KTM 990 of 690

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

KTM 990 of 690

Post by Gunter »

Misschien voor een nieuw topic...
Maar ik zou wel terug een 990 overwegen (blauwe 2011-2012), mijne was een 2008 en de dingen die beter konden zijn de injectie en die .ut- waterpompas...
Is er eigenlijk bij die laatste 990's merkbare verbetering bij deze dingen.
Nen 1190 zie ik financieel nie zitten en pffft al die electronica...
Er staat net ook ne schone 640 online ( niet te vergelijken met de 990 uiteraard)
adv 640
Iemand hier ervaring mee? Verbruik enzo...

User avatar
Blackbert
Posts: 3472
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Waarom wel GS en niet oldie Pan European?

Post by Blackbert »

"adv 640
Iemand hier ervaring mee? Verbruik enzo..."

TROOPER! Ze roepen.
grease up your baby for a ball on the hill

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Waarom wel GS en niet oldie Pan European?

Post by Wipr »

Gunter wrote:Misschien voor een nieuw topic...
Maar ik zou wel terug een 990 overwegen (blauwe 2011-2012), mijne was een 2008 en de dingen die beter konden zijn de injectie en die .ut- waterpompas...
Is er eigenlijk bij die laatste 990's merkbare verbetering bij deze dingen.
Nen 1190 zie ik financieel nie zitten en pffft al die electronica...
Er staat net ook ne schone 640 online ( niet te vergelijken met de 990 uiteraard)
adv 640
Iemand hier ervaring mee? Verbruik enzo...
Idd trooper en de Susse. Die mannen kunnen je er alles over vertellen

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Waarom wel GS en niet oldie Pan European?

Post by Muug »

Een vergelijking van iemand van op forum.lc8.nl

"Ik heb een 690 en een 950 dus ervaringsdeskundige.
Juist de 690 heb ik nu te koop gezet (dealtje maken, ik woon niet ver van Veendam). om een 950 te kunnen aanschaffen.

Inmiddels heb ik de 950 en het is een geheel andere motor. Je moet ze eigenlijk niet vergelijken. Als je van een Africa Twin naar een 950 wil: logisch. Ik kom van een 660 Tenere naar de 690.

De 690 is een allround allroad. Hij vindt asfalt niet echt leuk, kan geweldig rijden op zand, maar is geen enduro of crosser. Voor mij persoonlijk kan hij veel meer dan mijn ervaring toelaat.

Op de snelweg kun je makkelijk 140 rijden, maar je zit vol in de wind als op een naked bike. Ga je op 80km binnendoorwegen, dan kun je met bagage en meer straatgerichte banden heerlijk sturen en gummen. en dan haal je 12thumbsup7 !!!

Maar mooie zandpaden kun je er ook fantastisch mee rijden.

Ik heb wat ge-experimenteerd met de settings en als je hem op sport zet (schakelaar onder buddy) reageert hij heel direct zoals je op de 950 gewend bent. De 950 heeft een dip tussen de 2e en 3e (tenzij je de milieu rommel eruit trekt) dat heeft de 690 niet. Je kunt kiezen voor een oplopend vermogen, of continu brede powerband.

Ik heb er een titanium uitlaat op gehad en een K&N open luchtfilter met open luchtfilterhuis. Hij trekt onderin dan al beter. Als je technisch bent aangelegd kun je (of via de techhies op allroadmaniacs.nl) kun je de software aanpassen zodat je wat meer power onderin krijgt. Verder kun je varieren met tandwielen en voor power of snelheid kiezen.
Mulders Motoren geeft aan dat als je de 3 stappen volgt (luchtinlaat, ECU, uitlaat - niet demper maar gehele uitlaat) dat je dan meer pk's en meer power eruit kan halen. daarmee geen ervaring. Wel heb ik van anderen gehoord dat je door de ECU aan te passen gewoon meer power kan krijgen omdat die nieuwe model natuurlijk ook aan de milieu eisen moet voldoen.

Kortom: je kunt de motoren niet vergelijken. De 690 is een prima gebalanceerde, zuinige, lichte krachtige motor. Maar de 950 is een powerhouse. Ga je dus voor spelen op offroadpaden, een amateurrally of lekker licht sturen, dan ga je voor de 690. Ga je meer raid, adventure touren of gewoon op vakantie (met duo) dan absoluut de 950.

Nadeel met een compromismotor is dat hij soms heel breed inzetbaar is, maar soms ook net niet biedt wat je zoekt. Ik wilde touren en een lichte crosser en daarmee is de 690 het net niet. Dus ik heb de 950 gekocht om lekker op vakantie te gaan en woon-werk, en de 690 gaat weg voor een TTR of een wr 450 of een 450 exc voor de rally.

maar zoals altijd zijn er uitzonderingen, ik ken mensen die 3 jaar continu woon-werk gereden hebben en ook die in marokko een rally gedaan hebben zonder modificaties. Dus het is ook maar wat jij er zelf mee wilt. "

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Waarom wel GS en niet oldie Pan European?

Post by Gunter »

Is idd een mooi vergelijk maar wel met de 690 en niet met de 640,
Nu voor offroad heb ik hier nog altijd een WR staan en ik moet toegeven dat ik echt heel af en toe maar eens een gravelbaantje meepikte met de 990...

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Waarom wel GS en niet oldie Pan European?

Post by Muug »

wel
het traktorgehalte van de 640 is v??l groter dan de 690....

petervdc
Posts: 3478
Joined: 23 Oct 2009 11:45

KTM 990 of 690

Post by petervdc »

Hmm, heel goede vraag. Moest ik nooit duo rijden zou ik voor mij de 690 nemen, kun je meer mee spelen offroad dan de heavy 990. Enfin, met mijn beperkte offroad techiek h?. En toch genoeg bagage op laden, Sjiriki (ook op het forum hier) heeft op haar 690 een ferme offroad reis gemaakt de voorbije zomer.
Mss zou een 2cylinder 800 ideaal zijn, maja, ktm heeft die (nog) niet h?.
Maar ik vind mijn 990 super, hoor tis mijn 2e al. Alleen wat te zwaar om me comfortabel te voelen offroad.
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

KTM 990 of 690

Post by TRooPER »

ik heb een 640adv 2003 grijs gehad,
perfecte allroad moto voor alle momenten, voldoende bescherming, bagagemogelijkheiden, offroad lukt maar verwacht niet dat je een enduro rit gaat doen zoals met een exc of ander lichte <120 kg machines.
De 640adv is nog vlot 150-160kg met zijn grote tank.
Na 2 totale revisies is de 640adv bij mij in stukjes de deur uit gegaan. Er liggen trouwens nog stukjes in de garage.

Met die 640adv kan je ook perfect wegritjes meerijden, dat gaat heel vlot, zelfs met een paar 950 achter je aan :-) , maar lange autosnelwegen vindt de motor ook niet zo leuk.


Als ik lees dat je nog een WR hebt staan voor puur offroad, dan zou ik niet twijfelen en toch voor een 9x0 gaan.
Als je maar 1 motor wil overhouden, dan kan je mits beetje compromis met een 6x0 ook overal je plan trekken.


Als ik die advertentie van de 640adv zie, zou ik zelf ook weer even twijfelen om het terug bij 1 motor te doen,
maar de twijfel is van zeer korte duur. Die staat trouwens vrij hoog in prijs mijn idee, dat is denk ik het laatste model 640adv ooit gemaakt, met dubbele schijfrem vooraan. En het lijkt erop dat die gebruikt is waarvoor ooit gemaakt, reizen on en offroad.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2926
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

KTM 990 of 690

Post by duibhce Kaelann »

TRooPER wrote:Als ik lees dat je nog een WR hebt staan voor puur offroad, dan zou ik niet twijfelen en toch voor een 9x0 gaan.
Als je maar 1 motor wil overhouden, dan kan je mits beetje compromis met een 6x0 ook overal je plan trekken.
ik denk dat dit het een beetje samenvat.

