ABS - zin en onzin

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

ABS = antiblokkeersysteem

Doel : uzelven niet onderuit remmen bij nood/schrik/reflex-reacties.

Evolutie:
- ooit begin jaren '80 : primitief systeem dat maar een keer of tien "pompte" per seconde met behoorlijk wat trillingen en davers in heel de moto en ook in het remhendel. Enkel bruikbaar bij rechtdoor rijden.
- tegenwoordig : extreem geavanceerd systeem dat talloze parameters controleert en ultrasoepel ingrijpt. Bij de nieuwste systemen is zelfs de gevoeligheid instelbaar, zodat het relatief snel kan ingrijpen in regen, maar op circuit bij gecontroleerd loeihard remmen niet (behalve natuurlijk als je alles toeklopt). Bij de nieuwste Ducati Multistrada (en KTM 1290 Adventure ook) wordt zelfs rekening gehouden met de hellingshoek van de moto zodat het ABS ook bruikbaar wordt in bochten.

Voorstanders versus tegenstanders:
Tegenstanders zijn van mening dat er harder geremd kan worden zonder ABS dan met ABS. In de allerallereerste beginjaren was dit heel misschien waar, maar minstens de laatste tien jaar is dat zeker niet meer waar. De tegenstanders menen dat goefende rijders wel harder kunnen remmen dan een ABS-moto. Daarbij worden doorgaans enkele denkfouten gemaakt.
1) niet iedereen is een geoefende remmer
2) z?lfs geoefende remmers hebben meerdere pogingen nodig om zo kort, of net iets korter, te kunnen remmen als het ABS. Dat heeft natuurlijk te maken met het leren aanvoelen van de remmen en van het wegdek, daar zijn tijd en meerdere runs voor nodig.
3) in een noodsituatie heb je slechts ??n poging om het goed te doen. Eerst even oefenen is er niet bij.

Bewijzen:
Ik heb hier nog wat remgrafieken liggen van tests die de KNMV heeft uitgevoerd op het circuit in Lelystad. Die grafieken (moet ik dringend eens inscannen!) tonen de remdruk aan in functie van de tijd dat er geremd wordt. Daarin zie je verschillende zaken. Je ziet oa dat ABS veel dichter bij de max. remkracht van je moto komt dan de rijder. (harder remmen geeft blokkerende wielen) Maar het belangrijkste is eigenlijk de opbouwsnelheid van de remkracht. ABS gaat in een flits naar de max. remkracht en blijft dan pulserend tegen die grens hangen. Een geoefende rijder doet er in zijn eerste run v??l langer over om in de buurt te komen van de max. remkracht. Pas na enkele runs komt een geoefende rijder sneller en dichter bij die max. remkracht. Maar ABS blijft top. De opbouwsnelheid van de remkracht is uitermate belangrijk omdat je op dat moment nog het snelste rijdt en dus ook de meeste meters aflegt. Je begrijpt dat hoe sneller je erg hard remt hoe korter de uiteindelijke totale remafstand zal zijn.
Deze grafieken komen uit een voortgezette opleiding-voor-rij-instructeurs die Raketman en ik in 2010 gevolgd hebben bij de KNMV in Arnhem.

Mijn conclusie:
- ABS is een vangnet voor noodsituaties en kan veel mis?rie/ongevallen vermijden. Je kan ergens stellen dat het een beetje zielig is dat men de mensen niet verplicht stuurt naar remcursussen, maar ze integendeel afhankelijk maakt van een elektronisch vangnet.
- de tegenstanders die er nog steeds zijn, beschikken wellicht over te weinig concrete en correcte informatie en blijven daarom hangen in het kamp van de tegenstanders.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS - zin en onzin

Post by Koeno »

Ik had zeer graag abs gehad,
maar als ik dat op de vfr wou ging het boven het afgesproken budget...

Mocht het achteraf (deftig) in te bouwen zijn, dan hadden de sevenfifty en vfr het al gekregen...
Niet zozeer omdat ik niet kan remmen (in de laatste 50-60.000km nog nooit mezelf onderuit kunnen remmen, of nog nooit abs nodig gehad) maar dat beetje extra veiligheid op 2 wielen kan volgens mij geen kwaad...

Ik kan wel geloven dat de huidige systemen totaal niet te vergelijken zijn met iets wat (volgens mij) 5 jaar geleden op de markt kwam... Technologie staat echt ni meer stil he...

Verder:
Het probleem met noodsituaties is dat mensen altijd anders reageren... en hoe hard/goed je traint, situaties verschillen altijd... en dat beetje verschil maakt dan het grote verschil tussen rechtop blijven of onderuit gaan...

