De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

We arriveren dan wat later in Brides-les-Bains, waar volgens de GPS een camping is. Dat klopt inderdaad, maar heel erg happy waren we niet echt met de toegewezen plaats, nl. op een hobbelig stuk harde grond onder een grote boom:

Image

We persen onze tentjes dan ook tussen een tent links en een Hollandse auto rechts. Toffe Hollander trouwens, zelf een echte bergrotswandbeklimmer, dus best gewend om met gevaar om te gaan. Had helaas ooit een goede vriend verloren tijdens een motorrally in Zuid-Amerika, daarbij vrouw en twee kindjes achter latend. Image

Image

's avonds eten we een lekker pizza in de gezeliige hoofdstraat van het dorpje. En daarna : dodo !

En nu ook trouwens. Image Tot morgen !

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

Andere scherpe ogen zullen gezien hebben dat er tussen ons en de Mont Blanc nog iets in de weg lag: Lac Leman en Gen?ve. We wilden in geen van beide terechtkomen, dus werd een ommetje geregeld. eerst naar 't zuiden, dan naar 't Oosten, waar ik over dat Plateau de gli?ers wilde, omdat ik daar lang geleden met de ZZR eens overgehobbeld was, omdat het mooi is, en omdat het eigenlijk de kortste weg is naar de echte bergen.
Onderweg rijden we onder andere door het dorpje Valleiry en hop, de soundtrack springt weer aan.

[youtube:1zm14pt4]http://www.youtube.com/watch?v=L3xpmfJp0Xc[/youtube:1zm14pt4]

Plateau des Gli?res. Ze hebben er werk van gemaakt sinds ik hier laatst was. Vandaar dat ik 't verhaal nog niet kende. Image
Image

Bij die sandwich wordt ook de kaart geraadpleegd. Albertville laten we vallen, we gaan recht omlaag via Ar?ches, wat eigenlijk de terugweg zou zijn. Plannen dienen toch om van af te wijken, right?
Image
is dat daar een waterval?
Image
hm, zuiver, maar niet hoog genoeg. we moeten echt verder.
Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

geen naakte vrouwen op ne rots ? Image
Ik heb iets gezien ....
Maar ik lag in mijn tent, 't zal associatie geweest zijn.

sorry. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Maar ik lag in mijn tent,
gij lag niet in uw tent, ik heb daar bewijzen van Image

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by TRooPER »

doe gerust verder, ik geniet mee ...
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

't is eindelijk terug werkendag he makker, gelukkig. Image
't zal moeten wachten tot na 19h.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Dag3:
col de la Madeleine
col de Chaussy
col du Galibier
col du Lautaret
col de Granon

Dag 3 was achteraf bekeken niet echt zo'n fijne dag. Het begon al 's ochtends. Vol goede moed sprongen we op onze moto's en stoomden we naar het begin van onze eerste off-road rit van de dag. Het doel ervan was om off-road naar Col De La Madeleine te rijden. Al gauw kwamen we in Fontaine-Le-Puits aan waar we maar ??n richting uit wilden : omhoog. Alweer kronkelden we dat het een lieve lust was en al gauw vonden we het goede wegje. En al gauw was het gedaan met de pret. Na een goeie 500 straffe meters stond er een verkeersbord ons ferm dik uit te lachen. Gezien de strenge reputatie van de groene en blauwe boskabouters-met-kepi konden we niet anders dan terug te bollen naar de vallei. Wat stom dat ze dat bord niet gewoon beneden hadden gezet. Image

Image

Image

Onderweg naar beneden passeerden we dit huis. Ge moet eens kijken hoever de WC staat, links vanboven ! Image
Image

Afin, dan maar gewoon "on-road" naar Col de la Madeleine, even goed big fun, maar daarvoor waren we natuurlijk niet gekomen. Image Kijk, van ginder hadden we dus gekomen, indien we off-road hadden kunnen rijden :

Image

Goed, next big thing was de Col de Chaussy. Die deden we dus van boven naar beneden. Wel mannekes, da's ene om U te zeggen. Spaghetti ligt doorgaans minder kronkelig op uw bord dan deze reeks haarspeldbochten. Als iemand wilt weten waarom ge op een rij-examen achtjes leert draaien, met het stuur tegen de aanslag, achterrem lichtjes slepend, en de moto zover mogelijk naar binnen gedrukt, wel : d??rvoor. MACHTIG gewoon.

