Page 1 of 1

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 26 Oct 2014 20:57
by Muug
jawel jawel, de tijd is gekomen
om de beestjes te soigneren
en dan bedoel ik niet onze kat (nickname Dikkie Dick)
of onze tuinslakken
maar just plain "Mr. Beast", mijn oranje motorbeest
dempers eraf en opkuisen
vulling eruit en verversen
ketting eraf
tandwielen eraf
nieuwe erop
wielen naar de spakenostheopaat
andere achterschijfrem
koppelingsolie verversen
logboek bekijken en eens zien wat we nog allemaal kunnen verversen en vervangen

Ook het kleine stiefbroertje gaat wat verzorging krijgen
verstelbaar koppelingshendel ten behoeve van de kleine handjes zit er al op
was "maar" 81 euro
windschermke van MRA gaat er in november ook op, kost maar 99 euro.
Dat van BMW kost er maar 320 ....
stevige crashbars van SW-Motech zijn onderweg
handvatverwarming zou ook leuk zijn (had er niet overlaatst iemand gezegd dat 'm die eraf gehaald had en dat men ze gratis mocht hebben? Weet iemand nog wie?)
Goei carterplaat zal voor Nieuwjaar zijn peis ik
Zeker vooraan ook nog Wilbers-veren want ze zijn echt te deinerig
achteraan heel misschien ook, maar zonder apart reservoir voor veervoorspanning kan je diezelfe veervoorspanning niet meer instellen en m?t kost ze dikke 600 euro ....
ook een gps-bol gaat wel handig zijn denk ik zo...
en ah, misschien eens iets doen aan die zielige aktieradius? Wie weet.

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 26 Oct 2014 22:30
by Tom Thumper
Muug wrote: handvatverwarming zou ook leuk zijn (had er niet overlaatst iemand gezegd dat 'm die eraf gehaald had en dat men ze gratis mocht hebben? Weet iemand nog wie?)
Ik heb er niets van gezegd maar heb hier een setje liggen dat er nooit opgezeten heeft. Zijn die dingen universeel? Dan mag je het gerust komen halen, in ruil voor een schoon ritje?

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 27 Oct 2014 11:08
by Muug
Hein Gericke?
Ik moet wel eerst effe de stuurdiameter meten. Kan jij dat ook effe checken, van die hvv ?

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 27 Oct 2014 12:04
by Tom Triple
Muug wrote:Hein Gericke?
Ik moet wel eerst effe de stuurdiameter meten. Kan jij dat ook effe checken, van die hvv ?
het ligt hier al een paar jaar in de schuur. Was bedoeld voor de Tiger 1050 maar is daar nooit op geraakt. Ik heb blijkbaar warmbloedige handen want ik nooit behoefte gehad aan handvatverwarming. Ik check welke het zijn en laat je iets weten.

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 27 Oct 2014 18:38
by susse
soigneren?
heb mijne al precies 1 keer gzewassen sinds aankoop eind vorig jaar... een record :lol:
verder geregeld wat benzine derin en ketting alke 3 maand is smeren
meer moetanisijn :dontknow:

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 27 Oct 2014 21:57
by Muug
Jah.... Tis ook ne spiksplinternieuwen.....

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 27 Oct 2014 22:35
by Iefke
Ne blinkblink Adventure is toch eigenlijk geen zicht, :headbang: , maar mijn madam haar bottinnekes hingen zaterdag vol met kettingvet van mijn enthousiast gesmeer :foutje: Haar botten zijn nu ook Adventure, maar daar was ze niet helemaal mee eens :blbl: tisooknooitniegoe#

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 28 Oct 2014 10:04
by F M
susse wrote:soigneren?
heb mijne al precies 1 keer gzewassen sinds aankoop eind vorig jaar... een record :lol:
verder geregeld wat benzine derin en ketting alke 3 maand is smeren
meer moetanisijn :dontknow:
Die van mij is al 3 keer gewassen. Ik heb het genot van de hogedrukreiniger leren kennen :luvjoe:

Moet gij zelfs de ketting niet eens aanspannen? Heb ik al 2 keer moeten doen (Allee, Duibhcek 1 keer en ik 1 keer :oops: )

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 28 Oct 2014 19:42
by Blackbert
Zolang die niet over de grond sleept is er geen probleem. ;)

Aan de andere kant, hoeveel km heeft uw beestje intussen? 2 keer spannen reeds? Laat madam FM (of iemand anders) eens kijken hoe strak die staat wanneer jij op de moto zit. Dan moet er ook nog speling zijn. Te strak is erger dan te slap, in dit geval. Overbelasten van de ketting zelf en van het lager van de uitgaande as (waar 't tandwielleke opzit, vooraan).

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 28 Oct 2014 20:20
by F M
Mijn beestje heeft ongeveer 28.000 km op de teller. En de ketting sleepte inderdaad bijna over de grond, bij wijze van spreken.

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 28 Oct 2014 22:08
by Stefke
Blackbert wrote: Te strak is erger dan te slap, in dit geval. Overbelasten van de ketting zelf en van het lager van de uitgaande as (waar 't tandwielleke opzit, vooraan).
en toch gingen op de CBFkes van 't werk de achterwiellagers stuk van een veel te strakke ketting. Veel te korte ketting geplaatst door een dealer, ?n de kettingspanner was niet meer bij te stellen! :ermm:
Toch blij dat ik met mijn DID-kettingen makkelijk 45000km haal... :headbang:

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 29 Oct 2014 00:46
by laouen
Die af fabriek kettingen stellen soms niet veel voor. Die op mijn terra was na onze vakantie en met amper 12k km op de teller ook aan vervanging toe....

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 29 Oct 2014 22:39
by susse
ketting moet redelijk los zitten
die dingen hebben redleijk wa veerweg

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 01 Nov 2014 19:58
by Muug
Tom Triple wrote:het ligt hier al een paar jaar in de schuur. Was bedoeld voor de Tiger 1050 maar is daar nooit op geraakt. Ik heb blijkbaar warmbloedige handen want ik nooit behoefte gehad aan handvatverwarming. Ik check welke het zijn en laat je iets weten.
Stuurdiameter ter hoogte van de handvaten is 22mm.

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 01 Nov 2014 19:59
by Muug
en hop,
velgen zijn verzonden.
En de valbaren zitten op de X-Country.

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 01 Nov 2014 21:19
by zappa
en nu nog handvat verwarming, want mee die 23? in november, kan je dat goed gebruiken :mrgreen:

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 02 Nov 2014 10:49
by Tom Thumper
Muug wrote: Stuurdiameter ter hoogte van de handvaten is 22mm.
Bedankt voor de reminder. Net de schuur doorzocht in ik kan die dingen niet vinden. Vermoedelijk gaan ze op een gegeven moment wel ergens opduiken. Ze liggen hier al een paar jaar... :oops:

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 06 Nov 2014 21:44
by Muug
Zo. Velgjes van de KTM zijn terug. 15? werk en 12? verzend kosten. Voorwiel was ok. Achteraan was 1 spaak kapot en zat er een hele kleine slag in.

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 08 Dec 2014 09:07
by Muug
allez hop, wat hebben we ondertussen al gedaan aan de KTM.

- nieuwe dichtingen voor de uitlaat (waren compleet vort). Was weer een ferrme operatie, want ge hebt niet veel werkruimte, dat zit daar ergens tussen de achterste cylinder, de achterschokbreker, het frame, de achterbrug en het achterspatbord gewrongen. Letterlijk. Oplossing: achterspatbord losmaken, bevestiging dempers losmaken zodat ze enkele cm's naar achteren kunnen schuiven, bovenste bouten subframe losvijzen zodat het met uitlaatdempers en al kan wegscharnieren van de uitlaatbochten. Dan heb je zo ongeveer 3-4cm om ouwe dichtingen eruit te peuteren en er nieuwe in te peuteren. Daarenboven heb ik een dik kwartier erg subtiel bezig geweest met WD40 en heteluchtblazer omdat ??n bout van de spanring van de uitlaatbochten was vastgeroest. Tot mijn eigen verbazing is het gelukt om die dichtingen daar perfect in te krijgen en - het moeilijkst van alles - om de uitlaat-met-dichtingen perfect over de uitlaatbochten te schuiven zonder die grafietdichtingen naar de filistijnen te stampen.
- dempers nieuwe vulling (was uiteindelijk niet nodig)
- nieuwe ketting en tandwielen (want op)
- nieuwe achterremschijf en remblokken (ook op)

Rest nog de vloeistofkes te vervangen. En dan zijn we weer klaar voor Parisdakaar !

Tijd om de beestjes te soigneren

Posted: 25 Dec 2014 11:34
by Muug
de vloeistofkes zijn nog altijd niet vervangen.... :lipsrsealed2:
maar ik heb gezien dat de schokbreker achteraan lekt :schieten: , daar gaat Mototech dus wat werk aan hebben...
en verder ga ik de komende weken ne keer moeten experimenteren met Helicoil, want toen ik het subframe moest losvijzen om de uitlaatdichtingen te kunnen vervangen is de schroefdraad van ??n bout meegekomen. Beetje vervelend. Maar niet onoverkomelijk.