Cambodia

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

De voornaamste tempel in Ankor is natuurlijk Ankor Wat (wat = tempel). Het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Er zijn veel mensen die naar Cambodia komen, enkel en alleen om dit te bekijken. Impressionant is het zeker, het is zo een van die bouwwerken waar de fantasie op hol slaat als je erin rondloopt. Hoe zag het eruit als het nog in gebruik was? Hoe waren de mensen toen? etc, etc,..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

We deden het ondertussen al een paar dagen rustig aan - waar we trouwens echt wel van genoten - maar het begon weer te kriebelen om op ontdekking te gaan. We besluiten eens te gaan zoeken naar de tempels van Koh Ker. Op een halve dag rijden van Siem Reap.. over niet al te goede wegen.. ligt dit tempelcomplex. Heel gelijkaardig aan Ankor (Koh Ker is ook een tijdje de hoofdstad geweest). Maar omdat het moeiilijk te bereiken is komen er maar een fractie van de toeristen. Zo'n tempel helemaal alleen verkennen heeft toch wel charme.

Wijlen terug op weg.

Image

Image

Koh Ker: http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 5&t=h&z=10

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Cambodia

Post by Tom Thumper »

Slechte wegen in Cambodia!!! Ze hebben daar zeker te veel zout gestrooid in de winter. En zo te zien ook al geen borden die de putten aangeven.

Ik zou een brief schrijven naar het rijsbureau en uw geld terug vragen. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Ik zou een brief schrijven naar het rijsbureau en uw geld terug vragen. Image
Het rijs[b:ap8ixge7]t[/b:ap8ixge7]bureau? Image

't is eigenlijk een schande ginder. En in de buurlanden is dat dus niet h?! Image Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Cambodia

Post by Tom Thumper »

Het rijs[b:bx4ubpu4]t[/b:bx4ubpu4]bureau? Image
Image Image Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2920
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Cambodia

Post by duibhce Kaelann »

Het rijs[b:1wzloo7y]t[/b:1wzloo7y]bureau? Image
als je die dan toch een brief schrijft doe dan ineens uw beklag over de berijdbaarheid van de rijstvelddijkjes Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Op weg naar Koh Ker stoppen we even aan Phnom Bok ( http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... 7&t=h&z=15 ) (Phonm = berg)

Een grappig heuveltje in het midden van de voor de rest platte omgeving. Ik wou eigenlijk naar boven rijden, maar in onze boek (Ultimate Cambodia - speciaal voor motards) stond dat het nogal een pittig stukje was. Gezien de regen en onze recente avonturen heb ik het niet gewaagd Image In de plaats daarvan hebben we de trap naar boven genomen. Het was toch maar een rap stopje, dus ik had de moeite niet genomen om mijn motobotten uit te doen Image Het was iets van een 500 trappen omhoog... in tropische hitte... in endurobotten... Image

Image

Op de heuvel staat natuurlijk een oude tempel

Image

maar ook nog een actief klooster

Image

Image

Omdat Phnom Bok een perfect uitzicht biedt over het tempelcomplex van Ankor, maar belangrijker nog, over Siem Reap was dit natuurlijk van militair belang. Tijdens de burgeroorlog stondt hier een zwaar geschut dat de stad kon bestoken. Volgens onze boek stond het er nu nog te verkommeren. We waren enigszins verschoten dat er niet 1, maar 2 van die speelgoedjes stonden. En dan nog perfect in orde, blijkbaar gebruiksklaar en verstopt onder een zeil.

