"deadly epic" ADVenture

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Muug »

De witte kleur voorkomt dat er grote spanningen in de stam en de schors ontstaan omwille van plaatselijke temperatuurverschillen. Tijdens de winter, bij lage luchttemperaturen en zelfs bij vorst, warmt de zonzijde van een boomstam sterker op dan de schaduwzijde. De schaduwzijde heeft veeleer een temperatuur die aanleunt bij de heersende luchttemperatuur. De zonzijde daarentegen zal bij zonneschijn vlug opwarmen, maar na het verdwijnen van de zon ook weer vlug afkoelen. De hierdoor ontstane spanningen in de schors en het stamhout kunnen scheuren veroorzaken. Vorst vergroot het risico nog. Door het witten worden de zonnestralen echter grotendeels weerkaatst en warmt de stam veel minder op.
De bijgemengde koemest versterkt de bast van jonge bomen en bevordert de cambiumgroei.
Het afdekkend effect van witkalk schakelt allerlei ongewenste organismen uit. Ontwikkeling van korstmos wordt stopgezet en resten van aanwezige korstmossen verstikken onder de witkalk. De Cuprex Garden vernietigt vruchtboomkankersporen en andere schimmelsporen op de stammen. De witkalklaag voorkomt bovendien aantastingen van houtinsecten zoals de gestippelde houtvlinder en de wilgenhoutrups, die anders via wondjes de stam kunnen binnendringen en daar ware ravages aanrichten. Tevens vermindert de kans op vreetschade door knaagdieren zoals konijnen en hazen, omdat de schors van de behandelde boompjes er voor hen minder aantrekkelijk uitziet
Fascinerend dat ze in zo'n primitief land waar de boer zijn mesthoop nog midden op de weg ligt die eigenlijk geen weg genoemd mag worden, zo'n hoogstaande wetenschappelijkachtige argumenten gebruiken om een boom wit te schilderen !

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Muug »

komaan Tommekes, laat u niet kennen, ge waart goed bezig, dus dat rustig aan, halve dag per halve dag en zo geraakt ge wel aan 't einde Image Image Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Tom Thumper »

Overnachten in Montenegro. Het zag er daar mooi uit, wel een beetje te weinig tijd genomen om er een goed rond te kijken.

Image

's Avonds een chick gedaan, gegeten in een "Nationaal restaurant" dat is een aanduiding dat het niet gewoon dagelijkse kost is wat ze serveren. Ik wou een typisch Balkan gerecht proberen als voorgerecht 'pita' (heeft niks te maken met de pita's die wij hier kennen) maar was er blijkbaar enkel voor ontbijt, niettegenstaande dat het tussen de voorgerechten stond. Voorgerecht dan maar geschrapt en enkel een koppel heerlijke forellen, zo van die natuurlijke dingen, ook weer niks te maken met die gekweekte dingen die we hier kennen. Hmm, lekker!

Ik had de meneer beloofd het te liken op FB en een beetje reklame te maken. Bij deze dus! Image

's Morgens zagen we natuurlijk hoe vettig de dampkap was.

We vertrekken goed op tijd naar Sarajevo. Eens ge?nstalleerd in een bungalow op de plaatstelijke camping, probeer ik banden te zoeken. Met het internet op de camping vind ik een Yamie Yamie dealer. Met behulp van Google translate leg ik aan de camping meneer uit dat ik een achterband nodig heb, zo een Metzeler Karoo ofzo. De meneer van de camping legt het uit aan de meneer van Yamie Yamie. Het komt goed, even wat verwarring omtrent de bandenmaat maar een uurtje later krijg ik bericht dat ik tegen 4 uur naar de shop mag.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Cotthem »

Image Image Image

FERME TRIP!
"...the path is the destination"

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Tom Thumper »

Terwijl de rest van het gezelschap op onderzoek uittrekt in Sarajevo, ga ik naar de Yamie Yamie shop andere bandjes ophalen, zo een uurtje later zou ik naar het centrum komen. Daartegen zou het dan wel beer o'clock zijn. Strak plan.

Ik dus naar de Yamie Yamie shop. Invoerder van Yamie in Bosni?, dat kan niet mis lopen. Image Image Image

Tja, toch. Als ik toekom, ligt een mooie straatband klaar. De Rudy helemaal over zijn toeren.
Image Image Image Image Image Image
Tja die was niet echt content. Ik ook niet. Yamie Yamie meneer belt naar zijn banden leverencier. Enige algternatief is een zachte cross band. Tja, dat klinkt niet goed. En dan moeten er knopen doorgehakt worden...

Trooper was van plan om de rest van de trip over de weg verder te zetten. Hij had een stevig probleem met zijn bagagerek, of eerder een gebrek aan stevigheid. Ik overleg even met de Rudy, hij moest immers die banden aandoen, ik niet. Maar hij snapt wel dat echte crossbanden, hoe graag hij die ook zou aandoen, ze waren wel super cool, niet echt een oplossing zouden zijn, we hadden immers nog 600 km tracks en 300 km autostrade te doen...

Maar alleen een achterband voor de baan en nopkes vanvoor? Ook niet echt een goed idee. Meneer van Yamie Yamie terug naar de banden boer om een voorband op te halen. Ondertussen leggen zijn twee gasten de acherband op de Rudy. En nee, erg vlot ging dat niet. En nee, een bandenmachine hebben ze ook niet...

Image

En dan komt er nog een klant een beetje helpen...
Image

Maar tegen dat de achterband er terug oplag was Mister Yamie Yamie Bosni? terug. Die helpt dan ook maar mee aan de voorband, waren ze al met vier. En dan gebeurd er iets...
Image Was dat?
Een velgklem dus... Ik even uitgelegd wat dat is en waarvoor dat dient en hoe ze dat moeten doen met de band. Ok, team Yamie Yamie gerust gesteld en vlijtig werken ze verder aan de voorband. Nog even snel het bandenijzer er van tussen trekken... Nee, dat komt niet goed!

En gelijk had ik, mijn binnenband kapot. Mr Yamie Yamie begint naarstig in zijn schuiven op zoek te gaan naar een 21" binnenband, aan zijn gezicht te zien wist hij heel goed dat hij er geen had maar toch verder zoeken... Nee, niks dus. Ik verlos die mens uit zijn lijden, het was al lang sluitingstijd voorbij, de bandenleverancier zou ook niet meer kunnen helpen, en stel voor naar de camping te rijden en een reserve binnenband op te pikken. Het hing daar al lang mijn keel uit... Dus naar de camping, binnenbandje ophalen, terug naar de dealer, opnieuw binnenbandje steken, pompen, wiel op de Rudy en ik kon verder.

Het was al heel lang beer o'clock tegen dat ik het gezelschap kon vervoegen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Muug »

wel, zo'n toolke dat Trooper overlaatst promootte zou daar wel handig geweest zijn ! Image
Wel tof eh als er zo vanalles mis gaat. Doet me denken aan de slogan van Ted Simon: "The interruptions ARE the journey" ! Die kerel is trouwens ondertussen de 80 voorbij en blijft nog steeds motorreizein maken. Da's pas ne vent ! ===> http://jupitalia.com/

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Tom Thumper »

Inderdaad, de tool die ze zelf gefabriceerd hadden had een helfboom om de band los te maken van de velg en dan zo een kop van een bandenmachine die ze dan door de band draaide. Dat werkte langs geen kante, gewoon met bandenijzers gaat het v??l gemakkelijker. Dan kwam ik daar met mijn 21inch voorwiel, die klem moesten ze dan met de hand door de band duwen. Tja, je kan wel raden dat het nog een pak slechter gaat. Ikzelf wissel zo op een klein uur een voor en acherterband met de hand. Nu ben ik een uur of 4 onderweg geweest om een setje te laten wisselen.

