band

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Post by zappa »

ha ben de eerste om over banden te beginnen (zagen Image )

Lig toch een beetje met mezelf in de knoop over mijn keuze van de bt16

In bochten zal die nog wel meevallen Image maar op de rechte stukken, vb remmen met achterrem voelt nogal gladjes, een klein bochtje (vb kruipunt opdraaien vanuit stilstand) is alsof 't achterwiel meestuurt Image Kan ook gewoon met mijn zit de moto wegduwen. En door zulke dingen zit ik enorm gespannen op de moto, hij rijdt anders dan tevoor, waardoor ik weer bochten in 6stukjes pak en bijna kramp krijg in mijn armen.
Ja het ligt glad, slechter weer enz, maar bij de vorige sprtattack bijna kaal, nog in de polder door vettige klei gaan rijden en ook bij regen/blaadjes toch nog een beter gevoel gehad.
En op m'n werk zegt (een v technische dienst) een ervaren motorijder, dat een bt 16 ne touringband is en niet echt geschikt voor een sm...??
lap deze ne extra dikke pamper Image
M'n grootste schrik is doordat die band anders reageert ik er onderuit mee ga gaan
Misschien ben ik te "over" gevoelig Image en als ik er een maandje mee gereden heb van niet anders meer weet..
sig nature

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: band

Post by diskeletloetje »

Misschien een domme vraag: Wat lag er oorspronkelijk op en waarom ben je veranderd? Hoeveel kms heb je al gedaan met die nieuwe banden?
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: band

Post by zappa »

er lag origineel conti sport attack op, veeel grip, heb daar 11d km met gereden, met de bt16 (alleen achteraan) nu iets van 700km
en omdat ze bij de ktm dealer waar ik hem kocht alleen bridgestone doen...
zal vooraan voor iets anders kijken denk ik Image
sig nature

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: band

Post by Kwakkel »

Die "kenner" dat zegt dat een bt016 nen toerband is, negeer die maar al compleet.
Is ne pure sportband.
Met wat geluk bedoelde hij de bt045...

en gelijk ze hierboven zeggen, nen sportieve band staat altijd wat boller, dus "valt" sneller in de bochten en voelt nerveuzer aan.
Ge zult elke oneffenheid in de baan voelen en dat noemt gij dan "het achterwiel stuurt mee"
Eigenlijk hebt ge nu enorm veel feedback en informatie over 't wegdek via uwe band en zou hij een pak wendbaarder moeten zijn.
Het zal dus wat wennen worden, maar dat komt wel.
Zal misschien nen tijd duren, want 't ligt idd vettig, kom niet echt ten goede voor 't vertrouwen, maar da komt wel.
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: band

Post by Raketman »

Boller staat die niet echt h? Kwakkel, integendeel zelfs. Die staat meer in een V. Daardoor voelt hij op rechte stukken iets onstabieler aan dan een "bolle", meer touringgerichte band.
Ne Conti sport is ne veel "bollere" band dan nen BT016...

Waarschijnlijk is dit ook eens een goeie gelegenheid om te leren terugschakelen met tussengas Image . Ik durf ervoor wedden dat een deel van dat onstabiliteitsgevoel afkomstig is van een te snel opkomende koppeling bij het terugschakelen. Met het motorremvermogen van uwen SM gaat ge zo'n smaller loopvlak ook op die manier veel rapper voelen, en dat resulteert dikwijls in een onrustige achterkant.
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: band

Post by zappa »

bedankt voor de reacties, zal wat harder op mijn tanden bijten, heb sinds gister er nog 200 bijgereden zal er nu een 900km mee gereden hebben.
En ik probeer als ik iets "voel" niet direkt ongerust te worden Image
Ik probeer ook te denken aan de tips hierboven, gelukkig hoor ik alleen mijzelf bezig Image tijdens 't rijden.
Dat van die tussengas? Zoals bij oude vrachtwagens? nekeer tussen ontkoppelen voor je in volgende versnelling kan of gewoon uw gas niet lossen bij 't schakelen?(en niet ontkoppelen Image )

Zelfs als't went... Image zie ik zo'n bt16 als voorband niet zitten Image
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: band

Post by Muug »

Boller staat die niet echt h? Kwakkel, integendeel zelfs. Die staat meer in een V. Daardoor voelt hij op rechte stukken iets onstabieler aan dan een "bolle", meer touringgerichte band.
Klopt, is exact wat ik bedoel. Hij is maar voor een klein stukske bol, nl. in 't midden van de band en de flanken zijn dan vrij plat. Dus als de moto rechtop rijdt, rijdt hij op een vrij smal stuk rubber. Logischerwijs gaat hij dus bij de minste hellingshoek willen omvallen. En dat kan bizar en ambetant zijn. Zo ben ik zelf nooit gewend geraakt aan een Dunlop D207 op mijn VFR. Image

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: band

Post by Kwakkel »

ja, heb me misschien niet juist uitgedrukt.
Met bollen bedoel ik scherper, met hogere flanken om meer grip in bochten te hebben.
Mijne band van mijne ntv is vrij breed, nen bt045 (fantastisch bandje trouwens)
De bt 014 en pilot power stonden een pak "boller" en stuurden ook scherper en nerveuzer.
in't begin toch, tot ge een plat vlak krijgt van rechtdoor door te pappen.
daarna krijgt ge eerder ne knik als ge nen bocht neemt.

