NORWAY, the BUDGETWAY

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by petervdc »

Mmmm, ik her-geniet Image Image
Keep going

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Cotthem »

....en we doen nog een toerke. De Aursjovegen stond boven op de to-do-list van deze reis....ok, na de foto van het eland dan...

eerst wat klimwerk op asfalt met veel kiezels, om tot boven de boomgrens te geraken en dan gravel van de betere kwaliteit op deze hoogvlakte.

Image
Image

dan een keer een tunnelke

Image
Image


snijdende wind, maar mooi. Dit was de eerste dag dat ik zo content was dat mijn edele delen en de rest van mijn pezige lijf ingepakt zat in een thermopakje. Ook mijn verwarmde handschoenen kwamen hier van pas, maar ik ben dan ook al 36, dus niet meer van de jongste, reumadinges, osteoporoze...ge kent dat.

Image

en van de kou beef je en heb je plasneigingen en dus zoek je natuurlijk naar de meest ideale plek om een piske te doen

Image

Dit leek ons wel wat, dus de drie musketiers haalden hun sabeltje boven terwijl Jess, onze heldin een foto trok.

Image

.....schudden en terug verder tuffen langs weer die typische Noorse landschappen

Image
Image
Image
Image
Image

Een paar buitenverblijfjes

Image

room with a view. Een hotel/resto dat eigenlijk niet zo duur was naar Noorse normen en dat op zo'n afgelegen plek

Image

de vrolijke bende

Image

en terug on the gravelroad

Image

Peter in actie, 990 das met de vingers in de neus
Image

Jess in actie, die moest haar funduro af en toe nogal in toeren trekken, maar ze is dan ook een ervaren motorrijdster
Image

Bart in actie op z'n WOII Kriegmachine. Hij liet een oliespoor achter, zodat we de volgende keer opnieuw kunnen rijden zonder afhankelijk te zijn van de gps
Image
Image

Een druppelkot, helaas gesloten.....

Image
Image


Nog een laatste klimmetje en we konden weer afdalen naar de bewoonde wereld. Jammer, geen trollen gezien.....Er liepen daar wel naar het schijnt muskusossen, ook die hebben we jammergenoeg niet gespot.

Image
Image

Oei, terug bomen...... Image

Image


effe chillen beneden in het dal waar er terug zomerse temperaturen heerste en warmte doet soms vreemde dingen met een mens

Image

En terug zeemzoete dorpjes

Image

saaie verbindingsstukken

Image
Image

overzetbootje op rust. In gans dat dorp was dus geen levende ziel te bespeuren....

Image
Image

en dan was het weer nog efkes doortuffen naar een volgende, nog niet gekende slaapplek......
"...the path is the destination"

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by petervdc »

Image
LOOOOOL Image
Keep going

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Cotthem »

Na een nachtje maffen, tuffen we verder richting Trollstigen....een toeristisch oord, maar Peter wou hem per s? doen terwijl hij die al eens gedaan had enkele jaren geleden. Bon, ik was wel benieuwd.

mijn thuis als ik niet thuis ben
Image

Image

na wat geslinger tussen bomen (de betere ardennenrit zeg maar) kwamen we plots aan een gigantische muur met een bruggetje

Image

Het weer was niet schitterend, maar het was droog.
auto's met caravan's, mobilhomes en bussen verdrongen elkaar om de Trollstigen op en af te rijden. De bussen, die vol cruisetoeristen zat, moesten hun bochten soms in twee, drie keer nemen. Bij momenten een beetje fille....Al lijkt het op de foto's verkeerloos.
Image
Image
Image
Image
Image

Eenmaal boven was Peter nogal onder de indruk van zijn helmcamera dat hij er constant foto's van nam.

Image

Boven op de Trollstigen uiteraard een toeristisch centrum, wat had je verwacht. Maar geen houten zeemzoete typisch Noorse huisjes, maar een heus sterk staaltje van moderne architectuur

Image

een ferm uitzichtpunt in metaal, inox en beton
Image
Image

Image
Image
Image
Image

en natuurlijk kochten we ook souveniers voor thuis. Een moosknuffeltje, een stickerset, en een frigomagneet

Maar van stilstaan kom je niet vooruit. Van hieruit ging het richting Dalsnibba. Een beklimming van een doodlopend colletje waar je een subliem uitzicht hebt...als er geen mist is tenminste.
"...the path is the destination"

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Cotthem »

We waren ook fier op onze vooroorlogse held natuurlijk. Bartholomeus Bartman.

Image

Reizen met mensen waar ne fermen hoek af is, is altijd tof en ik heb tot hiertoe altijd al geluk gehad om met prettig gestoorde zielen op schok te trekken....

over het water dus
Image

Image

Hier in Belgi? sta je in de fille op de Brusselse ring, ginder wacht je op je boot, en tijdens de overzet die een kwartiertje duurt, kan je een koffie drinken.....

en dan nu het typisch toeristische beeld van Noorwegen. Een veel te groot schip in een veel te kleine fjord. Wel ongelooflijk hoe die kapiteins zo'n groot log ding moeten manoeuvreren.
Dit was het zicht vanop een parking (waar het naar Noorse normen druk was....nen autobus, paar campers, joelende kinderen). Van aan ons picknick tafeltje zagen deze boot liggen.
Image

De mensen met hun campers keken wel een beetje raar naar ons, omdat we aan het koken waren en heel ons hebben en houden uitgestald stond om en rond de picknicktafel inclusief mijn playmobiel ventje....

Het afdalen kon beginnen onder begeleiding van regen en nog eens regen.

Image

We stopten even in een dorpje waar nog zo'n cruiseschip lag en waar Bartman een motard hielp bij het vastzetten van zijn losgekomen bagagedrager. Tis toch ne galante kerel, maar zo hoort het ook.

Image
Haarspeldbochtgewijs terug stijgen richting Dalsnibba en de regen viel nog steeds met bakken, dus reden we opt gemak naar boven. Toch was het genieten van de uitzichten, waardoor de ideale lijn niet altijd zo ideaal was.... Image

Image

Na een tolweg (omgerekend 12 euro dacht ik) om just tot op den top van de Dalsnibba te geraken was het weer gravel en de zon, die kwam ook eens piepen. Het weer is daar echt onvoorspelbaar. Als je trouwens de weersvoorspelling vraagt aan een Noor, bekijken ze je raar. Kijken ze even naar buiten om dan te zeggen wat de actuele weersstatus is....Tja zij hebben geen Frank en Sabien blijkbaar, laat staan een KMI Image

Image


Maar de gravel was helaas bijna van asfaltkwaliteit

Image

Eenmaal op de top zagen we alweer het vertrouwde beeld van een GS op z'n zij

Image

Tis toch ne sloeber onzen Bartholomeus

Image

Japanse toeristen die daar ook rondliepen hadden meer oog voor die bende motards dan voor het landschap. En begonnen foto's te trekken van onze motoren. Eentje ging zelfs gewoon vlak naast mijn motor poseren. Tja, misschien kennen ze geen KTM in Japan.

At the Top dus

Image
Image
Image

Een klein uurtje hebben we daar wat gepalaverd en dan terug naar beneden gesjokt

Image
Image

Na een dik uur rijden, het was dan al serieus val-avond en eigenlijk waren we al een geruime tijd op zoek naar een hytter (regen gehad, beetje koud,kmoest plassen, goesting in warm eten, ne warme koffie en een pintje, dus geen tent) zagen we plots een vliegtuig liggen, of toch op z'n minst wat wisselstukken bij elkaar.
Efkes van dichtbij checken dus

Image
Image

Het verhaal ging als volgt. Een Duitse (den Ulrich) en Engelse (James) piloot waren in de winter boven de vallei tijdens WOII een spelletje "catch me if you can" aan het spelen. De Duitser met zijn Duits gerief moest de duimen leggen en maakte een noodlanding. De Engelsman moest uiteindelijk ook een noodlanding maken omdat zijn nafte op was (en inderdaad, er waren daar bitter weinig tankstations in de buurt). Den Ulrich kon in de sneeuw en bijtende kou een schuilhut bereiken waar hij zijn wonden kon verzorgen en een vuurtje maken. James, die ondertussen zijnen Triumph Spitfire lelijk had geparkeerd was ook op zoek naar een schuilhut en na uren sneeuwploeteren zag hij een schuilhut waar rook uit de schouw kwam. Hij klopte aan (jaja voorspelbaar) en den Ulrich deed de deur open in ontbloot bovenlijf. En dit was het begin van een grote "brokeback mountain vriendschap"....Maar ondertussen stonden wij daar ook kou af te zien en besloten we om zelf ook verder te zoeken naar een schuilhut.

En die vonden we. we konden daar 4 diepvriespizza's bemachtigen, 2 pintjes en 4 gratis mars-ijscr?mes. De eigenaar was van het type achterdochtig vervreemde psychopaat. Raar sfeertje, maar in onze Hytter, was het vollop gezellig feest natuurlijk. We hadden immers nog genoeg rum, tequilla, ricard en ...ah nee, de cactusjenever was al op....) De eindafrekening was dus 100euro voor de Hytter en 75 euro voor de 4 diepvriespizza's en de pintjes.....sant
"...the path is the destination"

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Cotthem »

Peter was trouwens tijdens deze reis jarig en Jess, onze Zweedse schoone van de bende had er nog een leuk filmpje van gemaakt. Peters vriendin had een klein kadootje meegegeven aan Jess (een boekje), wij, de bende hadden samen gelegd voor enkele gopro-batterijtjes. We hadden alles verstopt in de cornflakes tijdens het ontbijt.

https://www.youtube.com/watch?v=j0lre0WVv1U


Vooral de GS van Bartholomeus speelt een belangrijke rol in het filmpje
"...the path is the destination"

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Cotthem »

dat bezoekerscentrum op de Trollstigen was er in 2010 idd nog niet, ziet er niet slecht uit... iets om volgend jaar ne keer te doen Image
Tis inderdaad schoon gedaan. Ik dacht eerst dat we in een soort pretpark gingen terechtkomen met Trollen die toeristen lokken. Ik zou voor dienen Trollstigen nu geen 250km omweg doen, maar als je in de buurt bent, moet je zeker een kijkje gaan nemen.
"...the path is the destination"

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by petervdc »

Peter was trouwens tijdens deze reis jarig en Jess, onze Zweedse schoone van de bende had er nog een leuk filmpje van gemaakt. Peters vriendin had een klein kadootje meegegeven aan Jess (een boekje), wij, de bende hadden samen gelegd voor enkele gopro-batterijtjes. We hadden alles verstopt in de cornflakes tijdens het ontbijt.
Het duurde wel een eindje voor ik doorhad dat jullie wat verstopt hadden tussen het ontbijt...
Merci wi Image
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by petervdc »

dat bezoekerscentrum op de Trollstigen was er in 2010 idd nog niet, ziet er niet slecht uit... iets om volgend jaar ne keer te doen Image
Idd niet h? !
Oh, ga je nog een keer Image
Keep going

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by petervdc »

totaal: [color=#FF0000:2jfp0k14]1833euro[/color:2jfp0k14] dat maakt 18 dagen weg van huis, komt afgerond op 101 euries/dag
Ja, tzal idd zoiets zijn.
Kvond vorige keer de hytters eigenlijk reteduur, maar we zaten dan ook meer ad westkust, ?n waren met 3 personen ipv 4. Kvond het eigenlijk best leuk met de tent. Enfin, moest het 14d regenen zou het ni?t zo leuk zijn, ma soit, 14d id regen rijden is zowiezo nie plezant ?.

Stel dat je enkel hytters neemt, en niet de tent, hoeveel bagage zou het eigenlijk schelen ? Tent & matje, das 1 ortlieb. Slaapzak heb je nog nodig, iedere dag naar een resto is vrij duur, dus kookgerief w?l nog meedoen. We waren ferm goed geladen, maar ik denk niet dat ik een volgende keer veel minder zou meedoen wi, een beetje comfort vind ik wel prettig, kben tenslotte ook geen 18 meer... Er kan best veel in die madagan's, en het zwaartepunt is lager dan de zijkoffers, tis niet dat je het eigenlijk zo goed voelt dat ze eraan hangen. Enkel wat meer werk met op/af monteren.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Muug »

De helft van dat koppeltje heeft al toegang tot dit forum gevraagd, en gekregen. Image Maar ze weet het nog niet omdat er iets mis is met haar emailadres. Vanavond nog eens een mail proberen sturen.
wat was er dan mis?
dat de mail niet toekwam tiens Image
Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: RE: account Motorpraat.be
Verzonden: 31/08/2013 17:41

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:


Serverfout: Ongeldige geadresseerde

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Cotthem »

all? hup...ook iets dat op onze to-do-list stond, de BLAHO (normaal met een schuin streepke door de O, maar ik vind dat hier nergens terug op mijn klavier)...nu vraag ik mij af hoe een Chinees klavier er uit moet zien met die duizenden tekens....amai dat moeten ginder ferme laptops zijn, misschien dat die Chinezen......maar we wijken weer af.

Blaho dus...met een schuin streepke:

Hier is wat tjoeptjoep ons deed geloven: http://www.youtube.com/watch?v=kS2cPxzGHzU

Maar das niet waar, dat is ginder mistig en regenachtig en die vergezichten, tja ofwel ben ik fameus bijziend ofwel had de Noorse Toeristische Dienst hun decors niet opgesteld

Maar eerst nog vier diepvriespizza's en 2 alcoholvrije pintjes voor slechts 75 euro Image
Image

Image

en filles, stilstaan, uitlaatgassen ....

Image

Image

Image

at the top: een grote antenne en een jacuzzi zonder water......, nochtans hadden we ook hier schoontjes ons tolgeld betaald

Image

spelen van Neil Armstrong...Iets met one step, de rest ben ik vergeten
Image

en plots hoorden we een bizar lawaai, de boxer van Bart had het ook gehaald tot de top. Ongelooflijk dat deze BMW daartoe in staat was
Image

toch maar efkes checken of deze BMW eigenlijk niet met KTM onderdelen was opgebouwd.... Image

Image

nope, alles bmw en geen enkele keren in panne gevallen. Het gaat hier vermoedelijk om zo een maandagochtend-modelleke..... Image

In principe konden we nog hoger, maar dan moesten we onze klimuitrusting uit de koffers halen, maar we hadden gezworen dat het een geniet/relaxreisje ging worden

Image

genieten in de jacuzzi

Image

Peter speelde ondertussen nog wat van astronautje-op-de-maan

Image

en Bart had in de jacuzzi teveel bubbels gedronken en kroop letterlijk rond, op zoek naar z'n BMW

Image

Een sportieveling die we al eerder zagen lopen bereikte ook bijna de top en Bart liep even mee om diene mens een hart onder de riem te steken

Image

en dan weer terug naar beneden. Van het steilste stuk heb ik geen foto's, wel een filmpje.....ergens.....denk ik....... Image

mayday mayday....one woman down...

Image

Image

en een regenvlaagje
Image

nog een beetje socializen met nen Noorse Nordic Walker. Die Blaho (met een schuin streepke door de O) is blijkbaar een goeie traingsroute voor lopers/mountainbikers....klinkt vermoeiend...

Image


....
"...the path is the destination"

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Cotthem »

...en het einde van de reis kwam met de kilometer dichterbij....enerzijds verlangde ik wel natuurlijk naar thuis, maar ik wilde gerust het toertje nog es overdoen...direct. Ook het weer was wat minder, meer regenvlagen in verhouding tot zonneschijntjes. Maar zelfs in de regen, blijft het daar schoon.

the road home:

Image

Image

Tol betalen en je moet dan nog zelf dat hek openen....Die Noren, raar volk. Rijk worden zonder iets te doen, nu weet ik waarom Noorwegen het rijkste land van europa is. Trouwens raar dat Noorwegen toch hoge benzineprijzen heeft, terwijl het land als het ware drijft op een zee van olie.

Image

en we reden weg van de bergen...richting Oslo.

Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image


Nog een rondje rond die bergen ginder in de verte, achter die bergen nog een stukske kwarktaart (maar chronologisch wisten we dat nog niet, ook niet van die knappe dochter)....en.....weer een stuk dichter bij huis....

Image
Image

Op de kaart zie je de lus die we hebben gedaan. We zijn ook efkes van de lus afgegaan om die andere rode streepkes te doen. Er was tijd en ruimte genoeg.

Image

Dit zijn de bergen vanop die vorige foto, maar van den andere dichter bij huis getrokken kant...

Image

Tanken en een lekker stukje kwarktaart met koffie aan zo'n gezellig Noors huisje waar grootmoe, moe en knappe dochter ne gansen dag taarten bakken en koffie zetten...
ach en slechts 25 euries voor een stukje taart met koffie....echt een koopje dus.....en we kregen er ook wat zonneschijn bij en de dochter was heel knap en we hebben daar ook es heel goe naar het toilet geweest en ze hadden ook nog een knappe dochter die kon koffie zetten....

Image

Later op de dag vonden we nog een leuke camping waar we al vlug vriendjes maakten met een local

Image

er werden innige vriendschapsbanden gesmeed en Peter was de "lucky one" die s'nachts een levensechte knuffel had om mee te slapen.

Image

Later realiseerde ik mij in de slaapzak (tja, Bart had Jess, Peter had een hond voor de nacht en ik had alleen maar mezelf om tegen te klappen) hoeveel dat stukje taart met koffie koste..... Image maar ja, het was wel een schone dochter....maar ik denk dat ik dat hier al eens ergens vermeld heb.

Met een lekkere alcoholvrije Hansa Pilsner filosofeerde ik nog een ganse avond tegen mezelf en keek terug op een fantastische reis met een fantastische bende. Weer iets wat ik kon schrappen op mijn to-do-list
Image


....Morgen nog een laatste dag "in to the wild" en dan asfaltgewijs naar Oslo....
"...the path is the destination"

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by zappa »

aaaaaaaarch, waarom ligt er niet zo'n Noorwegen vlak achter mijne tuin??? Image
sig nature

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: NORWAY, the BUDGETWAY

Post by Cotthem »

aaaaaaaarch, waarom ligt er niet zo'n Noorwegen vlak achter mijne tuin??? Image
Wij hebben ginder maar een fractietje gezien eigenlijk. 2015 Rondje Scandinavi? is zo een wild plan wat in mijne kop spookt maar das zeker 3, denk eerder 4 weken van huis..... Image Bon voor het huidige werk is dat geen probleem...voor thuis Image soit, ik mag niet klagen met mijn madam...liefde is ook es loslaten zeker Image

??n van de laatste dingen die mijn pa zei tegen mij, enkele weken voor hij stierf in Indonesi? was: "doe wat ge graag doet, wees niet afhankelijk van diene properen oprit voor uw huis, laat staan de sjieken otto die daar op moet staan. Als ge oud zijt en ge zit in uwe stoel terwijl een jong gedecolleteerd verpleegsterke uwen appelsien voorkauwt, zijn er twee opties: of ge denkt glimlachend terug aan de mooie dingen die je intensief hebt meegemaakt of je denkt aan het feit dat je toch je gebuur jaloers hebt kunnen maken met je mooie wagen.... Waarmee denk je dat je het meest indruk gaat maken op dat knap verpleegsterke?"

2015...of toch Ijsland..... Image
2014 wordt het jaar van de kleine snoepreisjes denk ik, allez...ik denk toch dat ik dat denk.....
"...the path is the destination"

Post Reply