Aan de andere kant denk ik dat je met de 690 (of 640) op de baan ook veel meer kan dan sommigen doen uitschijnen. Uiteindelijk heeft de 690 meer pk en koppel dan mijn Terra, de 640 is heel vergelijkbaar. Mijn Tenere heeft nog minder power. En zowel mijn Tenere als mijn Terra worden voor vele wegkilometers gebruikt, zonder problemen en behoorlijk comfortabel. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je wat minder overschot hebt als je op de autostrade 130 aan het rijden bent en toch nog even extra moet versnellen om een voorligger voorbij te gaan. Dat vraagt iets meer timing en voorbereiding terwijl je op een 9x0 gewoon ff aan de gas moet draaien.

nu ja, ik moet niet veel zeggen, want ik heb naast de Terra ook nog altijd de WR450. Al denk ik van die misschien toch iets terug te downscalen naar iets kleiners omdat er toch behoorlijk wat overlap is met wat de Terra aankan.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

KTM 990 of 690

Post by Gunter »

Terug een 990 zou idd het slimste zijn, heb ik ineens een massa reserveonderdelen...
Het zal wachten worden op de pols.... En uiteraard de verzekering, hopelijk valt dat wat mee.
Grts Gunter

Iefke
Posts: 99
Joined: 09 May 2014 18:13

KTM 990 of 690

Post by Iefke »

Die 990 is inderdaad een knappe all rounder en voor echt het veld in trekken moet je een enduro kopen. Ik heb er onverhard mee in de Pyrenee?n gezeten met de standaard Pirelli's erop, schuift wel wat, maar zaaaalig :rayof: Zolang het droog blijft toch. De mijne heeft nu 30000 km, en behalve een platte batterij in de winter, heeft hij me nog nooit in de steek gelaten. Ik rij de winter woon-werk door en dan zou je soms wel iets lichter willen. Maar ik hier ooit vier moto's staan gehad en, juist, je kruipt toch altijd op hetzelfde speeltje en dat is nu toevallig die Adventure. Een beetje verliefd peins ik :sweetheart: En ik heb ondertussen al met al de nieuwe modellen van KTM gereden, ook met de 1190, maar het geeft niet hetzelfde gevoel. Ik wil de mijne niet kwijt en die naftbakken opzij zonder die dikken bult naft voor uwe buik is onbetaalbaar. Niet dat anders mijnen bierbuik geen plaats zou hebben, maar het geeft hem net dat unieke extra cross-adventure aspect.
Ashetmorvooruitgaat!

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

KTM 990 of 690

Post by susse »

640 :?:

nooit meer :dontknow:


rammelkot, reuzevibrator, niet voor baangebruik
ma bon, da bennekik h?

mijne was ne 640R
beetje meer power dan de standaard 640
tripcomputer als dash
redelijk beestig eigenlijk
is degene waar ze hun Dakar model uit distilleerden
had al 3 Transtunesia's gereden
Trooper heeft daar een week mee door de bossen van Transilvani? gereden en nog een paar dagen Wales als ik het me nog goed herinner
ne goeie maat rijdt er nog steeds mee rond en "loves every second" zoals hij zegt

tof machien
brutaal
direct
verbruikt letterlijk niets
na 450 km tanken
om te lachen

enkel, als ge die 450 km op ??n dag moet rijden en 't is geen Transtunesia of een ander offroadtriipke in de zandbak vergaat het lachen u redelijk rap
continu 100 of meer is een marteling
let wel, dat ding ging zonder problemen 160 en meer als ge het vroeg
maar gewoon ni uit te houden
allez, voor mij dan toch ni h?
zou goed kunnen dat de meeste vrouwen het dan net wel tof vinden

woon werk naar t' stad was dan weer wel lachen met dat gek ding
overal tussen, op, over...

als baanmoto zou ik zo iets nooit meer kopen
als ge echt de uitstraling wilt is die ni te kloppen natuurlijk (alhoewel ne 950 GO!!!!!!! of nen ouwen Africa Twin)

dus zuinig... ja
onderhoud... om te lachen
bedrijfszeker... zij gerust
platte batterij... kick gebruiken :ricky:
bandenslijtage... om te lachen

voor de baan?
ne 990
of nen 1190R natuurlijk :rayof:
jommo... nagommenegank...

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

KTM 990 of 690

Post by susse »

ah... en de reden waarom Trooper zijne in stukken gevlogen is (letterlijk dan) is waarschijnlijk omdat hij daar even snel mee wou rijden als met de mijne...
enkel, dat was nen R maar dat was er niet aan te zien want die had de carrosserie van en gewone
:foutje:

dus gas geven, carbu's veranderen, open uitlaat...
en maar ni even goed willen rijden dan dat oud kot waarmee hij in Roemeni? gspeeld had he

:S
jommo... nagommenegank...

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

KTM 990 of 690

Post by frederikw »

Ik heb 25.000km op een 640 Adventure rondgebold (ook nen R). Ik ben nog aan het natrillen ;-)
Pret tot en met, en in mijn ogen een zeer knappe verschijning... maar ik zou hem ook niet meer kopen tenzij voor in de woestijn te spelen... en zelfs dan zou ik een 690 prefereren en er eventueel een aftermarket tank opmikken.

petervdc
Posts: 3478
Joined: 23 Oct 2009 11:45

KTM 990 of 690

Post by petervdc »

Dat trillen, verschilt dat zo met een 640 tov een 690 ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11817
Joined: 17 Oct 2009 13:04

KTM 990 of 690

Post by Muug »

petervdc wrote:Dat trillen, verschilt dat zo met een 640 tov een 690 ?
waarschijnlijk wel ja
640 = blok van oude generatie
690 = spiksplinternieuw, perfect uitgebalanceerd, superbe EFI (beetje gelijk den Terra of de X-generatie van BMW)

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

KTM 990 of 690

Post by TRooPER »

ik heb van dat trillen eigenlijk nooit zitten klagen..... de pret was groter dan sommige minpuntjes,
er zaten ook geen gummies-stukjs op de pedaalkes om de trillingen in voeten te verminderen.


ge kunt ook altijd voor een 690 adventure gaan zoals ik in een ander topicske 2 advertenties heb laten zien :P
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

KTM 990 of 690

Post by Gunter »

Voor echt offroad ga ik toch de WR houden denk ik en meer voor een baangericht modelleke gaan, hoewel sinds gisteren voor 5 weken ne gips aan mijne pols is daarnet eens effe gestopt bij ne tweedehandse Honda crossrunner, ik weet dat dat iets helemaal iets anders is maar da stond mij ook wel aan. Iemand ervaring mee?

petervdc
Posts: 3478
Joined: 23 Oct 2009 11:45

KTM 990 of 690

Post by petervdc »

Gunter wrote:Voor echt offroad ga ik toch de WR houden denk ik en meer voor een baangericht modelleke gaan, hoewel sinds gisteren voor 5 weken ne gips aan mijne pols is daarnet eens effe gestopt bij ne tweedehandse Honda crossrunner, ik weet dat dat iets helemaal iets anders is maar da stond mij ook wel aan. Iemand ervaring mee?
Johan van VROM heeft een crosstourer dacht ik...
Keep going

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

KTM 990 of 690

Post by Wipr »

VFR800X is de crossrunner
VFR1200 de crostourer

800 = een VFR waar je rechtop op zit.

De 800versie zou een grondige update krijgen maar af te wachten tot na de Intermot.

Ik denk dat er weer veel gekwijl zal bij zijn bij het aanschouwen van al die nieuwe modellen en ook een aantal moto's op hoge poten.

Post Reply