Je weet het op voorhand

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Post by Tom Triple »

Gisteren een kennis tegengekomen op caf? die vol trots zijn nieuwe Daelim BlingBling kwam showen. Die gast was heel trots op zijn BlingBling dus uit beleefdheid een beetje dichter gaan kijken en maar gezegd dat ik het een toffe brommer vond. Hij op zijn teen getrapt want dat is een moto, genen brommer. Hij rijdt met een 125cc omdat hij voor iets zwaarder een rijbewijs nodig heeft. Een uitleg als een andere ...

Kerel vertrekt met zijn machine, keert in de straat met al zijn voeten op de grond en goed kijken naar de geparkeerde auto's die wonderwel niet raakt. Tja, hoe lang gaat dat duren...

Vanmorgen bericht op Facebook. Kerel ligt op gasthuisberg met enkele zware breuken.

Ik snap echt niet hoe het komt dat er zonder enige vorm van opleiding met die dingen gereden mag worden. Dat is toch echt om ongelukken vragen?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Je weet het op voorhand

Post by Muug »

Ik snap echt niet hoe het komt dat er zonder enige vorm van opleiding met die dingen gereden mag worden.
Omdat de politiekers dat niet willen. Dat is de enige enige enige reden.

Heel de belgische rijschoolwereld roept al jaren en lobbyt al jaren om dat aan te passen. Belgi? heeft met ruime voorsprong de allerslechtste (en goedkoopste) rijopleiding van Europa. Maar de ministers roeren niet. Niemand verstaat het, niemand begrijpt het.

Toen ik nog veel rondliep op het Touring-hoofdkantoor in Sint-NIklaas, heeft een grote baas mij dat allemaal verteld.

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Je weet het op voorhand

Post by F M »

Vanmorgen bericht op Facebook. Kerel ligt op gasthuisberg met enkele zware breuken.
Kan goed zijn dat ik hem gisteren gezien heb op spoedgevallen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Je weet het op voorhand

Post by F M »

Belgi? heeft met ruime voorsprong de allerslechtste (en goedkoopste) rijopleiding van Europa. Maar de ministers roeren niet. Niemand verstaat het, niemand begrijpt het.
Ik wacht op Fore zijn reactie. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Je weet het op voorhand

Post by Muug »

weet je, toen Raketman en ik voor vzw Goed Motorrijden aan het brainstormen waren over rij-opleidingen, hebben we gemaild met Nederlandse en Britse rij-opleidingen om te zien welke opleidingen zij hadden, en wat de inhoud was van hun programma's. Zowel wij als zij waren uiteindelijk verbaasd over elkaars land. Bij ons is een "basis"-cursus er ??n waar je je voertuig leert beheersen bij lage snelheden: stapvoets rijden en slalommen, kijktechniek, wat remtechniek, plaats op de weg, heel simpel allemaal. En dan heb je "advanced" en "expert" en zo.
Wel, ginder dus, komt hun "basic" overeen met een "advanced" van bij ons, en wel om de simpele reden dat ze ginder een degelijke, zware, strenge rijopleiding krijgen. Als ze daar een rijbewijs halen beheersen ze hun voertuig bij stilstand, bij maneuvers en tijdens het rijden. Dus hebben ze daar geen simpele rijbijscholingskes nodig gelijk bij ons.

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Je weet het op voorhand

Post by Muug »

jammergenoeg hebde ook mensen die door elke opleiding geraken maar dat er tussen hun 2 oren nog wa werk aan is, da krijgde er moeilijker uit...
een goei opleiding pakt ook dat aan.

Ah, weet je dat je in Engeland perfect een hele dag les kan volgen bij individuele lesgevers, mensen van de bereden politie bvb die nog wat extra lesbrevetten hebben, die je dan volgen met een camera, waarbij communicatie tussen beide ook mogelijk is. En tijdens enkele stops worden dan de beelden selectief bekeken en besproken. Hier kan je daar enkel van dromen, en moest het kunnen het zou stukken van mensen kosten.

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Je weet het op voorhand

Post by fore »

Belgi? heeft met ruime voorsprong de allerslechtste (en goedkoopste) rijopleiding van Europa. Maar de ministers roeren niet. Niemand verstaat het, niemand begrijpt het.
Ik wacht op Fore zijn reactie. Image
Image

Elk probleem heeft 2 oplossingen, de verkeerde en de mijne ... Image

Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

edje
Posts: 60
Joined: 03 Mar 2010 23:30

Re: Je weet het op voorhand

Post by edje »

Ah, weet je dat je in Engeland perfect een hele dag les kan volgen bij individuele lesgevers, mensen van de bereden politie bvb die nog wat extra lesbrevetten hebben, [u:3mie073y][b:3mie073y]die je dan volgen met een camera, waarbij communicatie tussen beide ook mogelijk is. En tijdens enkele stops worden dan de beelden selectief bekeken en besproken[/b:3mie073y][/u:3mie073y]. Hier kan je daar enkel van dromen, en moest het kunnen het zou stukken van mensen kosten.
Heb een cursus gevolgd bij MRV en daar werd onderweg gefilmd en bij stops ge?valueerd. tijdens de rit was er eveneens communicatie via een oortje.En dat was zelfs helemaal niet duur...

Grtjs
Image Image Image
Yamaha FJR 1300 Tech Graphite 2015
WWW.FJRijders.net
MAG-lid

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Je weet het op voorhand

Post by zappa »


Heb een cursus gevolgd bij MRV en daar werd onderweg gefilmd en bij stops ge?valueerd. tijdens de rit was er eveneens communicatie via een oortje.En dat was zelfs helemaal niet duur...

Grtjs
Image Image Image
Nog een geluk dat ge geen (jonge) vrouw zijt of ge kreeg nog meer dan alleen maar een bochten cursus bij MRV Image Image Image
sig nature

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: Je weet het op voorhand

Post by TRX »

Tja...

Paar weken geleden op verlof geweest naar het eiland Man ter gelegenheid van de races Image .
Was last minute, iemand in een bende van 6 waarvan ik er 2 ken was weggevallen door ziekte. Dus 2 die ik kende en 3 'onbekende'.

Ja mannekes, der zat er daar ene bij, 54 jaar oud rijdende op een R1 met superbikestuur...
Na dag of 2 / 3 hebben we em met zijn allen aangeraden om toch in godsnaam eens een cursus te volgen. Heb em VROM aangeraden (sorry Johan Image ).
Hij slaagde er in om een haarspeldbocht te nemen met zijn beide voeten naast de moto Image Image . Zijn uitleg was : ja, maar der kunnen daar steentjes liggen'. En dan, waarom hangt in een linkerhaarspeldbocht uw rechtervoet naast uw moto? Dacht ge heel eventueel nog uwe linker zou uitsteken in reflex kan ik nog begrijpen. En waarom dan daar ? Waarom in de traagste bocht en niet in de bocht er voor of er na waar even goed steentjes kunnen liggen ? Daar had em geen uitleg voor. In ieder geval, em kon voor geen meter rijden. Gelukkig beseft ie dat ook en rijdt hij heel traag... Jammer genoeg is dat besef niet groot genoeg om over te gaan tot het volgen van een cursus Image .

En nog zo iets dat em deed, bij het inhalen van een wagen ging em dus gewoon ongeveer 1km/h harder rijden waardoor het 10 ? 15 seconden duurde voor em voorbij was. Met een f***ing R1 met 150 pk Image . Zo hangt ie wel om te beginnen al een paar seconden in de dode hoek van die wagen, is de kans dat er opeens toch een tegenligger opduikt behoorlijk groot en kunnen de anderen die achter em rijden ook niet voorbij.

tandwieleke
Posts: 103
Joined: 25 Oct 2009 14:47

Re: Je weet het op voorhand

Post by tandwieleke »

Nog een geluk dat ge geen (jonge) vrouw zijt of ge kreeg nog meer dan alleen maar een bochten cursus bij MRV Image Image Image


En daar gaan we weer de seksistische toer op.

FOEI.

Image

User avatar
zappa
Posts: 4522
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Je weet het op voorhand

Post by zappa »

Nog een geluk dat ge geen (jonge) vrouw zijt of ge kreeg nog meer dan alleen maar een bochten cursus bij MRV Image Image Image


En daar gaan we weer de seksistische toer op.

FOEI.

Image
toer? gewoon ondervinding Image
sig nature

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Je weet het op voorhand

Post by Cotthem »

hopelijk niks al te ernstig en heeft em al een eerste belangrijke les geleerd
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11882
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Je weet het op voorhand

Post by Muug »

54 jaar oud
jep, dat zijn de gevaarlijkste... ogen en reflexen beginnen te minderen (zelfs bij mezelf merk ik dat al) maar in 't kopke denkt 'm dat hij alles onder controle heeft vanwege al 35 jaar auto-ervaring. Image Image Image Image

User avatar
F M
Posts: 5108
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Je weet het op voorhand

Post by F M »

Oef! Ik ben nog maar 53 ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Je weet het op voorhand

Post by fore »

54 jaar oud
jep, dat zijn de gevaarlijkste... ogen en reflexen beginnen te minderen (zelfs bij mezelf merk ik dat al) maar in 't kopke denkt 'm dat hij alles onder controle heeft vanwege al 35 jaar auto-ervaring. Image Image Image Image

Image ...

Eigenlijk zit er wel wat in ... al wie niet kan rijden als ne Rossi, is een gevaar op de baan en moet z'n rijbewijs inleveren ...

... maar had die wel een geldig rijbewijs? ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: Je weet het op voorhand

Post by Theo »

al wie niet kan rijden als ne Rossi, is een gevaar op de baan en moet z'n rijbewijs inleveren ...
Mensen die rijden als Rossi zullen bij de eerstvolgende flitspaal hun rijbewijs mogen inleveren Image
Bwa neent, als je aan die snelheid rijdt komt de flitspaal te laat uit zijn schulp. Image

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

Re: Je weet het op voorhand

Post by kirikoe »

Oef! Ik ben nog maar 53 ! Image
Moet ik nu stoppen met rijden Image

Post Reply