tweedehands verkoop en testrit

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Post by toeternietoe »

Er zitten op dit forum wel al een paar zielen die een moto tweedehands verkocht hebben. Wat zijn jullie ervaringen mbt
1. priv? verkopen of overname bij dealer
2. hoe reageren bij de onvermijdelijke vraag om proefrit als je priv? verkoopt (vooral als je geen platen meer hebt voor die moto Image )
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

petervdc
Posts: 3497
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by petervdc »

2. hoe reageren bij de onvermijdelijke vraag om proefrit als je priv? verkoopt (vooral als je geen platen meer hebt voor die moto Image )
Ik heb dat geweigerd. Kheb hem uiteraard wel laten draaien...

Wat moet je doen h?... als de klant (of iemand die zich voordoet als klant) ermee crasht, of hem steelt, wat dan h
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11860
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by Muug »

als ze willen rijden, volg ik ze met mijn eigen moto Image

Meestal werken de mensen op mijn systeem omdat ze absoluut kweetniethoeveel van de prijs willen doen. Maar een keer de koop gesloten heb ik nog niet zoveel mis?rie gehad. Behalve ??n keer, toen de koper tot twee keer toe terugkwam ivm een slippende koppeling en een versleten ketting en op den duur wou ik dat tussenkwam in de kosten. En dat terwijl ik hem gezegd had dat de ketting al 20.000km gedaan had. En met die koppeling was just niks mis toen ik hem die verkocht. Mor afin, dat zijn dingen die helaas gebeuren.

petervdc
Posts: 3497
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by petervdc »

als ze willen rijden, volg ik ze met mijn eigen moto Image
Euh, met een moto rij je toch makkelijk een 1richtingsstraat in, of een fietspaadje ?
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by bompa »

Ik heb ooit bij een verkoop van een moto van mij is tegen een gast gezegd,ja het is goed hij staat niet meer te koop Image
wat die allemaal dacht af te keuren, mijn moto's zijn gewoonlijk tiptop in orde, 't minste dat er aan is laat ik maken of maak het zelf.Dus ik moet er eigenlijk geen meer aan mijn deur hebben die heel den boel afkeuren,
Nadien geef ik mijn moto's gewoonlijk over aan een dealer,die geeft wel iets minder dan prive ,maar dan ben je ook van de rest en de zever vanaf

Mijne laatste moto dat ik prive verkocht heb was den XTX,daar heb ik de koper wel is mee door het straat laten rijden,
eerst een klapke gedaan met de koper,hij keurde die moto ook niet af gelijk sommigen,die had echt wel interesse in de moto vond ik , prijs afgesproken hij was akkoord,dan heb ik hem laten rijden, hij zegde op het laatst dat hij gewoon op het gemakje is wilde zien of alles vlotjes marcheerde, en niet de bedoeling was om door het straat te vliegen ,'k moet er wel bij zeggen ,ik woon in een doodlopende straat van ongeveer 150 meter lang , naft van die moto stond wel al een tijdje op reserve Image mijn andere moto stond ook buiten klaar met volle naftbak Image , ik moest die toch eerst buitenzetten , maar die gast zag er serieus uit en zijn liefje bleef gewoon bij ons wat praten,maar ik hield hem wel in de gaten op straat dat hij in het begin van de straat wel terug draaide.
Maar mijne moto had nog wel zijn plaat,anders had ik die niet laten rijden .

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by laouen »

Standaard voorbeeld contract van de MAG invullen, dan heb je die miserie al minder. Daarop kan je eventuele gebreken zowiezo vermelden en ik dacht dat daar ook op stond dat de motor verkocht wordt in de staat waarin hij zich bevindt, dus nadien komen klagen heeft niet veel zin.

Bij de MAG hebben ze dacht ik trouwens ook een formulier voor testritten.

Zelf nooit een probleem gehad met een testrit (zowel bij aankoop als verkoop particulier). Je merkt al snel wat voor vlees je in de kuip hebt en als het ook maar een beetje verdacht lijkt: weigeren. Of een voorschot vragen.

Wij gaan meestal met z'n twee?n waarbij er 1 bij de verkoper blijft (als onderpand Image ) terwijl de andere een blokske rond rijdt. Die testrit hoeft ook geen uren te duren h?. Efkes blokske rond, ne keer door de vitessen gaan, in de rem knijpen, luisteren naar 't blokske, ne keer voelen of alles in lijn staat... en dan weet je al heel wat meer.
Ik zie bvb al heel vlug of een stuur recht staat of niet. Dus dat is iets waar ik meestal op mag letten.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11860
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by Muug »

Ik zie bvb al heel vlug of een stuur recht staat of niet. Dus dat is iets waar ik meestal op mag letten.
Ah, dan moogt gij ne keer met mijne KTM rijden. Ik stel mij die vraag al jaren : zit ik verkeerd of is er iets met het stuur? (and I'm serious)

Koeno
Posts: 3255
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by Koeno »

Toen ik mijne sevenfifty kocht had die ook geen platen meer,
gewoon ne keer het straat op en af gereden... vitessen gechecked, remmen getest, rechtuit-stabiliteit gechecked en gekocht.

Bij nen cbf 125 het zelfde,
bij beiden was er altijd iemand mee die dan bij de verkoper bleef.


toen ik mijn CBR 125 R verkocht, dan heb ik 2 mensen een testrit geweigerd,
en een 3de heb ik zelf voorgesteld om een testrit te doen...
De 2 die ik weigerde waren op een machine van 2 jaar oud aant zeggen, dat hij tot den draad versleten was...
en dat hij ook duidelijk gevallen was (dikke b*llshit).

Die gast die ik voorstelde om de testrit te doen heeft zelfs geweigerd uit angst hem te laten vallen.
en heeft hem dus gekocht door hem enkel te horen starten en draaien...

Dus thangt af wie ik voor de deur krijg...
zelf koop ik liever niet zonder een testrit... (maar enkel als ik echt serieuze interesse heb... ben geen fun-test-rit-rijder).

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by laouen »

Ik zie bvb al heel vlug of een stuur recht staat of niet. Dus dat is iets waar ik meestal op mag letten.
Ah, dan moogt gij ne keer met mijne KTM rijden. Ik stel mij die vraag al jaren : zit ik verkeerd of is er iets met het stuur? (and I'm serious)
ah, geen probleem als gij voor't ladderke zorgt Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11860
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by Muug »

duibchek zal voor u wel efkes op zijn handen en voeten gaan staan. Image

User avatar
F M
Posts: 5098
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by F M »

Ik zie bvb al heel vlug of een stuur recht staat of niet. Dus dat is iets waar ik meestal op mag letten.
Ah, dan moogt gij ne keer met mijne KTM rijden. Ik stel mij die vraag al jaren : zit ik verkeerd of is er iets met het stuur? (and I'm serious)
Ik zie dat ook goed...
I am confused. Oh no, maybe not!

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by Nickel »

Ik kan begrijpen dat men niet happig is voor zo'n testrit maar persoonlijk zou ik er nooit geen kopen zonder een testrit mee te doen. Is een beetje een dilemma h? Image
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by Harald »

duibchek zal voor u wel efkes op zijn handen en voeten gaan staan. Image
hmmm ...
neje, das off-topic

Image

Effe serieus terug.
Wat bedoelt ge met " 't stuur staat precies scheef"?
De CBF1000 vroeger reed een klein beetje uit de lijn, zo zat je er precies scheef op.
De CBF 500 had dat dus niet

maar Een CBF is dus niet te vergelijken met een "moto" h? Image

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by Wipr »

Testrit, geen probleem. Ik laat ze rijden zonder helm Image dan zijn ze wel wat voorzichtiger. Image
Ben daar zelf niet zo scheutig op, hangt wat van de situatie af maar zorg wel altijd voor een backup (rijbewijs, identiteitskaart, autosleutels enz) maar meestal weet ik op voorhand al via mail of telefonisch wat de kans is dat de potenti?le koper effectief zal kopen. Anders hou ik op voorhand de boot al af. De prijs daar ben ik op voorhand ook al heel duidelijk in en als ze twijfelen bij bezichtiging doe ik zelf wat van de prijs alvorens ze er over beginnen en dat is meteen ook de bodemprijs.

Met moto's vind ik dat een plezier maar dat is geen geheim natuurlijk. Met auto's heb ik dat nog niet zoveel gedaan. Daar geef ik hem liever gewoon aan de garage over want daar krijg je meestal wat maffer volk over de vloer en er zijn altijd meer zaken waar ze kunnen over zeveren en soms houdt het niet op.

Als ze op voorhand al moeilijk doen dan is het simpel. Dan rijden ze niet en is de zin in een verkoop al tot onder de grond gezakt bij mij en laat ik de persoon vertrekken. Zoiets als bompa doet.

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by TRX »

Toen mijne KTM te koop stond was er een koppel ge?nteresseerd, gingen de moto gebruiken voor wereldreis (via Rusland naar Japan geloof ik).
Wilden natuurlijk ook wel eens rijden, hij om te voelen of em goed reed, zij om duo-comfort in te schatten.

Oplossing ? Heb met beiden een toerke gedaan, eerst hij achterop, dan zij achterop.
Beetje vanalles, kleine baantjes, remmen, optrekken, dan met warme motor ne keer goed opgetrokken zodat ze ook voelden wat de KTM kon.

Ben daar ook voorzichtig in geworden, als je al die verhalen hoort/leest tegenwoordig Image .

Mijn circuitmoto's zijn trouwens allemaal verkocht zonder testrit, de laatste zelfs zonder em te starten Image , blijkbaar vertrouwen de mensen mij Image (of ze kenden mij en de moto vanuit de NBC Image ).


BTW, heb uiteindelijk de KTM niet verkocht dat moment, wou het dat koppel ook niet aandoen om hen op te schepen met iets dat potentieel zware kosten in het verschiet had die hen mogelijk ging beletten om die reis te maken. Em dan maar een jaar later aan een handelaar overgelaten bij aankoop van een nieuwe, de nieuwe eigenaar heeft dan toch een jaar garantie bij die garagist...

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by TRooPER »

als ik zelf wil kopen, en verkoper heeft nog platen ophangen, met plezier doe ik dan een testrit en met akkoord van verkoper.
mijn auto blijft dan ook bij verkoper op oprit staan h?.
als ik zelf wil kopen en er zijn geen platen meer op, mijn verzekeringsagent verwittigen dat ik een testrit wil doen (merk + type doorgeven)

als ik verkoop: ge weet idd snel wie er voor u staat, en dan laat ik al of niet testrit toe,
ooit eens iemand achterop meegenomen omdat die nog geen rijbewijs had, en dan net toen is het voetsteuntje van passagier afgebroken, toeval ?
uiteindelijk niet verkocht aan die persoon.


voor de rest, nog geen problemen tegengekomen. zelfs al moto's gaan afzetten bij potentiele kopers.
mijne laatste gekocht tijdens sneeuwperiode en enkel horen draaien in garage , maar wel bij iemand waarvan velen weten dat zijn moto's picobello zijn.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5098
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by F M »

Ik heb ook altijd proefritjes gemaakt bij kopen, en laten maken bij verkopen.

Bij de FJR was de verkoper wel achterdochtig. Bij zijn schoonbroer was de motor gestolen... Die heeft toen een uitvoerig contract opgemaakt, met o.a. bepalingen bij beschadiging, noteren van nr identiteitsbewijs...
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3497
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by petervdc »

Die heeft toen een uitvoerig contract opgemaakt, met o.a. bepalingen bij beschadiging, noteren van nr identiteitsbewijs...
Gelijk heeft ie !
Keep going

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: tweedehands verkoop en testrit

Post by Harald »

Bij de verkoop van de CBF 1000, ikke dees ingevuld.
geen problemen mee gehad.

Image

Post Reply