Page 1 of 2

Posted: 14 Feb 2014 14:36
by petervdc
Hoe kan ik de Yoshimura uitlaat minder lawaai laten maken ? DIe zit op de drz die ik net gekocht heb...

Re: Dempen uitlaat

Posted: 14 Feb 2014 16:08
by Blackbert
[url]

Image

Re: Dempen uitlaat

Posted: 14 Feb 2014 16:11
by Muug
google?

rivetten uitboren aan ene kant. Die kant lostrekken. Binnenste eruit halen. Ouwe rotte glaswol wegsmijten. Nieuwe glaswolmat - vers gekocht - aanbrengen. Boel weer toe rivetteren.

Uitleg voor een Wings-uitlaat met fotokes : http://www.Image.si/ver3/slikarije/WINGS-instalation-maintenance.pdf

Maar hoe zit het met de kosten-baten-analyse? Ik bvb had beter een nieuwe Wings-uitlaat gekocht, want 2dehands-Wings + nieuwe glaswol = bijna even duur als nieuwe Image. Image

ah bert was me voor

Re: Dempen uitlaat

Posted: 14 Feb 2014 16:16
by petervdc
[url]

Image
thx !

Re: Dempen uitlaat

Posted: 14 Feb 2014 16:17
by petervdc
Ik vind een standaard 2de handse uitlaat voor 75 euro...
Pff, mss die yoshi te koop zetten dan ? Image

Tzal me evenveel kosten als dempingwol & al het werk, toch ?

Re: Dempen uitlaat

Posted: 15 Feb 2014 10:43
by TRooPER
en pakt geen gewone glaswol uit uw garage, dat fikt naar het schijnt gewoon op, op den duur,


ik heb nog een stukske keramische glaswol liggen van de dichting van mijn dubbelwandige schoorsteenbuizen,
zou dat ook kunnen lukken (op termijn de xr650r pijp ook es van vers wol voorzien)

Re: Dempen uitlaat

Posted: 15 Feb 2014 14:41
by petervdc
Klopt het, dat als ik een standaard uitlaat erop steek, dat dan sproeiers moeten aangepast worden ?
Kvraag me ook af wat het kostenplaatje gaat zijn, de huidige stiller maken, of een standaard 2dehands kopen...

Re: Dempen uitlaat

Posted: 15 Feb 2014 15:42
by Muug
bij nen deftige moto is het zo : enkel demper veranderen --> carbs niet aanpassen.
bij nen enduro weet ik dat niet.

Verder moet gij natuurlijk zelf kiezen wat ge wilt doen. Daarin kunnen wij u niet helpen.

Re: Dempen uitlaat

Posted: 15 Feb 2014 15:51
by TRooPER
meestal is andere uitlaat toch, ten minste de carb herinstellen of naalden veranderen.
dat komt soms neer op +3 tot +10pk winst en gewichtsverlies
maar een andere uitlaat vraagt ook veelal meer lucht, dus luchtfilter moet meer open....

dat is allemaal theorie......

Re: Dempen uitlaat

Posted: 15 Feb 2014 17:02
by Muug
andere uitlaat is niet hetzelfde als andere demper !

mannekes toch, waar is uw kennis ! Dempers en zo dienen om de drukpulsen van de uitlaatgassen te regelen, zodat het ene moment de uitlaatgassen snel en volledig de verbrandingskamer kunnen verlaten (worden "weggezogen" en op het andere moment het nieuwe brandbare mengsel niet de uitlaat instroomt (omdat de pulsen tegenduwen) voor het verbrand is.

Bij straatmoto's gaat het zo : de hele uitlaatlijn veranderen --> alles aanpassen. Want moto kan beter ademen dus moeten de carbs/injectie volgen. Bij gewone demper vervangen hangt het een beetje van de demper af. Is het een open of een gewone vervangdemper?

Re: Dempen uitlaat

Posted: 15 Feb 2014 17:21
by petervdc
Tis een volledig open uitlaat zoals ik kan zien (ik kan er helemaal door kijken), er zit een Keihin carbu in die geregeld is daarnaar door racing center deurne of zo.
Zoals ik het hoor moet ik ofwel alles aanpassen, ofwel laten zoals het is, want als ik er dempingswol of whatever insteek, heeft dat invloed op het totale traject ?

En nee, ik weet het verschil niet tussen demper & uitlaat.
Tis een Yoshimura die erop zit, enfin, staat toch zo op de stikker die op da spel hangt... Image

Re: Dempen uitlaat

Posted: 16 Feb 2014 14:48
by Muug
... bij 2tact is het zo dat de vorm van de uitlaat bocht pulsen veroorzaakt die voor tegen druk zorgen , ik dacht dat bij 4tact de uitgaande kleppen dit overbodig maakt ?
alee verrijk ons met kennis Image
ge hebt gelijk, maar ook bij 4takten is het belangrijk. Bij een draaiende motor is er altijd op een gegeven moment "klepoverlap", op dat moment staan in- en uitlaatkleppen van dezelfde cylinder tegelijk open. Zo wordt er "tocht" gecre?erd doorheen de cylinder. Langs de uitlaatkleppen ontsnappen de uitlaatgassen, dat geeft een onderdruk in de cylinder zodat het verse mengsel sterker wordt aangezogen. Vanzelfsprekend riskeer je met die "tocht" ofwel dat er uitlaatgassen achterblijven in de cylinder (als de uitlaatgassen te rap sluiten), ofwel ontsnapt er onverbrand mengsel naar de uitlaat (als de uitlaatgassen te laat sluiten). Met dat ne moto een dynamisch ding is dat dan weer rap draait en dan weer traag, hebben beide fenomen plaats (niet tegelijk natuurlijk).

Image

Image

Re: Dempen uitlaat

Posted: 16 Feb 2014 14:49
by Muug
Peter
als ge er niks van kent zijt ge beter dat ge eraf blijft. Image

Re: Dempen uitlaat

Posted: 16 Feb 2014 15:49
by Stefke
(als de [color=#0000BF:1p3ahso2]uitlaatgassen[/color:1p3ahso2] te rap sluiten), ofwel ontsnapt er onverbrand mengsel naar de uitlaat (als de [color=#0000BF:1p3ahso2]uitlaatgassen[/color:1p3ahso2] te
uitlaat[color=#40FF00:1p3ahso2]kleppen[/color:1p3ahso2] bedoel je... Image
als ge er niks van kent zijt ge beter...[/size:1p3ahso2] Image

Re: Dempen uitlaat

Posted: 16 Feb 2014 20:14
by petervdc
Peter
als ge er niks van kent zijt ge beter dat ge eraf blijft. Image
Ik snap de ballen van gans uwen uitleg Image
En tis ne mechanieker die eraan werkt, ikke niet, ik kijk/help/betaal alleen maar...
Soit, mss eerst es opvullen met wol, en zien wat het geeft ?
Er moet i?ts gebeuren, asociaal luid vind ik nie goe.

Re: Dempen uitlaat

Posted: 16 Feb 2014 20:20
by TRooPER
Peter
als ge er niks van kent zijt ge beter dat ge eraf blijft. Image
Ik snap de ballen van gans uwen uitleg Image
En tis ne mechanieker die eraan werkt, ikke niet, ik kijk/help/betaal alleen maar...
Soit, mss eerst es opvullen met wol, en zien wat het geeft ?
Er moet i?ts gebeuren, asociaal luid vind ik nie goe.
plakt er ne sticker van KTM op, sommigen maken veel minder lawaai
Image

Re: Dempen uitlaat

Posted: 16 Feb 2014 20:26
by duibhce Kaelann
Soit, mss eerst es opvullen met wol, en zien wat het geeft ?
Als ge ze dan toch openhaalt zou ik er ineens nen DB-killer insteken ook.