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

ABS - zin en onzin

Post by Mario »

oei, ga je die discussie weer hervatten ? :lipsrsealed2:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

Mario wrote:oei, ga je die discussie weer hervatten ? :lipsrsealed2:
Waarom niet?
Maar dan wel een gefundeerde discussie, niet zomaar gooien met beweringen. :P

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

ABS - zin en onzin

Post by the riding man »

Muug wrote: - tegenwoordig : extreem geavanceerd systeem dat talloze parameters controleert en ultrasoepel ingrijpt. Bij de nieuwste systemen is zelfs de gevoeligheid instelbaar, zodat het relatief snel kan ingrijpen in regen, maar op circuit bij gecontroleerd loeihard remmen niet (behalve natuurlijk als je alles toeklopt)
Klopt. Op mijne bmw kan de rijmodus worden ingesteld. De abs wordt dan verandert (bv in rain grijpt het systeem heel snel in, in dynamic heel laat), de tractiecontrole wordt mee ingesteld en ook de mapping verandert automatisch mee. De veringen (esa) worden ook in werking aangepast naargelang de hellingshoek. De abs eigenschappen veranderen volgens mij niet onder hellingshoek.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

ABS - zin en onzin

Post by Tom Thumper »

Muug wrote:
Mario wrote:oei, ga je die discussie weer hervatten ? :lipsrsealed2:
Waarom niet?
Maar dan wel een gefundeerde discussie, niet zomaar gooien met beweringen. :P
[strike]Dus geen argumenten in de trant van "ABS is voor watjes?" :angry:

Tja, spijtig maar ik ga het toch doen.

ABS is voor watjes! :blbl:
[/strike]
:whistling:

==> edit by de administrator :evil: :wink:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

Muug wrote:Bij de nieuwste Ducati Multistrada (en KTM 1290 Adventure ook) wordt zelfs rekening gehouden met de hellingshoek van de moto zodat het ABS ook bruikbaar wordt in bochten.
Dat is sinds vorige maand nu ook op mijn KTM ge?nstalleerd. Ik moet zeggen, ik heb het nog niet volop durven testen. De remmen dichtknijpen midden in een bocht, het is zo tegennatuurlijk, het gaat in tegen alles wat je tot nu geleerd en ervaren hebt.

Maar toch heb ik zo nu en dan eens geremd in een bocht, en er was geen neiging tot rechtop komen van de moto. Zou dat al een effect geweest zijn ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

F M wrote:Maar toch heb ik zo nu en dan eens geremd in een bocht, en er was geen neiging tot rechtop komen van de moto. Zou dat al een effect geweest zijn ?
ik denk het niet, dat ligt vooral aan de geometrie van uwe moto, denk ik. :huh:

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

ABS - zin en onzin

Post by zwiep »

een beetje voorruitziend rijden helpt ook, de laatste 7 jaar rij ik ook met abs motoren, en de keren dat het abs moest ingrijpen kan ik op 1 hand tellen op die paar honderdduizend km..... maar is wel een vangnet voor als het toch eens fout moest gaan
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

ABS - zin en onzin

Post by susse »

ge moet uw onderzoek correct doen
op de KTM 1190 staat dienen hellingshoekbrol ook
:deal:

maar de rest hebt ge wel goed beschreven
moto-ABS in de kinderschoenen was gevaarlijker dan geen ABS
een hobbelend paard, veel zijn der van 't verschieten afgevallen toen die ABS veel te vroeg in werking schoot

met als gevolg eindeloze discussies over banden/remvoeringen en veerinstellingen die ABS zouden be?nvloeden...
de waarheid was dat dien brol nog ni op punt stond

ondertussen zijn we al 3 generaties verder
wie ooit met ne FJ1200 met ABS gereden heeft en dat ding zijn ABS deed aangaan weet dat de eeerste 2 geenraties de remweg verlengden dat het ni schoon meer was

tegenwoordig moet ge al nen hele straffe (lees Rossi of collega's) zijn om korter te remmen zonder
ik heb het getest
met ABS voor en achter
met ABS voor
zonder ABS

wat wel een feit is, ik ben blij dat ik wat kan spelen
voor ABS, achter zonder blijft mijne favoriet
als ge geregeld is een gravelroad meepikt is dat veiliger
toen ik dat onding juist had reed ik door ??n van mijn favoriete gravelroads om een heel stuk af te snijden tijdens de spits en kwam ik zoals gewoonlijk op de 'T' toe met mijn voet op den achterrem...
als ge ABS hebt gebeurt er dan ... niets
rem los, gokken en volgas
ik ben los de baan overgevlogen, rechtover de straat in en weg
hoerechance :ricky:

