Vandaag nog eens de garage ingedoken om een kettingsmeersysteem te installeren op de Terra van laouen. Niet een Tutoro zoals er momenteel (nog) op de mijne staat en ook geen ander kant-en-klaar systeem, maar een zelf ineengeknutselde oplossing. Het origineel idee is niet van mezelf, ik heb het ontdekt in een youtube filmpje van een SRX-eigenaar. Dus alle credit gaat eigenlijk naar hem.
De benodigde componenten:
- een brandstof primer pompje voor een (Husqvarna) kettingzaag
- remvloeistofreservoir
- kunststof leidingen van de juiste dikte
- ijzerdraad
- tie wraps
- plooibare metaalstrip
Ik had bij het installeren van de handkappen al deze spacers gebruikt:
In eerste instantie om LED verstralers op de te installeren, maar die heb ik uiteindelijk anders gemonteerd. Voor deze installatie is die spacer echter perfect.
Het brandstof primer pompje ziet er zo uit:
Voor het pompje had ik gehoopt een montageplaatje dat ik nog liggen had te kunnen hergebruiken. Maar toen het pompje toekwam bleek al gauw dat ik een andere oplossing moest zoeken.
Dus wat rondslingerend aluminium gebruikt om zelf eentje te maken. Veel materiaal om metaal te bewerken heb ik niet, dus een beetje ge?mproviseerd
met de slijpschijf en de ijzervijl.
Wat Hammerite helpt om het er een beetje proper te doen uitzien.
En een test-fitje.
Ziet er goed uit. Dus we kunnen beginnen aan het reservoir en de leidingen.
Eerst even bekijken hoe we de leidingen best routeren.
Vooral om af te meten waar we de leiding kunnen afknippen.
En dan kunnen we beginnen alles vast te zetten met tie wraps.
Rest nog te zorgen dat de olie proper op het achtertandwiel terecht komt. Een plooibare metaalstrip en enkele tie wraps zijn voldoende. Ik moet de metaalstrip enkel nog in het juiste model plooien.
En dan vast zetten met tie wraps.
En op maat afsnijden. Wat ijzerdraad in de laatste 15cm leiding zorgt ervoor dat alles gemakkelijk te positioneren is op het tandwiel.
Uiteraard alles nog proper afwerken. Om te beginnen met wat tape om te zorgen dat het reservoir niet gaat lekken door de oneigenlijke installatie van de leiding.
Shrinkwrapje er rond.
Vullen met olie (kettingzaagolie uiteraard) en we kunnen beginnen pompen.