Rechts Afslaan

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Bas, je haalt de twee door elkaar : artikel 9 behandelt de plaats/positie op de rijbaan voor elke bestuurder. Met daarop in 9.3.2 de uitzondering voor motorrijders nl de 2/3 regel.

Artikel 19 behandelt de richtingverandering ergo afslaan. Daarin gaat het over "elke bestuurder" en is er GEEN uitzonderingsparagraaf voor motorrijders.
Je bent dus in feite wel degelijk verplicht (meer) rechts te gaan rijden alvorens rechts af te slaan ... net zoals je (meer) links moet gaan rijden alvorens links af te slaan.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Bas wrote:
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Niet waar, want dat zijn er voorsorteerstroken en mag je in DAT vak de positie innemen die je wenst.

Waarom haal je dat aan? Want het verandert niets aan de regel voor motorrijders.

Je mag in je RIJ-VAK je positie kiezen die je wenst, of je rechtdoor, links of rechts gaat.

9.3.1 is duidelijk en geld overal.
Dat artikel behandelt net het rechts van de rijstrook blijven, Bas ... :roll:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Rechts Afslaan

Post by Marreke »

Tegenwoordig rijdt de examinator op de motor mee. Als er gezegd wordt naar rechts af te draaien en je ziet dat de examinator tegen de stoeprand gaat rijden... ga dan ook wat meer naar rechts want blijkbaar wil de examinator dat.
Heb je een andere examinator die dat minder belangrijk vindt, dan zie je dat wel aan zijn rijstijl . Elke examinator heeft zijn eigen belangrijke punten.
Goed kijken blijft gewoon het belangrijkste.
En ja, je mag "in je baanvak" zelf je positie kiezen!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Marreke wrote:Tegenwoordig rijdt de examinator op de motor mee. Als er gezegd wordt naar rechts af te draaien en je ziet dat de examinator tegen de stoeprand gaat rijden... ga dan ook wat meer naar rechts want blijkbaar wil de examinator dat.
Heb je een andere examinator die dat minder belangrijk vindt, dan zie je dat wel aan zijn rijstijl . Elke examinator heeft zijn eigen belangrijke punten.
Goed kijken blijft gewoon het belangrijkste.
En ja, je mag "in je baanvak" zelf je positie kiezen!
Tuurlijk dadde :headbang: Niemand zegt dat dat niet zo is ... alleen zijn er specifieke regels voor het afslaan, en die staan los van die uitzondering. Je tip is inallegeval niet slecht, Marreke.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Niet waar, je mag als motorrijder je positie op de baan kiezen in je rijrichting / rijvak etc.
En de 2/3e regel is bullshit, staat nergens in de wet.

Lees die regel nog eens, er staat DUIDELIJK dat motards het gehele vak mogen gebruiken in de rijrichting dat ze gaan, ergo dat ze mogen de breedte van een AUTO aannemen want zo breed is het vak.

Leer eens lezen, regel 9.3.1 is duidelijk en geld overal op je rijvak.
En het maakt niks uit of je afslaat of niet, je mag het gehele rijvak gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Er zijn geen regels voor afslaan.....want er is in die regel al gesteld dat een MOTOR HET GEHELE VAK MAG GEBRUIKEN!

Met die regel stellen ze de breedte van een motor gelijk aan die van een auto.....dus??? Mag je zowel links als rechts staan in je vak.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Rechts Afslaan

Post by Marreke »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel van ons, motards m?t rijbewijs, een huidig examen zouden halen.
Voordeel voor mij, ik heb pas twee jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Was overigens de eerste keer gebuisd omdat ik teveel rij-ervaring had.
Uitslag zal zijn: niet veel!

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

altijd grappig hoe mensen die de wetgeving nooit in detail bestudeerd hebben in discussie gaan met mensen die daarover een zeer moeilijk schriftelijk en een mottig moeilijk mondeling examen hebben moeten doen, een valstrikkerige proefles achter de rug hebben, een maandenlange stage gevolgd hebben en al x aantal jaar dagdagelijkse praktijkervaring hebben! :mrgreen: En ook een beetje triest eigenlijk. :| Maar 't is waar, onze cv staat niet in ons profiel, dus het is u vergeven :P

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

Bas wrote:Niet waar, je mag als motorrijder je positie op de baan kiezen in je rijrichting / rijvak etc.
En de 2/3e regel is bullshit, staat nergens in de wet.

Lees die regel nog eens, er staat DUIDELIJK dat motards het gehele vak mogen gebruiken in de rijrichting dat ze gaan, ergo dat ze mogen de breedte van een AUTO aannemen want zo breed is het vak.

Leer eens lezen, regel 9.3.1 is duidelijk en geld overal op je rijvak.
En het maakt niks uit of je afslaat of niet, je mag het gehele rijvak gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Er zijn geen regels voor afslaan.....want er is in die regel al gesteld dat een MOTOR HET GEHELE VAK MAG GEBRUIKEN!

Met die regel stellen ze de breedte van een motor gelijk aan die van een auto.....dus??? Mag je zowel links als rechts staan in je vak.
Baske toch, ge draait de zaken gelegans om....

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Bas wrote: Er zijn geen regels voor afslaan.....want er is in die regel al gesteld dat een MOTOR HET GEHELE VAK MAG GEBRUIKEN!
Ja, kga er ook mee stoppen want er is geen bas .. euh buskruit(d) tegen gewassen :roll: :S
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

Nee Muug,

Je mag op je baanvak rijden waar je wilt, het staat er klaar en duidelijk in.
En dat heeft niks te maken met afslaan of niet.

Het probleem van de TS is dat hij is gezakt door de plaats op de baan.
Als het werkelijk enkel dat is moet hij het aanvechten.

Maar ik denk dat er meer aan de hand is, zoals omkijken voor van richting te veranderen.
Wel is vreemd dat de examinator over dode hoek begint, want als je omkijkt is die er niet.

Maar goed, het is en blijft zodat je als motard je gehele vak mag gebruiken, net als je op een rondpunt mag rijden waar je wilt.
Of dat je in de bebouwde-kom rechts mag inhalen en links mag houden, altijd leuk die Belgische wetgeving omtrent verkeer.

In de wegcode staat in dit geval zeer duidelijk dat je als motard het gehele rijvak mag gebruiken, punt aan de zaak.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

OzzePaa wrote:
Bas wrote: Er zijn geen regels voor afslaan.....want er is in die regel al gesteld dat een MOTOR HET GEHELE VAK MAG GEBRUIKEN!
Ja, kga er ook mee stoppen want er is geen bas .. euh buskruit(d) tegen gewassen :roll: :S
Belachelijk, je kan je gelijk (hoe dom ook) niet halen dus kom je af met dit soort onzin.
De wet is duidelijk, een motard mag de gehele rijstrook gebruiken PUNT.

Heb jij ooit rijexamen voor motard gedaan??? Ik wel.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Tot slot : 't is niet mijn gelijk, Bas .. 't is dat van de wegcode :wink:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Rechts Afslaan

Post by Bas »

OzzePaa wrote:Tot slot : 't is niet mijn gelijk, Bas .. 't is dat van de wegcode :wink:
Gaan we zo afkomen, heb jij ooit examen gedaan om motor te mogen rijden?
Ik denk het niet, anders zou je niet zulke onzin verkopen.

Weet je dat de meeste motards omkomen die nooit rijles gehad hebben?
De fouten die ze maken is enorm, vaak omdat ze de wegcode niet kennen en hun voertuig niet beheersen.

Wat ik wel erg vind is dat ze de jongeren straffen voor de fouten die oude motards begaan :furious3:

De jongeren van vandaag rijden beter dan menig 40+er en een pak beter.
Al die gasten die 40+ zijn die nooit rijles gehad hebben zouden ze het A af moeten nemen, zou veel verbeteren.

