Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1274
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TuttoTerreno »

Fantic afgehaald, van de remorque geladen en ne keer proberen in gang stampen :


1 kick en rengdengdengdengdengdeng :ricky:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1274
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TuttoTerreno »

Ahum, er zijn van die filmkes op youtube over wat ge allemaal moet checken na ontvangst van een nieuwe enduro/crosser.

Ik heb vandaag dus eea. eens van nabij bekeken.

1) Verkeerde tandwiel achteraan gemonteerd (is nog de street legal versie, komt 4 tandjes te kort). Gemerkt omdat de ketting zo lang leek. :?
2) ook het tandwiel vooraan heeft niet de voorgeschreven moer en rondel
3) luchtfilter kurkdroog, duidelijk nooit een lek filterolie gezien
4) de dikke uitlaat-"peer" is niet goed gemonteerd, te laag (dop vd boite kan je niet opendraaien). Heb ik gedeeltelijk kunnen oplossen, maar is nog niet zoals het moet zijn.


En vastgesteld dat de kleine dingen die men veranderd heeft aan de YZ125, plastics en de montagepunten ervoor bv., geen verbetering omvatten, integendeel.
Komt vooral omdat ze er een batterij moesten inproppen, en die hebben ze bovenop de luchtfilter gedropt. Die zit dan natuurlijk in de weg om die laatste te vervangen. Enz...

Enfin, hoewel ik gezworen had om er zelf geen poot meer aan uit te steken, zal ik toch op zoek moeten gaan achter nen hoop gerief e.d. :wall:

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Echt wel ups en downs met zo'n rengdending toch. :o

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1274
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TuttoTerreno »

tja, die dingen zijn nogal onderhoudsintensief. Het voordeel is wel dat het YZ machientje gebruiksvriendelijk is om aan te werken, al heel lang meegaat en er geen gebrek is aan handleidingen en youtube materiaal.

Kortom, wat vooral ontbreekt, is de wil om er zelf aan te beginnen.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 29 Mar 2021 13:41 Kortom, wat vooral ontbreekt, is de wil om er zelf aan te beginnen.
Eh bien, dan doe je dat toch niet?
Niet voor 't één of 't ander, maar wat zou er u letten? Geld? Uw eer? :dontknow:
Er is niks beschamend aan om uw moto voor onderhoud ergens binnen te steken. ;)
Ge zou eventueel via bvb FB nog een goeie mechanieker in uw buurt kunnen zoeken, zo iemand die dat part-time doet en over een zéér goede reputatie beschikt. Dan gaat er minder kans zijn dat je niet bedot wordt.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1274
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TuttoTerreno »

[/quote]
Muug wrote: 29 Mar 2021 13:47 Eh bien, dan doe je dat toch niet?
Niet voor 't één of 't ander, maar wat zou er u letten? Geld? Uw eer? :dontknow:
Er is niks beschamend aan om uw moto voor onderhoud ergens binnen te steken. ;)
Ge zou eventueel via bvb FB nog een goeie mechanieker in uw buurt kunnen zoeken, zo iemand die dat part-time doet en over een zéér goede reputatie beschikt. Dan gaat er minder kans zijn dat je niet bedot wordt.
Ja, ik was al aan 't rondkijken. Ne part-timer heb ik wel nog ni gevonden.

User avatar
Stefke
Posts: 2947
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Niks aan gedaan aan die moto, wel eens volgetankt en mee gereden. Kwam ik vandaag een moto tegen met nr plaat SIC 58... :shock: En ook nog een flitsbak om 22u50 op een lege brusselse ring... :veryangry:
Zo gewoon, een anonieme camionet en de flitsbak achter dit kastje...https://goo.gl/maps/6FgrFgxkYi3r5AC37

User avatar
Raketman
Posts: 1266
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Raketman »

Vandaag nekeer mijne moto gewassen...en finaal door de rechterknie gegaan toen ik vanuit hurkpositie wou rechtstaan. Deze keer gaat het niet goedkomen met rusten en ontstekingsremmers.

:thumbsdown: :cry:
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Raketman wrote: 30 Mar 2021 01:21 Vandaag nekeer mijne moto gewassen...en finaal door de rechterknie gegaan toen ik vanuit hurkpositie wou rechtstaan. Deze keer gaat het niet goedkomen met rusten en ontstekingsremmers.
:thumbsdown: :cry:
ai ai ai. Alweer een onderwerp voor de bleittopic dus.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 29 Mar 2021 23:32 ..........
En ook nog een flitsbak om 22u50 op een lege brusselse ring... :veryangry:
Zo gewoon, een anonieme camionet en de flitsbak achter dit kastje...https://goo.gl/maps/6FgrFgxkYi3r5AC37
Jaja, tenzij je er genoeg van hebt (Euro's hé :mrgreen: ) én je de ingesteldheid hebt van "het kan me echt niet bommen waar ik ze aan kwijt raak", moeten en zullen wel plooien en ons moeten neerleggen bij zulke en andere absurd-onnozele "maatregelen" ten behoeve van "uw veiligheid", "ons aller gezondheid", "het voorkomen van overbelaste IC's" en noem maar op ...
Die kleine, langs twee kanten "flitsende" handigheidjes zijn hier laatst op de Soef in Balen en in Rosselaar op de Olmensbaan ook gespot. Er is blijkbaar geïnvesteerd ten behoeve van het betere kassa-kassa-werk. ;) :mrgreen:
Elders in dees praatbarak gaat het over dagge stilaan enkel nog over N- en steenwegen, dottostraat en "gewone"wegen binnen een perimeter van 15km waar uw huis woont moogt rijden.
We evolueren geruisloos ongemerkt in de richting van iets waar ik gelukkig geen 30 jaar meer moet aan meedoen :cry: :roll:

@Raket : :| hopelijk zijn de monteur-techniekers die dat gaan oplappen even kundig in hun vakgebied als jezelf bent in het jouwe ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by bompa »

Gisteren mijne rug is gaan testen die al een stuk beter was :mrgreen: Een toerke hierachter gereden, een stuk van het kempenritje, maar half verhard en half onverhard, was nog is plezant om te doen 8-) maar 's avonds toch weer last van mijne rug :? volgens mij moet ik mijn rugspieren harder proberen trainen ,

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1274
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TuttoTerreno »

Nummerplaat afgehaald en gemonteerd.

Verder ook wat moeren en bouten gehaald om eea. op de remorque te kunnen bevestigen.

en dan nog nen hoop onderhoudsmateriaal en sleutelgerief werd geleverd en uitgepakt.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Eergisteren tot volle tevredenheid de voorband van de CRF er relatief gemakkelijk af gekregen, en belangrijker, er ook terug op! :rayof:
Maar niet voordat ik een filmke eens goed en in slow motion bekeken had. Een filmke dat Blackbert doorgestuurd had, maar ik weet niet meer in welke topic dat was.
Ik moet nu wel nog een keer of dertig oefenen om het nog vlotterder te laten gebeuren.
Probleem: ik heb dat voorwiel nodig om te rijden. :?
Dus: ik zou eigenlijk ergens een oefenwiel moeten kunnen vinden..... heeft er niemand een voorwiel of achterwiel teveel, op overschot? Dan kan ik mij daar mee bezig houden ipv naar stomme tv-programma's te kijken. :thumbsup:

Gisteren ben ik dan de vorkpootjes van de CRF gaan ophalen. Beide dichtingen lekten dat het niet schoon was. Als er een plasje onder de moto staat dan is het al een beetje serieus, niet? :pillepalle: Afin, persoonlijk naar Allroadmoto.be gebracht en die heeft dat natuurlijk voortreffelijk gedaan. Maar verdomme Lebbeke is tegenwoordig toch ver van mijn deur.... ongeveer drie kwartier rijden! :o Vroeger was België kleiner, of we reden rapper .... :mrgreen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2934
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 01 Apr 2021 08:14 Dus: ik zou eigenlijk ergens een oefenwiel moeten kunnen vinden..... heeft er niemand een voorwiel of achterwiel teveel, op overschot? Dan kan ik mij daar mee bezig houden ipv naar stomme tv-programma's te kijken. :thumbsup:
Ik heb nog wel een extra achtervelg van een Terra liggen ergens. De verbinding met de tandwielhouder daarvan is gebarsten, dus wordt niet meer gebruikt. Heb ik enkel bijgehouden om eventueel de velg en spaken van te recupereren. Maar ik ga wel eens moeten kijken of die hier in de garage ligt of al in BGR.
Als die nog in België is kan je die wel een tijdje lenen om op te oefenen. ik laat je nog iets weten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3261
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Muug wrote: 01 Apr 2021 08:14 Dus: ik zou eigenlijk ergens een oefenwiel moeten kunnen vinden..... heeft er niemand een voorwiel of achterwiel teveel, op overschot? Dan kan ik mij daar mee bezig houden ipv naar stomme tv-programma's te kijken. :thumbsup:

Gisteren ben ik dan de vorkpootjes van de CRF gaan ophalen. Beide dichtingen lekten dat het niet schoon was. Als er een plasje onder de moto staat dan is het al een beetje serieus, niet? :pillepalle: Afin, persoonlijk naar Allroadmoto.be gebracht en die heeft dat natuurlijk voortreffelijk gedaan. Maar verdomme Lebbeke is tegenwoordig toch ver van mijn deur.... ongeveer drie kwartier rijden! :o Vroeger was België kleiner, of we reden rapper .... :mrgreen:
Ik denk dat ik wel nog ergens een wiel heb voor jou... met nen gigantisch oude band errond...

vorkpootjes, gewoon zelf doen he Muug, dan moet je zo ver niet rijden ;-)

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Koeno wrote: 01 Apr 2021 09:51 vorkpootjes, gewoon zelf doen he Muug, dan moet je zo ver niet rijden ;-)
Neen, echt, geen seconde zin in. Filmpjes genoeg op internet. Maar ik klooi niet graag met olie. Ik ben een enorme smosser. :oops: Ge wilt mij niet bezig zien als ik motorolie wissel.
't was maar 90 euro, trouwens.
Volgende keer rij ik trouwens naar 2motors, in Erembodegem. https://www.2motors.be/
Iemand die part-time aan vooral offroad Honda's werkt.
Die had ik te laat gevonden.

@duib en @koeno: laat maar komen, of zeg maar hoe we dat geregeld krijgen. Niet wenen als er wat krassen zijn bij gekomen. :grin:

Walter
Posts: 7
Joined: 01 Apr 2021 21:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Walter »

Ik heb een cb1100 ex. Vermits ik die motorhandelaar niet bijzonder vertrouw heb ik mij voorgenomen om alles zelf te doen. Ik heb allereerst het werkplaatshandboek aangeschaft. Dan eveneens een lift. Die dan ook nog niet eens onder mijn motor schuift. Wie verzint zoiets zeg. Maar goed, ik laat mij niet kisten dus uiteindelijk dat ding onder de motor gekregen en opgekrikt. Olie eraf. Olie er weer in. oliefiltertje gewisseld. Bandjes waren ook zuur. Dus het voorbandje eraf en een nieuwe erop. Battlax. Beenhardlax ja, maar het zit erop. Binnenband niet ertussen knijpen is een gouden tip. Nu het wiel eraf lag heb ik eveneens de vorkpoten opengezwierd om de olie te vervangen. En wat bleek : honda of niet, in de rechterpoot ontbrak de tussenring tussen veer en spacer. En ook dat schroefje onderaan was al beschadigd, terwijl ik er nooit aan geweest was en de motor nieuw kocht. Mijn buikgevoel liegt dus echt nooit. Op de laatste factuur stond dat de koelvloeistof in orde was. Bijzonder interessant, als je weet dat dit een luchtgekoeld blok is. Het komende weekend mag de achterband eraf en een beenhardlax erop. Het paasweekend is het ideale moment om eens intensief met God te communiceren, nietwaar? en dan nog wat kuisen een de ketting en omgeving, remmen ontluchten, koppelingsvloeistof vervangen en dan alles netjes terug in elkaar schroeven op moment.

En als het volgende weekend nog slecht weer is, wellicht die klepspeling nakijken.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Amai. Ge vliegt er ook wel goed in als ge een moto koopt. :thumbsup:
En zijn de balhoofdlagers wel in orde?
Hoe da'k het doe weet ik niet, maar van zeker een derde van de moto's die ik ooit al gekocht heb, was dat slecht afgesteld en moesten ze bijgevolg vervangen worden.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1274
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TuttoTerreno »

wielklem gemonteerd op de remorque.

Bij het uitproberen dan vastgesteld dat het zadel van de HVR los zit (en onderaan kapot is).
De mechanieker die dat gemonteerd heeft :wall: Gewoon blijven schroeven tot de moer uit de zadelplank getrokken is, en dan nog wat doorgevezen tot de moer ook nog eens door de de plastic vh spatbord gedreven is. Al zal de volgorde mss omgekeerd zijn.

Allez, nog gene meter gereden en al een garantie claim moeten indienen.


Ik heb het wel provisorisch kunnen repareren, maar dat kan het nooit lang uithouden.

Walter
Posts: 7
Joined: 01 Apr 2021 21:27

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Walter »

Muug wrote: 02 Apr 2021 08:41 Amai. Ge vliegt er ook wel goed in als ge een moto koopt. :thumbsup:
En zijn de balhoofdlagers wel in orde?
Hoe da'k het doe weet ik niet, maar van zeker een derde van de moto's die ik ooit al gekocht heb, was dat slecht afgesteld en moesten ze bijgevolg vervangen worden.
De motor is nieuw gekocht. Heeft amper 18000 km en ik ben er nog niet mee in de bos gaan crossen en van bergen gesprongen. Gaat ook niet gebeuren. Ik merk er voorlopig niks aan.

Locked