Het patroon.

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Post by Muug »

EDIT : onderstaande tekst is ook om te lachen. Image

Wel,
ik weet niet hoe het komt, maar de laatste twee jaar besef ik zo af en toe hoezeer ik veranderd ben als motor rijdende mens. Ik verklaar me nader.

Ooit, lang geleden, toen Honda MBX 50's nog een straffe reputatie hadden en met een simpele ingreep 100 km/u haalden, was er in mijn ogen maar ??n mogelijke manier van verplaatsen. Afin, twee eigenlijk. Binnenshuis te voet, en daarbuiten per brommer of per moto. Al de rest was bullshit, voor losers, voor mensen zonder leven. Voor seuten en sufkoppen. Voor ouwe mekes en pekes. Voor ma's en pa's. De moto, dat was vrijheid, eindeiljk losgebroken van de traagheid der dingen. Eindelijk een middel om te ontsnappen aan de middelmatigheid van het bestaan als studentje, of aan de regels des huizes.

Als brommer-matroos keek ik enorm op naar de motards. Dat waren mijn helden. Behalve als er flosjkes aan het stuur of aan de vest hingen. Dat waren geen ?chte motards. Die hadden het niet echt begrepen. Ik bedoel maar, als ge uw leven riskeert op een machtig krachtig pk-beest, dan gaat ge u toch niet bezig houden met iets onbenullig onnozels als flosjkes??? Dat er aan een gordijn flosjkes hangen ok, maar aan ne moto??? Afin, ook toen al wist ik dus dat er m??r als ??n soort motards bestond. Twee namelijk. De ?chte motards en de moto-toeristen.

Echte motards doen - zoals je wel zult vermoeden - alle verplaatsingen per moto. Buitenshuis toch. Regen houdt hen niet tegen. Kou houdt ze niet tegen. Sneeuw negeren ze gewoon. Wind is fun. Een storm trotseren is cool. Tropisch Zuid-Frankrijk gekleed in een zwart lederen pak is goed te doen, zolang ge maar blijft rijden. De weg is weg? Who cares. Rijden is het devies: naar uw lief, naar de film, naar trouwfeesten, naar de Ardennen, naar het andere eind van de wereld. Iedereen kent de echte motard, iedereen verwelkomt die verzopen verkleumde snotkop met open armen, elke living is een zalig warm oord van liefde en gezelligheid. De wereld is mooi.

Moto-toeristen waren en zijn een andere categorie. Dat zijn dromers, gehandicapte mensen, door omstandigheden mentaal mindervalide motards, die enkel op zonnige zondagvoormiddagen een uurtje of twee mogen gaan bollen, doelloos, gewoon, om ne keer ne moto onder hun kont te voelen. Het zijn mensen die het z? druk hebben met hun werkleven, hun sociale leven, hun - god betert - ?ndere hobby's, dat er eigenlijk geen deftige tijd meer overschiet om deftig "motard" te zijn. Ze mogen niet, niet van zichzelf en niet van anderen. Ze kunnen niet, niet van zichzelf en ook niet door al die anderen. Ze w?llen zelfs niet meer, gewetensproblemen meneer. Al diegenen die we liefhebben zomaar achterlaten om een individuele ego?stische tijdsbesteding te gaan uitvoeren, alle vorm van verantwoordelijkheid jegens iedereen en alleman verloochenend... Onverantwoord !

Moto-toeristen herken je soms aan bepaalde uiterlijkheden. Die uiterlijkheden verstoren het plaatje, ze zijn de krassen die een ouwe vinyl-plaat waardeloos maken. Een dikbuikig heertje die langzaam en t? voorzichtig rijdt op een racer is er een mooi voorbeeld van. Of een in krakend leder gehulde persoon op een blinkend nieuwe chopper slash custom. Of een vetbol op een chopperke, nog met zijn blauwe werkbroek en veiligheidschoenen aan. Soms zelfs met een plastiek zakske aan het stuur. Soit, het maakt eigenlijk niet uit hoe ze er uit zien. Moto-toeristen zijn would-be motards, daar gaat het om. Wel willen maar niet kunnen.