Och ja als iemand interesse heeft in een setje baanbanden, het is iets van Pirelli en met trail in de naam. Ik zal er eens een paar fotokes van nemen, ze staan te koop.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Tom Thumper »

Wel tof eh als er zo vanalles mis gaat. Doet me denken aan de slogan van Ted Simon: "The interruptions ARE the journey" ! Die kerel is trouwens ondertussen de 80 voorbij en blijft nog steeds motorreizein maken. Da's pas ne vent ! ===> http://jupitalia.com/
Wat is er mis gegaan? Ja, Rob zijn been is gebroken, dat is er mis gegaan, dat had beter niet gebeurd. Maar voor de rest? Enkel "interruptions" of nog beter "gebeurtenissen" en opnieuw plannen, dat was allemaal volgens plan, openstaan voor gebeurtenissen... Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by TRooPER »

het 4 sterren restaurant
Image
staat achter mij


Image


en dan een rustige ochtend:
Image

Image

Image

Image

Image


Rudy zal niet ver lopen :
Image


Zoals Tommeke al liet weten was er een "issue" met de stevigheid van mijn bagagerek, de bout die tot nu tot nog in orde was, is ook afgebroken, maar zit voor een deel nog vast in het frame, onbereikbaar, of ik moet de achterkant van men motor volledig slopen.... no good idea. Ik doe een tijdelijke FIX met het rolletje metaalpasta om de bout in zijn geheel op z'n plaats te houden.
We rijden die dag toch via makadam naar Sarajevo, dus ik bedenk onderweg wel iets.

Onderweg:
Image

Image

als er iemand dit chinees voor mij kan vertalen:
Image


Image

Image

Image

Image

Sarajevo camp/bungalows: CHECK
Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by TRooPER »

wij op weg naar Sarajevo city met de snelle taxi:

Image

Image

vooral aandacht geven aan die flik, je kan zijn armen zien zwaaien als je lang genoeg blijft kijken[/size:py4kiuju]:
Image

Image

Image

Image

Image

ik had nochtans ook een ticketje voor Tom gekocht, maar die bleef maar weg:
Image

dan wachten we maar even....
Image

en stappen we door het nieuwe Sarajevo


en het oude centrum van Sarajevo
Image

Image

Image

Image

Image


Image

Ottoman, onze tracks verkregen door Roos, zijn ook mogelijk gemaakt dankzij LouisDut, zie hierzo,
hun verhaal "the ottoman trail" kan je hier lezen
[url]






en ondertussen blijven wij nog even in Sarajevo.....Sarajevo of Belgie?
Image

we wachten nog even op Tom in een leuke pub:
Image


ondertussen komen er nog enkele hollanders toe, die vrij toevallig ook in dezelfde pub binnenvallen:
Image

ondertussen komen er nog enkele Engelsen toe, die vrij toevallig ook in dezelfde pub binnenvallen:
Image

Image

Rudy is ondertussen voorzien van nieuwe sloefen:
Image

en Tom kan eindelijk en blij de shop verlaten om nog mee een hap te kunnen eten in het oude centrum
Image

Deze man was blij/niet blij ons te zien binnenvallen net voor zijn sluitingsuur,
Een groep hongerige Europeanen die elks "een dubbele hamburger en French Fries en Pivot (bier)" bestellen
Image

Image



oja, ik ging nog iets bedenken voor mijn bagage......
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Tom Thumper »

Wooow, cool! Sarajevo bij daglicht, dat heb ik dus moeten missen. Image Maar ik ga terug! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by petervdc »

Schitterend ! Me like Image
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by TRooPER »

Sarajevo History -1995
[url]
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Tom Thumper »

Sarajevo? Dan hebben we uw invasie van Bosni? overgeslagen?

Een grenspost. Normaal stop je dan, laat je uw paspoort zien. De douanier doet normaal een beetje moeilijk en wil ook het papier dat net het verst is weggestoken zien en dan mag je verder rijden. 200m verder herhaalt deze routine zich nog eens een keer, deze keer is het douanier van het land dat je ingaat die de routine organiseert.

Bij het verlaten van Bosni? besluit Trooper dat het genoeg geweest is. Zijn naam indachtig, zich zomaar laten doen door een douanier, waarschijnlijk nog niet al te hoog in rang...

Eventjes een nieuwe taktiek proberen.
We komen aangereden, doen alsof we gaan stoppen maar als we dan aan dit kotje komen, geven we gas, we doen alsof we er niet zijn, en rijden verder.
Tja, dat plan had hij niet echt gecommuniceerd met de rest van de groep... We komen aangereden, Trooper op kop, en hij voert zijn plan uit. Alle aanwezige beambten komen kijken. De douanier in het kotje spurt naar buiten en loopt Trooper achterna, nu ja een Groot Rood Zwijn, is wel een beetje sneller dan een spurtende douanier, maar die mens doet zijn best om heftig met zijn armen en benen te zwaaien om de aandacht van Trooper te trekken.