die hellings-ABS kreeg ik en bij tijdens softwareupdate tijdens eerste onderhoud
raar
ge wilt da tproberen maar da's zo onnnatuurlijk... :sterrekes:
enfin, na een poging of 3 op hellingshoek vol de voorrem toe
da spel doet 'krrrrrrrrrrrrrr' en ge staat stil en recht ook :shock:
heel raar
maar wel goed als er op dat punt ne kwiet achteruit uit zijn garage zou vlammen, zonder te kijken :thumbsup:

ik kan er ondertusses dus mee leven
ABS...
omdat ik het naar believen kan instellen op de KTM
omdat het pas heel laat ingrijpt
omdat het als het ingrijpt bijlange ni zo ingrijpend (woeha) is als 10 jaar terug
ge kunt dat ding nog altijd op z'n voorwiel remmen, geen probleem :luvjoe:
maar vooral...omdat ik da kan afzetten :angel:
jommo... nagommenegank...

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

ABS - zin en onzin

Post by Mick »

Als motard die enkel op de baan rijdt (geen circuit noch echt off-road gebruik) zou ik het niet meer willen missen. Het begint gelukkig stilaan ook couranter en couranter te worden op de Belgische tweedehandsmarkt. 'k Denk dat in sommige andere Europese landen de cultuur nog wat anders is, net zoals de houding ten aanzien van beschermende kledij enzovoort.

Met moderne remmen en banden kan je al redelijk grellig remmen voor de grenzen bereikt zijn, maar ik bezie het ABS als verzekering voor als de dag zou komen dat ik in paniek toch eens wat te hard in de voorrem knijp op een glibberige baan of zo. Als ik noodstops oefen komt het ABS niet of nauwelijks in werking of maar 'k heb er ook al gezien die alles toeknijpen en gewoon het ABS laten overnemen en dat marcheert ook prima. Wel opletten dat het systeem geen t? geweldige stoppies toelaat, of het loopt met die tweede techniek alsnog fout af.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

ABS - zin en onzin

Post by pingu »

Ik moet voor mijn woon-werk gene moto zonder ABS hebben. 't is per definitie rijden in alle mogelijke omstandigheden: lekker warm zonneke, maar net zo goed tegen het vriespunt aan en regen. In dat laatste weertype heeft die ABS me trouwens 1 keer gered: natte kassei en nen auto die te laat ziet dat hij hier, nu, die straat in moet en alles dichtgooit. Nu stond ik -- net -- achter zijnen bumper stil. Zonder ABS had ik quasi zeker op m'n zij ?nder die bumper gestoken...

Ja, ik volg regelmatig ne cursus, en ja ik oefen regelmatig mijne remtechniek. En eerlijk gezegd, precies omdat mijne moto ABS heb durf ik harder remmen. Want als ik het "mis" heb dan is het ABS er nog. Ik ga dus veel dichter tegen de "grens" remmen dan ik zonder ABS zou durven.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ABS - zin en onzin

Post by petervdc »

pingu wrote:Ja, ik volg regelmatig ne cursus, en ja ik oefen regelmatig mijne remtechniek. En eerlijk gezegd, precies omdat mijne moto ABS heb durf ik harder remmen. Want als ik het "mis" heb dan is het ABS er nog. Ik ga dus veel dichter tegen de "grens" remmen dan ik zonder ABS zou durven.
Yep, dat is bij mij ook zo.
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

Dit is nu al een onzinnig topic geworden, Muug. Als zelfs Susse al overtuigd geraakt is van het nut van ABS, wat valt er dan nog te discuteren ? :dontknow:

We kunnen misschien beter aleemaal eens vertellen hoe dikwijls we het ABS al hebben voelen werken?

Ik:
1. Op de cursus bij Johan 'VROM'
2. Toen we in december eens in de Eifel aan het rijden en het heel koud was. Gewoon even remmen op rechte weg, en ik voelde het pulseren. We hebben toen rechtsomkeer gemaakt en zijn voorzichtig weer naar huis gereden. Het begon toen trouwens te sneeuwen ook.
3. Op de weg van Wiltz naar Kautenbach, toen ik iets te enthousisast de Faan-bocht naderde en iets te laat besefte dat ik te snel ging...

En misschien ben ik er nog vergeten.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ABS - zin en onzin

Post by petervdc »

F M wrote:Dit is nu al een onzinnig topic geworden, Muug. Als zelfs Susse al overtuigd geraakt is van het nut van ABS, wat valt er dan nog te discuteren ? :dontknow:
:stupid:
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

F M wrote:Dit is nu al een onzinnig topic geworden, Muug. Als zelfs Susse al overtuigd geraakt is van het nut van ABS, wat valt er dan nog te discuteren ? :dontknow:
Als zelfs susse overtuigd geraakt is.... dan wil dat gewoon zeggen dat Susse ne verstandige mens is want enkel keikoppen veranderen nooit van mening :P

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

ABS - zin en onzin

Post by Mick »

F M wrote:We kunnen misschien beter allemaal eens vertellen hoe dikwijls we het ABS al hebben voelen werken?