Image

Nog enkele fotokes van onderweg:
Image

Image

Image

Volgende col was de Galibier, maar als ge met Blackbert meegaat, dan moet ge snappen dat ge niks normaal doet. Image Dus we gaan toch niet zomaar efkes over de D902 naar Valloire zekers. A ba neent! Scherpziende Adelaar had met zijn adelaarsblik gezien dat er een stippelijntje liep tussen Albannette en Le Villard, wat op zijn beurt dan weer een asfalten toegangsdeur is naar Valloire. Zo gezien, zo gedaan. We verlaten Albannette en al gauw zitten we op een prachtige steenpiste, behoorlijk goed rijdbaar, maar ons instinct zegt toch dat het er niet al te pluis is. Da's hier precies een weg die door een niet-zo-oude steenlawine ploegt !

Image
Google Maps geeft ons precies een beetje gelijk : http://goo.gl/maps/hjpkt

Afin, op 't einde dat pad kwamen we aan een lange slagboom die op slot was. Een chance dat we er met onze moto's n?t naast konden. En toen zagen we het : de piste die we net achter ons hadden gelaten, was verboden terrein voor iedereen en alleman, zelfs gewone brave voetgangers, om ??n simpele reden : lawinegevaar !!!! Image Hm, langs de kant van waar wij kwamen stond er niks, zeker weten...
En dan moesten we ons nog door Valloire wurmen eh. Wurmen, jawel. Want er waren niet alleen een paar duizend "standaard"toeristen die zich liepen af te vragen wat ze daar nu eigenlijk deden, er waren daar ook een paar duizend Jeeps, Landcruisers, LandRovers, 4x4-vrachtwagens en 6x6-trucks en alles op minstens vier wielen dat een b??tje gepimpt is om een kernoorlog te overleven. In-druk-wek-kend, het moet gezegd. Lijntje naar de affiche van het "event" : http://www.valloire.net/fr/il4-ete,actu ... rrain.aspx . Neen, we hebben er geen foto's van, veel te veel haast om daar weg te geraken. Image

En dan, enfin, de Galibier. Lange aanloop, relatief steil, veel coureurs, redelijk veel van die 4x4's en een strakke koude wind. Weg van hier ! Dan rappekes de col du Lautaret gedaan, maar als ik me niet vergis was daar ook niet veel over te vertellen.

Als laatste off-road col was de Col du Granon ingepland. Bedoeling was dan om rond Brian?on een camping te zoeken. De vraag was eerst: "gaan we het ons riskeren?". Want het zag er ginder boven toch maar behoorlijk zwart uit. Maar bon, we zijn dan toch maar naar ginder gegaan, al was het maar om te zien hoe hard het daar zou regenen.... Het begin was alleszins "great". Vlotjes bromden de ?bermoto's omhoog langs alweer een hele sliert haarspelden. De ene zwalpende coureur na de andere werd genadeloos aan zijn lot overgelaten. Eindelijk kwamen we boven, een grote parking, een viewpoint met ori?ntatietafel, wat bergpaadjes links en rechts... Aan het eind van de parking moesten we zijn, we rijden er naar toe en LAP, alweer een bord "verboden toegang", deze keer wegens militair domein. Image Image Image
Image

Hoeveel lelijke woorden er door het Blackbrein gingen zal ik wel nooit weten, maar de rook van sigaretten vormde onbewust doodshoofdjes... Image
Image

Nog twee sfeerbeeldjes van de donkere wolken aan ??n kant van de vallei:
Image

Image

Maar afin, de dreiging van in beslag genomen moto's was t? sterk aanwezig om zomaar efkes een militair domein in te rijden. Rechtsomkeer dan maar ... (detail: in het gras lagen grote pakken hagel, dus 't moet daar kort geleden ferm geonweerd hebben)

Aangekomen in de vallei ging het dan rap naar Brian?on, waar we tankten en een uiterst stille camping vonden. Wel een pak te ver van het centrum om daar iets te gaan eten. Maar goed dat we een baguette en een sossis bij hadden. Samen met een MinuutSoepje op het campinggaz-vuurtje was dat een ?rg lekker maal. Image

Image
(bovenstaande foto is opzettelijk zo donker getrokken, om een accuraat idee te scheppen van de duisternis). Image

Tja, en dan was het tijd om te maffen zeker?

