Houten ring

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
Post Reply
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Houten ring

Post by Wipr »

Voor een projectje heb ik een houten ringen nodig. En met een houten ring bedoel ik geen houten schijf zoals bijv de wielen van de bobijnen voor koper of bekabeling allerlei maar echt een ring met dus open in het midden zoals de ringen van Saturnus :grin:
Diameter van de buitenkant ongeveer een 25a30cm en de binnenkant een 5cm minder.

Ik kan makkelijk aan houten schijven geraken maar hoe krijg ik dan een perfecte schijf dus maw, hoe zaag, slijp boor ik de binnenkant er uit. Een klopboor zal wel bestaan in dat formaat maar zal buitenmaats zijn en dan boor je het best met een kolomboormachine.....
Kan je zoiets kopen? Kan je dat ergens laten zagen? Kan het zelf uitzagen maar het is echt belangrijk dat het perfect rond is en dat lijkt me quasi onwaarschijnlijk als je dat met de hand moet gaan doen.

In metaal heb ik ringen genoeg voorhanden in redelijk groot formaat (lagers van scheepsmotoren en tandradkasten) maar moet ze in hout hebben.

Iemand suggesties?

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Houten ring

Post by bompa »

Wipr wrote:Voor een projectje heb ik een houten ringen nodig. En met een houten ring bedoel ik geen houten schijf zoals bijv de wielen van de bobijnen voor koper of bekabeling allerlei maar echt een ring met dus open in het midden zoals de ringen van Saturnus :grin:
Diameter van de buitenkant ongeveer een 25a30cm en de binnenkant een 5cm minder.

Ik kan makkelijk aan houten schijven geraken maar hoe krijg ik dan een perfecte schijf dus maw, hoe zaag, slijp boor ik de binnenkant er uit. Een klopboor zal wel bestaan in dat formaat maar zal buitenmaats zijn en dan boor je het best met een kolomboormachine.....
Kan je zoiets kopen? Kan je dat ergens laten zagen? Kan het zelf uitzagen maar het is echt belangrijk dat het perfect rond is en dat lijkt me quasi onwaarschijnlijk als je dat met de hand moet gaan doen.

In metaal heb ik ringen genoeg voorhanden in redelijk groot formaat (lagers van scheepsmotoren en tandradkasten) maar moet ze in hout hebben.

Iemand suggesties?
Er zijn daar verstelbare houtboren voor vb.https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... Mh5wDtBs8A

http://g01.a.alicdn.com/kf/UT8wz5DXgdbX ... gOFbXD.jpg


En anders met een figuurzaagje gelijk wij dat vroeger in't school moesten doen :wink: :grin:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 4OUti5MXS0

Koeno
Posts: 3233
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Houten ring

Post by Koeno »

Hoe dik is het?

Bij mijn bovenfrees zaten hulpstukken om een quasi perfecte cirkel te frezen...
als dat hout niet te dik is zou dat moeten lukken lijkt mij...

User avatar
Bij
Posts: 441
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Houten ring

Post by Bij »

Wipr,

met een bovenfrees moet da lukken als het niet te dik hout is. (anders moet dat in een paar keren)
Eens dat ge er ene hebt kan die als mal dienen voor de andere.
Als het nodig is kan ik u daar wel bij helpen. laat maar iets weten
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Houten ring

Post by TRooPER »

Bij wrote:Wipr,

met een bovenfrees moet da lukken als het niet te dik hout is. (anders moet dat in een paar keren)
Eens dat ge er ene hebt kan die als mal dienen voor de andere.
Als het nodig is kan ik u daar wel bij helpen. laat maar iets weten
Wipr , als ge zelf voldoende metalen cirkels hebt, kunt ge die misschien gebruiken als vorm en te combineren met bovenfrees?


dat eerste figuurke hierboven, zou ik toch eens willen zien hoe mooi rond zo een gat gaat zijn.... :unsure:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Houten ring

Post by Wipr »

Bedankt voor de reacties. Ik kende een frees wel maar een bovenfrees kende ik niet. Dus met deze info heb ik het eens aan mijn schoonvader gevraagd en hij heeft een bovenfrees MAAR geen hulpstukken om een cirkel uit te frezen en hij zei me dat zonder deze hulpstukken er betere oplossingen bestaan. Zoals bompa zegt met een wipzaag (al dan niet elektrisch).

Maar het moeten wel perfecte cirkels zijn en niet zomaar uitgezaagd en wat bij schuren. Heb het al genoeg gedaan, met het gedacht dat het wel goed zou zijn maar dat is het dan niet.

Metalen ringen en kogels genoeg (voorlopig). Ik zou effectief de grootste ring kunnen gebruiken (buitenste diameter 29cm) om af te tekenen en zelf uit te zagen maar zoals gezegd, krijg je dat nooit perfect.

Ik zou ongeveer ringen moeten hebben van een 2-2.5cm dikte maar had al gedacht om gewoon twee ringen uit MDF-plaat te maken en deze op elkaar te plakken zodat je ook aan deze dikte komt.

De buitendiameter van 30cm is maar een richtlijn. Mag minder, mag iets meer zijn. De afmetingen zijn niet heel belangrijk. Ik pas de verdere werken er wel op aan.



Image

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Houten ring

Post by diskeletlietje »

draai bank , of is dit te simpel :lipsrsealed2:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Houten ring

Post by Wipr »

diskeletlietje wrote:draai bank , of is dit te simpel :lipsrsealed2:
Waarschijnlijk ni he mor khem da ni :gieren:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Houten ring

Post by bompa »

Wipr wrote:
diskeletlietje wrote:draai bank , of is dit te simpel :lipsrsealed2:
Waarschijnlijk ni he mor khem da ni :gieren:
En die draaibank van mij is spijtig genoeg te klein voor een diameter van 30cm , anders was da geen probleem geweest :wink:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Houten ring

Post by bompa »

TRooPER wrote:
Bij wrote:Wipr,
dat eerste figuurke hierboven, zou ik toch eens willen zien hoe mooi rond zo een gat gaat zijn.... :unsure:
Dat zal wel zeer goed meevallen ,de middelste boor houd alles op de juiste plaats, als je dat zo op een kolomboormachine moest boren zou dat eersteklas zijn :grin: wij moesten vroeger op het werk ook aansluitingen boren met een handboormachine in plastieken buizen en die waren toch mooi rond :grin:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Houten ring

Post by diskeletlietje »

plastiek is gemakkelijker dan hout tiens, geef mij een scherp mes en een brander :mrgreen:

Wipper , als je nu eens zou zeggen voor wat het juist voor moet dienen zou het makkelijker zijn om mee te denken :devil:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Houten ring

Post by bompa »

diskeletlietje wrote:plastiek is gemakkelijker dan hout tiens, geef mij een scherp mes en een brander :mrgreen:
Ik denk dat dat toch wel zou tegenvallen zo met een mes en brander :mrgreen: , als er zo twee buizen naast mekaar in de grond gelegd worden heel de straat door ,diameter 50 cm , wantdikte 2 cm,lengte 6 m en je moet daar een stuk of 25 aansluitingen in maken op een dag die niet mogen lekken , komt niet goed met uw mes :wink:
vb.
https://lh5.googleusercontent.com/-0QhZ ... .jpg?gl=BE

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Houten ring

Post by Wipr »

aan iedereen (en in het bijzonder aan BIJ) merci voor de tips en ik heb zelf eens naar de mogelijkheden gekeken en ik had al een dremel en toch maar eens gaan neuzen of ze niets hadden van toebehoren dat me kon helpen bij het maken van die ringen.

En jawel. [video]http://https://www.youtube.com/watch?v=Q5-4xRQNhrU[/video]

Post Reply