De rest van de groep is braaf gestopt aan de douanier zijn kotteke...

E?n haarspeldbocht verder merkt Trooper de zwaaiende douanier op, ziet tevens dat hij de enige is die invasie (of eigenlijk uitbraak, het waren de douanes van Montenegro, die van Bosni? moesten nog komen) gerealiseerd heeft en met hangende pootjes keert hij terug.

Een stevige uitbrander van de douanier later mogen we dan netjes en officieel de grens over. Veel mooier was de reactie van de collega die een break had, die mens ging een beetje plat van het lachen.

Ja Tr Image Image per, de plannen waren niet echt gelukt maar toch een mega coole move! Image Image Image
Montenegro: twelve points, les montagne Noir: douze points.
Bosnia Herzegovina: twelve points, la Bosnie et la Herzegovine: douze points.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Muug »

Image Thumperken jongen, diene cong? heeft u waarlijk deugd gedaan, ik heb u nog nooit zo ge?nspireerd weten schrijven ! Maar ge zijt ook met twee eh. Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Tom Thumper »

Merci Muug! Bedankt voor het compliment, maar ik moet bij de les blijven!

Na een avondje stappen in Sarajevo, het was laat geworden, goeie pivo en zoals gewoonlijk was het gezelschap weer top, worden we gewekt in onze bungalow door een geluid dat deed denken aan een stofzuiger. Stofzuiger? In de bungalow van Finn en Mark? Zo een dik half uur voor coffee o'clock? Wat zijn die gasten van plan?

Image

Tja, botten drogen door de slang van de haardroger er in te steken? Strak plan! Image

Trooper en ik doen het een stuk rustiger aan, als alle bottekes droog zijn, beginnen we aan die van ons. We moeten nog plannen maken.

De vorige dagen was het altijd gemakkelijk, track selecteren op de Tripy en Garmin en gaazzz geven. Nu stonden we er alleen voor.

Bon, in Sarajevo, twee moto's die klaar staan, het weer is niet geweldig, in Kroati? is het zo rond de 30? en we hebben gelukkig papieren kaarten. Wat doet ne mens dan? Jep correct, waar lopen er groene wegen van hier richting Kroati?? Check, Sarajevo, Mostar, Kroatische kust en dan naar het Noorden. We kunnen dat wel onthouden, een roadbook schrijven is nog niet nodig.

Een aangepast musiekske, dat is weer efkes geleden. Ja, een klassieker maar past wel bij zo een kilometervreet rit over de weg.

En of dat echt schoon wegen waren?

Image

Grotendeels volgen we een rivier, die dingen hebben zo wel eens de neiging om naar de zee te lopen. Dwars door de bergen, en ja, dat was h??l schoon.

Beetje later komen we allemaal mooi kraampjes tegen, de weg is wel een stuk rechter geworden maar de omgeving blijft heel mooi.

Ze verkochten er oranje en rode groenten en fruit. Vooral appesienen dus...
Image

Mostar:
Image

Image

Image

Lunch een beetje voorbij Mostar. Bleek daar ook een burcht te staan.

Image

Image

Dan de kustweg richting Noord:

Image

Nee, op de Belgische kust lijkt het daar helemaal niet. Gelukkig!

Image

Op die weg werd wel gewerkt wat de nodige stoplichten opleverde waar het verkeer beurteling mocht passeren. Zo belanden we in een groep Duitse GS rijders. Vriendelijk als we zijn, groeten we de mensen maar we krijgen een blik terug in de zin van "kennen we jullie?". Als het licht groen wordt, laten we de Duitsers rustig als eerste vertrekken, ze waren trouwens ook als eerste toegekomen aan het rode licht.

