Als je de bedoeling hebt om met van die filmkes naam te maken op JoeTjoeb, is that the way to go natuurlijk :zotteke:F M wrote:Terzijde, ge ziet er op die filmkes ook veel die denken :"Het kan me niet schelen wie voorrang heeft, ik vlieg hier gewoon in volle vaart iedereen voorbij"F M wrote:
Ik ben verslaafd aan Russische youtube filmpjes met verkeerscrashes. Hoe veel zijn er daarbij wel niet waarbij 'degene die niet in fout is' totaal geen rekening houdt met potenti?le gevaren.
"Ik heb voorrang, dus rijd ik maar in volle vaart door"...
Kijken! En inschatten!
Kijken! En inschatten!
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Kijken! En inschatten!
Bwa, "anticiperend", "defensief",... what's in a name natuurlijk. Noem het (vooral als je met de moto onderweg bent) "overlevingsstrategie". Want laten we eerlijk zijn, ervan uitgaan dat iedereen altijd alle (verkeers)regels volgt is een prima manier om op de "Darwin Awards" lijst te komenOzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
En als ieder op eerste plek gewoon de verkeersregels zou naleven (want ook daarin staat bv dajje ten allen tijde voorzichtig een kruispunt moet oprijden, voorrang "verleend" moet worden en niet "gepakt" enz ...) is er veel meer niet nodig..
En daar tenslotte, ging de openingspost van Muug hier toch over
Kijken! En inschatten!
Ik bedoel nou net (met die voorbeelden) dat als je de verkeersregels echt volgt, je eigenlijk al defensief/anticiperend bezig bent ... ze noemen het alleen niet zo. Wie wacht er bv om een kruispunt op te rijden "als hij kan verwachten stil te zullen staan" op dat kruispunt (het kruispunt dus zou kunen blokkeren)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Kijken! En inschatten!
Ooit heb ik deze uitleg gekregen van een rijinstructeur : "Als jij iemand anders door je rijgedrag in de remmen dwingt dan ben je fout bezig."
Verder is het, zeker op de moto, belangrijk om permanent rekening te houden met je eigen beperkingen en met de potentiele dwazigheden van de andere weggebruikers, da's dus defensief/anticiperend rijden zoals OzzePaa hierboven vermeld.
Verder is het, zeker op de moto, belangrijk om permanent rekening te houden met je eigen beperkingen en met de potentiele dwazigheden van de andere weggebruikers, da's dus defensief/anticiperend rijden zoals OzzePaa hierboven vermeld.
Kijken! En inschatten!
Ik zie het een beetje anders dan de meeste commentaren hier.
1 fout, al maakt een ander die, dat kan het einde van je leven betekenen.
Ergo, als motorrijder moet je voor 2 denken en gewoon fouten van anderen langs je laten gaan.
Voor mij is elke verkeersdeelnemer een potenti?le moordenaar, ja het is vermoeiend met momenten, maar het red je leven.
Gister nog, ik rij op 20m achter aan busje tegen 50 per uur, er komt er een van een parking (ik zag die komen) die voegt blindelings achter het busje in.
Ik dacht al dat het ging gebeuren en remde al bij, gelukkig, anders had die me langs rechts aangereden.
Op de moto heb je niet meer 1 ongeluk nodig om dood te zijn, wie in fout is, is op dat moment onbelangrijk.
1 fout, al maakt een ander die, dat kan het einde van je leven betekenen.
Ergo, als motorrijder moet je voor 2 denken en gewoon fouten van anderen langs je laten gaan.
Voor mij is elke verkeersdeelnemer een potenti?le moordenaar, ja het is vermoeiend met momenten, maar het red je leven.
Gister nog, ik rij op 20m achter aan busje tegen 50 per uur, er komt er een van een parking (ik zag die komen) die voegt blindelings achter het busje in.
Ik dacht al dat het ging gebeuren en remde al bij, gelukkig, anders had die me langs rechts aangereden.
Op de moto heb je niet meer 1 ongeluk nodig om dood te zijn, wie in fout is, is op dat moment onbelangrijk.
Kijken! En inschatten!
Jij ziet het in ieder topic een "beetje" anders dan de meeste hier...Bas wrote:Ik zie het een beetje anders dan de meeste commentaren hier.
Maar da's natuurlijk omdat je het ook beter weet h?.
Logisch.
Keep going
-
- Posts: 652
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Kijken! En inschatten!
Ik ben het eens met wat Bas zegt : een potenti?le moordenaar is misschien overdreven, maar toch : ik besef maar al te goed dat ik als verkeersdeelnemer anderen in gevaar kan brengen door een inschattingsfout of een moment van verstrooidheid. Maar ik ervaar ook dat je hoe meer rij-ervaring je hebt hoe meer je het gedrag van anderen kan voorspellen of aanvoelen, en hiermee kan toch veel miserie vermeden worden. En ook al ben je in je recht : de wet van de sterkste is nog steeds van toepassing; wat inhoudt dat je je aanpast aan het gedrag van anderen. Gelukkig is eens goed vloeken en schelden een goeie uitlaatklep, in uwen helm valt ge daar niemand mee lastig, in den oto laat ik anderen meestal mee genieten van proza?sche scheldtirades en verwensingen
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Kijken! En inschatten!
Dat van vloeken in de helm is een goeie, die ga ik onthouden, want het is wel waar
Kijken! En inschatten!
Kweetwel hoor OzzePaa. We zijn het ook niet oneens met elkaar denk ik, op wat terminologie naOzzePaa wrote:Ik bedoel nou net (met die voorbeelden) dat als je de verkeersregels echt volgt, je eigenlijk al defensief/anticiperend bezig bent ... ze noemen het alleen niet zo. Wie wacht er bv om een kruispunt op te rijden "als hij kan verwachten stil te zullen staan" op dat kruispunt (het kruispunt dus zou kunen blokkeren)
Kijken! En inschatten!
