Laat dan zien dat met ABS beter is.....zucht.F M wrote:Wel , laat ze maar komen, uw theoretische zaken.Bas wrote:Ontwijken is iets anders IN DE REGEN, daar zou ABS iets kunnen doen.....maar kan er geen filmpjes van vinden, wel theoretische zaken.
ABS - zin en onzin
ABS - zin en onzin
ABS - zin en onzin
Wist niet dat ik in dit topic genoemd werd als expert in iets, maar goed... een gecontroleerde noodstop kan ik w?l maken. Zonder paniekreactie.F M wrote:Dan is er werk aan uw rijtechniek, Stefke, want Bas en Marreke kunnen dat wel !Stefke wrote:Een noodstop is evenwoudigweg in paniek de boel dichthakken. En dan weet ge niet meer wat ge doet want ge hebt het niet onder kontrole. Ik ook niet...
Sorry, ben in een slechte bui... :mottig:
Dichthakken is nooit een optie! Gooi in paniek alles dicht en je ligt overal waar je niet wilt liggen.
Maar dat heeft iedereen toch te horen gekregen tijdens de rijlessen?
ABS - zin en onzin
Ik probeer de leerlingen altijd een goede remtechniek bij te brengen, maar sommigen doen idd zoals Stefke zegt, gewoon de boel dichthakken. Ge kunt nie geloven hoe kort ge dan met die motokes kunt stoppen, ge zult in elk geval van goede huize moeten zijn om even kort stil te staan zonder abs nat en zelfs droog.
Een ervaren motorrijder heeft het hier zelfs moeilijk mee om de boel dicht te trekken zonder nadenken, gewoon omdat dit onnatuurlijk aanvoelt en we het ooit zo helemaal niet geleerd hebben. Ik ben in elk geval overtuigd van het nut van abs, al is het maar om de valpartijen te vermijden tijdens het oefenen van de remtest.
Mijn vrouw heeft zo ooit haar enkel gebroken door haar onderuit te remmen bij het oefenen van de remtest en over was voor haar het motoverhaal , was een week voor het examen, ben ervan overtuigd dat ze het met abs wel zou gehaald hebben.
Een ervaren motorrijder heeft het hier zelfs moeilijk mee om de boel dicht te trekken zonder nadenken, gewoon omdat dit onnatuurlijk aanvoelt en we het ooit zo helemaal niet geleerd hebben. Ik ben in elk geval overtuigd van het nut van abs, al is het maar om de valpartijen te vermijden tijdens het oefenen van de remtest.
Mijn vrouw heeft zo ooit haar enkel gebroken door haar onderuit te remmen bij het oefenen van de remtest en over was voor haar het motoverhaal , was een week voor het examen, ben ervan overtuigd dat ze het met abs wel zou gehaald hebben.
ABS - zin en onzin
Mijn zoon smeet alles dicht en dacht dat er ABS op zat, niet dus, rook kwam van de banden af, maar stopte als een speer.
ABS is goed, maar zeker niet goed onder alle omstandigheden.
Zo bestaat er ook geen perfecte band, al is de Vector4 heel goed op weg voor de auto onder alle omstandigheden.
Ja ik heb die, en die werkt goed, ook op sneeuw en ijzel.
ABS is goed, maar zeker niet goed onder alle omstandigheden.
Zo bestaat er ook geen perfecte band, al is de Vector4 heel goed op weg voor de auto onder alle omstandigheden.
Ja ik heb die, en die werkt goed, ook op sneeuw en ijzel.
ABS - zin en onzin
Ik ga mijn tijd daar echt niet meer insteken... wat baten kaars en bril....Bas wrote: Leg uit.
ABS - zin en onzin
Het zou wel fijn zijn moest iemand op internet wat ferme filmpjes over met en zonder ABS, droog en nat, in bocht en op rechte lijn kunnen vinden.
ABS - zin en onzin
En liefst ook nog met een moderne Blade, als er dan toch een filmke van een Blade getoond moet wordenMuug wrote:Het zou wel fijn zijn moest iemand op internet wat ferme filmpjes over met en zonder ABS, droog en nat, in bocht en op rechte lijn kunnen vinden.
En met of zonder ABS? Dat moet ge zelf voelen. Dat is niet te leren of te voelen van een filmke.
Helaas ben ik zo'n doos die vindt dat je altijd moet kunnen remmen. Zelfs zonder ABS!
Geen filmpjes van mij dus.
ABS - zin en onzin
En wat leert dat filmpje:Gunter wrote:Interessant filmke
1. Betere rijders remmen korter (lijkt logisch)
2. Iedereen remt op het nat korter m?t ABS (lijkt ook logisch voor de meesten onder ons, zij het niet voor allemaal)
En dat ging niet over een echte noodstop, want ze wisten vooraf perfect waar ze moesten beginnen remmen, maar wel maximaal remmen.
I am confused. Oh no, maybe not!
ABS - zin en onzin
Kijk een goed wat die doet om ABS te promoten, en kijk ook naar de motor zonder.Muug wrote:Bas, ik versta u niet goed. Dit eerste filmpje dat je hier toont, toont al meteen de voordelen van ABS : de moto met ABS gaat niet onderuit ! De vertragingen tonen dat het wiel snel blokkeert en deblokkeert.Bas wrote:Hoe debiel de filmpjes ook zijn, het is altijd in de regen, nooit als het droog is.
https://youtu.be/dJ_UkAFW6cA
Als je goed kijkt doet de bestuurder ook vreemd.
ABS is niet zalig makend.
En wat is er mis met het tweede filmpke eigenlijk? Moto ligt plat in bocht en gaat op zijn bakkes omdat zijn simpele ABS dat niet aankan. Maar met de moderne ABS (MSC heet dat dan blijkbaar) blijft alles perfect onder controle. In mijn ogen komt ge nu zelf met bewijzen af die perfect aantonen dat ge uw eigen meningen dringend moet herzien...
Ah, ik herinner me artikels uit Moto73 van begin jaren '80 waarin ze allang wisten dat ABS (toen!) niet gebruikt kon worden om uit te wijken, om de simpele reden dat het systeem niet fijngevoelig was om te merken dat de band op hellingshoek minder grip over heeft om zo ferm te remmen. Spijtig dat ik die boekskes heb weggedaan!
Wat is er vreemd? Die zonder heeft geen valbeugels! Want ze weten dat die niet kan vallen?
Wat als hij zijn stuurt draait als die ander? Nog niet?
Rem jij ook zo slecht zonder ABS? Dacht het niet. Die remt echt wel debiel.
Is ABS beter? Ik betwijfel het. Maar doet het motards slechter rijden, ja ik denk het wel.
ABS - zin en onzin
Onze Bas kan ofwel echt niet lezen, ofwel heeft hij de oogkleppen van zijn vrouw haar paard permanent in bruikleen :Bas wrote:Wel als je niet kan uitwijken met ABS op een motor, waarom bestaat het dan?
En dan had ik Gunter zijn filmke nog niet gezien, waaruit we geleerd hebben dat ABS op nat wegdek de remweg sowieso verkort, zelfs bij professionele rijders.F M wrote:Een beetje de 'zijkant' van ABS: er is een verschil tussen de reden of het doel van ABS bij de auto en de motor. Bij de auto dient het ABS in de eerste plaats om de motor bestuurbaar te houden, zodat je nog kan uitwijken terwijl je remt, in plaats van rechtdoor tegen de hindernis te schuiven.
Bij de motor geldt dat uitwijken tijdens het remmen niet, want dat kan je niet. Je moet immers de remmen durven lossen om uit te wijken. De belangrijkste bijdrage van ABS op de motor is ervoor te zorgen dat je niet onderuit schuift door blokkerend voorwiel. En in 2e instantie, bij de moderne remsystemen, een kortere remweg omdat je in noodsituaties maximaal kan en durft remmen.
Maar voor Bas en Marreke telt dat argument niet. Hun veiligheid is alleen maar heilig als ze een platte band gehad hebben en niet met een wiek durven rijden.
I am confused. Oh no, maybe not!
ABS - zin en onzin
Bas, als mijn ogen me niet bedriegen zie ik in je filmke meermaals een moto met wiel-zijsteunen (geen "valbeugels" ) die zonder ABS vol in de remmen gaat op een nat wegdek. Fractie later draait hij alle kanten op (dankzij de zijsteunen valt hij niet). De piloot gooit helemaal z'n stuur niet om : het voorwiel blokkeert en draait weg ... nogal wiedes dat z'n stuur dan ook omgaat.
De moto zonder zijsteunen heeft ABS (en niet andersom zoals je hieronder schrijft ) en remt op dezelfde, akkoord, "onbezonnen" wijze ... en blijft recht tot stilstand.
Zoals FM al schreef : ABS op een moto helpt/zorgt ervoor dat bij remmen een eventueel blokkerend wiel niet wegschuift en je dus niet op je toeter gaat. (of alleszins minder kans daartoe is) En dat hoeft niet altijd op nat wegdek te zijn : zand, steentjes, bladeren ... het moet maar net op je rijlijn liggen als je in de remmen moet en dat (bv in paniek) wat te enthousiast doet.
De moto zonder zijsteunen heeft ABS (en niet andersom zoals je hieronder schrijft ) en remt op dezelfde, akkoord, "onbezonnen" wijze ... en blijft recht tot stilstand.
Zoals FM al schreef : ABS op een moto helpt/zorgt ervoor dat bij remmen een eventueel blokkerend wiel niet wegschuift en je dus niet op je toeter gaat. (of alleszins minder kans daartoe is) En dat hoeft niet altijd op nat wegdek te zijn : zand, steentjes, bladeren ... het moet maar net op je rijlijn liggen als je in de remmen moet en dat (bv in paniek) wat te enthousiast doet.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
ABS - zin en onzin
Een Spaans filmke, met scooters. Iedereen, behalve Fore weet dat dit geen echte motoren zijn ( ) maar toch:
Als mijn Spaans goed genoeg is: de oranje scooter met ABS, de witte zonder ABS. Het zijn weer professionele rijders, geen beginners die niet kunnen rijden.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=2j32751P1tQ#t=139[/video]
1. Op droog wegdek: geen verschil tussen de scooters. Eerst lijkt de scooter zonder ABS iets sneller te stoppen, maar nadat de rijders gewisseld hebben blijkt dat de ene rijder iets sneller stopt dan de andere.
2. Op nat wegdek: de scooter met ABS duidelijk in het voordeel, bij beide rijders.
Als mijn Spaans goed genoeg is: de oranje scooter met ABS, de witte zonder ABS. Het zijn weer professionele rijders, geen beginners die niet kunnen rijden.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=2j32751P1tQ#t=139[/video]
1. Op droog wegdek: geen verschil tussen de scooters. Eerst lijkt de scooter zonder ABS iets sneller te stoppen, maar nadat de rijders gewisseld hebben blijkt dat de ene rijder iets sneller stopt dan de andere.
2. Op nat wegdek: de scooter met ABS duidelijk in het voordeel, bij beide rijders.
I am confused. Oh no, maybe not!
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
ABS - zin en onzin
ik ben geen doos en ik vind dat ook , je zou zonder abs moeten kunnen remmen , dat is het planMarreke wrote:[quote=
Helaas ben ik zo'n doos die vindt dat je altijd moet kunnen remmen. Zelfs zonder ABS!
en als er eens iets fout gaat die je buiten rijvaardigheid en uitmuntende stuurmanskunst valt kan het u redden ...
die abs moet niet werken als je perfect kan remmen ...
maar trainen op diesel vlekken en ijzel dat zouden ze in het examen moeten steken
ABS - zin en onzin
Tijdens mijn rijlessen heb ik juist geleerd om de boel vol dicht te trekken, maar ondertussen w?l te blijven voelen/denken en kijken.Gunter wrote:
Een ervaren motorrijder heeft het hier zelfs moeilijk mee om de boel dicht te trekken zonder nadenken, gewoon omdat dit onnatuurlijk aanvoelt en we het ooit zo helemaal niet geleerd hebben.
En na mijn rijlessen heb ik dat nog heel vaak geoefend op mijn 600'tje zonder ABS. Op een oefenterrein met de officiele maten stond ik na flink oefenen meters voor de streep stil. Ook de 'noodstop met uitwijken' werd 'stoppen en een bochtje maken'.
Heb ik ooit een noodstop moeten maken nadat ik de verplichte figuurtjes op het examen gedaan had? Ja! Op 500 meter van ons huis ligt een voetbalveld. De bal die over straat rolde liet ik links liggen maar dat kereltje van 5 of 6 jaar, daarvoor ging ik van 50 naar 0 binnen enkele seconden. Zonder ABS, maar ook zonder om te vallen aan het eind van het remmen en zonder rare kringelsporen op de weg.
ABS - zin en onzin
Als je ondertussen nog kunt voelen en denken, is dat zeker niet alles dicht trekken... Als je dat doet zonder abs lig je in 90% van de gevallen op uw muil, met abs blijf je recht... Onze brommertjes hebben geen abs en die gaan al eens tegen de grond bij de remtest en dat is maar bij 25 per uur...Marreke wrote:Tijdens mijn rijlessen heb ik juist geleerd om de boel vol dicht te trekken, maar ondertussen w?l te blijven voelen/denken en kijken.Gunter wrote:
Een ervaren motorrijder heeft het hier zelfs moeilijk mee om de boel dicht te trekken zonder nadenken, gewoon omdat dit onnatuurlijk aanvoelt en we het ooit zo helemaal niet geleerd hebben.
ABS - zin en onzin
Wel blijf geloven, ABS is ANTI-BLOKKEER-SYSTEEM, dat houd in dat je wielen niet blokkeren tijdens het remmen.OzzePaa wrote: Zoals FM al schreef : ABS op een moto helpt/zorgt ervoor dat bij remmen een eventueel blokkerend wiel niet wegschuift en je dus niet op je toeter gaat. (of alleszins minder kans daartoe is) En dat hoeft niet altijd op nat wegdek te zijn : zand, steentjes, bladeren ... het moet maar net op je rijlijn liggen als je in de remmen moet en dat (bv in paniek) wat te enthousiast doet.
Doordat ze niet blokkeren kan je sturen tijdens het remmen.
Zowel voor een auto als een motor, maakt geen verschil.
Maar een motor heeft een probleem, als je rechtuit remt is het lastig uit te wijken TIJDENS het remmen, je krijgt de motor gewoon niet in een bocht.
Maar als je remt IN een bocht, je verliest tractie kan je wel blijven sturen......ik rem trouwens gewoon tijdens een bocht ABS of niet, gaat prima.
Een motor zit nog altijd op 2 wielen, daarom kan een auto meer doen, maar dat je niks kan doen met een motor en ABS is onzin.
Probeer een vol te remmen in een bocht als het nat is, normaal zou ABS U dan moeten behoeden voor een schuiver......maar heb je nog weg genoeg om door te sturen??? Dat is de vraag.
Is ABS zinvol op een motor? JA.
Moet je kunnen remmen zonder ABS? Dubbel JA.
Kan ABS je leven redden op een motor? Misschien, want je mag er niet op vertrouwen.
In een auto is het totaal anders, immers je kan niet onderuit gaan, dus kan je veel meer toeren uithalen.
Op een motor remmen zonder kennis van zaken en alles maar dicht smijten, is net zo gevaarlijk met als zonder ABS.
Sterker, je kansen zijn beter als je kan remmen zonder ABS. (maar moet je wel kunnen)
ABS - zin en onzin
Ik heb nooit gezegd "in paniek alles dichttrekken". Zodra je niet meer kan denken lig je op je bek. Klaar en duidelijk.
Daarom is veel oefenen zo belangrijk. Hoe vaker je een noodstop oefent hoe meer het onder je huid kruipt. En ?ls je het dan een keer moet doen, kun je dat zonder nadenken.
Leer een kind autorijden (ik ben vast niet de enige die dit nu doet of ooit gedaan heeft). Het schakelen lukt pas als het kind weet waar welke versnelling zit. Maar het gaat pas goed als het kind zonder nadenken in een vreemde situatie de juiste versnelling pakt.
Daarom is veel oefenen zo belangrijk. Hoe vaker je een noodstop oefent hoe meer het onder je huid kruipt. En ?ls je het dan een keer moet doen, kun je dat zonder nadenken.
Leer een kind autorijden (ik ben vast niet de enige die dit nu doet of ooit gedaan heeft). Het schakelen lukt pas als het kind weet waar welke versnelling zit. Maar het gaat pas goed als het kind zonder nadenken in een vreemde situatie de juiste versnelling pakt.
ABS - zin en onzin
een beetje rap geweest met uw conclusie ?F M wrote:Dit is nu al een onzinnig topic geworden, Muug. Als zelfs Susse al overtuigd geraakt is van het nut van ABS, wat valt er dan nog te discuteren ?
hij heeft precies toch een (waardige ?) opvolger
ABS - zin en onzin
Mario !!!
Heb je je zomerbanden al terug gestoken ?
Heb je je zomerbanden al terug gestoken ?
I am confused. Oh no, maybe not!