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

Je hebt voorbreiden en voorbereiden. nadenken doe je, wel na-dien. Image Gelukkig is de google streetviewmobiel nog niet overal geweest.
Dat je langs de achterdeur de Madeleine op- of afkon aan de zuidkant wist ik al. Dus efkes zoeken naar een zijdeur aan de noordkant. Hoe cool zou 't zijn om pal op de top van die steenpiste af te komen, recht dat chalet binnen.

Bovenop Madeleine. Schoon speelgoed op de voorgrond, Opbouwende wolken op de achtergrond.
Image
Daarboven staat trouwens geen enkel pannekoek-bord. Image In Valmorel wel, zag ik digitaal, dus moeten we eerder een piste zoeken. Als 't toch niet lukt, 15km terug en de 'voordeur' van Madeleine binnen is ook geen ramp. Maar ergens blijft wel 't gevoel hangen dat 't gewoon zonde is. Infrastructuur die niet mag gebruikt worden.

De zuidpiste is tof.
Image
Niet te moeilijk, niet echt lang eer 't weer asfalt wordt, maar dan: eigenlijk kom je op de rand van 't plateau uit en kan je niet omlaag de vallei in. Behalve als een verzakking in de 'muur' benut wordt om een smal kronkelbaantje met 17 haarspelden op goed 2 km naar beneden te slingeren. D77B heet het en het is bijna niet op foto te vatten van op de grond.

Bochtje 10
Image
Bochtje 11
Image

De volgende 'vondst', Albannette - Le Villard, was eigenlijk ook niet lastig, maar op dat ene stuk, zeer mooi ruig, kreeg je toch dat gevoel: 'ik hoop dat alles hier links en rechts blijft waar het is. Rustig met die Akra's, niks uitlokken'. Image

De danger zone. Tussen Paul en mij.
Image
De Galibier blijft een mooie ruwe berg.
Image

Image
Zwengelde de soundtrack weer aan voor tijdens de rustig kronkelende aanloop.
[youtube:1wykj6m5]http://www.youtube.com/watch?v=btiQ2P-vCuM[/youtube:1wykj6m5]
Alleen de verkeersregeling waar tunnel en toproute weer samenkomen zuigt een beetje.
Image
En natuurlijk het feit dat de piste die net zuidelijk van de top vertrekt tot in het dal in een natuurpark ligt en alleen met geitenwollensokken .... je kent dat wel. Zelfs de netels en de muggen zijn daar beschermd. Het zicht op een paar bijna-4000-ers maakte 't een beetje goed, waarbij opviel dat er nog veel sneeuw ligt dit jaar.

Col du Granon, dikke afknapper voor mij. Gefaald. Slechte voorbereiding. Wikiloc. Alpenrouten.de, Michelin. Misschien had ik m'n track nog van ergens anders, maar ze bevestigden allemaal dat je erover kon, net naast de militaire zone. En toen stonden we daar, en zag 't ernaar uit dat het ni?t kon. Oh Shit 1.
Inzoomen op de wikilocmap bevestigt wat ik toen aan m'n water voelde: die rode half overgroeide vettige kronkel rechts vanop de 'parking', dat is 'm. Anyway, 't weer zag er zeer onstabiel uit, de zon zakte snel, blabla, terugdraaien dus. Bugger.

Om 't goed te maken vuur gemaakt op de camping, wat eigenlijk niet mocht. Maar ik denk dattem voelde dat hij anders z'n keuken mocht afstaan. Neh. Image

Beetje prutsen en naar goeie raad luisteren:
Image

[youtube:1wykj6m5]http://www.youtube.com/watch?v=pu7AR0-FRro[/youtube:1wykj6m5]
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Inzoomen op de wikilocmap bevestigt wat ik toen aan m'n water voelde: die rode half overgroeide vettige kronkel rechts vanop de 'parking', dat is 'm.
Hm, dat zag er behoorlijk ongebruikt uit eigenlijk. Image
Sterker nog, gesteld dat we het over hetzelfde hebben, dan ziet die vettige kronkel er op de zattelietbeelden van Google Maps en op die van Viamichelin.be (een pak scherper hier) heel erg doodlopend uit. Volgens mij hebt ge daar een Freeride of een MTB met dikke kuiten en een goed gevulde Camelbak voor nodig. (aja, ik zie trouwens dat het een VTT-trail is Image )

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

yup, 'k zie 't ook. dead end. en toch. het avontuur. het gesukkel. de ontbering. de verhalen vanuit de gipskamer. de Oekra?ense verpleegsterkes. Image
ook wel straf eigenlijk, die D234 loopt mooi door, ware het niet dat die soldaatjes dat bord daar neergepoot hebben.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

Ze next day: Italy.
Ze next day is 't zaterdag, dus geen Assietta/Finestre. Niet zo erg eigenlijk, je komt daar zelfs met een BMW Z4 over.
De N94/SS24 dan maar, en ge voelt u direct thuis. Te Veel, Te Traag, Te Sukkel. gelukkig mochten we er redelijk snel weer af. Richting 't betere werk. Richting Perosa Argentina. Wat stukken beter klinkt dan 'Beveren, het grootste winkeldorp'. Image
grease up your baby for a ball on the hill

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by petervdc »

Waw, schitterend !!!!
(snel op mijn lijstje zetten...)
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Bert, smijt al uw panoramafoto's online jong, die zijn prachtig ! Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

you rang mylord?

Image

Image

Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by zappa »

Straks vergis ik me hier van baantje! Den Ardeche heeft ook wt te bieden als je met een ktm op weg bent !!
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Straks vergis ik me hier van baantje!
Helaba, ge moogt niet lezen als ge rijdt ! Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Bert (en anderen),

ge moet hier eens kijken, miljaarde toch, de TA-club van Holland is daar een paar weken voor ons gepasseerd, m?t toestemming ! Image
Vooral vanaf de 60ste second wordt het interessant. En wat verder als de weg een geitepad wordt ook blijkbaar Image Dat moeten we een volgende keer doen hoor !
[youtube:2oofw7te]http://www.youtube.com/watch?v=abQzPUtYBn8[/youtube:2oofw7te]
De mail om meer info is al verstuurd...

edit : ondertussen heb ik al antwoord gehad van die mannen. Ze hebben simpelweg mondeling toestemming gekregen van de chauffeur van die jeep die daar toen toevallig stond te staan. Image

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Muug »

Dag4:
col de Montgen?vre
Colle l'Azzara
Colle Vaccera

Na een zalig rustige nacht in ons megasupertentje-dat-lekker-klein-opvouwt-zodat-het-in-een-zadeltas-past was het plezierig fris wakker worden terwijl het zonnetje alweer ferm aan het schijnen was. Nog een geluk dat onze tent goed in de schaduw stond, anders waren we zoals vele anderen wellicht al om 7u uit onze tent gebrand. Want heet was ze, die koperen ploert!
Met een volle tank en maag stortten we ons in de drukte van Brian?on, richting Sestri?re. Die weg is relatief druk maar er is v??l ruimte om al wat te traag is vlot voorbij te rijden. De bochtjes zijn ook lekker positief verkant wat het motorrijden des te plezanter maakt. Moesten we hier wonen, we zouden ons een racer kopen! Het mag ook geen wonder zijn dat we hier een prachtige RC8 tegenkwamen. De tijd vloog voorbij en voor we het goed en wel doorhadden stonden we in Perosa Argentina, het Beveren van Itali? (lol).

En jawel, ook hier zijn de Italiaanse flatgebouwen z? lelijk dat ze weer erg mooi worden:
Image

Na wat heen en weer rijden vonden we de goeie zijstraat die ons richting Colle l?Azzara stuurde. Da?s een ferm colleke dat behoorlijk steil naar boven gaat, met een behoorlijk losse bodem. Enig tempo en goed mikken naar ?t goeie spoor is dus wel nodig. Missers op deze pas gaan normaal gezien niet zoveel pijn doen, het gaat immers door een bos en er is geen honderd meter diepe afgrond om in te stuiken. Tuurlijk, bomen zijn ook hard?.
Afin, na een avontuurlijke roetsjbaan bergop arriveren we midden in de wolken bovenop de pas. Of is het mist? Gelijk hoe, het is hier een p?k frisser dan beneden!

Image

Image

Boom -> Bert?
Image

Koekoe !
Image

Mooi gebouwtje:
Image

Op naar La Vaccera, de aangeduide tijd is te voet....
Image

Na de nodige kiekjes en wat lebberen aan de fles, gaat het opnieuw naar beneden. Big fun! Op weg naar beneden passeren we trouwens een pr?chtige woning die geweldig contrasteert met de vuil bepleisterde appartementsblokken uit Perosa Argentina.

Image

Wat ze allemaal niet kunnen met wat stenen:
Image

Colle Vaccera is de volgende overwinning. Die herinner ik me als een moeilijke maar toch best snelle col. Een groot deel ervan liep bovenop de berg en ging dus niet al te veel bergop. Bovendien was de piste eens niet heel de tijd bezaaid met stenen maar bestond ze vooral uit hobbelige harde aardesporen. Aan 40-60 per uur was het prettig jumpen! Ja, op ?t einde van deze sprintpiste stond ik toch een tijdje ferm te hijgen. ))

Image

Image

Image

Terwijl we stonden uit te puffen passeerde er een groepje mensen waarvan een jonge vrouw ons meteen in erg goed Engels aansprak. Bleek ze zelf een KTM-crosser te hebben en samen met haar man organiseerde ze enduroritten in de streek! Na een paar Choco Princen ging het dan weer naar beneden, naar de grote vlakke vallei, op weg naar ons volgende logement. De regenwolken hadden ondertussen de hele hemel gevuld en al gauw moesten we ons regengerief aantrekken. Wij blij dat we het onverharde reeds hadden verlaten! Vervolgens vertrokken we naar onze overnachtingsplaats in de buurt van het Santuario Di Valmala. Onderweg bleken de Karoo3?s van Bert een beetje allergisch te reageren op water, wat natuurlijk minder fun was en niet zo goed opschoot. Nu ja, liever rustig rijden en aankomen dan te rap rijden en? Tegen dat we boven waren, waren onze pakken goed doorweekt. Een camping was nu geen goed idee. Waar zouden we al ons nat gerief moeten hangen? Nu, van de vorige reis wist Bert nog dat het bar/ristorante ook eigenlijk nog een hotel was. Dat stond wel nergens op de gevel te lezen, maar het gebouw was er alleszins groot genoeg voor.

(foto getrokken de ochtend erop)
Image

Zo gezegd zo gedaan, kamer in beslag genomen, vol gelegd en gehangen met droog en nat gerief, de moto?s wat verzorgd en dan was het etenstijd. Pas na drie gerechten hadden we door dat we een complete menu aan het opeten waren? Soit, ?t was lekker en veel. Amai!

Image

Hier nog wat fotootjes van het Santuario, duidelijk een heel bekend bezoekoord voor vele zondagstoeristen, getuige de grote lege parking met verwachtingsvolle parkeerwachter-met-bordje, en de heel uitgebreide souvenirshop die aan de Sans en Santas de nodige financi?n moet bezorgen.

Image

Santa Claus is dus een vrouw?
Image

Image

De dag erop waren de rondleidingen met megafoon al lang begonnen toen wij vertrokken, op naar de Varaita Stura?

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Olijke Avonturen van Bolle & Stille

Post by Blackbert »

Varaita Stura? Een hele dag samenvatten in 2 woorden? Image

't Is zover nog niet. 't is zaterdag. l'Azzara vond ik vorige keer met Trooper al tof, de Vaccera is erbij gekomen. Die zou normaal gevolgd worden door nog 2 ongetegelde cols, maar tijd en weer werkten wat tegen. Na de Vaccera bleek het zo dreigend dat een doorweekte steenpiste zeer re?el zou zijn, onbekend terrein ook, en dus geen goed plan met een moto van dik 250kg, all in. Plan B dan maar, doorsteken naar 't begin van de volgende dag, waar we ofwel konden eten in een trattoria en vervolgens de bijhorende camping gebruiken, of gewoon voor 't hotel gaan 100m verderop. Het weer zou beslissen.

Vaccera
Image

Image
't is dus niet omdat 't niet verhard is dat er geen mensen zouden wonen. Het meest gespotte voertuig op de pistes was trouwens met ruime voorsprong de Fiat Panda 4x4.
Image

Ik heb dus wel prentjes van de avondlucht in Valmara. Image
Image
Z? dichtbij dat je 'm bijna kon aanraken. en dat 'm niet helemaal op de foto kon.
Image
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply