppen: 38km/u gemiddeld en net geen 40minuten. ik zou met de wagen niet sneller geweest zijn. Die inspanning heb ik gevoeld , maar ik was niet kapot zoals ik anders wel zou zijn.

dus die bomma's en bompa's op hun 25km/u fiets zullen idd rustig ronddraaien en u zonder veel moeite op een heuveltje voorbijrijden als jij daar 18-20km/u haalt
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

ne rappe

Post by the riding man »

En hoe zit het met autonomie. Stel je gaat een dagritje rijden, heb je dan 's avonds (wanneer vermoeidheid al wat begint toe te slagen en je de ondersteuning net nodig hebt) nog batterij niveau over? Waarschijnlijk hangt dat wat af van hoe veel ondersteuning je in de dag dan gebruikt hebt. Maar kan je daar een richtlijn opplakken hoeveel kilometers je gemiddeld met ondersteuning kan rijden?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

ne rappe

Post by susse »

al wat rapper gaat dan 25, ellentrieke fiets of ni, krijgt binnenkort een nummerplaat en verplichte verzekering
gedaan met door't licht te rijden
:schieten:
jommo... nagommenegank...

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ne rappe

Post by TRooPER »

the riding man wrote:En hoe zit het met autonomie. Stel je gaat een dagritje rijden, heb je dan 's avonds (wanneer vermoeidheid al wat begint toe te slagen en je de ondersteuning net nodig hebt) nog batterij niveau over? Waarschijnlijk hangt dat wat af van hoe veel ondersteuning je in de dag dan gebruikt hebt. Maar kan je daar een richtlijn opplakken hoeveel kilometers je gemiddeld met ondersteuning kan rijden?
op de mijne: 4 modi:
eco : 150km
sport: 120km
power: 80km
powersport: 50km

ik plan daar voorlopig geen dagritten mee te doen, staat tot nu toe continu op powersport, maar je kan al rijdend heel snel wisselen naar een ander modus om zo toch uw gewenst kilometerbereik te halen.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

ne rappe

Post by Bij »

Allez trooper proficiat. Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt.
Moest ik nu ne nieuwe nodig hebben ik zou ook in dit segment zijn gaan kijken.
E-bike is zoals je aanhaald voor woon werk een easy way van fietsen. :ricky: Vooral bij het terug optrekken omdat je de straat moet oversteken of gehinderd word door ander verkeer is dat zeer plezant je geraakt wa gemakkelijker terug op snelheid.
Voor de rest kom ik even bezweet aan op het werk als vroeger toen ik nog zonder ondersteuning fietste.
Het is zoals je aanhaald basis ondersteuning en wilde het wa laten vooruitgaan moet ge flink bijtrappen. Vroeger reed ik 3x per week met de fiets nu met elektrische ondersteunig alle dagen maar echte tijdswinst is voor mij beperkt (max 10 min rapper dan vroeger) maar daar zal de aard van het trraject wel voor iets tussen zitten.
Voordeel is wel dat ge zo niet meer buiten uw werkuren moet gaan sporten :thumbsup: uw condietie komt volledig terug op peil.
Ik ga nog een paar jaar verder pedellen op mijnen omgebouwde gazelle maar binnen een paar jaar ga ik ook nog eens voor zo een aankoop staan.
Hou het veilig en ge gaat al uw kijk en rijtechniek van de motocursussen nog goe kunnen gebruiken. :lol:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ne rappe

Post by petervdc »

Bij wrote:Voor de rest kom ik even bezweet aan op het werk als vroeger toen ik nog zonder ondersteuning fietste.
uh ?
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ne rappe

Post by bompa »

Bij wrote: Voor de rest kom ik even bezweet aan op het werk als vroeger toen ik nog zonder ondersteuning fietste.
. :lol:
Maar ge moet die elektriek opzetten he :grin:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ne rappe

Post by TRooPER »

bompa wrote:
Bij wrote: Voor de rest kom ik even bezweet aan op het werk als vroeger toen ik nog zonder ondersteuning fietste.
. :lol:
Maar ge moet die elektriek opzetten he :grin:
tis misschien ene met zonnepanelen in ons apenland :peepwall:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ne rappe

Post by TRooPER »