Les 1 als ik weer eens een kind moet leren autorijden is... vloek en schreeuw! Dan is de stress weg en kun je rustig voortsukkelen.diskeletloetje wrote:Gelukkig is eens goed vloeken en schelden een goeie uitlaatklep, in uwen helm valt ge daar niemand mee lastig, in den oto laat ik anderen meestal mee genieten van proza?sche scheldtirades en verwensingen
Ben nu met kind 3 bezig en kind 4 gaat in November beginnen vloeken!
Kind 3 gaat eind juni voor haar examen dus Limburg is vanaf dan gevaarlijk. Hoewel, kind kijkt goed en schat goed in. Ze houdt zelfs rekening met "oude" platen. Wie door kind 3 aangereden wordt heeft een grove fout gemaakt!
Want ze volgt de verkeersregels, kijkt en anticipeert, maar ze rijdt wel vlot door.
-
- Posts: 652
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Kijken! En inschatten!
Zelfs al volgt kind 3 de verkeersregels, kijkt en anticipeert ze, toch kan ze fouten maken. Dat beseffen voorkomt al veel fouten
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Kijken! En inschatten!
bewijst just niks, ik heb er helaas ook een paar gekend die nog rondliepen, zelf in de 100 gestapt zijn en uiteindelijk toch overleden zijn aan interne bloedingen enzomeer...the riding man wrote:Van het laatste ongeval in het filmpje kan ik alvast een vleugje goed nieuws brengen dat heel waarschijnlijk alles in orde is gekomen met de motorrijder, daarvan heb ik de volledige versie van het ongeval bekeken en de gevallen motorrijder kon nog rechtstaan en ermee lachen (dat lachen zal ongetwijfeld van de emotie geweest zijn, maar bewijst wel dat hij er redelijk goed vanaf gekomen is).
Kijken! En inschatten!
Het kijken zal niet zo 'het probleem' zijn ... 't is het inschatten wat dikwijls fout loopt.
Het argument' ... ik had U niet gezien meneer... ', word nogal gemakkelijk gebruikt om foute inschattingen (dommigheden) goed te praten.
Ik blijf erbij (vanaf de eerste dag dat ik met een tweewieler rondrij) ... De dag dat ik geen schrik (vertrouwen) meer heb, stop ik met rijden ...
Het argument' ... ik had U niet gezien meneer... ', word nogal gemakkelijk gebruikt om foute inschattingen (dommigheden) goed te praten.
Ik blijf erbij (vanaf de eerste dag dat ik met een tweewieler rondrij) ... De dag dat ik geen schrik (vertrouwen) meer heb, stop ik met rijden ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Kijken! En inschatten!
Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Kijken! En inschatten!
Dit weekend weer, in Hasselt, ik zie een trien moeten remmen op de linker baan, zag het aankomen vinger al op de toeter, ja hoor die reed me bijna aan op de rechter baan.Muug wrote:Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Niks kijken, niks pinker....maar wel gaan.....na mijn getoeter reed die trien ineens een pak rustiger.
Defensief, actief en anticiperend zijn voor mij zaken die samengaan, niet de een of ander maar allen.
Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
Kijken! En inschatten!
soms in het gewoon veiliger om eens een dot gas te geven op de juiste moment ... om het gevaar achter je te laten ?Bas wrote:......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.Muug wrote:Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze
gene zever meer het is gepasseerd
Kijken! En inschatten!
Kon geen gas geven want er waren voor me nog een pak blikken.
En achter me kwamen er nog, toeteren en wat harder remmen dan normaal was de beste oplossing.
Voor wie de weg daar kent, het is de baan van het centrum langs McD naar de E313, een rampzalig stuk waar ze al jaren aan de weg rommelen zonder dat het verbeterd.
Trouwens, het klaverblad in Lummen zit al vol scheuren en gaten, het is nog maar 3 jaar open....
En achter me kwamen er nog, toeteren en wat harder remmen dan normaal was de beste oplossing.
Voor wie de weg daar kent, het is de baan van het centrum langs McD naar de E313, een rampzalig stuk waar ze al jaren aan de weg rommelen zonder dat het verbeterd.
Trouwens, het klaverblad in Lummen zit al vol scheuren en gaten, het is nog maar 3 jaar open....
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Kijken! En inschatten!
Mo vent to. Gie mokt op een paar dagen tid meer mee dan ik in heil m'n motocarri?re van bijna 14jaar.Bas wrote:moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Trouwens op mien schrijfwijze moeje ni letten wi. Kben mien west vloams aant leiren. Mo how.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kijken! En inschatten!
Ik rij dan ook elke dag, pak liever de motor dan de auto.
En Hasselt is net klein Brussel zoals ze daar rijden.
Draai een kleine 15000km per jaar op de motor.
En Hasselt is net klein Brussel zoals ze daar rijden.
Draai een kleine 15000km per jaar op de motor.
Kijken! En inschatten!
Nee maar eventjes serieus nu , een 10tal noodstoppen op een paar dagen , hoe rij je danBas wrote:Muug wrote:.OzzePaa wrote: ...
Defensief, actief en anticiperend zijn voor mij zaken die samengaan, niet de een of ander maar allen.
Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Ik heb dat belangena nog geen 10 keer moeten doen zolang ik al met de moto rij , zo alles in een keer dicht smijten denk ik, hoopenal ne keer of 4 en dan was er nog eentje of twee van de 4 bij op het crossterrein ,en ik rij nu toch al zeer veel jaren .