Mezelf heb ik al die lange jaren - om en bij de twintig tot nu toe - gezien als een ?chte motard. De keren dat ik als een verzopen en verkleumde snotkop naar familiefeesten en bij mijn lief geweest ben zijn niet te tellen. Nooit begreep ik hoe het mogelijk was dat er mensen waren die een moto bezaten en daar maar een paar honderd of een paar duizend km per jaar mee reden. Ik was "nen echte". Ik bestond om te rijden. Rijden was mijn leven. Live to ride, ride to live, was mijn slogan, het motto van mij en mijn moto. En al die andere zondagochtendrijders waren losers. Was, was, was.

En nu, tja, nu, nu ik z?lf zo oud ben als diegenen waar ik als jonge snaak op neer keek, nu ben ik zelf ook een mindervalide motard geworden... een moto-toerist. De prioriteiten zijn herschikt, de verantwoordelijkheden aangedikt. De tijd schiet veel sneller voorbij dan vroeger. Zelfs als ik stilsta. Er is zoveel te doen meneer ! Er is zo weinig tijd meneer. Er zijn zoveel mensen die mij graag zien meneer! Ik kan die toch moeilijk allemaal achterlaten of wegschuppen? Zomaar zeggen "Foert, ik pak mijn moto, steek mijn koffers vol en ik ga efkes naar Moskou over en 't weer? " Ervan dromen ja, dat lukt nog. En jawel, ik versta nu die mensen die ik vroeger zo onnozel vond. Ik snap waarom ze hun moto houden, ik snap waarom ze er zo weinig mee rijden. Ze houden hem omdat ze een droom in leven willen houden. Ze rijden er niet mee, tja, omdat ze regelmatig vergeten dat ze er ene staan hebben. Rijden met de moto, tja, ge kunt er niks en niemand op meenemen eh. En dat omkleden altijd, en altijd te koud of te warm jong, en ik moet nog aan mijn huis werken .... ja, nu snap ik die gasten wel, nu wel. Grappig dat ik het nu minder erg vind dan toen.

Ik ben namelijk z?lf ge?volueerd van Motorcycle Loner naar Moto-Toerist : full-time job, een lening, een jong kind, een tuin, een heel pak verantwoordelijkheden en bezigheden, nauwelijks nog tijd en goesting om dat oranje ros buiten te halen. En neen, ik heb het niet over een grasmachien. Om het in moto-termen te zeggen, ik zit met mijn cross-moto gevangen in een diep spoor en ik geraak er niet meer uit zonder op mijn doos te gaan. En dat spoor gaat zijn eigen weg, en ik, die ooit ervoor gekozen heeft om dat spoor te volgen, besef stillekesaan dat dat een h??l diep spoor is, en ook h??l erg lang. Een mensenleven lang. Geen haar op mijn hoofd dat van plan is om dat spoor ooit te verlaten, maar, net als met het motorcross, zie ik links en rechts van mij andere sporen. Sporen die verschijnen en verdwijnen, het ene al dieper dan het andere. Maar ze zijn er altijd. Ge begrijpt dat dat een kwellend zicht kan zijn. Ge ziet het wel, maar ge moogt en kunt er niet aankomen. Ge hebt dorst, maar geen drinken. Ge lijdt honger en ge ziet het eten liggen, maar ge krijgt het niet. Uwe leiband is te kort. Het is dat diepe spoor, uw eigen spoor, waar ge zonder zwaar accidenten normaal gezien niet meer uitgeraakt, dat mij doet beseffen dat ik mij nu gedraag gelijk al die moto-toeristen die ik vroeger zo verfoeide. Die zaten ook gevangen in hun - hopelijk zelfgekozen - diep spoor. En nu heb ik eindelijk respect voor die mensen. Ik vesta waarom ze zich vastklampen aan die moto in de garage. Want ooit, en ge weet nooit wanneer, zal uw spoor doorsneden worden door een ander diep spoor, of, nog beter zelfs, wordt uw spoor weer ondieper en kunt ge eindelijk weer uw eigen lijnen trekken. Op dat moment moet ge er klaar voor zijn, klaar om te springen, klaar om uw eigen lijnen weer te trekken, gelijk vroeger.