Ik:
1. Op de cursus bij Johan 'VROM'
2. Toen we in december eens in de Eifel aan het rijden en het heel koud was. Gewoon even remmen op rechte weg, en ik voelde het pulseren. We hebben toen rechtsomkeer gemaakt en zijn voorzichtig weer naar huis gereden. Het begon toen trouwens te sneeuwen ook.
3. Op de weg van Wiltz naar Kautenbach, toen ik iets te enthousisast de Faan-bocht naderde en iets te laat besefte dat ik te snel ging...

En misschien ben ik er nog vergeten.
[ol]
[li]Bij het oefenen op noodstops inderdaad.[/li]
[li]E?n keer toen midden in de nacht een donker baantje voor mij ineens ophield te bestaan en in een T-kruispunt veranderde en ik het veel te laat doorhad, beetje gezichtsbedrog vermoed ik. Herinner me nog goed dat mijn reactie toen het ABS begon te werken t?ch was om de rem wat te lossen en dan geleidelijk weer kracht op te bouwen (tot tweemaal toe voor ik uiteindelijk stilstond), tja, in paniek doe je de zaken blijkbaar toch anders dan dat je ze geoefend hebt. Ondanks de hopeloos ineffici?nte aanpak stond ik nog juist voor de berm aan de overkant stil, heb vooral veel geluk gehad dat daar niemand anders reed.[/li]
[li]Af en toe op het achterwiel op onverharde wegen.[/li]
[li]Soms op het voorwiel als ik remmend over een niveauverschil in de baan rij zoals een verkeersdrempel of zo'n naad die overblijft na een reparatie ofzo, 'k veronderstel dat dat wiel heel effe de lucht inwipt en de ABS-computer dat dan als slippend wiel ziet omdat het te traag draait in vergelijking met achter?[/li]
[/ol]

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

ABS - zin en onzin

Post by Marreke »

Mijn zoon ging oefenen op de motor van zijn pa, want het examen kwam er aan. BINGO!!! Flat spot!! Want die 750 h?d geen ABS.
Kind stond overigens ruim op tijd ?n recht stil.
Datzelfde kind deed een testritje met d'n duzend. Achteraf: heeft den deze dan OOK geen ABS? Wij: Ehm, nee!
Ach, ik stond op tijd stil dus dat de remmen werken weten we nu ook. :smash:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

ABS en TC is voor watjes.
Leer zonder rijden en je rijdt veel veiliger dan met.

Wat zo jammer is aan deze discussie is dat de oudere Belgen nooit hebben leren rijden en de jongeren enkel ABS les gehad hebben.
Dat maakt deze discussie belachelijk, want beiden hebben nooit leren rijden zonder ABS.

Je kan perfect remmen zonder ABS, zelfs in de regen, als je maar weet hoe.
Ja jullie gaan me weer belachelijk maken, zoals altijd, maar ik deed mijn eerste motor examen in de SNEEUW!!!!
En dat was 1988!!! ABS bestond niet eens.....

In Nederland moest je toen al examens doen die pas nu in Belgi? gedaan moeten worden.
Echt rijden hebben de mannen hier nooit gedaan die hun A gratis bij B kregen.....en neen, je haalt die schade niet in.

Ook neen, ik kan niet perfect rijden, maar de meesten van mijn leeftijd rijden belachelijk slecht. Zelfs met ABS en TC.
Elektronica kan Uw gebrek niet oplossen......oei velen gaan weer tegen hun schenen getrapt zijn.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS - zin en onzin

Post by Koeno »

Bas wrote: En dat was 1988!!! ABS bestond niet eens.....
Wablief
De eerste proeven met motorfietsen werden in 1976 gedaan met een TRRL/Mullards-systeem dat voor de gelegenheid op een Norton Commando was gemonteerd. Fabrikanten werkten er pas vanaf 1985 aan (het FAG-Kugelfischer systeem voor de BMW K 100). Introductie volgde in 1988 (ABS I). In de praktijk grijpen de meeste ABS-en pas in als het wiel 20% slip heeft, want dan is de remvertraging het hoogst. Zie ook SCS.

ABS I: Anti Blokkeer Systeem I (BMW). Ge?ntroduceerd op de K 100 in 1988. ABS I had ten opzichte van andere systemen als voordeel dat er geen puls voelbaar is in remhendel en -pedaal.
Verder, ik kan niet rijden en zou ik graag abs gehad hebben op alle motoren die ik nu of in de toekomst zal besturen :)

Post Reply