Page 2 of 4

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 15 Feb 2023 12:12
by Bij
Muug gij leest de verkeerde gazetten.... ;) ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230201_92123097 :peepwall:

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 15 Feb 2023 13:04
by Schussboelie
2040 is nog lang he mannen...

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 15 Feb 2023 14:22
by Muug
Schussboelie wrote: 15 Feb 2023 13:04 2040 is nog lang he mannen...
Ja en nee, als ge ziet dat een autofabrikant gemakkelijk drie jaar werkt aan een nieuw model.

Nog een mooi voorbeeldje: iemand bij baggerfirma De Nul heeft mij eens verteld dat ze ook zo eens "gepakt" zijn geweest door een reeks uitstootnormen. Ze hadden nl. zoveel jaar eerder een nieuwe bestelling geplaatst van enkele baggerschepen. Die zijn dan zo en zo ontworpen dat die optimaal en het zuinigst draaien bij dit of dat toerental, en dan is de uitstoot zus en zo. Heel geavanceerd allemaal. Maar toen die boten te water werden gelaten moesten die voldoen aan euronormen die strenger waren dan waarvoor ze ontworpen waren. En natuurlijk moesten die motoren dan functioneren buiten het voor hun optimale regime. Met een groter verbruik en veel technische misérie tot gevolg.

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 15 Feb 2023 15:21
by Muug
Bij wrote: 15 Feb 2023 12:12 Muug gij leest de verkeerde gazetten.... ;) ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230201_92123097 :peepwall:
:lol: :lol: :lol:

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 15 Feb 2023 16:35
by Stoffel
Schussboelie wrote: 15 Feb 2023 13:04 2040 is nog lang he mannen...
Dan gaat den deze met pensioen :ricky:

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 15 Feb 2023 17:40
by Jopet
Bij wrote: 15 Feb 2023 12:12 Muug gij leest de verkeerde gazetten.... ;) ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230201_92123097 :peepwall:
Onder het mopje staat ook iets over de uitstoot, maar kan helaas het artikel niet volledig lezen.....

Een haalbaar CO2-doel motiveert meer
Inge Ghijs
woensdag 15 februari 2023 om 3.25 uur

De Europese Commissie stelt voor dat de CO2-uitstoot van vrachtwagens en langeafstandsbussen met 90 procent daalt tegen 2040. In de praktijk komt het erop neer dat er tegen dan alleen nog bussen en vrachtwagens met een nuluitstoot geproduceerd worden. Voor stadsbussen ligt de deadline al op 2030, voor auto’s op 2035.

Stoffel wrote: 14 Feb 2023 22:24 Ik zou ervan uitgaan dat 300km rijbereik in optimale omstandigheden zal zijn zonder teveel heuveltjes of vriesweer..
Inderdaad Stoffel, ik zou graag eens een volgeladen (44 ton) elektrische truck van Brugge naar GH Luxemburg en terug willen zien rijden en dit in winterse omstandigheden (koude, regen, wind), tot in Luxemburg stad is dat zo'n 300km, maar volgeladen en een paar serieuze hellingen wil ik ook wel eens zien of hij er komt in één trek.... Op zo'n traject bij slecht weer verbruiken wij ook gemakkelijk tot 5l per 100km extra, vol en leeg gaat dat verschil zelfs naar 10l per 100km, kan dus gerust tot zowat de helft meer verbruik leiden wat zou dit dan doen met batterijen?

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 15 Feb 2023 18:51
by OzzePaa
Bij wrote: 15 Feb 2023 12:12 Muug gij leest de verkeerde gazetten.... ;) ;)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230201_92123097 :peepwall:
Schoon plastische voorstelling van wat ik bedoelde :lol: Merci, Bij :!: :thumbsup:

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 10:54
by Schussboelie
Jopet wrote: 15 Feb 2023 17:40 Onder het mopje staat ook iets over de uitstoot, maar kan helaas het artikel niet volledig lezen.....

Een haalbaar CO2-doel motiveert meer
Inge Ghijs
woensdag 15 februari 2023 om 3.25 uur

De Europese Commissie stelt voor dat de CO2-uitstoot van vrachtwagens en langeafstandsbussen met 90 procent daalt tegen 2040. In de praktijk komt het erop neer dat er tegen dan alleen nog bussen en vrachtwagens met een nuluitstoot geproduceerd worden. Voor stadsbussen ligt de deadline al op 2030, voor auto’s op 2035.
Hier is de rest, het is een opiniestuk van een redactielid:
Inge Ghijs wrote:Is die doelstelling wel ambitieus genoeg? Waarom moet het nog zolang duren? De sector komt van ver. Tot enkele jaren geleden geloofde bijna geen enkele industrieel dat zware vrachtwagens ooit elektrisch zouden kunnen rijden. De batterijen zouden te groot en te zwaar zijn, het rijbereik te klein. De eerste elektrische truck van Tesla werd vijf jaar geleden al voorgesteld, maar toen was er meer aandacht voor de blitse, snelste sportwagen ter wereld die uit de laadruimte rolde dan voor de vrachtwagen zelf. De transportsector hinkte ook lang op twee benen: wordt het waterstof of elektriciteit?

Maar er moest wel iets gebeuren. Het vrachtverkeer blijft toenemen, corona heeft op de consumptiedrift geen enkele blijvende impact gehad. Meer verkeer en dus meer uitstoot zijn een realiteit. De impact van de elektrificatie van het ­wagenpark verschrompelt tegenover deze evolutie.

Omdat de batterijen kleiner en lichter werden, groeide ook bij de producenten het inzicht dat een elektrificatie van het vracht- en bus­verkeer toch mogelijk is. Omdat bussen en vrachtwagens veel kilometers doen en voortdurend onderweg zijn, is de hoge aankoopprijs minder een issue dan bij elektrische auto’s die het grootste deel van de dag stilstaan, want je bespaart op het verbruik. En omdat bussen en vrachtwagens een vast traject afleggen, is ook de aanleg van de laadinfrastructuur makkelijker dan voor het onvoorspelbare autoverkeer. Het is binnen de hele transportsector de makkelijkst te nemen horde, want voor scheepvaart en vliegverkeer staan we technologisch eigenlijk nog nergens.

De horizon in 2040 lijkt erg ver. Tussentijdse doelstellingen moeten voorkomen dat de sector achteroverleunt tot kort voor de deadline. Hoge ambitieuze doelstellingen, waarvan je op voorhand al kunt vermoeden dat ze onhaalbaar zullen zijn, demotiveren en werken averechts. Daar wordt het klimaat ook niet beter van. Helaas is de belangrijkste regel waar het klimaat wél beter van wordt, vergeten: de schoonste kilometer is de kilometer die niet gereden wordt. Om transportkilometers te beperken en niet alleen te vergroenen, schoot het verbeeldingsvermogen van de Commissie nog wel tekort.
Dat laatste is de nagel op de kop.

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 11:39
by petervdc
Dit geldt niet voor auto's met een oplage van -1000, dus de hele rijke kunnen lustig verderdoen

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 12:44
by Muug
Die kopen zulke auto's om in een garage/museum te zetten. Niet om mee te pendelen. 8-)

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 13:59
by Schussboelie
En die gaan het ook moeilijker krijgen om aan brandstof, onderdelen en onderhoud te geraken hoor.

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 14:11
by F M
Ik zie hier over 75 jaar een Cuba-beeld ontstaan. Allemaal oldtimers van meer dan 50 jaar oud die met alle mogelijke middelen in leven gehouden worden. :)

Ach nee.
Enerzijds zie ik er de noodzaak van in dat we naar een groenere maatschappij moeten overschakelen. Dus ja, allemaal elektrisch.
Anderzijds, hoe en waar gaat al die elektriceit geproduceerd en verdeeld worden? :dontknow:

Tot voor kort dacht ik dat waterstof de echte oplossing zou worden. Maar ondertussen weet ik dat dit ook niet zal werken. Opslag en vervoer zijn een gigantisch probleem. En het belangrijkste: de productie van waterstof is allesbehalve 'groen'. Je wint er niks mee. :(

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 15:18
by Muug
We zitten gewoon in een troebele tussenfase. Er is geen magische oplossing à la benzine.
Afin, ook benzinemotoren zijn moeten groeien. Ik heb diverse old-timerboeken. Motootjes van 130 jaar geleden hadden doorgaans minder pk's dan je vingers aan één hand hebt.
Zo zal het ook zijn met de alternatieven: de fabrikanten proberen dit, testen dat, pushen nog iets anders, en binnen tig aantal tientallen jaren zal pas duidelijk zijn welke energievorm de beste of meest populaire of meest toegankelijke is.
Tjid en boterhammen, en niet al te snel al je zuurverdiende centjes vergooien aan een techniek die misschien wel al ten dode is opgeschreven. Dat is mijn advies.

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 15:24
by petervdc
Muug wrote: 16 Feb 2023 15:18 Tjid en boterhammen, en niet al te snel al je zuurverdiende centjes vergooien aan een techniek die misschien wel al ten dode is opgeschreven. Dat is mijn advies.
jip

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 19:14
by Stoffel
Muug wrote: 16 Feb 2023 15:18 We zitten gewoon in een troebele tussenfase. Er is geen magische oplossing à la benzine.
Afin, ook benzinemotoren zijn moeten groeien. Ik heb diverse old-timerboeken. Motootjes van 130 jaar geleden hadden doorgaans minder pk's dan je vingers aan één hand hebt.
Zo zal het ook zijn met de alternatieven: de fabrikanten proberen dit, testen dat, pushen nog iets anders, en binnen tig aantal tientallen jaren zal pas duidelijk zijn welke energievorm de beste of meest populaire of meest toegankelijke is.
Tjid en boterhammen, en niet al te snel al je zuurverdiende centjes vergooien aan een techniek die misschien wel al ten dode is opgeschreven. Dat is mijn advies.
Dat is net het moeilijke de komende jaren, mensen hebben een wagen nodig..om te werken, naar de winkel te gaan… zeker hier op het platteland waar het openbaar vervoer te wensen over laat. Ik denk ook de we eerst nog een aantal jaren een soort Cuba effect gaan krijgen ….

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 16 Feb 2023 21:03
by Bij
Voor waterstof in huis hebben ze in nederland al een projectje lopen...
https://www.waterstofmagazine.nl/intern ... nd-geopend ;)

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 17 Feb 2023 08:08
by Muug
Stoffel wrote: 16 Feb 2023 19:14 Ik denk ook de we eerst nog een aantal jaren een soort Cuba effect gaan krijgen ….
Dat is al bezig zelfs: sedert enige jaren rijden er opvallend veel eenvoudige wagens met een O-plaat, in gebruik door mensen die daar weinig kms mee doen.

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 17 Feb 2023 09:13
by Jopet
Muug wrote: 17 Feb 2023 08:08 Dat is al bezig zelfs: sedert enige jaren rijden er opvallend veel eenvoudige wagens met een O-plaat, in gebruik door mensen die daar weinig kms mee doen.
Daarom ook dat de keuringsvoorwaarden aangepast zijn en jonge oldtimers regelmatiger naar de keuring moeten...

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 17 Feb 2023 12:19
by Droopy
Stoffel wrote: 16 Feb 2023 19:14 Ik denk ook de we eerst nog een aantal jaren een soort Cuba effect gaan krijgen ….
Dat Cuba effect zal er waarschijnlijk wel komen, wij zullen ons rollend materiaal oprijden en gaan ervan uit dat over enkele jaren er meer duidelijkheid zal zijn en de elektrische wagens hopelijk al betaalbaarder zijn.
Als ik zo rond mij hoor ben ik niet de enige met die gedachtengang. :)

Mijn theorie over electrische wagens is hetzelfde als diarree, de eeuwige twijfel of je het wel zal halen tot thuis. :grin:

Re: Europees Parlement bezegelt einde van de auto met verbrandingsmotor

Posted: 17 Feb 2023 16:01
by Schussboelie
F M wrote: 16 Feb 2023 14:11Tot voor kort dacht ik dat waterstof de echte oplossing zou worden. Maar ondertussen weet ik dat dit ook niet zal werken. Opslag en vervoer zijn een gigantisch probleem. En het belangrijkste: de productie van waterstof is allesbehalve 'groen'. Je wint er niks mee. :(
Effe copy-pasten wat ik op een ander forum eerder schreef over waterstof.
Dat wordt vaak afgeserveerd als té energieintensief om ecologisch verantwoord te produceren en té gevaarlijk om in een auto te steken, maar dat is vanuit een beperkt perspectief met betrekking tot de toepassing.
Waterstof kan rond de evenaar perfect energieneutraal opgewekt worden en kan dan hier weer dienen om ad hoc en/of lokaal (in tegenstelling tot kerncentrales) extra stroom te produceren.
Het kan een alternatief bieden voor de verzwaring van het elektriciteitsnet én voor steenkool-, gas- en biomassacentrales die nog altijd CO2 produceren.
Een bijkomende voordeel kan dan zelfs zijn dat het de ongelijkheid tussen noord en zuid wat wegwerkt (als we niet te zelfzuchtig zijn) wat dan de migratiestromen weer wat kan temperen.

Voor de duidelijkheid, ik beweer niet dat waterstof de heilige graal is maar we moeten echt wel leren om over de grenzen van ons eigen hedendaagse referentiekader te kijken om te zien wat er eventueel kan of waar er mogelijkheden liggen.