FZ met een paar ouderdomskwaaltjes

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Post by laouen »

De FZ begint zo stilaan wat 'ouderdomsverschijnselen' te vertonen in de vorm van wat meer trillen, schuren, piepen...
Ze heeft nu dik 66000km op de teller en ik begin te vrezen voor een iets kostelijker onderhoudje dan normaal volgende maand. Om niet teveel te verschieten, ben ik al wat aan't nagaan wat er allemaal aan vervanging toe zou kunnen zijn.

Daarom efkes een quote van een ander topic gepikt...
Nu, het kan goed zijn dat uw koppeling om zeep is, zal niet van u komen, maar van de vorige eigenaar. Die zal daar ferm over gezwegen hebben toen hij u die moto verkocht.

Hoe testen :
- een lege baan zoeken, lang rechtdoor, niemand voor u niemand achter u
- rustig rijden, naar hoogste versnelling gaan
- vol gas geven
- als de koppeling ok is, gaat de moto in toeren klimmen, eerst tegen zijn goesting wegens te laag in toeren, dan plots komen de pk's los en sleurt uw moto u vooruit. Daarbij stijgen de toeren overeenkomstig het pk-geweld
- is de koppeling om zeep, dan zal hij door gaan slippen als de pk's beginnen vrij te komen. Uw motorblok gaat dan in toeren zwiepen terwijl ge maar weinig versnelling voelt.
- dat een paar keer proberen.
Ik heb gisteren de test van McB hierboven een paar keer op de FZ geprobeerd. Dat slippen, wat moet ik me daarbij voorstellen en hoe voelt dat precies?
Als ik de FZ in 6de zet en ze in toeren laat zakken, voel ik wat slepen/schuren als ik dan weer gas geef. En dat voel ik vooral in mijn voetsteuntjes.
Misschien niet de juiste vergelijking maar op mijn fiets heb ik dat ook (versnellingsapparaat in de as). Als dat begint te schuren (en dat voel je eerst in de trappers) dan is die toe aan een smeerbeurt. Is dat vergelijkbaar of sla ik de bal hier compleet mis?
Ik heb wel de indruk dat de motor zich wel rustig en lineair in toeren trekt als ik gas geef. Zo'n laag toerental in 6de versnelling heeft ze nooit fijn gevonden maar ik heb niet de indruk dat ze sputtert en ze hikt in elk geval niet.
Nu, op de FZ is't ook moeilijk te zeggen of dat gesleep/geschuur er altijd is of niet. Van zodra ik boven de 5-6000 toeren kom, begint die zowiezo meer te trillen en lijkt het weg te vallen maar het kan evengoed zijn dat ik het gewoon niet meer voel door de trillingen. Als ik de koppeling intrek valt het wel volledig weg, dus het heeft niks met remmen of wielen te maken.

Andere kwaaltjes die misschien de kop beginnen op te steken:
- wiellagers? als ik de koppeling intrek blijft er wel een zekere trilling die uit het voorwiel lijkt te komen. Ik hoor ook gepiep soms
- kleppen? ik heb het gevoel dat het motorblok meer trilt dan voordien en na 70000km lijkt me dat niet zo heel erg abnormaal.

En dan nog een vreemd fenomeen... Als ik hard doorrem, schokt de motor soms heel hard. Ik had het voordien al een paar keer opgemerkt, en vorige week bij de cursus bij STAM had ik het weer bij de remoefening. Het voelt alsof het voorwiel begint te botsen in plaats van te slippen maar dat was niet. Het was een mooie noodstop zonder slippende banden.
De vering zat ook zeker niet aan het eind van de veerweg en het enige waar we op konden komen was misschien een kromme remschijf. Of misschien toch de ketting? Iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: FZ met een paar ouderdomskwaaltjes

Post by Raketman »

Ik denk dat ge last hebt van 2 kwaaltjes :

het eerste is weldegelijk het te verwachten fenomeen van slijtage. Remschijven die dunner worden, spelingen die groter worden (balhoofd, glijbussen van voorvork, vorkolie, wiellagers idd, motorische spelingen die wat groter worden,...).

het tweede is zuiver psychologisch : net omdat ge merkt dat alles wat ouder wordt, gaat ge u "overconcentreren" op elk piepke, schuurke en knarske dat ge hoort. Denk dat iedere rijder met een ouder machien (of een met meer kilometers erop) daar op ??n of ander punt wel last van krijgt. Ik ken er zo ene die omwille van een miniem trillingske in een voetsteun zich zou laten opmaken hebben voor een krukasrevisie Image ...
Als ge twijfelt aan de wiellagers : vervangen. Geen grote kost. Als ge twijfelt aan de staat van de koppeling : nekeer opendoen en nameten of gewoon bekijken, veel kunt ge daar niet aan misdoen h? Image (bij twijfel moogt ge voor zulke dingen altijd eens langskomen)...

Lang geleden heb ik mij nekeer laten wijsmaken dat mijn boite kapot was, omwille van een stevige tik in de aandrijving die varieerde met het toerental. Terwijl dat gewoon een kettingset was die minder van kwaliteit was, daardoor veel vroeger dan normaal met een vaste schakel zat op een kilometerstand dat ik er niet aan dacht dat het van daar kwam...
Daar nog wat blabla bij van zeer dure herstellingskosten en ne moto verkocht voor niks Image .

Dat botsende gevoel bij het remmen kan komen van versleten glijbussen, balhoofdlagers of wiellagers. Een kromme schijf geloof ik niet direct in, want dan zit het er dik in dat ge bij de eerste keer aanleggen van de rem geen of veel minder remdruk zou hebben dan normaal (induwen van de remblokken en zuigers door de slag van de schijf).
Nil volentibus arduum

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: FZ met een paar ouderdomskwaaltjes

Post by zappa »

En dan nog een vreemd fenomeen... Als ik hard doorrem, schokt de motor soms heel hard. Ik had het voordien al een paar keer opgemerkt, en vorige week bij de cursus bij STAM had ik het weer bij de remoefening. Het voelt alsof het voorwiel begint te botsen in plaats van te slippen maar dat was niet. Het was een mooie noodstop zonder slippende banden.
De vering zat ook zeker niet aan het eind van de veerweg en het enige waar we op konden komen was misschien een kromme remschijf. Of misschien toch de ketting? Iemand een idee wat dit kan zijn?

lijkt op wat smtje last van heeft: voordat ik vooraan remblokken liet steken : geen probleem gehad, nu dat de nieuwe remblokken er zitten rem ik met een ei wiel vooraan? Kan toch nie van een kromme remschijf zijn?

Misschien passen de blokken niet op de schijven? ? ? ? beetje bijslijpen? rijden met de rem licht op?
sig nature

Post Reply