Balkan Binnendoor

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Balkan Binnendoor

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote:
Tom Thumper wrote:De foto van de brug waar jullie het water nemen, daar ben ik in het water gegaan. Als je langs de andere kant omt, zie je wel dat het geen goed idee is om de brug te nemen, dat zijn trapjes omhoog, voor voorgangers dus.
Dat is inderdaad die brug. Vanuit onze richting zou je het brugje nog genomen kunnen hebben. Het was maar een trede of 4 om af te rijden aan de andere kant. :ricky:
Ben je echt zeker? Misschien moeten we gewoon eens naar ginder om te gaan checken? Morgen vertrekken? :ricky:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:
Muug wrote:Dat ziet er daar allemaal goed te doen uit met een KTM Adventure 950 ! :ricky:
Dat zal het ook wel zijn, met het juiste ventje op die motor.
Inderdaad, een Adventure moet dat zeker aankunnen. Op voorwaarde dat de berijder voldoende off-road ervaring heeft. Ik zou het wel iedereen ten stelligste afraden om er alleen aan te beginnen. De foto's en filmpjes tonen niet echt de moeilijkheidsgraad van sommige stukken en zeker op het gedeelte Teth-Shkoder is de kans groot dat je een nachtje onder je motor ligt voor er nog eens iemand anders passeert moest er iets gebeuren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

Tom Thumper wrote:Ben je echt zeker? Misschien moeten we gewoon eens naar ginder om te gaan checken? Morgen vertrekken? :ricky:
Je gaat me toch niet zeggen dat je dat trapje niet zou afgereden zijn met je Tenere, moest het gemoeten hebben. :deal:
Deze week komt trouwens niet goed uit, we vertrekken vrijdag alweer naar de Vogezen :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Balkan Binnendoor

Post by TRooPER »

zitten die 2 Polen daar nu nog?
die zijn meer dan ene keer verloren gereden mijn gedacht !


Theti is beautifull !!!!
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

TRooPER wrote:zitten die 2 Polen daar nu nog?
die zijn meer dan ene keer verloren gereden mijn gedacht !
sja, ze geraken elkaar blijkbaar constant kwijt :dontknow:

TRooPER wrote:Theti is beautifull !!!!
:stupid:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:En dan hoort DuibhceK ineens iets metaligs vallen. We stoppen om te kijken wat het is en dan blijkt de Tooltube open gerammeld te zijn. Net degene met de bandenijzers en ander sleutelmateriaal. We vinden meteen alle metalen stukken maar er mist nog een essentieel onderdeel: de dop. DuibhceK besluit om toch een eindje terug te rijden om te kijken of hij hem terug vindt.
Dat is dus nog iets wat voor verbetering vatbaar is. De tool tubes zijn gerecycleerd van op de Tenere. De aluminium plaatjes die ik voor de SW Motech rack op de Ten had gefabriceerd pasten met wat kleine modificaties ook op de SW Motech van de Terra. Door de plaatsing van de uitlaten moesten de tool tubes alleen iets lager gemonteerd worden op de Terra.
Maar door alle schokken en trillingen komen de doppen dus geleidelijk aan los. Ik moet dus nog iets fabriceren om de dop te zekeren, zodat die nooit helemaal los kan komen uit zichzelf...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:. Ik moet dus nog iets fabriceren om de dop te zekeren, zodat die nooit helemaal los kan komen uit zichzelf...
Ducktape... :lipsrsealed2:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:Ducktape... :lipsrsealed2:
Dat kan. Maar ik was eerder aan een iets meer herbruikbaare oplossing aan het denken. Duct-tape zou ik elke keer wanneer ik de tool tube open deed moeten vervangen.

Ik was eerder aan zoiests aan het denken, maar dan zonder dat dik slot:
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Balkan Binnendoor

Post by OzzePaa »

Mak ook eens iets vragen, Duibhce : als jullie een paar bladzijden terug op die Moraco-Niksic trail de Terra's door dat tot een woeste rivier verworden bergsapke "wandelen" ... doe je dat dan met draaiende motor in 2de versnelling ofzo, zodat die mee helpt "duwen" of is dat enkel op spierkracht :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

OzzePaa wrote:Mak ook eens iets vragen, Duibhce : als jullie een paar bladzijden terug op die Moraco-Niksic trail de Terra's door dat tot een woeste rivier verworden bergsapke "wandelen" ... doe je dat dan met draaiende motor in 2de versnelling ofzo, zodat die mee helpt "duwen" of is dat enkel op spierkracht :?:
Draaiende motor en in 1ste versnelling. Zonder hulp van de motor zou het wat lastig zijn om die over de verborgen rotsen te duwen. Er waren daar een paar stevige bulten en diepe putten in het water. Doordat we er al enkele keren waren door gewandeld om de tanktassen en helmen e.d. aan de andere kant te brengen wisten we wel ongeveer welke lijn de beste was.

Het was zo ook al moeilijk genoeg om de motor recht te houden onder druk van al dat water. Wel met de rechterhand klaar om de dodemansknop in te duwen moest er toch iets mis gaan.
We wandelen ze ook met 2 over, eveneens voor het geval er iets mis zou gaan. Laouen duwt niet, maar loopt gewoon mee om de motor te helpen recht houden moest ik mijn evenwicht verliezen, uitglijden of mistrappen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Balkan Binnendoor

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: Draaiende motor en in 1ste versnelling. Zonder hulp van de motor zou het wat lastig zijn om die over de verborgen rotsen te duwen. Er waren daar een paar stevige bulten en diepe putten in het water. Doordat we er al enkele keren waren door gewandeld om de tanktassen en helmen e.d. aan de andere kant te brengen wisten we wel ongeveer welke lijn de beste was.

Het was zo ook al moeilijk genoeg om de motor recht te houden onder druk van al dat water. Wel met de rechterhand klaar om de dodemansknop in te duwen moest er toch iets mis gaan.
We wandelen ze ook met 2 over, eveneens voor het geval er iets mis zou gaan. Laouen duwt niet, maar loopt gewoon mee om de motor te helpen recht houden moest ik mijn evenwicht verliezen, uitglijden of mistrappen.
Tja, het is dus duidelijk een Terra en geen Aqua?
Me gusta la moto, me gustas tu.

Online
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

Bestaan er geen betaalbare eenpersoons hoovercraftjes? Nooit meer miserie met het terrein.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

Tom Thumper wrote:Tja, het is dus duidelijk een Terra en geen Aqua?
Bij Husky maken ze geen Jetski's gelijk bij Yamaha, he :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Balkan Binnendoor

Post by Blackbert »

Er heeft zo eens een stel Polen ge?xperimenteerd met opblaasbuizen (zoals in 50cm doorsnee, 3m lang) die aan beide kanten van de moto hem recht en drijvende houden. Veel gedoe en niet controleerbaar genoeg blijkbaar.

De rivier 'lezen' en verkennen, teamwork, weten wat te doen als 't mis gaat en daarna. Dat blijkt nog steeds het beste recept. Of wachten op de Bongotruck. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote:Of wachten op de Bongotruck. :mrgreen:
:gieren:

Maar ik ben Terry Brown niet, he :smash:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:Balkan Binnendoor

Post by Harald »

Jullie steken ook dwars over. Zou schuin ook niet makkelijker zijn, wel stroom opwaarts.
Ok? de oversteekplaats is klein, en vermoedelijk geen goede ondergrond zoals je al vertelt hebt.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re:Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

Harald wrote:Jullie steken ook dwars over. Zou schuin ook niet makkelijker zijn, wel stroom opwaarts.
Ok? de oversteekplaats is klein, en vermoedelijk geen goede ondergrond zoals je al vertelt hebt.
Er waren niet zoveel opties :whistling:
Iets meer stroomafwaarts zaten er stevige rotsen onder het water, iets meer stroomopwaarts was het water een stuk meer kolkender (is dat een woord?).
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:Balkan Binnendoor

Post by F M »

Als kolkender bestaat, is het ofwel kolkender ofwel meer kolkend. Meer kolkender is sowieso fout.

But who cares ? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Dag 15 - zondag 22 juni

Geen epische dag wat de trails betreft, maar wel de langste dag van de hele trip met een episch einde...

Het plan is om vandaag de dag die we verloren hebben met de platte band weer wat goed te maken, dus via de SH5 Albani? uit, even kort door Kosovo en dan weer Montenegro in.

Het begint op 't gemak. Terwijl ik de slaapzakken en matjes opruim, verdwijnt DuibhceK stillekes. Gisterenavond laat is er nog een T?n?r?etje toegekomen en ik heb zo'n vermoeden dat ik 'm in de buurt daarvan moet gaan zoeken. De T?n?r? is van Angel, een Spanjaard uit de UK die op weg is voor een rondje rond de wereld.

Image

We genieten nog van een stevig ontbijt en raken aan de praat met de fietser naast ons. Een man op leeftijd uit Lier. Hij is in z'n eentje op weg naar Istanbul en terug. A trip of a lifetime noemt hij het... once in a lifetime wel te verstaan. Hij ziet er een beetje uitgeblust uit en hoe kan het ook anders. Hij heeft hetzelfde vreselijke rotweer doorstaan in Bosni? en Montenegro, op z'n fietsje.
Om een uur of 10 rijden we de camping af en even later passeren we de fietser. We toeteren en zwaaien nog es. We laten Shkoder achter ons en volgen de SH5 tot Kukes.

Iets buiten Shkoder zet ik 5 cijferkes op de Terra
Image

De Albanese natuur blijft verbazen
Image

Image

Image

De SH5 is alles bij mekaar een goeie 140 km bochten en dat is letterlijk te nemen. We krijgen geen minuut rust, geen 100m rechtdoor. De bochten vragen ook extra aandacht want het zijn stuk voor stuk blinde doordraaiers. We gaan er zelf haast van doordraaien en ik had nooit gedacht dat ik bochtjes beu zou worden, maar op dat stuk heb ik er op een gegeven moment even genoeg van.

In Puke stoppen we om te tanken en maken we weer kennis met de Albanese mentaliteit. Alle naftpompen die we tot nu toe gezien hebben (behalve die gloednieuwe Gulf) zijn recyclagemodellekes uit de EU, en dus bijgevolg met Euro's op. We doen de moto's vol en bij de prijs staat 45. Ik vind het wel behoorlijk veel en vraag nog 'ns expliciet naar de prijs en die man wijst naar het getalleke. Ik geef 'm dus maar 45EUR wat hij zonder verpinken aanneemt, maar wanneer we weg rijden besef ik dat dat waarschijnlijk geen 45 EUR maar wel 4500 Lek was, iets van een 30 EUR dus. Ik vloek es stevig omdat ik me zo als een domme toerist in de luren heb laten leggen. Maar het getuigd ook wel van de mentaliteit. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je zoiets in Bosni? bijvoorbeeld niet gauw zou meemaken. Daar lijken ze te beseffen dat toeristen bijdragen tot de verbetering van de economie en dus in de watten gelegd moeten worden zodat ze ook nog terug willen komen. In Albani? heb ik de hele tijd het gevoel dat ze zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld willen aftroggelen zonder enige vorm van toekomstvisie. Ik heb mijn lesje wel geleerd. Bij twijfel wordt er vanaf nu over de prijs onderhandeld VOOR we tanken, zodat we duidelijk weten wat de getallekes op de pomp willen zeggen. Ik troost me nu vooral met het besef dat die mens in dat boeregat dat geld waarschijnlijk wel beter kon gebruiken dan wij maar het blijft zuur.

We lunchen onder een boomke aan de zoveelste hairpin.

Image

Image

Weet er iemand wat voor boom dit is?
Image

Nog meer natuurschoon
Image

Image

Tot iets voor Kukes blijft de baan kronkelen en dan gaan we een stukje autostrade op. De 'oprit' is wel interessant te noemen. Vanop de gravel parking van een cafeetje langs de weg, zo de autostrade op door een gat in de middenberm :blink: En dan kronkelt de autostrade lustig verder. Damn, dit heb ik echt nog nergens gezien!

We rijden door Kukes en de eerste indruk is helemaal anders dan de andere steden en dorpjes die we gezien hebben. Brede propere lanen met bomen, geen afval... Duidelijk de rijkere buurt. De arme buurt verderop is andere koek. Op een gegeven moment voel ik iets hard tegen mijn arm, net alsof er een ontzettend dikke beest tegen vliegt, maar bij mijn weten komen die doorgaans vanvoor en frontaal. Gooien ze hier ook al met stenen naar toeristen?!? Mijn eerste reactie: weg hier!

Na Kukes nemen we de SH23 naar de Kosovaarse grens en we krijgen een laatste gravelstrook te verteren. Het is een brede, grote weg maar wel bezaaid met putten.

Image

Image

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Balkan Binnendoor

Post by Tom Thumper »

laouen wrote:In Puke stoppen we om te tanken
Hilariteit bij de Engelstalige deelnemers van de GYOA, temeer daar er net voor Puke een andere stadje is, Rrape. :dontknow:
laouen wrote: ...en maken we weer kennis met de Albanese mentaliteit. Alle naftpompen die we tot nu toe gezien hebben (behalve die gloednieuwe Gulf) zijn recyclagemodellekes uit de EU, en dus bijgevolg met Euro's op. We doen de moto's vol en bij de prijs staat 45. Ik vind het wel behoorlijk veel en vraag nog 'ns expliciet naar de prijs en die man wijst naar het getalleke. Ik geef 'm dus maar 45EUR wat hij zonder verpinken aanneemt, maar wanneer we weg rijden besef ik dat dat waarschijnlijk geen 45 EUR maar wel 4500 Lek was, iets van een 30 EUR dus.
Ik weet niet of je dat mag veralgemenen. De streek rond Skoder en ruime omgeving vonden wij ook niet zo aangenaam maar we hebben nooit echt problemen gehad met betalen. Ok, voor ons was het meteen duidelijk dat het in Leks te doen was, ik had trouwens geen Euro's op zak toen ik in Albani? toe kwam maar voor degenen die toch in Euro's betaalden werd er netjes omgerekend. Tegen een hoge koers weliswaar maar dat was voor de Euro overal in Europa het geval... Prijzen werden steeds afgerond op 100 Lek (0,8 euro) soms in ons voordeel, misschien een beetje meer in ons nadeel maar nooit in die mate dat we het nodig vonden om er ambras over te maken en bij discussies (ja, er waren noorderburen in het gezelschap ;-) ) kwam er onmiddellijk een stuk van 50 Lek naar boven.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Post Reply