Bij wrote: Hou het veilig en ge gaat al uw kijk en rijtechniek van de motocursussen nog goe kunnen gebruiken. :lol:
ik ben er vrij zeker van dat ik minstens even defensief-vooruitziend ga moeten zijn als met moto, misschien zelfs meer,
uitkijken naar voetgangers die geen lawaai horen en oversteken zonder kijken
uitkijken naar zwalpende fietsers over hele breedte van fietspad met te luide muziek in hun oren of aan het prutsen op hun smartphone
uitkijken naar kruisende auto's zonder pinkers die niet beseffen dat ik veel sneller ga dan een 'fiets'
uitkijken naar auto's die mij inhalen maar niet beseffen dat ik sneller ben en dat ze meer afstand nodig hebben om mij in te halen.
.....
:yikes: dus
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

petervdc
Posts: 3507
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ne rappe

Post by petervdc »

Goede zaak dat electr fietsen ook een nummerplaat krijgen vind ik, je rijdt zo snel als een scooter eigenlijk.
Helm/kledij verplichtingen ?
Enne, oudjes die plots 45 per uur gaan rijden, minder snel reageren/denken/... komt niet altijd goed peis ik.
Keep going

User avatar
Bij
Posts: 444
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

ne rappe

Post by Bij »

TRooPER wrote:
bompa wrote:
Bij wrote: Voor de rest kom ik even bezweet aan op het werk als vroeger toen ik nog zonder ondersteuning fietste.
. :lol:
Maar ge moet die elektriek opzetten he :grin:
tis misschien ene met zonnepanelen in ons apenland :peepwall:
Wel de pil wordt 's nachts opgeladen (zonder zonnepanelen :grijns: )
En effe over da zweten.. Vroeger gemiddlede snelheid 27km/u nu met dezelfde moeite en ondersteuning gemiddelde snelheid 33 km/h.
Als ge gewoon zorgt dat uw pedalen wa ronddraaien gaat ge die snelheden ni halen... dus gelijk vroeger flinke trapfrequentie en dus ook fysieke inspanning om op tempo te blijven :mrgreen:
(misschien moet ik toch is nadenken over da zonnepaneel idee om de actieradius te vergroten :lol: )
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ne rappe

Post by Muug »

petervdc wrote: Enne, oudjes die plots 45 per uur gaan rijden, minder snel reageren/denken/... komt niet altijd goed peis ik.
Dat is zelfs al een groot probleem bij de velo's die maar 25 per uur rijden. Die madammekes zijn niet gewend dat dat 1) zo rap vertrekt (aja, want die zijn gewenst van eerst tien keer te huppen eer ze vertrekken) en 2) zo rap rijdt.

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ne rappe

Post by Koeno »

petervdc wrote:Goede zaak dat electr fietsen ook een nummerplaat krijgen vind ik, je rijdt zo snel als een scooter eigenlijk.
Helm/kledij verplichtingen ?
Enne, oudjes die plots 45 per uur gaan rijden, minder snel reageren/denken/... komt niet altijd goed peis ik.
Hier rijden er meer oudjes rond op scooters tegen 45km/u als op elektrische fietsen...
en zo plots is dat niet, das al enkele jaren :p

Mario
Posts: 739
Joined: 23 Oct 2009 11:35

ne rappe

Post by Mario »

awel, het wil lukken dat ik vanmorgen in het boekske/maandblad van de VAB gelezen heb dat itt de gangbare gedachte de 65+'ers met een elektrische fiets niet voor een stijging zorgen in de ongevalstatistieken
zij halen daarvoor een of ander onderzoek aan

geen idee of het klopt, want ik frons ook altijd de wenkbrauwen als ik vlot voorbijgereden wordt door een bomma op zo'n fiets terwijl ik toch niet de traagste fietser ben

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ne rappe

Post by OzzePaa »

Mario wrote:awel, het wil lukken dat ik vanmorgen in het boekske/maandblad van de VAB gelezen heb dat itt de gangbare gedachte de 65+'ers met een elektrische fiets niet voor een stijging zorgen in de ongevalstatistieken
zij halen daarvoor een of ander onderzoek aan

geen idee of het klopt, want ik frons ook altijd de wenkbrauwen als ik vlot voorbijgereden wordt door een bomma op zo'n fiets terwijl ik toch niet de traagste fietser ben
Dat is een beke zoals bij veel/sommige/demeeste/enkele/... motards h? Mario : zolangt rechtdoor is :pijlr: gaan met de banaan :rayof: ... tot er een bocht komt :wink: :mrgreen: ... of bij de bomma : tot ze moet stoppen/weer vertrekken/uitwijken :lol: :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply