Page 1 of 4

Normaal olieverbruik

Posted: 02 May 2015 22:45
by KlaasN
Kan iedereen die zin heeft zijn olieverbruik posten?
Ik ben benieuwd.

Mijn motor is een Cb Seven Fifty van 1998 en zit nu op 0,5 op 3000 km

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 11:20
by Stefke
Ik zou het niet weten wat de motoren hier verbruiken. Als het peil richting minimum aan't zakken is vul ik bij. Verder niet te veel zorgen over maken... :ricky:

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 15:16
by petervdc
Stefke wrote:Ik zou het niet weten wat de motoren hier verbruiken. Als het peil richting minimum aan't zakken is vul ik bij. Verder niet te veel zorgen over maken... :ricky:
Idem hier

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 15:18
by den Bullet
Met den 125 nog nooit moeten bijvullen en nog maar 1 oloewissel gedaan. 'k Heb nu een goei 16k ...

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 15:21
by OzzePaa
Den FJR nog nooit iet bij moeten kappen tussen twee.
Gertruud is een Beierse ... danwettetwel h? :wink: Maar een :yikes: probleem :yikes: is dat van geen kanten :blbl:

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 17:38
by the riding man
Zowel de Honda sh300i als cbr250r: bij rustig stadsverkeer en woon/werk hooguit een halve liter per onerhoudsinterval, ik vulde niet bij tussenin
bij af en toe snelweg ertussen met gas planch? kon die halve liter richtig de liter gaan, maar dat was dan ook het maximale verbruik dat ik ooit gemeten heb op 10000km tijd.

Honda nc750d (integra) geen druppel verbruik, traject maakte niet uit, nooit verbruik gemeten.

ktm adventure 990, speciale manier van oliepeil te meten. Motor moest warm gereden zijn, motor afzetten, een minuut wachten, weer stationair laten draaien, afzetten en onmiddellijk meten. Of hoe was het nu ook al weer? Enfin, nooit 2x achter elkaar hetzelfde peil kunnen bekomen dus ik kan daar geen betrouwbare conclussie op plakken.

ktm duke 390, eerste 1000 kilometers is het peil van maximum naar net onder het maximum gegaan. Weet niet exact hoeveel verbruik dat zou geweest zijn maar het is in elk geval het vermelden niet waard.

En van de R1200rt lc kan ik al helemaal nog niks zeggen want die is nog splinternieuw en nog lang geen 1000km.

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 19:39
by TRooPER
the riding man wrote:
En van de R1200rt lc kan ik al helemaal nog niks zeggen want die is nog splinternieuw en nog lang geen 1000km.
en het kan evengoed zijn, dat die zelfs het meeste verbruikt....

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 19:43
by Muug
vroeger van mijn moto's waar de olie in 't carter zat wist ik dat heel goed, maar met deze KTM hier, met zijn dry sump-systeem is het een merde om het peil te bepalen en dus weet ik het niet. :blink:

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 19:44
by bompa
O maar op mijne KDX 250 en Husqvarna 250 had ik altijd een bus olie bij,vastgemaakt op het stuur ,ik vertrok niet zonder busje olie :grin:

Normaal olieverbruik

Posted: 03 May 2015 20:23
by the riding man
Muug wrote:vroeger van mijn moto's waar de olie in 't carter zat wist ik dat heel goed, maar met deze KTM hier, met zijn dry sump-systeem is het een merde om het peil te bepalen en dus weet ik het niet. :blink:
Awel das dus wat ik bedoel he, had ik ook met mijne ktm adventure zoals ik hierboven schreef. Meerdere keren achter elkaar peil meten was telkens een andere uitslag. Een geluk dat die niet direct stuk gaat door met de te weinig olie te rijden, in tegenstelling tot de Yapanners.

@Trooper,

alle boxers verbruiken olie of het zou geen boxer zijn. Maar de nieuwe generatie LC"s zou wel het minste verbruiken van allemaal. Ik kom hier later nog op terug.

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 12:41
by pingu
Den FZ6 vroeger verbruikte geen druppel. Of toch in elk geval zo weinig druppels dat ik het nooit gemerkt heb.
De Tiger 1050 verbruikte net genoeg dat ik die zo halverwege tussen twee onderhoudsbeurten moest bijvullen.
De Tiger 800 weet ik nog niet zo direct. Op 8000km moeten bijvullen, maar nu staan er 17000 op en nog niet opnieuw moeten bijgieten. 't zullen Engelse kuren zijn denk ik.
In elk geval zolang dat niet grootte-orde 1L per paar duizend km verbruikt, of evt. nog andere "symptomen" heeft (warmlopen vb) zou ik me niet al teveel zorgen maken.

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 15:07
by den Bullet
the riding man wrote: ...
alle boxers verbruiken olie of het zou geen boxer zijn.
...
Alle motoren verbruiken olie; de ene al wat meer dan de andere :geek:

Bij mijn 1150 GS vulde ik af en toe wat bij, maar dat was niet uit te drukken in liters om de zoveel duizend km; ik schat een half literke om de 3/4000 km.

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 18:42
by toeternietoe
Er zijn geen zekerheden meer. Mijn GS lc verbruikt tot hiertoe niks olie. :bowdown:

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 19:54
by Koeno
the riding man wrote:Een geluk dat die niet direct stuk gaat door met de te weinig olie te rijden, in tegenstelling tot de Yapanners.
Kunt ge deze toch even toelichten, want ksnap em precies ni goe?

Mijn sevenfifty moet ik tussen beurten niet eens bijvullen :)
op zijn 23 jaar geen noemenswaardig verlies, dat is dan iets wat Japanners wel kunnen ;)

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 21:03
by the riding man
Koeno wrote:
the riding man wrote:Een geluk dat die niet direct stuk gaat door met de te weinig olie te rijden, in tegenstelling tot de Yapanners.
Kunt ge deze toch even toelichten, want ksnap em precies ni goe?
Eigenlijk ben ik niet technisch genoeg onderlegd omdat dat correct toe te lichten. Maar het heeft te maken met het dry sump systeem dat (voor zo ver ik weet) enkel bij de ktm adventure wordt toegepast. Dat blok loopt perfect op een minimum olie niveau. Ik dacht dat die theoretisch gezien met een halve liter olie zou kunnen rijden zonder schade. Waar elke andere motor (ik noemde Yapanners om het vergelijk duidelijk te stellen, maar je kan eigenlijk elke andere motor nemen) gewoon zou vastlopen. Omwille van dat zelfde bijzondere olie systeem op de adventure is het ook (zoals Muug ook al schreef) moeilijk om het juiste olieniveau vast te stellen (de olie zakt direct naar onder, terwijl je de olie moet meten als die bovenaan in het vaatje zit). Dus ook de manier van olie niveau meten is volkomen anders dan bij een Yapanner met oliecarter. Begrijpelijk dat je het niet goed snapt, en heeft dus niks te maken dat je sevenfifty al dan niet verbruikt. Wel met het feit dat de adventure gewoon met heel weinig olie kan rijden, zoals ik dus schreef. Als je het fijne er wil van weten, dan kan je deze vraag best eens op het lc8 forum stellen en meerbepaald aan Dr Bean.

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 21:11
by the riding man
Koeno wrote:
the riding man wrote:Een geluk dat die niet direct stuk gaat door met de te weinig olie te rijden, in tegenstelling tot de Yapanners.
Kunt ge deze toch even toelichten, want ksnap em precies ni goe?

Mijn sevenfifty moet ik tussen beurten niet eens bijvullen :)
op zijn 23 jaar geen noemenswaardig verlies, dat is dan iets wat Japanners wel kunnen ;)
Aan uw opmerking te lezen is het inderdaad duidelijk dat je het niet snapt :grin: . En dat is u vergeven want ik ben zelf ook niet technisch genoeg onderlegd omdat dat correct toe te lichten :wink: . Maar het heeft te maken met het dry sump systeem dat (voor zo ver ik weet) enkel bij de ktm adventure wordt toegepast. Dat blok loopt perfect op een minimum olie niveau. Ik dacht dat die theoretisch gezien met een halve liter olie zou kunnen rijden zonder schade. Waar elke andere motor (ik noemde Yapanners om het vergelijk duidelijk te stellen, maar je kan eigenlijk elke andere motor nemen) gewoon zou vastlopen. Omwille van dat zelfde bijzondere olie systeem op de adventure is het ook (zoals Muug ook al schreef) moeilijk om het juiste olieniveau vast te stellen (de olie zakt direct naar onder, terwijl je de olie moet meten als die bovenaan in het vaatje zit). Dus ook de manier van olie niveau meten is volkomen anders dan bij een Yapanner met oliecarter, waar de olie net moet zakken om correct te meten en dus het tegenovergestelde is. Als je het fijne er wil van weten, dan kan je deze vraag best eens op het lc8 forum stellen en meerbepaald aan Dr Bean.

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 21:32
by duibhce Kaelann
er zijn ook Jappen met een dry sump motor hoor. De Honda CB750 was er zo eentje en mijn Yam TRX850 is ook een dry sump. Ook de TDM (850 en 900) zijn dry sump. En er zijn er ongetwijfeld nog meer.

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 21:34
by diskeletlietje
maar neen ktm is niet de enige :shock:

de olie word rond gepompt en sproeit op de te smeren plaatsen ?

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 21:41
by Muug
ter verduidelijking ivm dry sump : de olie zit in een relatief hoog geplaatst vaatje en wordt onder druk rond gepompt. Je kan daardoor inderdaad met een minimum aan olie rondrijden, want wel extra slijtig is voor dat beetje olie natuurlijk. Bij "wet sump" motorblokken zit alle olie gewoon onderaan in de moteur en die wordt aangezogen en doorgepompt. Bovendien wordt een groot deel van de smering uit "spatsmering" en dat moet je h??l letterlijk nemen : de draaiende onderdelen van de motor slaan letterlijk door de olie die zo gigantisch hard wordt rondgeslingerd en zo veel onderdelen smeert. Is er t? weinig olie dan gaat er dus g??n spatsmering zijn ?n het aanzuigen zal ook erg slecht gebeuren. Met mis?rie tot gevolg. Ook bij een dry sump motor zal er wel wat spatsmering zijn, maar meer dan een half litertje olie zit er niet in de onderkant van het motorblok.

Normaal olieverbruik

Posted: 04 May 2015 21:50
by Koeno
Muug wrote:ter verduidelijking ivm dry sump : de olie zit in een relatief hoog geplaatst vaatje en wordt onder druk rond gepompt. Je kan daardoor inderdaad met een minimum aan olie rondrijden, want wel extra slijtig is voor dat beetje olie natuurlijk. Bij "wet sump" motorblokken zit alle olie gewoon onderaan in de moteur en die wordt aangezogen en doorgepompt. Bovendien wordt een groot deel van de smering uit "spatsmering" en dat moet je h??l letterlijk nemen : de draaiende onderdelen van de motor slaan letterlijk door de olie die zo gigantisch hard wordt rondgeslingerd en zo veel onderdelen smeert. Is er t? weinig olie dan gaat er dus g??n spatsmering zijn ?n het aanzuigen zal ook erg slecht gebeuren. Met mis?rie tot gevolg. Ook bij een dry sump motor zal er wel wat spatsmering zijn, maar meer dan een half litertje olie zit er niet in de onderkant van het motorblok.
maar naar de uitleg van TRM, kan dry sump al op een theoretische halve liter draaien?
Maar als die halve liter ook aan de onderkant zit, dan gok ik dat er net iets meer in de motor moet zitten?

khad al gehoord van dry sump, maar nog nooit meer over gelezen.
wel intersting dinges :)