Husqvarna TR650 Terra modificaties

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Blackbert »

ge gaat daar geen 10 pk mee winnen, maar 't blokje gaat dat fijner vinden en 'kleinigheden' zoals hierboven staan zijn weg.
je zou er een computer moeten aanhangen die live registreert wat de AF ratio is, dan zie je pas goed wat er gebeurt. zou zo wel eens een uitdraai willen zien van ene die dan echt hoog de bergen ingaat. benieuwd ook of de FI dat helemaal compenseert.
dynotesten life ahw. waarbij ik mij toch laten vertellen heb dat een te arm mengsel niet alleen pk's pikt, maar, belangrijker, het blok hogere temperaturen te verwerken krijgt, dus de olie ook, die daardoor minder lang haar eigenschappen behoudt, ...
1 van de redenen waarom in een V2 blok de achterste cilinder meestal een grotere sproeier heeft: minder koeling van de rijwind moet gecompenseerd worden.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Cotthem »

Hier kunde nog iet leren ook op dat forum. ... Image
"...the path is the destination"

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by susse »

maar het klopt wel

cfr bij ons als offroaden met den ouw elandcruiser

als ge in de moerassen rijdt en uwe radiator niet achteraan staan hebt komt die rap vol modder te zitten en warmt heel het spel nogal rap

ouwe rakkers lossen dat op door de mazoutpomp deftig open te draaien
de mijne staat meestal al redelijk goe open,

ttz volledig open, dan toe vijzen to het blok geen zwarte rook meer braakt en dan een klein beetje terug open zodat ge zeker zijt dat ge max diesel kunt verbranden...
het idee is dat zolang hij ni een beetje zwart doempt ge ni zeker zijt dat ge uw max aan brandstof verbrandt en uw vol vermogen ni haalt Image

enfin, als het voor Transilvania is is mijn 'standaard' instelling ok
als het voor de kroatische moerassen is gaat die ne vollen draai verder open

of het werkt?

ik rij met een blok dat origineel atmosferisch is waar we een turbo hebben opgevezen dus zou dat al warmer moeten lopen
we hebben vorig jaar niet 1 keer de radiator proper gespoten in kroati? en daar waar 1 auto op 4 aan de kant stond met oververhit blok is onze oude mazoutstoof ni ene keer warm gelopen Image
jommo... nagommenegank...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Muug »

die dinges konden toen alleszins meer aan dan de nieuwe van nu

idem met de ouwe luchtgekoelde moto's van vroeger. Ik zie nog steeds de gloeiend heet zinderende lucht omhoog kronkelen langs beide kanten van de tank van mijn Honda Bol d'Or, tijdens een superhete zomer aan de Cote d'Azur.

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by susse »

ik denk dat de toleranties vroeger iets hoger lagen intern Image
jommo... nagommenegank...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Muug »

ik denk dat de toleranties vroeger iets hoger lagen intern Image
't moet allemaal veel te fijn gemaakt zijn tegenwoordig. Nog een beetje en de cylinderwanden zijn zo dun dat ze transparant worden.

Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Tom Triple »

't moet allemaal veel te fijn gemaakt zijn tegenwoordig. Nog een beetje en de cylinderwanden zijn zo dun dat ze transparant worden.
Het gebrek aan degelijkheid wordt dan wel ruimschoots gecompenseerd door de gigantische coolheidsfactor! Image

Gewoon een motor zien draaien, enkele 1000den ontploffingen per minuut, zichtbaar voor iedereen. Die zuiger die op en neer gaat... te cool voor woorden, mijn fantasie slaat helemaal op hol.

Duibdingeske, gewoon er voor gaan, bewijs dat je een echt nerd bent en bouw die motor!
Me gusta la moto, me gustas tu.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Wipr »

Bwa, kweet ni hoor, zo een racemonster met kilo's teveel.... Als er dan een oude man afstapt vind ik dat wel Image .
Dan komt spontaan de naam Burt Munro in me op.

En de knapste racebanaan vind ik nog steeds die ZXR750 bj '92 zoiets met die lucht tubes (?) op de tank

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by susse »

klotemachien op de baan
zit veiligheid ingebouwd
in geval ge op uw bakkes gaat slaat het blok af kwestie van ni zonder smering te draaien ondersteboven in de gracht tot iemand u vindt...
waar ze niet aan gedacht hebben is dat da spel dus ook afslaat als ge door ne put rijdt of een kasseibaantje neemt...

Image
jommo... nagommenegank...

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Muug »

ik denk dat de toleranties vroeger iets hoger lagen intern Image
't moet allemaal veel te fijn gemaakt zijn tegenwoordig. Nog een beetje en de cylinderwanden zijn zo dun dat ze transparant worden.
Zou er nog iemand ne 'sportieve' motor kopen met het gewicht van uwe Bol d'or...?
Ah nee, want da klinkt ni aan den toog...
Image
ge kent er niks van. De naakte Bol d'Or is geen sportmachien. En met 253kg rijklaar gewicht valt dat ook heel goed mee.
http://www.hondaboldor.nl/cb900fd

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by zappa »

Bol d'or, volgens mij heb ik dat nog gerookt ?
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by laouen »

Mijne sleutelaar van dienst heeft daarstraks de vorkpootjes een centimeterke doorgestoken Image Morgen misschien es zien of dat invloed heeft op synergie tussen de zadelhoogte en de lengte van mijn beentjes Image
Ik zal morgen eens zien of hij nog start, sinds 30 november staat ie stil in een onverwarmde garage zonder aan den baxter te hangen.
hebt ge al een bestemming in gedachten?
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by Harald »

Mijne sleutelaar van dienst heeft daarstraks de vorkpootjes een centimeterke doorgestoken Image Morgen misschien es zien of dat invloed heeft op synergie tussen de zadelhoogte en de lengte van mijn beentjes Image
Ik zal morgen eens zien of hij nog start, sinds 30 november staat ie stil in een onverwarmde garage zonder aan den baxter te hangen.
hebt ge al een bestemming in gedachten?
't zal ni ver zijn, misschien een familie bezoekje tegen de middag. Om 15u is het BK veldrijden en dat wil ik ni missen.
ik lees net dat het een gevaarlijke nacht gaat zijn, dus zal het waarschijnlijk pas tegen de middag zijn "als" ik goesting heb.
Als gij uwen Terra moet testen, ik heb hier nog wel liters melk staan ?n nesquik.
Ik blijf daar even graag voor thuis Image

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by susse »

Mijne sleutelaar van dienst heeft daarstraks de vorkpootjes een centimeterke doorgestoken Image Morgen misschien es zien of dat invloed heeft op synergie tussen de zadelhoogte en de lengte van mijn beentjes Image
voor uw beentjes gaat dat zo goed als niets veranderen maar hij gaat wel makkelijker indraaien...
dergelijke ingreep heb ik op al mijn KTM's gedaan vanwege het grote voorwiel Image
jommo... nagommenegank...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Van de week weer wat spulletjes toegekomen van Mojo. Dus gisteren een dagske in de garage gezeten.
De valbaren die al op de mijne stonden (meegekomen met de Scheffelmeier Imageplate) nu ook op laouen haar Terra ge?nstalleerd. Dat was pies of keek.
Maar ook de SW Motech middenbok voor de mijne was er eindelijk bij. Het nadeel aan zo'n minder frequente motor is dat de importeur daar niks voor op voorraad heeft liggen en de wachttijden dus wat langer zijn. Maar dat wist ik op voorhand, dus daar gaan we niet over klagen. Waar ik wel over ga klagen is den ingenieur in de fabriek in Itali? die het een goed idee vond om rode loctite te gebruiken om de schetsplaten waar de stepjes en de achterrem op gemonteerd staan vast te zetten in het frame.

Om de SW Motech middenbok te installeren moeten die schetsplaten los zodat de montageplaten van de middenbok erachter kunnen vastgezet worden. Zoals te zien op de foto's hieronder.
Image
Image

Maar eerst moesten dus die originele Torx bouten met hunne rode loctite eruit. En dat heeft heel wat moeite en gevloek gekost. Massa's WD40 en wasbenzine, want die zouden volgens internet rode loctite oplossen. Zonder veel succes. Warmte zou ook moeten werken, dus de creme brulee brander uit de keuken gaan halen. In eerste instantie leek dat ook niet veel effect te hebben. Maar er kwam toch een heel klein beetje beweging in de bouten. Het is natuurlijk lastig dat het hele frame van de motor als een heat sink werkt en je dus niet echt voldoende hitte kan produceren om de loctite te doen smelten. Met veel geduld uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik met 5 minuten die blauwe vlam op de bout ongeveer tijd genoeg had om de bout 1 slag te draaien voor de loctite weer hard werd. Een werkske van lange adem, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Al hebben de Torx kopkes van die bouten serieus afgezien. Moest het imbus geweest zijn de boel zou ongetwijfeld al lang volledig rond gestript zijn.
Al die hitte zal ongetwijfeld ook niet zo geweldig geweest zijn voor de rempomp die er vlak naast hangt. Maar ik was zo aan het vloeken op die bouten dat dat zoawat het laatste was waar ik aan wilde denken.
Image

Uiteindelijk alles los gekregen, de montageplaten ge?nstalleerd en de middenbok ertussen gemonteerd. En dan volgt er nog een werkske waar doorgaans wat gevloek aan te pas komt, De veren aangehaakt krijgen. Daar bestaan speciale tools voor, maar ik ben niet van plan geld uit te geven aan een haakske waar ik misschien eens om de 5 jaar eens gebruik van ga maken. Dus een gewone lange schroevendraaier moet maar goed genoeg zijn. Met de bok ingeklapt is het het gemakkelijkst. Eerst de binnenveer, die is het minst straf. Daarna de buitenveer. Zonder verwondingen deze keer. Hoera! Image
Image

Die middenbok maakt het in elk geval een stuk gemakkelijker om onderhoud onderweg uit te voeren en om bandjes te plakken/wisselen langs de kant van de weg.
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by TRooPER »

voor het monteren van de veren van middenbok ed, gebruik ik een vise-grip,
kunt ge de tang vastzetten aan uiteinde van de veer, en dan kunt ge makkelijker trekken zonder dat het los schiet.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by den Bullet »

voor het monteren van de veren van middenbok ed, gebruik ik een vise-grip,
kunt ge de tang vastzetten aan uiteinde van de veer, en dan kunt ge makkelijker trekken zonder dat het los schiet.
Of een combinatie van een stuk kloeke ijzerdraad (hangt ge aan 't uiteinde van de veer) en een spanriem door de ijzerdraadlus en bv. aan de achternaaf) Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Husqvarna TR650 Terra modificaties

Post by duibhce Kaelann »

Image

Vandaag geleverd. Van't weekend dus weer wat sleutelplezier! Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply