Voorvork

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Post by Droopy »

Nog een vering vraagje Image :

Vanmorgen zag ik dat een van de voorvorken een beetje olie verlies (de olie hangt dus bovenaan aan het stuk dat veert).


'k Zal daar met mijn beperkte kennis niet zelf aan prutsen maar valt zoiets onder de categorie [i:2b0cjdso][u:2b0cjdso]niets van aantrekken en bij het volgende onderhoud naar laten kijken[/u:2b0cjdso][/i:2b0cjdso] of valt dat onder de categorie [i:2b0cjdso][u:2b0cjdso]niet meer rijden en dringend naar de garage daarmee[/u:2b0cjdso][/i:2b0cjdso] Image

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Voorvork

Post by Droopy »

Hmm,

De moto moet binnenkort binnen voor groot onderhoud, 'k zal dus als den Ben rijden tot dan.

Bedankt voor het advies. Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Voorvork

Post by TRooPER »

Hmm,

De moto moet binnenkort binnen voor groot onderhoud, 'k zal dus als den Ben rijden tot dan.

Bedankt voor het advies. Image
mocht het olieverlies toch iets teveel worden , zodat het zelfs tot beneden de vork komt en zou kunnen aflopen tot
op uw remblokken, kunt ge zelfs nog een goei vod op uw voorvork binden dat uw remblokken/schijf olievrij blijven.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Voorvork

Post by laouen »

Hmm,

De moto moet binnenkort binnen voor groot onderhoud, 'k zal dus als den Ben rijden tot dan.

Bedankt voor het advies. Image
mocht het olieverlies toch iets teveel worden , zodat het zelfs tot beneden de vork komt en zou kunnen aflopen tot
op uw remblokken, kunt ge zelfs nog een goei vod op uw voorvork binden dat uw remblokken/schijf olievrij blijven.
jep! zo 2 dagen op Mas du Clos rondgekart vorig jaar... na 800km in de camionet naar ginder, vond Yvonneke het nodig om te reclammeren met een zwetend vorkpootje. Ze had er duidelijk geen zin in maar ik wel! Dus een voddeke rond die vorkpoot en gaaaaz. Wel na elke sessie goed nagekeken maar van heel 't weekend weinig tot geen last gehad.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Voorvork

Post by fore »

Olie ??? ... pfff, da's voor sissies ... en BMW's ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Voorvork

Post by F M »

Image Image Wat hoor ik ? Iemand olie te veel ? Laat maar komen ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Voorvork

Post by Droopy »

'k Zal straks een schoon vodje zoeken en die al preventief meenemen.(goede tip). Image

't Gaat tegenwoordig goed met mijn rollend materiaal, gisteren heb ik ook anderhalf uur gereden met wat reclamerende controlelampjes in de wagen. Image

Niets last gehad tijdens de rit en vanmorgen branden die lampjes niet meer, een wonderbaarlijke genezing. Image

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Voorvork

Post by zappa »

'k Zal straks een schoon vodje zoeken en die al preventief meenemen.(goede tip). Image

't Gaat tegenwoordig goed met mijn rollend materiaal, gisteren heb ik ook anderhalf uur gereden met wat reclamerende controlelampjes in de wagen. Image

Niets last gehad tijdens de rit en vanmorgen branden die lampjes niet meer, een wonderbaarlijke genezing. Image
lampkes die branden = oranje geen probleem, rood toch maar ne keer stoppen en iets duidelijker na kijken en eerst eens [color=#FF0000:2kcnpa6c]'t kontact afleggen en herstarten[/color:2kcnpa6c], meestal geen protest lampkes meer te zien ( bijna alledagen vandadde met 't materiaal van mijne werkgever Image )
sig nature

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Voorvork

Post by Droopy »

Meestal is het een rood lampje dat aanfloept, gisteren was het een geel lampje. Image
Het heeft ook niets met warm/koud, net vertrokken/lang rijden, snel/traag rijden, zwaar geladen/licht geladen te maken.
De enige constante die ik zou kunnen vinden is het steeds in een heuvelachtig of bochtrijk gebied is, gisteren heeft de wagen staan wiebelen op den overzetboot en da's ook wat vergelijkbaar. Image


Even wachten en pauzeren helpt altijd, gewoon alles uit en herstarten helpt niet.
Omdat er telkens niets mis gaat of niets mis klinkt negeer ik het inmiddels. Image
Misschien zit er een wachtperiode in die electronica voor alles weer gereset is Image

Erg is het allemaal niet hoor, bij de vorige wagen gingen geen lampjes branden maar die viel om de haverklap in panne, dat was minder plezant. Image

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Voorvork

Post by F M »

Euuhh, Droopy, heb je geen manual bij je wagen ? Daar staat van elk controlelampje de uitleg... Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Voorvork

Post by Droopy »

Euuhh, Droopy, heb je geen manual bij je wagen ? Daar staat van elk controlelampje de uitleg... Image
Ja hoor, 'k weet wat de betekenis is van de lampjes die branden maar toch is er telkens niets aan de hand. Image

Als ik die manual moest geloven dan was mijn motor al een paar keer naar de vaantjes geweest. Image

Zo brand het oliepeil lampje elke keer als we door berg en dal rijden, zelfs als het oliepeil rijkelijk hoog staat. Image
De electronica slaat alarm na twee heuvels maar reset zich pas als het contact een tijdje uitgeschakeld is. Image

'k Maak me geen zorgen, liever een lampje dat te snel aangaat dan geen alarm en serieuze problemen (zoals bij onze vorige wagen). Image

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Voorvork

Post by Theo »

oit ene geweten met een auto van de post: veel te veel olie: die begon door de druk op eigen olie te draaien en kon niet stilgelegd worden.
Hij draaide altijd sneller en sneller, tot de motor uit elkaar spatte.
Ja: te veel olie is zelfs slechter dan een beetje te weinig.

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: Voorvork

Post by TRX »

Ja: VEEL[/size:1377icet] te veel olie is zelfs slechter dan een beetje te weinig.


Kleine aanvulling gedaan Image .

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Voorvork

Post by Droopy »

Donderdag mag mijn beestje Image binnen voor nieuwe sapjes en onderdeeltjes.
Iets sneller dan verwacht want zondag kreeg het beestje nog meer kuren, bij het (feller) optrekken begint de motor te schokken en in te houden.
Dat gaf niet echt een veilig gevoel terwijl ik aan het inhalen was... Image

Al bij al mag ik eigenlijk niet klagen, na bijna 7 jaar en 52.000 km trouwe dienst door weer en wind heb ik nog altijd geen serieuze problemen gehad, toch niet slecht voor een heropstapfietsje. Image


Nu maar hopen dat het geen [i:2b2lrc8a]Blankenbergse [/i:2b2lrc8a]rekening zal zijn. Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Voorvork

Post by TRooPER »

oit ene geweten met een auto van de post: veel te veel olie: die begon door de druk op eigen olie te draaien en kon niet stilgelegd worden.[/size:1yih4910]
Hij draaide altijd sneller en sneller, tot de motor uit elkaar spatte.
Ja: te veel olie is zelfs slechter dan een beetje te weinig.



in 5de versnelling zetten en ambriage laten schieten,
zal wel stilvallen

ooit ook zo een camionet zien staan naast de weg met een meer dan dik rookpluim,
zelfde probleem,

iedereen aan het zoeken naar de batterij om los te maken , maar in een vivaro zit de batterij aan de voeten van de chauffeur,
plots kwam er een garagist passeren, die stapte heel zelfzeker (en terecht) in de cabine zonder dag te zeggen,
stampt die camionet in 5de en ploef, motor valt stil.
der zal wel schade geweest zijn , maar minder dan een ontplofte motor.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Voorvork

Post by Droopy »

Er zijn nog mirakels. Image

-De lekkende voorvork lekt niet meer. Blijkbaar zat er iets los maar zonder stukken te vervangen is alles ok. Image
-Verse vloeistofjes en, vooral, een nieuwe luchtfilter kunnen ervoor zorgen dat het rijplezier nog een stuk hoger is (lees een motor die veel soepeler rijdt). Image
-Dringend ergens naartoe moeten met een benzinelampje dat al een tijdje aan het branden is kan spannend zijn. Image
Een rijbereik van 320 km en 18,14 liter benzine in mijn tank van ...18 liter krijgen zijn daarvan het resultaat. Image

-Binnenkort nog een nieuwe kettingset en mijn zwart beestje is weer helemaal tiptop. Image

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Voorvork

Post by Droopy »

...
-De lekkende voorvork lekt niet meer. Blijkbaar zat er iets los maar zonder stukken te vervangen is alles ok. Image
...
-Binnenkort nog een nieuwe kettingset en mijn zwart beestje is weer helemaal tiptop. Image
... of hoe binnenkort door allerlei (kl*te)[/size:3ln80vp0] omstandigheden 16 maanden kan duren. Image
De niet lekkende voorvork lekte nog meer na 11 maand stil te hebben gestaan en die bijna versleten ketting was serieus aan 't roesten. Image

Een nieuwe kettingset, nieuwe voorvorkkeeringen en olie zijn het resultaat en de moto snort en veert weer als een jong veulen. Image
Mijn moto is klaar voor de grote vrom test zondag en hopelijk is deze triestigen hond dan ook terug klaar voor een nieuwe motostart. Image Image

Post Reply