En automatisch ? en da?s typisch voor mij - zit ik me nu af te vragen, welk soort motard ga ik binnen twintig jaar zijn, als er een 6 voorstaat? Op welk soort moto ga ik dan rijden? Op welke dagen? In welke omstandigheden? Gaat dat een luxebak zijn? Enkel als het warm is? Van viersterrenhotel naar vijfsterrenhotel? En niet teveel kms aub want mijne knie doet zo'n zeer, en mijn heup, en mijn rug tussen mijn schouderbladen ... Ga ik ritjes door Europa doen? Of ga ik dan eindelijk eens tijd en geld genoeg om de wereld eens te proberen rond rijden? En gewetensloos natuurlijk, iedereen achterlaten die me graag ziet. 't vrouwke gaat hopelijk nog mee kunnen achterop, laat het ons hopen, maar wat met de kinders? De kleinkinders? De nog steeds levende ouders die ondertussen de 90 naderen en juist nu hulpbehoevend aan 't worden zijn? Verdomme 't is toch altijd iets eh. Ne mens is nooit gerust. Waarom leeft iedereen zo lang tegenwoordig?

Kortom, beste oudere motorrijder. Als ge merkt dat ik u aan het bekijken ben, met zo'n blik op oneindig, als ik u bezie zonder u te zien, wel, snapt dan dat ik probeer uit te maken of ik later gelijk u ga zijn, of toch niet. Ik ben namelijk curieus of er een algemeen patroon bestaat. Een patroon, een parcours dat door elke motard doorlopen wordt, willen of niet, gewoon, van 't zelf, zomaar, zonder dat ge dat zelf wilt. Een patroon dat zich ontrolt zonder dat je 't merkt, ??n dat ge maar achteraf ziet en begrijpt, gelijk de beurskoersen.

Tot in den draai mijn beste, ergens op een zondagvoormiddag, mocht er eens een uur of twee vrij zijn.
Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het patroon.

Post by Muug »

ha mpeewee, gij zijt ??n van die ouderen die ik eens wil observeren. Wanneer komen we nog eens samen jong? Image

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Het patroon.

Post by laouen »

Awel McB, ik heb op vakantie in Wales een heel straffe madam van 62 ontmoet die nu met ne R1150S reed en toen heb ik efkes gedacht: zo wil ik op mijn 62e ook rond rijden Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Het patroon.

Post by zappa »

en waarschijnlijk kent hij ook de Celsa niet, 63 en als er op offroad ritten enkele "jongelingen" hem denken d'r af te kunnen rijden enhij krijgt 't op zijn heupen Image dan kunnen zeker niet meer volgen Image
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Het patroon.

Post by Tom Thumper »

Tot in den draai mijn beste, ergens op een zondagvoormiddag, mocht er eens een uur of twee vrij zijn. Image

Ok, zo lang dat die flosjkes maar niet in uw patroon insluipen. Op een shopper/cruiser ? Ca va nog een beetje maar flosjkes op een KTM? Nee dat is helemaal hakkefoei!
Me gusta la moto, me gustas tu.

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Het patroon.

Post by Theo »

Floshkes op ne KTM, Image het gedacht alleen al dat je dat er elke keer moet afnemen voor de volgende reparatie...... Image
En tegen dat je 60 bent moeten er op die KTM Dax-wielekes gemonteerd worden om er nog op te geraken. Image Image
Maar als ik zo verder peins: ne Deauville, dat is toch ook voor ouw manne, en ik heb daar nog veel plezier aan, miljaar, dat klinkt niet goed. Image Image Image

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Het patroon.

Post by fore »

Gij gaat nog nen fervente scooteraar worden ... Image

Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Het patroon.

Post by Stefke »


En automatisch zit ik me nu af te vragen, welk soort motard ga ik binnen twintig jaar zijn, als er een 6 voorstaat?
Denk gewoon eens aan Dirk Melkebeek. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Het patroon.

Post by Blackbert »

Ge kunt heel dat epistel (mooi, dat weer wel) samenvatten in 1 woord mijn beste: keuzes.

Die heb je gemaakt en je schikt je naar de gevolgen en verantwoordelijkheden die eruit voortvloeien.
Aan de andere kant, uw betere helft weet ook dat je (een beetje) sterft als ze je weghoudt van dat oranje ros. Geven en nemen.
Je blijft er wel mee bezig, en zover ik je ken, ga je niet verglijden naar motortoerist zoals jij het definieert.
Gewoon de kwaliteit hoog houden, de kwantiteit groeit wel terug als de gevolgen van je keuzes weer kleiner worden. Evenwicht. Image


Ik doe mee.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het patroon.

Post by Muug »

Denk gewoon eens aan Dirk Melkebeek. Image
Nee hoor. Heel zeker niet. Ik heb hier genoeg aan een schoonzus van 32 jaar die al een half jaar vecht tegen leukemie en binnenkort stamceltherapie krijgt. Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Het patroon.

Post by Raketman »

Wat ge nu beschrijft klinkt mij niet echt nieuw. Eerlijk gezegd heb ik dat patroon er langzaam zien inkomen in den tijd dat we nog wekelijks bij elkaar over de vloer kwamen. 't Is waarschijnlijk ook dat wat ik bedoelde toen ik destijds zei dat ge precies "een beetje aan het afhaken" waart. Gelijk Bert zegt : keuzes maken.
Terwijl ik mezelf nog steeds verder in de andere richting zie evolueren. M??r rijden, m??r sleutelen, m??r uitstapkes. Maar dan niet meer in groep, ofwel lekker alleen ofwel lekker met die van ons. Die ook langzaam aan terug meer en meer zelf gaat rijden.

Vrijdag heb ik zelfs nog onder mijn voeten gekregen vanuit verschillende hoeken : ne moto op mijne knie gevallen (stom, zoals altijd). Niet willen toegeven da'k eigenlijk niet meer op mijn been kon staan, den baas die een "executive decision" moest nemen dat ik niet meer verder mocht doen. Mij niet naar huis willen laten voeren, anee want ik ben ne motard, en die laten zich niet zomaar met -gotbetert- nen auto naar huis voeren.
't Is maar goed dat niemand gezien heeft hoe ik op mijne moto gekropen ben, anders hadden ze mij er waarschijnlijk terug afgesleurd Image Image .
Dan naar mijn pa gebeld of hij mij thuis kon opwachten om mij te helpen afstappen en mij naar den doktoor te voeren. Maar niet plooien zenne, nee zeker niet Image .
Misschien da'k mijn verstand daarin ooit ook nog eens krijg.

Anderzijds : kijkt idd naar D.M. ...altijd maar uitstellen, en als ge'r dan eens kunt aan beginnen dan komt er zo een ziekte langs en 't is gedaan. Komt daar nog eens bij dat mijnen beste maat zijn pa ook aan zijn laatste dagen bezig is. Juist gepensionneerd, nog zoveel plannen, en daar is diezelfde ziekte weer. Nee, 't is nu te doen. Niet binnen 10 jaar of langer. Niet als de klein mannen groot zijn, uw eigen ouders in't rusthuis geparkeerd zitten en ge uw "sociale verplichtingen" mbt "genoeg gewerkt" vervuld hebt. Als wij daar nog op moeten wachten, dan mogen we van ons pensioenfeest rechtstreeks de kist instappen.

Keuzes dus. Al de rest is proza, aangenaam om te lezen of niet Image .
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het patroon.

Post by Muug »

Ge kunt heel dat epistel (mooi, dat weer wel) samenvatten in 1 woord mijn beste: keuzes.

Die heb je gemaakt en je schikt je naar de gevolgen en verantwoordelijkheden die eruit voortvloeien.
Aan de andere kant, uw betere helft weet ook dat je (een beetje) sterft als ze je weghoudt van dat oranje ros. Geven en nemen.
Je blijft er wel mee bezig, en zover ik je ken, ga je niet verglijden naar motortoerist zoals jij het definieert.
Gewoon de kwaliteit hoog houden, de kwantiteit groeit wel terug als de gevolgen van je keuzes weer kleiner worden. Evenwicht. Image


Ik doe mee.
Allez, merci voor de bemoedigende woorden eh Bert. Image En Fore. Image En Raketman heeft natuurlijk ook gelijk. Image

Voor zij die me niet zo goed kennen : dit is ??n van mijn vele epistels. Ik heb er hier op de pc zo nog een pak staan. Image Ne mens moet ergens naar toe met al die rondtollende gedachten in zijn hoofd. Image Kortom , 't is allemaal niet zo erg als de tekst op het eerste zicht aangeeft. Lees de tekst vanuit een humoristisch standpunt ipv het standpunt van een zagevent, en ge gaat er al veel beter mee kunnen lachen. Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het patroon.

Post by Muug »

Wat ge nu beschrijft klinkt mij niet echt nieuw. Eerlijk gezegd heb ik dat patroon er langzaam zien inkomen in den tijd dat we nog wekelijks bij elkaar over de vloer kwamen. 't Is waarschijnlijk ook dat wat ik bedoelde toen ik destijds zei dat ge precies "een beetje aan het afhaken" waart.
Image
Ivm dat wekelijks bij elkaar over de vloer komen : mijn deur staat nog steeds open. Image

Ne mens moet keuzes maken. Dat is ??n van de gevolgen van serieel te leven. Image Niet alle gevolgen van bepaalde keuzes kunnen echter geheel voorspeld worden. Hetgeen soms spijtig is, maar natuurlijk ook wel boeiend.

Maar ik sta volledig achter alle keuzes die ik de afgelopen zeven jaar gemaakt heb. Daar voel ik me goed bij. Geen enkel gezaag daarover. Niet meer. Maar het is nu eenmaal de aard van dit beestje om regelmatig aan het contempleren te slaan. Zelfs als het niet nodig is. Met a zo soms van die literaire uitspattingen Image

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Het patroon.

Post by F M »

Keuzes...

En Toeval !

Moest mijn toenmalige werkgever CERA niet gefusioneerd zijn met KB, moest ik toen niet van werkplaats hebben moeten veranderen van Leuven naar Brussel, moest ik toen niet met mijn collega en vriend in een zotte bui gezegd hebben "Dan kopen we toch een moto om door de file te rijden!", dan had ik wellicht nooit van jullie gehoord, en had ik nooit het plezier van motor rijden gekend.

Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Het patroon.

Post by Blackbert »


Ne mens moet keuzes maken. Dat is ??n van de gevolgen van serieel te leven. Image Niet alle gevolgen van bepaalde keuzes kunnen echter geheel voorspeld worden. Hetgeen soms spijtig is, maar natuurlijk ook wel boeiend.

Maar ik sta volledig achter alle keuzes die ik de afgelopen zeven jaar gemaakt heb. Daar voel ik me goed bij. Geen enkel gezaag daarover. Niet meer. Maar het is nu eenmaal de aard van dit beestje om regelmatig aan het contempleren te slaan. Zelfs als het niet nodig is. Met a zo soms van die literaire uitspattingen Image
Heel goed dat ge er zo op terug kunt kijken. Hoe werkt dat? De aard van het beestje, ook?
Is het anders als sommige keuzes niet direct, eh, eerste keus waren, maar eerder toegevingen?
Als je in je huidige keuzes serieus beperkt wordt als gevolg daarvan?
Ben je een egotripper als je op een bepaald moment toch zegt: foert, ik doe toch mijn goesting, 't is mijn tijd en ik zit ongeveer in de helft?

Juni of niet, 't steekt regelmatig weer de kop op.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het patroon.

Post by Muug »

lol

ik heb al blues sinds ik gestopt ben met studeren, dus bij mij is 't chronisch Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het patroon.

Post by Muug »

Hoe werkt dat?
Hoe werkt wat?

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Het patroon.

Post by Muug »

Tekst is lichtjes aangepast. De paragraaf over de Motorcycle Loner is beter uitgewerkt nu. Image

Post Reply