ABS - zin en onzin
Posted: 29 May 2015 10:01
Ja, dat was echt wel supersimpel, h? Laouen : die is wegens alreeds race-ECU zijnde onveranderlijkerwijs van de Steets teruggekomen ...laouen wrote:
Bas daarentegen heeft een paar keer de computer uit een CBR1000RR gevezen, naar de befaamde Don Guhl verscheept een flashy ding terug gekregen. Dat ziet er allemaal heel simpel uit, ergo: het is allemaal veel makkelijker geworden!
Nee, een (censuur)...Mario wrote:misschien is Bas een trol ?
Kan allemaal zijn dat Belgen te vaak op onderhoud gaan etc. Dat we "genaaid" worden als we erbij staan maar daar ging het niet over. Het ging daar helemaal niet over.Bas wrote:Echt? Het is niet meer dan een computer met sensors die de boel regelt.Wipr wrote:Heel goede keuze Raketman. Vroeger (en nog) was automechaniek een beroepsopleiding maar tegenwoordig is dat niveau serieus de hoogte ingegaan.
Als men nog zou afvragen waarom je onderhoud zoveel geld moet kosten in de marmeren troonzalen die men garages noemt en de autodokters allemaal met een doktersassistent rondlopen die voor de gelegenheid wit is gekleurd. Mensen met bakkenist moeten ook betaald worden.
Eigenlijk is het simpeler dan ooit geworden.
Veel garages naaien dan ook de mensen, met zaken als om de 5000km olie komen verversen, als je dat doet ben je een sukkel.
Olie gaat 100000km en meer mee, het is het oliefilter dat bepalend is, de meesten gaan 20000 a 30000km mee, dus kan je een beurt doen op die afstand.
Mercedes doet onderhoud om de 25000km.....Citroen om de 30000km.....en toch zijn er gasten die het om de 5000 doen....lees eens een service manual uit bv Nederland of Duitsland, in Belgi? naaien de garagisten de mensen.
Belgi? is het enige land dat ik ken dat zo vaak mensen doet binnenkomen voor "onderhoud"......DOMBO'S!!!!!!
Neen, het was de ECU van Marreke en die heeft een CBR1000RR, haar computer stond al op Race-mode en was niet te verbeteren qua handeling.laouen wrote:
Nu ja, het is allemaal een kwestie van perceptie h?:
Raketman heeft zich nu ondertussen al enige tijd behoorlijk intensief verdiept in die zaken en is tot de conclusie gekomen dat hoe langer je er naar kijkt, hoe ingewikkelder het wordt.
Bas daarentegen heeft een paar keer de computer uit een CBR1000RR gevezen, naar de befaamde Don Guhl verscheept een flashy ding terug gekregen. Dat ziet er allemaal heel simpel uit, ergo: het is allemaal veel makkelijker geworden!
Zalig zijn de simpelen van geest of zoiets zeker?
Ja en neen, ik heb indertijd mijn rijbewijs in Nederland gehaald voor zowel motor als auto.Koeno wrote:Je rijdt zelf al van voor 89, en ook dus enkele jaren zonder rijbewijs...Bas wrote: En ja, al rij je 20 jaar, een rijles of cursus in deze zaken kan je leven redden.....zie dagelijks (alweer) in de krant, het zijn vooral de gasten van voor 1989 (rijbewijs) die overlijden.
Van de week weer achter een paar van die grijze baarden aangereden, man man man....
Zoals je kan zien op droog wegdek, geen verschil.F M wrote:Een Spaans filmke, met scooters. Iedereen, behalve Fore weet dat dit geen echte motoren zijn ( ) maar toch:
Als mijn Spaans goed genoeg is: de oranje scooter met ABS, de witte zonder ABS. Het zijn weer professionele rijders, geen beginners die niet kunnen rijden.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=2j32751P1tQ#t=139[/video]
1. Op droog wegdek: geen verschil tussen de scooters. Eerst lijkt de scooter zonder ABS iets sneller te stoppen, maar nadat de rijders gewisseld hebben blijkt dat de ene rijder iets sneller stopt dan de andere.
2. Op nat wegdek: de scooter met ABS duidelijk in het voordeel, bij beide rijders.
Ik heb examen in de sneeuw gedaan met de moto...ABS bestond toen nog niet eens.F M wrote:Bas heeft wel gelijk.
Elke keer dat ik met mijn moto door de sneeuw rijd, zet ik de ABS af.
Dat herinner ik me ook nog (allez dat pak sneeuw h?) : 't was wel in Kleinen Brogel dacht ik ... begin '70tiger jaren of daaromtrent.Bas wrote:Ik heb examen in de sneeuw gedaan met de moto...ABS bestond toen nog niet eens.F M wrote:Bas heeft wel gelijk.
Elke keer dat ik met mijn moto door de sneeuw rijd, zet ik de ABS af.
Ook heb ik motards zien stranden in de sneeuw, in Leopoldsburg, er lag 30cm!!
Bas wrote:Ik heb examen in de sneeuw gedaan met de moto...ABS bestond toen nog niet eens.F M wrote:Bas heeft wel gelijk.
Elke keer dat ik met mijn moto door de sneeuw rijd, zet ik de ABS af.
Ook heb ik motards zien stranden in de sneeuw, in Leopoldsburg, er lag 30cm!!
Koeno wrote:WabliefBas wrote: En dat was 1988!!! ABS bestond niet eens.....
Verder, ik kan niet rijden en zou ik graag abs gehad hebben op alle motoren die ik nu of in de toekomst zal besturenDe eerste proeven met motorfietsen werden in 1976 gedaan met een TRRL/Mullards-systeem dat voor de gelegenheid op een Norton Commando was gemonteerd. Fabrikanten werkten er pas vanaf 1985 aan (het FAG-Kugelfischer systeem voor de BMW K 100). Introductie volgde in 1988 (ABS I). In de praktijk grijpen de meeste ABS-en pas in als het wiel 20% slip heeft, want dan is de remvertraging het hoogst. Zie ook SCS.
ABS I: Anti Blokkeer Systeem I (BMW). Ge?ntroduceerd op de K 100 in 1988. ABS I had ten opzichte van andere systemen als voordeel dat er geen puls voelbaar is in remhendel en -pedaal.
Om het in jouw taal te zeggen : ah man, zeik niet...Bas wrote:Ik ben en blijf tegen ABS, je kan best zonder.
Om het in Uwen taal te zeggen.... zeik zelf niet!petervdc wrote: ah man, zeik niet...
Ik hoop dat je een "echte" noodstop overleeft zonder je abs.
Peter, laat het jong, 't heeft geen zin...petervdc wrote:Om het in jouw taal te zeggen : ah man, zeik niet...Bas wrote:Ik ben en blijf tegen ABS, je kan best zonder.
Ik hoop dat je een "echte" noodstop overleeft zonder je abs.