Evaluatie Rondrit Schotland 6-18 juni
Posted: 29 Jun 2015 15:54
Juist terug van een fan-tas-tische rondrit door Schotland. Omdat ik weet dat er mensen ook een reis naar Schotland overwegen, een woordje uitleg...
Omdat we graag de kleinere routes verkennen, hebben we merendeels geopteerd voor de B-wegen. De verplaatsingen gaan hier eerder langzaam en je stopt meer om foto's te nemen en te genieten, dus eigenlijk mag je voor dergelijke ritten maar rekenen op 200 ? 250 km/dag. Op de grotere A-wegen is 350km/dag realistisch, maar hier zie je wel minder, en zeker niet onbelangrijk: je hebt meer doorgaand verkeer.!
Het weer viel enorm mee, slechts ??n dag regen gehad, daarom hebben we die dag dan ook maar een kort ritje gemaakt (concentreren op de weg en genieten van het landschap gaan niet goed samen). Dus regenkledij en ook warme kledij is zeker een must, je zit op breedtegraden die te vergelijken zijn met G?teborg in Zweden.
Beschikbaarheid van benzine is geen probleem, maar ik zou toch de laatste 100km in mijn actieradius als reserve nemen, zeker als je de B-wegen volgt. De muggen daarentegen kunnen flink lastig zijn. Ze komen met duizenden op je af, een goede preventieve zalf is geen overbodige luxe.
Qua veiligheid geen enkel probleem gehad, de motoren stonden meestal wel op opritten van hostels/b&b en de grote steden (Glasgow/Edinburgh/Inverness) hebben we vermeden. Een basisset van gereedschap zou ik iedereen aanraden, we hebben enkele kleinere defecten gehad, maar met een tang en enkele spanbanden was dit op te lossen.
Links rijden viel goed mee, maar toch moet je constant alert zijn, want het verkeer komt uit richtingen die wij hier niet gewoon zijn. Op de kleinere wegen heb je dan wel minder last van het verkeer, maar doordat je telkens moet stoppen bij 'passing places' om tegenliggers door te laten, kun je er slechts een matig tempo aanhouden.
In ieder geval, Schotland is een enorme aanrader, je moet er echt geweest zijn !
Omdat we graag de kleinere routes verkennen, hebben we merendeels geopteerd voor de B-wegen. De verplaatsingen gaan hier eerder langzaam en je stopt meer om foto's te nemen en te genieten, dus eigenlijk mag je voor dergelijke ritten maar rekenen op 200 ? 250 km/dag. Op de grotere A-wegen is 350km/dag realistisch, maar hier zie je wel minder, en zeker niet onbelangrijk: je hebt meer doorgaand verkeer.!
Het weer viel enorm mee, slechts ??n dag regen gehad, daarom hebben we die dag dan ook maar een kort ritje gemaakt (concentreren op de weg en genieten van het landschap gaan niet goed samen). Dus regenkledij en ook warme kledij is zeker een must, je zit op breedtegraden die te vergelijken zijn met G?teborg in Zweden.
Beschikbaarheid van benzine is geen probleem, maar ik zou toch de laatste 100km in mijn actieradius als reserve nemen, zeker als je de B-wegen volgt. De muggen daarentegen kunnen flink lastig zijn. Ze komen met duizenden op je af, een goede preventieve zalf is geen overbodige luxe.
Qua veiligheid geen enkel probleem gehad, de motoren stonden meestal wel op opritten van hostels/b&b en de grote steden (Glasgow/Edinburgh/Inverness) hebben we vermeden. Een basisset van gereedschap zou ik iedereen aanraden, we hebben enkele kleinere defecten gehad, maar met een tang en enkele spanbanden was dit op te lossen.
Links rijden viel goed mee, maar toch moet je constant alert zijn, want het verkeer komt uit richtingen die wij hier niet gewoon zijn. Op de kleinere wegen heb je dan wel minder last van het verkeer, maar doordat je telkens moet stoppen bij 'passing places' om tegenliggers door te laten, kun je er slechts een matig tempo aanhouden.
In ieder geval, Schotland is een enorme aanrader, je moet er echt geweest zijn !