En dan, wat je kan verwachten, de weg was weg. In de plaats lag er zo een mooie laag gravel, mooi vlak om het veilig te houden. Wij watertanden maar wat doen die Duitsers voor ons? Alles dicht gooien om trager dan stapvoets over dat gravel stuk rijden. Trooperke krijgt het op zijn wubbekes, of dacht hij dat die Montenegrijnse douanier nog achter hem zat, en hij draait zijn gas open, groepje voorbij op de gravel. De Rudy ziet dat gebeuren en kan het Grote Rode Zwijn natuurlijk zomaar niet laten gaan, de Rudy er achteraan. Wij lachen! Die Duitser niet echt. Een deel van de die Duitser op hun GS'en waren nog voor maar geen probleem, op het asvalt met mooie bochtjes lieten we die ook een poepje ruiken.

We rijden nog een stukje verder maar dan is het beer o'clock. Een babbeltje met de barman, die niet zo veel volk over de vloer had, we waren daar alleen en krijgen van hem een tip dat er mooie camping in Omis, beetje voor Split, waar je de tent als het ware op het strand kan zetten. Goei idee natuurlijk. Wij verder naar Omis en de camping aldaar was idd de moeite maar ik heb geen foto's.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11778
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Muug »

Bon, in Sarajevo, twee moto's die klaar staan
eh moat, waar waren die dertig anderen ?????

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by TRooPER »

Bon, in Sarajevo, twee moto's die klaar staan
eh moat, waar waren die dertig anderen ?????
al weg, Image


de Rudy op zijn zomersloefkes en mijn GrootRoodZwijn met ne slechte rug namen een wijziging in de plannen,
een paar daagjes minder offroad en zo ontstond het plan om een dagje te gaan "beachcruisen".

die andere 30 komen we nog wel ??ns tegen in de loop van de volgende dagen...

ik voel van zodra we beetje uit de bergen rijden, dat de temperatuur omgekeerd evenredig met de hoogte aan het stijgen is. Deze tussenstops zijn de moeite voor een foto, maar niet voor de innerlijke temperatuur.
Image

Image

met het idee dat we naar de kust gaan rijden

en een tussenstopje maken in Mostar, precies niet zo veel geliefden in Mostar die hun slot kwijt willen,
Image

Image

mijn "grootroodzwijn" vond dit wel een leuke parkingplaats, kan hem geen ongelijk geven:
Image

Image

Image



Image

zulke inhammen met kleine dorpjes zijn typerend langs bergachtige kustwegen, die hebben geen grote pelouse waar ze het gras moeten afrijden, geen voortuintje, geen dubbele garage, ...
Image

tijd voor een ....
Image

en kijk onze vriendelijke Duitsers komen ook aangereden Image zelfs Tom zijn helm is nog aan het meelachen ...
Image

een welgemeende dankuwel aan de caf?uitbater voor de campingtip,
de Rudy had er blijkbaar ondertussen al afgesproken met familie, en ze mochten naast elkaar slapen,
maar de waslijn delen zat er toch niet in, daarvoor heb je meer steun aan een "grootroodzwijn"
Image

De zee is nog open en we nemen nog een ferme duik in ons priv?zwembad van de strandcamping.
De black&redlabel op de voorgrond van bovenstaand beeld was het aperitiefje van wat een mooie avond wordt in het gezellig dorp van Omis

tijdens een havenwandeling
Image

zien we nog andere schoonheden , weliswaar ook Duits, maar toch de moeite om even te bekijken
Image

Tom Image Tom Image

Image

Image

Image

we laten ons verleiden om plaats te nemen op dit leuke pleintje en beseffen nogmaals dat het VAKANTIE[/size:2ichsg9b] is, en op vakantie mag het al eens iets meer zijn,
De fles lokale wijn, gepromoot door het restaurant en vooral door de serveerster, smaakt inderdaad heeeeel goed.
Daarbij een verse lokale vis......Had ik al gezegd dat het VAKANTIE[/size:2ichsg9b] is
Image

en toen.....gebeurde er iets, plots veel lawaai binnen in het restaurant, Tom was daar ook nog binnen.....
net buiten mijn ooghoek ........
Image

had het misschien iets te maken met deze voorbijganger: ?
Image
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by zappa »

voorbijganger: ?
Image
das nog eens wat anders dan ne roze olifant Image
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3446
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: "deadly epic" ADVenture

Post by Blackbert »

Lap, weer 2 dagen wachten ... Image

Image
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply