enduro benodigdheden...

Op en bij de motor, zonder elektriek
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: enduro benodigdheden...

Post by Tom Thumper »

Ik ben vandeweek nog bij Vanzeebroeck binnegesprongen. Er hingen er daar een stuk of 15 in het rek (Acerbis, maar ook andere merken dacht ik) en veel afgeprijsde artikelen in de enduro/cross afdeling.

Ze gingen voor mij Sidi Adventures op stock pakken zodat ik ze eens kon passen trouwens.
Vanzeebroeck is megacool! V??l keuze, alles kan je passen, van mega duur tot echt wel heel schappelijk van prijs. Neen, geen rommel, dat hebben ze daar niet. Echt wel een aanrader. Alleen om daar te geraken Image . En terug is nog v??l erger. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: enduro benodigdheden...

Post by petervdc »

Ik ben vandeweek nog bij Vanzeebroeck binnegesprongen. Er hingen er daar een stuk of 15 in het rek (Acerbis, maar ook andere merken dacht ik) en veel afgeprijsde artikelen in de enduro/cross afdeling.

Ze gingen voor mij Sidi Adventures op stock pakken zodat ik ze eens kon passen trouwens.
Hoe ist met de GSA trouwens ?
Misschien een korte vgl met de KTM ?
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: enduro benodigdheden...

Post by zappa »

ge moet zo'n dingen passen zappa. Aandoen. Uitproberen. Die plastiek moet goed zitten. [color=#FF8000:1r3fxv48]Nen BH gade toch ook niet kopen zonder te passen[/color:1r3fxv48]? Of toch?

pas ik altijd, Image heb zoal een duur kadootje liggen dat te klein is Image ( manuele maatname is beter dan op 't zicht )[/size:1r3fxv48] Image

vooral die beweeglijkheid wil ik uitproberen, kan me voorstellen als je in zo'n bijna middeleeuws hard ding meer tegenwerk hebt dan voordeel.
sig nature

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: enduro benodigdheden...

Post by frederikw »

Gisteren Sidi Adventures gekocht. Aangezien ik gemerkt heb dat er er hier nog naar die botten aan het zien waren: hier mijn eerst bevindingen:

- 't is g??n endurobot, daarvoor is hij niet stug genoeg. Maar 't is wel de stevigste touringbot die ik al gezien heb.
- Hij ziet er ook uit gelijk een endurbot voor sissies of een touringbot on steroids.
- Deftige scheenbescherming (hardplastiek)
- Hardplastieken bescherming aan de enkel met een scharnier. Maar niet te vergelijken met de bescherming van echte enduro/cross botten. De plastiek is veel soepeler.
- Harde tiep
- Ze zijn evenhoog dan mijn Tech3's. Maar ze zien er kleiner en compacter uit. Minder "storm trooper" achtig.
- Zool met veel profiel: maakt een groot verschil als ge uw voet aan de grond moet zetten op een gladde vloer (garagevloeren, witte lijnen). Maar het is ook wel even wennen bij schakelen want die zool schuift niet over de pedalen. Voor te Imageten met voet aan de grond is dat wellicht ook niet de beste bot.
- Zitten voor mij z??r comfortabel. Voelt aan gelijk een normale bottin. Nu niet om een lange wandeling mee te doen, maar toch een wereld van verschil met Tech3's.
- 't is Goretex dus het zou waterdicht moeten zijn... maar 't heeft nog niet geregend dus ik kan het niet met zekerheid zeggen Image

Moest Alpinestar een Tech 3 maken die waterdicht is, dat zou mijn ideale bot zijn... Maar voorlopig moeten het deze maar zijn.

Gekocht bij Vanzeebroeck, ze staan er voor 349? maar ik kreeg er nog 10% op. Bij Louis 309? + transportkosten. Ze hebben enkel nog een 45 op stock momenteel.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: enduro benodigdheden...

Post by Tom Thumper »

ik zou beginnen met een enduro'ke van +/- 100kg met lage zithoogte en weinig PK'tjes, kwestie van het endurorijden ineens tegoei te leren.

lijkt me een verstandigere investering dan meteen je centen uit te geven aan botten en harnassen en tralala en dan vast te stellen da ge op de verkeerden brommer zit.
Ben ik het niet helemaal mee eens! Dat je moet beginnen met een moto die bij u past, akkoord maar ik vind niet dat dit te koste mag gaan van degelijke beschermende kledij. Goei botten niet essentieel? Al eens tegen een boomstrok in een begroeide kant geslagen terwijl je aan het rijden bent? Ik moet er niet aan denken wat dit geeft als je geen fatsoenlijke botten aan hebt. Vorig jaar in de Alpen van mijn moto gegooid, was mijn eigen schuld naturlijk, en tussen een hoop rotsen terecht gekomen, dankzij dat harnas heb ik enkel in mij ego een stevige deuk gekregen. Bij het enduro loop je per definitie risico, zeker als beginner wanneer het nog moeilijker is om alles degelijk in te schatten en een degelijke bescherming is naar mijn bescheiden mening essentieel.
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: enduro benodigdheden...

Post by TRooPER »

onlangs op een of ander medisch TV programma:
-gast had een voetbreuk, maar serieus gebroken, ze gingen dat proberen op te lossen of anders was het voet afzetten, ik weet niet meer wat het gevolg was

-oorzaak was tijdens bosrit met enduro, boomstronk recht in zijn voet , DOOR de laars en wel degelijk endurobotten. Zelfs dan ben je niet genoeg beschermd, zonder die botten had die mens waarschijnlijk geen voet meer.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: enduro benodigdheden...

Post by zappa »

Gisteren Sidi Adventures gekocht.
Moest Alpinestar een Tech 3 maken die waterdicht is, dat zou mijn ideale bot zijn... Maar voorlopig moeten het deze maar zijn.
deze zijn ook semi offroad/toer met nadruk op toer.

en deze zijn wel waterdicht...
hoogstwaarschijnlijk was je helemaal niet gevallen, mocht je op een brommertje gezeten hebben van 100kg en pakweg 12pk, in de alpen.
Image
in 't geval van Tom Thumper (2m15) is een brommerke van +200kg wat voor mij eentje van 100kg zou zijn. Image

Maar zelfs als beginnertje, ondervind ik wel dat goei steungevende botten meer dan noodzakelijk is, zelfs op een klein brommerke als't mijn en nooit de bedoeling om te vallen, maar ook bescherming (harnas) ga ik me toch kopen.

Paar jaar terug, stevig galopke aan 't doen met 't paardje, ligt er sluikstortspiegelkasten links tussen de bomen, moment dat ik dat opmerk vlamt mijn paard al rechts de dichte bos in, nog twee sprongen galop en we stonden stil met mijn scheenbeen tegen ne boom...... Image Image aan die pijn terug denken is genoeg voor mij om me van goei stevige laarzen te voorzien (en dat ik dan 's avonds al sukkelend met een pijnlijk been nog de kokende spinazie over mijn andere voet gegoten heb ipv in het vergiet, is bijkomstig maar toch met elkaar verbonden [/size:3vb3ee0f] Image )
sig nature

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: enduro benodigdheden...

Post by vet on wheels »

hoogstwaarschijnlijk was je helemaal niet gevallen, mocht je op een brommertje gezeten hebben van 100kg en pakweg 12pk, in de alpen.
Image

ervoor zorgen dat je niet valt is nog altijd verreweg de beste methode om je lichaam van schade te vrijwaren.

Uiteraard kan je aan symptoombestrijding doen en jezelf inpakken tot je je kapotzweet en geen adem meer krijgt.

Maar iemand die begint, bestrijdt best de oorzaak van het vallen (=altijd gebrekkige motorbeheersing) en begint dus best met het makkelijkst beheersbare, lichtste materiaal, zodat pilo(o)t(e) & machine het best mogelijk bij mekaar passen.
En het zal vele maanden/jaren duren vooraleer het kleergerief dat hij/zij op straat gebruikt, niet meer voldoet in het veld&bos. En tegen dan weet men wel wat men precies nodig heeft Image
Ik ben zo begonnen, en wees gerust, daar valt ge ook mee om!! Image Image
Tegen 20/u kunt ge ook al 'n voet breken!!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Re: enduro benodigdheden...

Post by frederikw »


deze zijn ook semi offroad/toer met nadruk op toer.

en deze zijn wel waterdicht...
Zo op't eerste zich zijn de Sidi's toch een categorie straffer qua bescherming/offroad dan die Rev'its.
Een kameraad heeft die Gaerne Balance Oiled. Dat zijn de eerste botten die ik gezien heb die er onder een broek echt deftig uitzien. Die kameraad is daar vreed content van, maar ze zijn naar het schijnt waterdicht zoals combatshoes van't leger: enkel als ge die goed onderhoud en regelmatig invet... en dan nog kunt ge soms pech hebben dat er wat water binnekomt. Gaerne is ook quasi niet te vinden hier in Belgi?. Qua bescherming zou ik de Sidi's het beste inschatten van deze drie genoemde boten.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: enduro benodigdheden...

Post by Tom Thumper »

hoogstwaarschijnlijk was je helemaal niet gevallen, mocht je op een brommertje gezeten hebben van 100kg en pakweg 12pk, in de alpen.
Image

ervoor zorgen dat je niet valt is nog altijd verreweg de beste methode om je lichaam van schade te vrijwaren.

Uiteraard kan je aan symptoombestrijding doen en jezelf inpakken tot je je kapotzweet en geen adem meer krijgt.

Maar iemand die begint, bestrijdt best de oorzaak van het vallen (=altijd gebrekkige motorbeheersing) en begint dus best met het makkelijkst beheersbare, lichtste materiaal, zodat pilo(o)t(e) & machine het best mogelijk bij mekaar passen.
En het zal vele maanden/jaren duren vooraleer het kleergerief dat hij/zij op straat gebruikt, niet meer voldoet in het veld&bos. En tegen dan weet men wel wat men precies nodig heeft Image
Moet ik hierop antwoorden? Image

[url]

Tja, Rossi zal ook een gebrekkige motorbeheersing hebben, ik ook en ik ben daar fier op. Het is door fouten te maken en even na te denken dat ik heel veel leer.

En ja ik ben een watje en ik draag beschermende kledij, zelfs al ga ik daar van zweten en dat geeft kringen in mijn t-shirt en soms, alleen als de obligate deo is uitgewerkt, geeft dat nog een geurtje ook Image

En "kleergerief voor de straat" is voor de straat niet voor het veld. Daar heb je "kleergerief voor het veld" vandoen. En ik heb dan niet over vest en broek, die kan je gerust dragen over de andere protectoren.

Maar meneer met veel ervaring zal wel niet met de moto gaan werken want dan wist meneer motard al wel dat "kleergerief voor de weg" na een dagje spelen, niet kan dienen om de volgende dag naar het werk te rijden.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: enduro benodigdheden...

Post by Blackbert »

Gisteren Sidi Adventures gekocht. Aangezien ik gemerkt heb dat er er hier nog naar die botten aan het zien waren: hier mijn eerst bevindingen:
...
Gekocht bij Vanzeebroeck, ze staan er voor 349? maar ik kreeg er nog 10% op. Bij Louis 309? + transportkosten. Ze hebben enkel nog een 45 op stock momenteel.
Bedankt ende merci voor de info. Ik rij al jaren met Oxtar dinges, ook met zo'n gespen. Helaas niet meer waterdicht nu. En sinds er MXbotten bijgekomen zijn, voelen ze eigenlijk ook aan als basketsloefkes.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: enduro benodigdheden...

Post by Muug »

gisteren gezien : crossharnas met ingebouwde tetten Image Merk : Afin, er was toch lekker veel plaats gemaakt voor de vrouwelijke vormen. Merk : alpinestars. Model: geen idee, maar dat zal wel op de site staan.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: enduro benodigdheden...

Post by zappa »

gisteren gezien : crossharnas met ingebouwde tetten Image Merk : Afin, er was toch lekker veel plaats gemaakt voor de vrouwelijke vormen. Merk : alpinestars. Model: geen idee, maar dat zal wel op de site staan.
thuis waar den stella staat


Ik zou me misschien deze
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: enduro benodigdheden...

Post by Tom Thumper »

Als je dan toch bij den Hein bent, doe hem efkes de groeten en past de deze dan zeker ook eens. [url] Ze zijn een beetje duurder maar dat zijn heel degelijke, stevige, warme en comfortabele crossbotten, ik ben daar heel content van.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: enduro benodigdheden...