Image

Image

Zou hier iets broeden? Image Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Het zicht vanop Pnomh Bok

Image

Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Image

Het regenseizoen was nu ?cht begonnen. Elke dag wel wat regen. De zon moest hard haar best doen om de wegen weer droog te krijgen. Waar de weg tussen de bomen lag - en de zon dus niet goed kon komen - lagen we wegen er al goed vettig bij. Dikke fun op MX banden Image. Maar op de Baja met versleten enduro bandjes was dat niet zo fun Image Driften is tof, maar niet met het voowiel alleen! Image

Rond de middag kwam we aan in Koh Ker. Prachtig om zien eigenlijk, een overvloed aan tempels in de jungle en geen kat te bespeuren. We hadden al de tempels voor ons alleen. Nice! Image Helaas geen foto's hiervan want net op dat moment begon mijn moto een verschrikkelijk lawaai te maken. Het klonk als tandwielen die een tand oversloegen Image Even paniek! (en een welgemeende vloek)

Rap telefoneren naar eigenaar van die moto's en een paar checks doorlopen. Bleek dat het mijn ketting was die te los stond Image Image Ik had wel al gezien dat ze redelijk slap hing, maar ik wist niet dat dat zo'n lawaai kon maken. Image

Bon, met die slappe ketting naar de enige eetstalletjes in Koh Ker gereden waar er gelukkig iemand een vise-grip had. Een banaal probleempje als dit kost al rap een paar uur waardoor er eigenlijk geen tijd meer over was om nog meer van Koh Ker te bezoeken. In koh ker zelf is eigenlijk niets om te overnachten. We moesten dus terug naar Siem Reap (4u rijden) of we konden ook verder rijden naar Tbaeng Menchay. Ongeveer even ver, maar de weg zou kleiner en slechter zijn.

Tbeang Menchay was ons einddoel toen we verdwaalden in de jungle. We zijn er dus nooit geraakt. Laat dat nu een van mijn zwakke punten zijn, ik ben nogal koppig in die dingen en wil daar dan pers? toch naartoe.

Over 2 dagen moesten we ook terug in Pnomh Penh zijn. Om op veilig te spelen zouden we eigenlijk terug moeten gaan langs Siem Reap om dan morgen de asfaltbaan terug naar Pnomh Penh te kunnen nemen. Het plezant alternatief is Tbean Menchay, vanwaar het grootendeels gravelbanen zijn terug naar Pnomh Penh. Dat is wel een paar honder kilometer verder en we weten niets over de staat van de wegen.

3 keer raden wat we gekozen hebben? Image Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Cambodia

Post by TRooPER »

HOME SWEET HOME


































neeeeeeeeeeeeeeeeeh,

100km's meer maar over onbekende gravelwegen, zonder WC onderweg Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Tbeang Menchay dus Image

Net voor we daartoe kwamen heb ik mijn enige ?chte valpartij (vallen bij het moosen in de modder tel ik gemakelijkheidshalve niet mee Image ) gedaan. Op een van de vele gladde stukje sloeg mijn voorwiel volledig weg. Schonen duik genomen. Gelukkig geen erg, maar toch een kleine schrik opgedaan. Image

De hoofdstraat van Tbeang Menchay:

Image

Ik ben blij dat ik er geweest ben. We waren wellicht een van de enige westerlingen in dit provinciehoofdstadje. Het is moeilijk om te beschrijven, maar ik kon de sfeer in dat stadje wel apprecieren. Beetje end-of-the-world gevoel.

Image

Elk huis heeft een schrijn zoals hierboven waar ze elke dag iets offeren. Een koude thee in dit geval.. de goden zijn rap content! Image
Het hotelletje dat we wouden aandoen was volledig afgesloten. 2 hummers en 3 landcruisers voor de deur. Zwaarbewapende mannen met zonnebrillen verhinderen dat we zelfs nog maar stopten of te vragen of er nog plaats was. Blijkbaar een of andere hoge piet die heel het hotel had ingepalmd.

Onze laatste dag was aangebroken. Morgenvroeg moeten onze moto's binnen. We zouden de dik 500km naar Pnomh Penh (waarvan 300 onverhard) in 1 dag afhaspelen. Het onverharde deel was dikke pret (en regelmatig een ei in de broek op de modderige stukjes)

Image

Image

Image

Bij bovenstaande foto hoort een nog enigszins intieme anekdote (geen zorgen maken: geen foto's hiervan Image ). Zoals Trooper al heel correct aangaf is de avontuurlijke motard in Cambodia niet verwend met WC's. Zoals gebruikelijk deden we dan ook ons gevoeg in de bosjes. Ook deze keer ging dit alles als gepland. Tot het moment ik nog even nageniet van mijn inspanning en wat rondkijk. Dan pas merk ik dat er in de boom naast mij iemand zit. Hoog in de kruin is een kerel kokosnoten aan het plukken. Die had ik natuurlijk niet zien zitten Image Hij mij vermoedelijk wel Image Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Op ongeveer 150km van Phnom Penh - net als het verkeer drukker begint te worden - brak een gigantische storm los. Gieten, gieten gieten en fameuze rukwinden. Rijdend opeen hoek van 45? hebben we die laatste kilomoters afgelegd. Nat tot op het bot. Het was zelfs voor het eerst een beetje fris. Een gepast eind van ons klein toerke in Cambodia!

De volgende morgen ruilden we onze moto's in tegen een Risjka met chauffeur. 't is eens iets anders Image

Image

De motoverhuurder inspecteert de volgende morgen onze moto's. Hij verteld dat we geluk hebben. Hij beweert dat sinds de straffe storm van gisteren (niets van gemerkt Image ) is het regenseizoen begonnen is (hadden we nog niet gemerkt Image )

We zwijgen stillekes over onze avonturen, we hebben een beetje schrik voor al de kosten die we aan de moto's gemaakt hebben. Al bij al valt het nog mee Image . 2 x subframe gebogen. 3 x spiegel kapot. 2 x barkbusters verbogen. 3 x binneband. 2 x vorkbeschermers. 3 x spaken en nog wat klein grut.

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

De volgende dagen spenderen we nog wat tijd op de marktjes en in de restaurantjes van Pnom Penh. Aangenaam hoofdstadje moet ik zeggen. We bezoeken ook het Tuol Sleng Genocide Museum (http://en.wikipedia.org/wiki/Tuol_Sleng_Genocide_Museum ). Een verschrikkelijke plaats Image
Het was ooit een school, maar werd door de rode khmer (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Khmer ) gebruikt als gevangenis/folterplaats. Zonder ook maar enige berechting werden hier, in een periode van 4 jaar (1975-1979), 20.000 mensen opgesloten. Van die 20.000 zijn er 12 Image die er levend uitgekomen zijn! Net zoals in concentratiekampen in Nazi Duitsland werden er uitgebreid dossiers bijgehouden. De foltertuigen liggen er nog. Het bloed hangt nog aan de muren en is de grond getrokken.

Image

Image

Image

Image

Pinnekesdraad om te voorkomen dat gevangenen zelfmoord konden plegen door naar beneden te springen.

Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

En nog speciaal voor Motorcycle Boy. Image Een HJ60:

Image

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: Cambodia

Post by frederikw »

Tot zover de korte samenvatting van 3 weken Cambodia. Dank u voor uw aandacht Image

~ EINDE ~

Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Cambodia

Post by Tom Thumper »

Oesje, geen wafels of pannekoeken op het einde?


Allee, toch maar een gebaar ter waardering van mijnetwege
Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

diskeletloetje
Posts: 652
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Cambodia

Post by diskeletloetje »

Wel, die was zowaar een prachtig reisverslag, een plezier om te lezen!
Bedankt hiervoor!
-staande ovatiesmiley-
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2920
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Cambodia

Post by duibhce Kaelann »

Image

enorm van genoten, ik kijk aluit naar je volgende reis (en de reacties op ADV Image )
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Cambodia

Post by laouen »

schitterend verslag! echt fijn om te lezen!

Image aan Josephine ook
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply