Balkan Binnendoor

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Balkan Binnendoor

Post by Cotthem »

spannend schoon zeg! :blob1:
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

laouen wrote:
zappa wrote:
opgezocht, maar dan als Balkan Pita, receptje bij favorieten gezet... een dezer... ne test :grin: als daar ooit een dia voorstelling zou van komen..... :P
hmmm, hoor ik daar een plan? Zo ergens een gure herfstdag, fotookes van Ijsland, een GYOA, de Balkan, Oekra?ne...

:whistling:
DEAL !

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Dag 14 - zaterdag 21 juni

Epische dag nummer 3...

Zoals gepland zijn we vandaag vroeg uit de veren en nog voor 8u rijden we de camping af richting Podgorica. Aan de Albanese en Montenegrijnse grensovergangen is het even aanschuiven maar we geraken toch tegen kwart voor 10 bij Blazo om een bandje op te halen. Ik hoop alvast dat we hem eind deze maand ne keer op onze beurt in de watten kunnen leggen als ze deze kant op komen voor hun vakantie in de UK.

Onze reddende engel
Image

Het bandje wordt gewisseld terwijl ik boodschappen ga doen. De voorband wordt gerecycleerd en de kapotte achterband wordt zelfs hersteld. En dat alles voor 11 EUR.

En dan terug richting camping met een klein d?tourke langs Theth :w00t: Om stipt 12u nemen we de afslag aan het ronde punt in Koplik naar de SH21. Het begint eigenlijk wel makkelijk met een mooie asfaltstrook tussen een hoop lavendelvelden. In het laatste dorpje voor we de bergen in gaan, verandert de asfaltstrook in Gravel Highway waar behoorlijk hard gewerkt wordt. Binnen een maandje ofzo zal dit waarschijnlijk geen gravel meer zijn...

Image

Het eerste gravel gaat nogal beverig. Ik heb het Mora?a-Nik?i?-Trail precies nog niet helemaal verteerd. Halverwege de pas houden we halt voor een snelle picknick. Met de energiedip weggewerkt gaat het al wat beter. Net voor we vertrekken rijden er 2 GS'en en een Super T?n?r? voorbij. We spelen wat haasje over met de foto-stops.

Image

Image

1 van de GS'en is duidelijk van de snellere soort. Hij snelt ons elke keer weer binnen de kortste keren voorbij. Op het eerste deel gaat dat allemaal behoorlijk impressionant rechtopstaand en met wat opspringende gravel, maar daar is de weg nog behoorlijk goed. We rijden hem nog 'ns voorbij en we beginnen al te denken dat hij en zijn compagnons het opgegeven wanneer de weg slechter wordt wanneer hij nog es in DuibhceK z'n gat komt stoempen. Hij schiet ons voorbij om dan in de volgende hairpin vlak voor onze neus met veel gratie tegen de korst te gaan. Nog voor we gestopt zijn, staat hij alweer recht en vlamt hij er vandoor. Waarschijnlijk om het schaamrood op zijn wangetjes te verbergen. Hoogmoed komt voor de val of zoiets...

We dokkeren ondertussen op't gemak verder en ik begin mijn muizenissen van het Mora?a-Nik?i?-Trail stilaan kwijt te geraken. Het is behoorlijk druk op dit stuk naar Theth met oude Mercedes bussen en 4x4's in beide richtingen. Het is dus goed uitkijken want na elke bocht kan er een 4x4 omhoog komen. Wanneer we bijna in Theth zijn, komen we een oude bekende tegen: Mirec, de Pool waar we gisteren ook al een klapke mee gedaan hebben.

Image

Onze GS-rijdende vriend staat ons op te wachten wanneer we in Theth aankomen. We pauzeren even en eten wat.

Image

Image

Een tijdje later zien we zijn companen de berg af komen en we doen een klapke met hen. Blijkbaar zijn ze Mirec ook tegen gekomen en die heeft hen wat schrik aangejaagd met zijn verhalen over het volgende stuk. Dat zou een stuk lastiger zijn dan het stuk dat we net achter de kiezen hebben. De snelle meneer staat er wel op gebrand om verder te rijden maar de 2 anderen hebben duidelijk zo hun bedenkingen. We laten het niet aan ons hart komen en we maken ons klaar om verder te rijden. Ik zie een beetje ongeloof in hun oogskes als ik mijn been over de motor zwier en richting het tweede stuk stuur en ik vraag me af of we hen nog terug zullen zien. Niet dus. :whistling:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Balkan Binnendoor

Post by Cotthem »

zalig...doe voort! :pom: Ik heb me net een :bowdown: glenfiddich 12 uitgeschonken en :sweetheart: "Lily Wood and the Prick" zorgt voor de muzikale omlijsting....ideaal om jullie verhaal te lezen dus
"...the path is the destination"

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

laouen wrote:Het bandje wordt gewisseld terwijl ik boodschappen ga doen. De voorband wordt gerecycleerd en de kapotte achterband wordt zelfs hersteld. En dat alles voor 11 EUR.
Jup. Een zeer moderne en goed georganiseerde bandencentrale, waar bovendien ook een hoop dure auto's langs komen voor verse bandjes.
Ze steken de 17inch UHD binnenband, zuigen de 21inch die eruit kwam vacuum zodat die lekker compact weg te steken is en vulcaniseren de lekke 17inch die ik er de dag tevoren uit had gehaald. Ondertussen geniet ik van een theetje en maak gebruik van hun gratis wifi. Na het werk komen ze zich nog even excuseren dat ze geen nieuwe rim tape hebben aangebracht omdat de oude nog in zeer goede staat was en van betere kwaliteit was dan hetgeen ze zelf in huis hadden. Top service voor maar 11EUR!


laouen wrote:Image
"Center of Tethi", dat wil zeggen 5 verspreide huizekes, een hotelleke en een guest house. En af en toe zo'n Mercedesbuske met toeristen dat de berg over gedokkerd is.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

Cotthem wrote:Ik heb me net een :bowdown: glenfiddich 12 uitgeschonken
je brengt me op idee?n :beer:
Connemara 12yr :kwijl:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Balkan Binnendoor

Post by Cotthem »

sant
"...the path is the destination"

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Mirec had wel gelijk. Het is lastiger dan het eerste deel. We krijgen eerst een stuk dikke kiezel en keien te verwerken met hier en daar een haarspeldbocht tot we helemaal beneden in het dal aan de rivier komen.

Image

Image

Image

Op dit stuk stond de Drift blijkbaar op film-modus dus geen foto's maar wel veel filmpjes!

[video width=425 height=344 type=youtube]JlPJ1saF6oA[/video]

[video width=425 height=344 type=youtube]fRGCeufnwjI[/video]

Van daar gaat het weer omhoog en de weg wordt bij momenten wat modderiger en glibberig.

[video width=425 height=344 type=youtube]iuQHncZEcKk[/video]

Image

We passeren ook wat beekjes, gelukkig niet van het kaliber van een paar dagen terug.

Waarom het makkelijk maken als het moeilijk ook kan...

Image

Image

Image

[video width=425 height=344 type=youtube]23TVI7ACCIc[/video]

We passeren ook een paar hangbruggeskes

Image

De uitzichten blijven ondertussen adembenemend!

Image

Het gaat terug een stuk omhoog en we krijgen een hoop hele steile stukken met een combinatie van losse dikke kiezel en gladde rotsige ondergrond. Omhoog lukt het wel zolang je tractie houdt. Soms zijn dat wel "met verstand op nul en gaaaas" momentjes maar het lukt me wel om er door te traktoren met de Terra. Ik bedenk me wel dat ik dit precies liever niet in de omgekeerde richting zou doen. Het is behoorlijk hard werken, maar nog niet onoverkomelijk. Nu ja, het kan ook zijn dat sinds het Mora?a-Nik?i?-Trail mijn definitie van moeilijk wat verlegd is :silly:

Image

[video width=425 height=344 type=youtube]LZSwuJh_nxQ[/video]

We passeren nog een aantal fietsers en ik bewonder hun moed wel. Die kunnen alleen maar vanuit Theth vertrokken zijn, en hebben al een eind achter de rug, maar er staat hen nog wel behoorlijk wat te wachten ook.

En dan ineens, behoorlijk letterlijk in the middle of nowhere, kom je dan een cafeetje tegen

Image

Vanaf daar gaat het weer naar beneden en komen we nog een paar heel modderige stukken tegen maar de weg wordt dan toch geleidelijk aan wat beter.

Image



En dan hoort DuibhceK ineens iets metaligs vallen. We stoppen om te kijken wat het is en dan blijkt de Tooltube open gerammeld te zijn. Net degene met de bandenijzers en ander sleutelmateriaal. We vinden meteen alle metalen stukken maar er mist nog een essentieel onderdeel: de dop. DuibhceK besluit om toch een eindje terug te rijden om te kijken of hij hem terug vindt.

Ik geniet ondertussen van het uitzicht

Image

Nog geen 10 minuutjes later is hij alweer terug, met dop!

Ondertussen begint de zon al behoorlijk te zakken ook.

Image

Image

Rond een uur of 8 bereiken we weer asfalt en dan kan de zoektocht naar de camping beginnen. We hebben geen waypointje gezet in de gps dus het is wat zoeken en een paar keer keren, maar rond een uur of 9 staan we dan toch terug aan ons tentje. Vlug even douchen en dan eten!

Meer dan verdiend!

Image

Image

Achteraf bekeken vond ik de Thethi loop niet zo verschrikkelijk lastig. Het was hard werken en een heel lange trail ook, maar na een lastig stuk kreeg je regelmatig een betere strook zodat je even op adem kon komen. Dat was op het Mora?a-Nik?i?-Trail doorgaans niet het geval wat het toch wel heel wat intenser maakte. Ik moet er wel bij zeggen dat wij hem in de 'betere' richting gereden hebben.

De route:
Image

De hoogtemeters:
Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Balkan Binnendoor

Post by Tom Thumper »

@ Trooper: Heb je de moto's van die twee Polen gezien? Is dat niet die Pee die we in Montenegro tegengekomen zijn en die het contact van zijn moto nog had opstaan en dan dan vies was dat ik hem kwam storen toen ik de sleutel ging afgeven in zijn chalet? Zo de mensen die naar boven rijden schrik aanjagen? Ik had beter dat contact laten opstaan, dan was hij gegarandeerd een paar uur later geweest! ;-)


Schoon filmke die kant van Teth naar boven. We hebben dat naar beneden gedaan maar te veel mist en regen om ook maar iets van het landschap te zien. Dus nu ook met beeld! :Pyndn:

En om nu een keertje h??l kritisch te zijn, en waarschijnlijk heb ik ongelijk, ik vind dat daar beelden tussen zitten die verdacht veel lijken op de rit langs de andere kant. Zeker dat alles van dezelfde dag is? Zo dat brugske, dat trekt verdacht veel op het brugske waar ik het water ben ingegaan toen we naar boven reden. Als het mis is, kan ik het nog altijd op de mist steken. :whistling:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Tom Thumper wrote: En om nu een keertje h??l kritisch te zijn, en waarschijnlijk heb ik ongelijk, ik vind dat daar beelden tussen zitten die verdacht veel lijken op de rit langs de andere kant. Zeker dat alles van dezelfde dag is? Zo dat brugske, dat trekt verdacht veel op het brugske waar ik het water ben ingegaan toen we naar boven reden. Als het mis is, kan ik het nog altijd op de mist steken. :whistling:
Bedoel je van de weg langs de grens? Daar zaten wel gelijkaardige stukskes in. Deze bvb:
Image

Maar da's eigenlijk gewoon de andere kant van dees bruggeske, in Theth.
Image

Ik heb net de foto's nog es gechecked maar ik moet je teleurstellen. Ze zijn wel degelijk allemaal van de Thethi lus.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Balkan Binnendoor

Post by Blackbert »

:stop:

ik kan er niet meer tegen en 't is te vroeg voor iets van '12 years'. :mrgreen:

:thumbsup:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

sjiriki wrote: Mo en da is mijn persoonlijke verwende triene gedacht, dat eten :kots: ...
wat is er raar aan dat eten, ik zie vlees en groenten gelijk we hier hebben? :dontknow: Zijt gij iemand die zo pakweg enkel de spaghetti van mama goed vindt en al de rest slecht? En ge moogt ook niks met witte saus en niks dat uit de zee komt, gewoon omdat dat zo in uwe kop zit? Een macha meiske die enkel van de papfles lust? :evil: :P

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

sjiriki wrote: wat ik verdraag, vleesje en suiker... lol
raar, hebde gij u a laten onderzoeken dan?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Balkan Binnendoor

Post by Tom Thumper »

laouen wrote:Ik heb net de foto's nog es gechecked maar ik moet je teleurstellen. Ze zijn wel degelijk allemaal van de Thethi lus.
Ik had een beetje te snel gelezen, jullie hebben heel die lus op 1 dag gedaan? :w00t:

Fucking helden!!! En ja, ik had dus gelijk. De foto van de brug waar jullie het water nemen, daar ben ik in het water gegaan. Als je langs de andere kant omt, zie je wel dat het geen goed idee is om de brug te nemen, dat zijn trapjes omhoog, voor voorgangers dus.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

laouen wrote:Dag 14 - zaterdag 21 juni

Epische dag nummer 3...

Zoals gepland zijn we vandaag vroeg uit de veren en nog voor 8u rijden we de camping af
.... om acht uur vertrekken we .... om zeven uur zijn we wakker.... om half acht ontbijten we .... om half acht vertrekken we .... :sterrekes: :sterrekes: :sterrekes: Miss Muug en ik zouden uw reis moeten spreiden over minstens vijf weken want wij worden nooit wakker voor acht uur. Wij moeten al heel het jaar belachelijk vroeg opstaan en op onze cong? slapen wij gelukkig en tevreden tot we wakker worden. Zodoende kunnen wij nooit zoveel kms doen als jullie. Het allervroegste dat wij onze slaapplaats verlaten is pas om 10u. Conclusie : jullie en wij gaan nooit tesamen op reis kunnen gaan. :|

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Balkan Binnendoor

Post by Muug »

Dat ziet er daar allemaal goed te doen uit met een KTM Adventure 950 ! :ricky:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Muug wrote: .... om acht uur vertrekken we .... om zeven uur zijn we wakker.... om half acht ontbijten we .... om half acht vertrekken we .... :sterrekes: :sterrekes: :sterrekes: Miss Muug en ik zouden uw reis moeten spreiden over minstens vijf weken want wij worden nooit wakker voor acht uur. Wij moeten al heel het jaar belachelijk vroeg opstaan en op onze cong? slapen wij gelukkig en tevreden tot we wakker worden. Zodoende kunnen wij nooit zoveel kms doen als jullie. Het allervroegste dat wij onze slaapplaats verlaten is pas om 10u. Conclusie : jullie en wij gaan nooit tesamen op reis kunnen gaan. :|
Awel, bij ons is dat dus net omgekeerd. Om de een of andere reden geraken wij tijdens het jaar nooit vroeg uit ons bed, maar op verlof in een tentje zijn we wakker als't zonneke opkomt, meestal dus ergens tussen 5 en 6. We zitten dan ook meestal ergens tussen half 10 en half 11 's avonds in dromenland, en vaak nog vroeger dan dat ook.

Dat lukt enkel alleen op verlof met de tent hoor. En van zodra we thuis zijn, is dat hele ritme ook meteen weer om zeep.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Tom Thumper wrote:
Ik had een beetje te snel gelezen, jullie hebben heel die lus op 1 dag gedaan? :w00t:
correctie: op een halve dag, maar wel een lange halve dag :whistling:
We zijn om 12u 's middags de SH21 opgedraaid in Koplik en rond half 9 's avonds waren we in Shkoder.

Maar eerlijk, zo heldhaftig vond ik het niet hoor :oops: Ik denk dat jullie het veel zwaarder hadden, van de andere kant in de regen en mist... :blink:

Het blijft wel een :wav: trail en ik ben er wel trots op dat we er nog met redelijk gemak door geraakt zijn. Het was hard werken en heel inspannend maar zoals ik al zei, het Moraca-Niksic-trail was in mijn ogen behoorlijk wat zwaarder dan dit.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by laouen »

Muug wrote:Dat ziet er daar allemaal goed te doen uit met een KTM Adventure 950 ! :ricky:
Dat zal het ook wel zijn, met het juiste ventje op die motor.
Blazo heeft die lus op een uurke of 5 :blink: met zijn GS1200 gereden, dus ja, tis maar wat je heldhaftig noemt :bowdown:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Balkan Binnendoor

Post by duibhce Kaelann »

Tom Thumper wrote:De foto van de brug waar jullie het water nemen, daar ben ik in het water gegaan. Als je langs de andere kant omt, zie je wel dat het geen goed idee is om de brug te nemen, dat zijn trapjes omhoog, voor voorgangers dus.
Dat is inderdaad die brug. Vanuit onze richting zou je het brugje nog genomen kunnen hebben. Het was maar een trede of 4 om af te rijden aan de andere kant. :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply