ABS - zin en onzin
Posted: 06 May 2015 11:22
ABS = antiblokkeersysteem
Doel : uzelven niet onderuit remmen bij nood/schrik/reflex-reacties.
Evolutie:
- ooit begin jaren '80 : primitief systeem dat maar een keer of tien "pompte" per seconde met behoorlijk wat trillingen en davers in heel de moto en ook in het remhendel. Enkel bruikbaar bij rechtdoor rijden.
- tegenwoordig : extreem geavanceerd systeem dat talloze parameters controleert en ultrasoepel ingrijpt. Bij de nieuwste systemen is zelfs de gevoeligheid instelbaar, zodat het relatief snel kan ingrijpen in regen, maar op circuit bij gecontroleerd loeihard remmen niet (behalve natuurlijk als je alles toeklopt). Bij de nieuwste Ducati Multistrada (en KTM 1290 Adventure ook) wordt zelfs rekening gehouden met de hellingshoek van de moto zodat het ABS ook bruikbaar wordt in bochten.
Voorstanders versus tegenstanders:
Tegenstanders zijn van mening dat er harder geremd kan worden zonder ABS dan met ABS. In de allerallereerste beginjaren was dit heel misschien waar, maar minstens de laatste tien jaar is dat zeker niet meer waar. De tegenstanders menen dat goefende rijders wel harder kunnen remmen dan een ABS-moto. Daarbij worden doorgaans enkele denkfouten gemaakt.
1) niet iedereen is een geoefende remmer
2) z?lfs geoefende remmers hebben meerdere pogingen nodig om zo kort, of net iets korter, te kunnen remmen als het ABS. Dat heeft natuurlijk te maken met het leren aanvoelen van de remmen en van het wegdek, daar zijn tijd en meerdere runs voor nodig.
3) in een noodsituatie heb je slechts ??n poging om het goed te doen. Eerst even oefenen is er niet bij.
Bewijzen:
Ik heb hier nog wat remgrafieken liggen van tests die de KNMV heeft uitgevoerd op het circuit in Lelystad. Die grafieken (moet ik dringend eens inscannen!) tonen de remdruk aan in functie van de tijd dat er geremd wordt. Daarin zie je verschillende zaken. Je ziet oa dat ABS veel dichter bij de max. remkracht van je moto komt dan de rijder. (harder remmen geeft blokkerende wielen) Maar het belangrijkste is eigenlijk de opbouwsnelheid van de remkracht. ABS gaat in een flits naar de max. remkracht en blijft dan pulserend tegen die grens hangen. Een geoefende rijder doet er in zijn eerste run v??l langer over om in de buurt te komen van de max. remkracht. Pas na enkele runs komt een geoefende rijder sneller en dichter bij die max. remkracht. Maar ABS blijft top. De opbouwsnelheid van de remkracht is uitermate belangrijk omdat je op dat moment nog het snelste rijdt en dus ook de meeste meters aflegt. Je begrijpt dat hoe sneller je erg hard remt hoe korter de uiteindelijke totale remafstand zal zijn.
Deze grafieken komen uit een voortgezette opleiding-voor-rij-instructeurs die Raketman en ik in 2010 gevolgd hebben bij de KNMV in Arnhem.
Mijn conclusie:
- ABS is een vangnet voor noodsituaties en kan veel mis?rie/ongevallen vermijden. Je kan ergens stellen dat het een beetje zielig is dat men de mensen niet verplicht stuurt naar remcursussen, maar ze integendeel afhankelijk maakt van een elektronisch vangnet.
- de tegenstanders die er nog steeds zijn, beschikken wellicht over te weinig concrete en correcte informatie en blijven daarom hangen in het kamp van de tegenstanders.
Doel : uzelven niet onderuit remmen bij nood/schrik/reflex-reacties.
Evolutie:
- ooit begin jaren '80 : primitief systeem dat maar een keer of tien "pompte" per seconde met behoorlijk wat trillingen en davers in heel de moto en ook in het remhendel. Enkel bruikbaar bij rechtdoor rijden.
- tegenwoordig : extreem geavanceerd systeem dat talloze parameters controleert en ultrasoepel ingrijpt. Bij de nieuwste systemen is zelfs de gevoeligheid instelbaar, zodat het relatief snel kan ingrijpen in regen, maar op circuit bij gecontroleerd loeihard remmen niet (behalve natuurlijk als je alles toeklopt). Bij de nieuwste Ducati Multistrada (en KTM 1290 Adventure ook) wordt zelfs rekening gehouden met de hellingshoek van de moto zodat het ABS ook bruikbaar wordt in bochten.
Voorstanders versus tegenstanders:
Tegenstanders zijn van mening dat er harder geremd kan worden zonder ABS dan met ABS. In de allerallereerste beginjaren was dit heel misschien waar, maar minstens de laatste tien jaar is dat zeker niet meer waar. De tegenstanders menen dat goefende rijders wel harder kunnen remmen dan een ABS-moto. Daarbij worden doorgaans enkele denkfouten gemaakt.
1) niet iedereen is een geoefende remmer
2) z?lfs geoefende remmers hebben meerdere pogingen nodig om zo kort, of net iets korter, te kunnen remmen als het ABS. Dat heeft natuurlijk te maken met het leren aanvoelen van de remmen en van het wegdek, daar zijn tijd en meerdere runs voor nodig.
3) in een noodsituatie heb je slechts ??n poging om het goed te doen. Eerst even oefenen is er niet bij.
Bewijzen:
Ik heb hier nog wat remgrafieken liggen van tests die de KNMV heeft uitgevoerd op het circuit in Lelystad. Die grafieken (moet ik dringend eens inscannen!) tonen de remdruk aan in functie van de tijd dat er geremd wordt. Daarin zie je verschillende zaken. Je ziet oa dat ABS veel dichter bij de max. remkracht van je moto komt dan de rijder. (harder remmen geeft blokkerende wielen) Maar het belangrijkste is eigenlijk de opbouwsnelheid van de remkracht. ABS gaat in een flits naar de max. remkracht en blijft dan pulserend tegen die grens hangen. Een geoefende rijder doet er in zijn eerste run v??l langer over om in de buurt te komen van de max. remkracht. Pas na enkele runs komt een geoefende rijder sneller en dichter bij die max. remkracht. Maar ABS blijft top. De opbouwsnelheid van de remkracht is uitermate belangrijk omdat je op dat moment nog het snelste rijdt en dus ook de meeste meters aflegt. Je begrijpt dat hoe sneller je erg hard remt hoe korter de uiteindelijke totale remafstand zal zijn.
Deze grafieken komen uit een voortgezette opleiding-voor-rij-instructeurs die Raketman en ik in 2010 gevolgd hebben bij de KNMV in Arnhem.
Mijn conclusie:
- ABS is een vangnet voor noodsituaties en kan veel mis?rie/ongevallen vermijden. Je kan ergens stellen dat het een beetje zielig is dat men de mensen niet verplicht stuurt naar remcursussen, maar ze integendeel afhankelijk maakt van een elektronisch vangnet.
- de tegenstanders die er nog steeds zijn, beschikken wellicht over te weinig concrete en correcte informatie en blijven daarom hangen in het kamp van de tegenstanders.