Post by zappa »

ok Image (van dat passen, want groetjes in 't duits ? ?) Image

Hoeveel werk is er eigenlijk aan 't aantrekken van zulke botten?

ik zie 4 van die gespkes, 2 x = 8minuten te laat komen op mijn werk? Image

nu is dat snok, rits, velcro, broek en start...
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: enduro benodigdheden...

Post by Tom Thumper »

ok Image (van dat passen, want groetjes in 't duits ? ?) Image

Hoeveel werk is er eigenlijk aan 't aantrekken van zulke botten?

ik zie 4 van die gespkes, 2 x = 8minuten te laat komen op mijn werk? Image

nu is dat snok, rits, velcro, broek en start...
Maar je zoekt endurobotten? Die dienen dan weer niet om mee naar uw werk te rijden. Om te beginnen ga je die al heel snel niet meer proper krijgen en verder zijn die dingen veel te stijf om soepel te schakelen, ... Hoe stijver de botten, hoe beter ze beschermen tegen rondviegende obstakels en hoe meer werk je hebt om ze aan te trekken, 8 minuten is nu wel wat overdreven maar je gaat er toch best even bij zitten om ze aan te doen.

Dus, wat hebben wij geleerd?

Ten eerste, op de weg wegbottekes aantrekken. Image
Ten tweede, op de kwak, endurobottekes aantrekken. Image
Ten derde, als je in het veld gaat spelen word je vuil. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: enduro benodigdheden...

Post by zappa »

Maar je zoekt endurobotten? Die dienen dan weer niet om mee naar uw werk te rijden. Om te beginnen ga je die al heel snel niet meer proper krijgen en verder zijn die dingen veel te stijf om soepel te schakelen, ... Hoe stijver de botten, hoe beter ze beschermen tegen rondviegende obstakels en hoe meer werk je hebt om ze aan te trekken, 8 minuten is nu wel wat overdreven maar je gaat er toch best even bij zitten om ze aan te doen.

Dus, wat hebben wij geleerd? jij wel,[color=#FF8000:3oe8pclp] bij mij lukt dat niet meer mijne kop zit al vol [/color:3oe8pclp] Image [color=#FF8000:3oe8pclp]nee echt merci voor de tips, ga nog een wijze .. vrouw worden[/color:3oe8pclp] Image

Ten eerste, op de weg wegbottekes aantrekken. Image [color=#FF8000:3oe8pclp]sm botten dan?, nee niet die sm Image [/color:3oe8pclp]

Ten tweede, op de kwak, endurobottekes aantrekken. Image
Ten derde, als je in het veld gaat spelen word je vuil. Image
[color=#FF8000:3oe8pclp]daar ben ik al achter en m'n hoge druk reiniger heeft er juist de brui aan gegeven[/color:3oe8pclp] Image

nog een vraagje : hoe komt het dat je begint te zweten, wat is eigenlijk de inspanning? toch maar aan 't gas draaien infeite? dacht dat het kwam door de spanning van betrapt te worden Image
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: enduro benodigdheden...

Post by Tom Thumper »

Mispakt u niet aan de inspanning. Is dat ook niet een beetje met paardrijden? Dat paard moet lopen maar jij niet. En toch ga je er van zweten. Of ben ik mis, want ik weet eigenlijk niets van paardrijden.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: enduro benodigdheden...

Post by Blackbert »

Mispakt u niet aan de inspanning. Is dat ook niet een beetje met paardrijden? Dat paard moet lopen maar jij niet. En toch ga je er van zweten. Of ben ik mis, want ik weet eigenlijk niets van paardrijden.
Als ge daar aftottert duurt het langer eer ge de grond tegenkomt. Voor de rest is dat juist hetzelfde. Image



Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: enduro benodigdheden...

Post by zappa »

Image Image

vooral als ge in 't stijgbeugelke blijft hangen, of eerst de gracht in want wietie had die niet gezien Image dan spring de gracht uit, cross den akker over want daar is zijn wei, ach geploegde grond zal hier maar lossen en me laten vallen Image Image Image Image
staat daar spijtig genoeg geen goei rem op Image

waar ik trouwens ook zo verbaasd van ben, dat een moto niet wegspet als er een z'n rolluik laat vallen Image

en ne moto trapt niet op uw tenen Image
sig nature

Post Reply