Page 4 of 5

Kijken! En inschatten!

Posted: 09 Jun 2015 22:32
by Bas
Ik rij 15000km per jaar, en wij hebben hier in Limburg maar een paar wegen waar alle verkeer door moet.
Snelwegen hebben we niet, ja naar Hasselt en verder een stukje Noord-Zuid.
Over de gewestwegen gaat alles, het is daar zo druk dat er veel (bijna) mis gaat.
Hoe vaak ze de weg niet opdraaien vanuit een parkeerplaats is niet eens te tellen.
We zijn al blij dat we vaak riool hebben, want dat is bepaald niet vanzelfsprekend.
Bovendien zijn hier vele wegen zo slecht dat je het verschil met Walloni? niet eens merkt.

Het is echter wel zalig wonen hier :lol:

Op dit moment geven we rijles aan de jongste dochter, hoe ze op een L reageren is niet te doen, bumperkleven tot inhaalacties die eigenlijk niet kunnen.
Om kort te gaan, het is hier een zooitje op de weg, begin te denken dat Brussel veiliger is.

Kijken! En inschatten!

Posted: 09 Jun 2015 22:37
by the riding man
bompa wrote:
Bas wrote:
Muug wrote: .

Defensief, actief en anticiperend zijn voor mij zaken die samengaan, niet de een of ander maar allen.

Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
:shock: :whistling: Nee maar eventjes serieus nu , een 10tal noodstoppen op een paar dagen , hoe rij je dan :?:
Ik heb dat belangena nog geen 10 keer moeten doen zolang ik al met de moto rij , zo alles in een keer dicht smijten denk ik, hoopenal ne keer of 4 en dan was er nog eentje of twee van de 4 bij op het crossterrein ,en ik rij nu toch al zeer veel jaren toch al half in de 40 jaar:grin: .
Gij noemt dan ook niet Bas de almachtige he Bompa

Kijken! En inschatten!

Posted: 09 Jun 2015 22:43
by Bas
the riding man wrote:
Gij noemt dan ook niet Bas de almachtige he Bompa
Wat kan jij zeiken vent.

Kijken! En inschatten!

Posted: 09 Jun 2015 23:10
by bompa
Ik kom wel geregeld in Limburg, is't niet mee de motor dan toch met de fiets :grin:
Maar met de moto rij ik niet makkelijk over die ringwegen daar, alleen als het niet anders kan.
Maar ik heb daar eigenlijk toch nog niks abnormaler meegemaakt gelijk hier in de kempen.

Dat die riolen daar niet overal goed werken heb ik al mogen zien , we waren daar een paar jaar geleden aan het fietsen,
in een keer een stortbui en in het volgende dorpje stonden de wegen onderwater, de naam ben ik kwijt,den dorpskern ligt zowat dieper dan de omgeving

Kijken! En inschatten!

Posted: 10 Jun 2015 17:56
by Raketman
Als ge aan -tig noodstops per week zit dan schreeuwt ge eigenlijk dat ge totaal niet defensief/anticiperend aan't rijden zijt...ik denk dat ik per jaar 1-2 noodstops moet doen die naam waardig (dus waarbij ik oncontroleerbaar knijp en in het ABS zit tengevolge van de menselijke aard die paniek noemt en die ik niet wens te ontkennen) en dan zit ik doorgaans niet te foeteren op de tegenpartij maar op mijn eigen. 'k Had maar beter moeten anticiperen :silly: :konijnetand .

Kijken! En inschatten!

Posted: 10 Jun 2015 18:55
by petervdc
Raketman wrote:Als ge aan -tig noodstops per week zit dan schreeuwt ge eigenlijk dat ge totaal niet defensief/anticiperend aan't rijden zijt...ik denk dat ik per jaar 1-2 noodstops moet doen die naam waardig (dus waarbij ik oncontroleerbaar knijp en in het ABS zit tengevolge van de menselijke aard die paniek noemt en die ik niet wens te ontkennen) en dan zit ik doorgaans niet te foeteren op de tegenpartij maar op mijn eigen
:stupid:

En nu krijgen we een gans zeikverhaal dat ie w?l anticiperend rijdt... lol

Kijken! En inschatten!

Posted: 10 Jun 2015 22:34
by Marreke
Nee hoor, hoogstens een opmerking van mij dat jullie ook de leestekens eens zouden moeten lezen. Zijn noodstoppen stonden toch "duidelijk" tussen aanhalingstekens.
Internet is een mooi medium maar voor veel mensen is het blijkbaar moeilijk om geschreven taal te lezen zoals het bedoeld is.
En leestekens zijn misschien ook niet voor iedereen even makkelijk...
'Let's eat grandma' is bijna hetzelfde als 'let's eat, grandma'. Maar interpunctie redt een leven in dit voorbeeld.

Kijken! En inschatten!

Posted: 10 Jun 2015 23:26
by diskeletlietje
Bas wrote: Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze :ricky:
het waren nepnoodstoppen niewaar :mrgreen:

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 08:49
by the riding man
diskeletlietje wrote:
het waren nepnoodstoppen niewaar :mrgreen:
Gij se slechte mens. Zomaar de woorden van de allerbeste en meest ervaren motorrijden van heel West Europa (en omstreken) in twijfel durven trekken. Ge moest u schamen :angry:

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 08:58
by Koeno
Even advocaat van de duivel spelen:
hij geeft zelf toe dat het geen "noodstoppen" waren, maar wel meer een actie om de persoon in fout aan te tonen dat het gevaarlijk kon zijn...

Of dit effecient of dom is, daar spreek ik mij niet verder over uit.
Ik hoop gewoon dat de mensen achter bas ook door hebben dat er een fake-noodstop komt en dus ook tijdig op hunne rem staan...

ik kan mij anders inbeelden dat nen "bumper-in-den-hol" geen plezierig gevoel is...
:waardeloos:
Bas wrote: Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze :ricky:

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 10:16
by petervdc
Koeno wrote:Even advocaat van de duivel spelen:
hij geeft zelf toe dat het geen "noodstoppen" waren, maar wel meer een actie om de persoon in fout aan te tonen dat het gevaarlijk kon zijn...

Of dit effecient of dom is, daar spreek ik mij niet verder over uit.
Ik wel, tis DOM.
Vroeg of laat rijdt er ene tegen hem omdat hij pers? de ganse wereld wil leren hoe je w?l go?d moet rijden.
Djees... :kots: :kots: :kots:

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 17:48
by Koeno
nu gaan der ier een paar lachen,
maar kheb vandaag voor het eerst sinds zeer lange tijd... nog is nen echte noodstop mogen maken...
schurende voorband was het gevolg....

wagen die de rotonde opreed had mij niet zien komen...
en de second dat hij mij wel ziet, stampt hij hard op de rem, waardoor hij plak voor mijne neus stilstaat...

stond wel op tijd stil, maar twas met een zeer klein hartje...
en nog net geen remspoor (in de broek).

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 18:01
by petervdc
Koeno wrote:stond wel op tijd stil, maar twas met een zeer klein hartje...
en nog net geen remspoor (in de broek).
Knap !
Met of zonder abs ? Welke moto ?
Geen tijd om te peinzen dus...

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 18:27
by Koeno
petervdc wrote:
Koeno wrote:stond wel op tijd stil, maar twas met een zeer klein hartje...
en nog net geen remspoor (in de broek).
Knap !
Met of zonder abs ? Welke moto ?
Geen tijd om te peinzen dus...
zonder abs, vfr 800 (tis dus natuurlijk gedeen duuzend he)...
kweet ni of ik veel nagedacht he...

njah, voordeel van een rotonde, zo rap rijde der ni op, het nadeel is dat een rotonde meestal nen bocht is :p

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 22:11
by zappa
Je had de chance aan uwen kant :thumbsup: Waarschijnlijk even koud en warm gekregen?

Mijn eerste serieuze noodstop, zal ik niet zomaar vergeten, zal in 2011 geweest zijn met de SMT zonder abs voor een GLS kamionette die van stilstand rechts van het baantje ineens een u-bocht maakte.

Remmen ontwijken, ik heb alles tegelijk gedaan :shock: denk ik?

Links naast het baantje ligt een dikke beek, die hadden ze een dag ervoor "gekuist" met een kraan, de linker kant van het baantje lag vol modder en gras en klei hoopjes. Daarop dan alles dicht :sterrekes:

recht gebleven en stil met m'n voorwiel op 2cm van dat groot wit vlak :yikes:

't enige spoor dat er toen getrokken is, was een waterval aan scheldwoorden, door mijn helm tot in zijn kamionette goed hoorbaar :furious3: puur van ontlading :confused2:


Mijn andere memorabele noodstop, ging op nat wegdek op noppenbanden in eens over in mijn eerste schuiver... ook eentje die ik niet vlug meer ga vergeten :mottig:

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 22:13
by pingu
Koeno wrote:nu gaan der ier een paar lachen,
maar kheb vandaag voor het eerst sinds zeer lange tijd... nog is nen echte noodstop mogen maken...
schurende voorband was het gevolg....

wagen die de rotonde opreed had mij niet zien komen...
en de second dat hij mij wel ziet, stampt hij hard op de rem, waardoor hij plak voor mijne neus stilstaat...

stond wel op tijd stil, maar twas met een zeer klein hartje...
en nog net geen remspoor (in de broek).
Gij zijt er ongeschonden uitgekomen.
Uwe moto is er ongeschonden uitgekomen.
Nothing else matters.
Hoewel, is het zonder "remspoor" wel echt een noodstop? :evil:

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 22:36
by the riding man
pingu wrote: Hoewel, is het zonder "remspoor" wel echt een noodstop? :evil:
De ultieme controle :mrgreen:

Kijken! En inschatten!

Posted: 11 Jun 2015 23:48
by Harald
Dus:
:pijlr: Noodstop is een paniek reactie ten gevolge van een snel opduikend gevaar dat niet tijdig opgemerkt werd.
:pijlr: Gecontroleerde korte remactie is geen reactie maar een ACTIE die op voorand gekend is (ook al is die maar enkele seconden opvoorhand gekend)

Ik heb zondag de 2 de gedaan met de fiets ?n toch in de graskant beland.
Had ik tijdig gestopt en meneer de gepensioneerde op mij laten rijden omdat hij naar zijn voorband van zijn fiets aan't kijken was dat op de verkeerde kant van het fietspad reed, dat was dit een gewone remactie.
Neen, ik was zo koppig op te bellen, te roepen en uiteinderlijk van 31km/h naar nul met een geblokeerd voorwiel naast hem de graskant in. :mad:
Euh ik stond nog wel recht, algoe want de beek was niet droog :lol:
Dit laatste was dus "een gecontroleerde korte remactie" die al bij al goed is afgelopen. Niemand gevallen, mijn keel wat zeer van 't roepen, wat onbalans in mijn tubes (maar och, ik rijd daar toch geen 200km/h mee :mrgreen: ) en wat gras her en der tussen frame en schoenen.

Kijken! En inschatten!

Posted: 12 Jun 2015 09:05
by Nickel
the riding man wrote:
De ultieme controle :mrgreen:
LOL

Kijken! En inschatten!

Posted: 09 Aug 2015 02:07
by Bas
Koeno wrote:
petervdc wrote:
Koeno wrote:stond wel op tijd stil, maar twas met een zeer klein hartje...
en nog net geen remspoor (in de broek).
Knap !
Met of zonder abs ? Welke moto ?
Geen tijd om te peinzen dus...
zonder abs, vfr 800 (tis dus natuurlijk gedeen duuzend he)...
kweet ni of ik veel nagedacht he...

njah, voordeel van een rotonde, zo rap rijde der ni op, het nadeel is dat een rotonde meestal nen bocht is :p
De VFR800 heeft een gecombineerd remsysteem tussen voor en achter en remt belachelijk goed.
Al knijp je enkel voor in, achter komt mee en het ding gaat er vol op.
Persoonlijk vind ik de VFR800Fi een van de best remmende motoren bij een noodstop.