Om mij te verduidelijken:
bt014
http://www.riamarpneus.biz/images/BT014%20Rear.jpg

bt045
http://www.moto-pneus.com/images/bridgestone/bt-45.jpg

nen bt016 heeft die sportieve vorm nog meer:
http://image.sportrider.com/f/15729668/ ... BT-016.jpg

Dus zappa, vandaar komt dat gevoel hoogstwaarschijnlijk.
Kan wel mottig doen als ge trage bochten en maneuvers doet. In snelle bochten zal dat meevallen, maar bij trage valt ge letterlijk in uwe bocht en moet ge gas geven om terug recht te komen. 't is dus belangrijk een goeie lijn te hebben dat ge nog gas kunt bijgeven, anders gaat ge erg kwakkelig (nee, daarom noem ik niet zo) door uw bochten gaan.
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: band

Post by Muug »

ha, ok dan zeggen we dus 't zelfde maar we gebruiken andere woorden.

Het begrip "boller" gebruik ik voor toerbanden zoals die BT45. Van flank tot flank bekeken is het loopvlak geheel bol.

Bij sportieve banden spreek ik - en velen met mij - van een V-vormig loopvlak, met een loopvlak dat op zijn zijkanten plat is en in 't midden zit je dan natuurlijk met een scherpe kromming.

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: band

Post by Kwakkel »

ha, ok dan zeggen we dus 't zelfde maar we gebruiken andere woorden.

Het begrip "boller" gebruik ik voor toerbanden zoals die BT45. Van flank tot flank bekeken is het loopvlak geheel bol.

Bij sportieve banden spreek ik - en velen met mij - van een V-vormig loopvlak, met een loopvlak dat op zijn zijkanten plat is en in 't midden zit je dan natuurlijk met een scherpe kromming.
Jep, communicatiestoornis....
Nen toerband zou ik dan "plat" noemen.
Maar 'k zal het onthouden van de V-vorm. Vooral bij dien bt016 valt dat idd op.
Foto's zijn soms nog 't best om iets uit te leggen Image
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: band

Post by TRX »

En op m'n werk zegt (een v technische dienst) een ervaren motorijder, dat een bt 16 ne touringband is en niet echt geschikt voor een sm...??
Image

Sorry, meer kan ik niet zeggen...

Allez, kan wel meer zeggen, 't zit in uw koppeke.
Akkoord, den ene band zal iets anders aanvoelen dan de andere.
En ja, het kan zijn dat je dat voelt.
Maar geen enkele band zal in die mate minder grip leveren dan de andere dat ie gevaarlijker is.

Als ie al effectief zou slippen zal dat aan de omstandigheden liggen en niet aan de band.

Tja, ik ben iemand die nog al van het principe is : 'gene blabla maar gaaaaaaaaaz nondedju' Image .

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: band

Post by zappa »

ik ga nu kunnen vergelijken, ik heb er vooraan een michelin pilotroad laten opsteken, ( in de banden centrale, op bevel van mijne man Image ) want er zat een scheur in mijn sportattack.
sig nature

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: band

Post by TRX »

ik ga nu kunnen vergelijken, ik heb er vooraan een michelin pilotroad laten opsteken, ( in de banden centrale, op bevel van mijne man Image ) want er zat een scheur in mijn sportattack.
Je kan een achterband niet vergelijken met een voorband ? Image .
En de 'puristen' zullen zeggen dat je geen 2 banden van verschillende merken mag combineren (eigenlijk zelfs niet van verschillend type binnen 1 merk)....

User avatar
Stefke
Posts: 2897
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: band

Post by Stefke »

Tja, ik ben iemand die nog al van het principe is : 'gene blabla maar gaaaaaaaaaz nondedju' Image .
ksout peinzen, al dat geleuter over die banden... Image

Kwakkel
Posts: 187
Joined: 26 Oct 2009 01:03
Location: Stekene

Re: band

Post by Kwakkel »

ik ga nu kunnen vergelijken, ik heb er vooraan een michelin pilotroad laten opsteken, ( in de banden centrale, op bevel van mijne man Image ) want er zat een scheur in mijn sportattack.
Je kan een achterband niet vergelijken met een voorband ? Image .
En de 'puristen' zullen zeggen dat je geen 2 banden van verschillende merken mag combineren (eigenlijk zelfs niet van verschillend type binnen 1 merk)....

heb dat nog al mensen horen zeggen maar met mijne sv lag er vooraan nen bt014 en achteraan nen pilot power, nooit last gehad, in tegendeel! Wat ik met die sv gedaan heb, heb ik met geen enkele andere moto gekunnen...
Yamaha bulldog 1100, Honda cb125s, Honda magna 1100 project...

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: band

Post by TRX »

Ik heb daar ook geen last van zunne, op circuit al diverse combinaties gehad, verschillende merken of slicks en profielbanden enzo....

Zoals al gezegd : gaaaaaaaaaaaas dedju Image

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: band

Post by zappa »

Ik ga nog een beetje (harder) op mijn tanden bijten zie (nu ik d'r nog heb Image ) Heb mezelf voorgenomen dat alles wat ik voel niet erg is, (hiersedaarsetrut) als de moto bewegirig is. Image

Ben daarjust 8jes gaan oefenen, om wat te wennen, en voor mijne kijk techniek en ja hoor, een blauwe reiger, een buizerd en een torenvalk gezien Image Image
sig nature

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: band

Post by Drummer »

Ik ga nog een beetje (harder) op mijn tanden bijten zie (nu ik d'r nog heb Image ) Heb mezelf voorgenomen dat alles wat ik voel niet erg is, (hiersedaarsetrut) als de moto bewegirig is. Image

Ben daarjust 8jes gaan oefenen, om wat te wennen, en voor mijne kijk techniek en ja hoor, een blauwe reiger, een buizerd en een torenvalk gezien Image Image


goe bezig Image Image

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: band

Post by fore »

Ben daarjust 8jes gaan oefenen, om wat te wennen, en voor mijne kijk techniek en ja hoor, een blauwe reiger, een buizerd en een torenvalk gezien Image Image
Image ... op uwe rug gevallen ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Post Reply