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Rechts Afslaan

Post by zappa »

Beetje jaloers op een "ouderen" rijbewijs misschien ?


als er ooit een "vakbekwaamheid" vast hangt aan uw rijbewijs moogt ge nog ne keer ietske komen vertellen :twisted:

Dat er meer "ouderen" zouden verongelukken dan jongeren, daar geloof ik geen bal van, als ik zie hoeveel jong geweld er rond mij aan't rijden is, gelukkig is dat dan enduro en staan er niet te veel bomen in de weg :grijns:


en verder joch : :lurker:
sig nature

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Rechts Afslaan

Post by the riding man »

Muug wrote:altijd grappig hoe mensen die de wetgeving nooit in detail bestudeerd hebben in discussie gaan met mensen die daarover een zeer moeilijk schriftelijk en een mottig moeilijk mondeling examen hebben moeten doen, een valstrikkerige proefles achter de rug hebben, een maandenlange stage gevolgd hebben en al x aantal jaar dagdagelijkse praktijkervaring hebben! :mrgreen: En ook een beetje triest eigenlijk. :| Maar 't is waar, onze cv staat niet in ons profiel, dus het is u vergeven :P
Sorry he Muug, maar dat is ook een belachelijk argument. Ik (in tegenstelling tot Bas) weet goed genoeg wie hier op het forum zit met welke achtergrond, en daar hoor jijzelf ook bij. Wil dat dan zeggen dat die altijd gelijk hebben omdat ze daar een papierke voor hebben gehaald? De wetteksten kennen ze ja, die zijn hier ondertussen al uitgebreid aan de orde gekomen dus ook Bas kent nu de voorgeschreven regels over dit specifieke onderwerp evengoed. Bas zijn argumentering wordt weggelachen, maar hij heeft een punt en daar valt niet omheen te komen: motorrijders mogen hun plaats op hun rijvak zelf bepalen en daar staat nergens een uitzondering vermeld in de wetgeving, dus ook geen uitzondering bij het rechts afslaan. Het zo rechts mogelijk op de rijbaan rijden en bijgevolg ook bij het afslaan is voor auto's. Staat dat specifiek vermeld? Niet echt, maar kan wel afgeleid worden uit het feit dat een motorrijder de uitzondering krijgt om zijn positie zelf te mogen bepalen, dus bij logisch gevolg ook bij het rechts afslaan. Dit is geen persoonlijke interpretatie maar de wegcode.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

Altijd irritant die mensen die het beter denken te weten dan de examinator of een rij-instructeur.... :twisted: (gosh, dat is niet arrogant bedoeld, ik geef gewoon even aan welk soort mensen beroepsmatig met die materie omgaan...)

@ridingman, sorry, volgens mij zijt gij verkeerd door te zeggen dat dat niet in de wegcode gaat. Zie hieronder voor mijn verhaal.

Op twee vlakken geef ik Bas gelijk : een examinator heeft meestal meer dan ??n reden om iemand te buizen EN de gebuisde onthoudt meestal maar ??n reden. :grotelach: En ten tweede is de 2/3de regel nergens in de wegcode beschreven

Op al de rest is Bas dik gebuisd voor zijn examens theorie.... :schieten:

Artikel 9 gaat over "Plaats van de bestuurders op de openbare weg"
Hieronder de belangrijkste paragrafen.
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven,
en
9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven. Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.

De rijbewegingen door de bestuurder van een motorfiets uitgevoerd op het gedeelte van de rijbaan dat hij mag innemen, worden niet als manoeuvres zoals bedoeld in artikel 12.4 beschouwd en vereisen geen gebruik van de richtingaanwijzers. De bestuurder mag echter niet de inhaalbewegingen hinderen waarmee achterliggers begonnen zijn.
Nergens in deze paragrafen is sprake van afslaan, om de eenvoudige reden dat dit in een ander artikel wordt beschreven. Logisch, want dat wordt besproken in artikel 19 "Richtingverandering".
Artikel 19 zegt dus :
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met ??nrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1? zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
....
2? zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.
3? de beweging met matige snelheid uitvoeren;
4? de beweging zo kort mogelijk uitvoeren, behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.
DE GROTE FOUT VAN BAS is nu dat hij niet snapt (of misschien : niet wilt snappen) dat artikel 9 en 19 complementair zijn. Je moet ze bij elkaar OPTELLEN en niet het ene artikel door het andere VERVANGEN ! Artikel 19 spreekt over de bestuurder zonder dat er naar het voertuig gekeken wordt. Daaruit volgt automatisch dat dit ook van toepassing is voor motorrijders!

Als je dat ?cht niet kan begrijpen, dan raad ik u de opleiding aan die rij-instructeurs in spe kunnen volgen. Ze duurt maar een maand of drie (avondopleiding weliswaar) en driekwart van de mensen die dat examen doen zijn gebuisd, dus moeilijk kan het niet zijn.... :roll:

Afin, alzo zijn de feiten, en niemand kan daar iets aan veranderen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Rechts Afslaan

Post by OzzePaa »

Astemblieft :headbang: Messie Muug. En dat van de 2/3 bedoelde ik ook niet echt als "regel" maar meer de interpretatie van het mogen beslissen waar je als motorrijder je plaats kiest .. en we weten allemaal dat dat in de normale omstandigheden op zowat 2/3 is .... :lipsrsealed2:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Rechts Afslaan

Post by Muug »

Interpretatie.... DAT is nu net wat het eerste is dat men afleert in die maandenlange opleiding.... je moet leren werken met de wetten, je moet ze ALLEMAAL klet van buiten kennen, tot op de komma... je moet de teksten leren lezen zonder te interpreteren, zonder dinges erbij te denken of weg te laten. Dat is het allermoeilijkste van h??l die wetgeving! Geen rare formuleringen opstellen maar enkel puur citeren uit de wegcode. Dan pas kan je je gelijk bewijzen of op correcte wijze ongelijk krijgen.

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Rechts Afslaan

Post by Marreke »

Muug wrote: Maar 't is waar, onze cv staat niet in ons profiel, dus...
Dus zouden we misschien jaarlijks een dagje moeten organiseren. Er is vast wel iemand (die een) examinator (kent).
Niks zo leerzaam als een opfrismoment.

Zo heb ik de eerste keer theorie gedaan voor motor terwijl ik al jaaaaaaaren mijn auto-rijbewijs had. Vooraf niks geleerd en zomaar out of the blue examen gedaan. En natuurlijk gezakt! E?n fout teveel. Ik had even wat opfrissing nodig.
Dag erna heel dik geslaagd!

Daarna moest ik mijn verplichte uren doen bij de rijschool. Ondanks dat ik ooit al motorexamen had gedaan was dat heel nuttig. Even alles weer opfrissen.

Als het kan rij ik het hele jaar door. Maar ik denk dat er veel seizoensrijders zijn die best een paar uurtjes, in het begin van het seizoen, willen opfrissen.
En zelfs als een "doorrijder" lijkt het mij goed om af en toe weer even met de voeten op de grond gezet te worden. Tenslotte ben ik nog maar een beginner (pas 2 jaar een rijbewijs en nog maar 30.000km ervaring).

Een toertje doen met z'n allen (heel gezellig) is nog net even wat anders dan samen even de puntjes op de i zetten.

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Rechts Afslaan

Post by F M »

Ik ga Bas zijn redenering eens toepassen op auto's die links afslaan.

Art. 9.3.1: Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven

Dus mag je art. 19 over het afslaan naar links en de positie op de weg negeren, want in art. 9 staat al dat je rechts moet rijden.


Goe bezig, Bas !
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply