Haantjesgedrag in het verkeer

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Wipr »

Nu een paar maanden terug met de motor te rijden valt het me zoveel meer op dan pakweg 5jaar geleden. Hanengedrag.....

Auto's worden sneller en zo ook de top van de moto's.

Nu is het al meermaals voorgevallen dat ik aan een stoplicht vooraan ga staan en niet weinig valt het me keer op keer te beurt dat de auto net achter me alles uit zijn wagen wil halen om toch voorbij te kunnen steken, soms zelfs met gevaarlijke manoeuvres langs diens kant en vlak voor me te komen rijden nog steeds accelererende naar het volgende licht op rond punt.

De Duke 125/200/390 ziet er wat jeugdig uit relatief klein voor een motorfiets maar niet het snelste op de markt en dat lijkt een wedloop aan het licht wat uit te lokken.

Als je het gas van de 390 helemaal openschroeft dan blijf je wel voor maar een hedendaagse middenklasse auto kan je het vuur aan de schenen leggen en blijkbaar overkomt me dat heel vaak. Merk ik het nu meer op dan vroeger of is het gewoon de rush van tegenwoordig?

Laat ik me er in meeslepen? Zelden, echt zelden of het is een recht verbindingsstuk waar 70-90 de maximum toegelaten snelheid is en dan mogen de 375 kubieke centimeters eens vrijuit ademen. Meestal valt het voor in de stedelijke omgeving (Antwerpse ring bijv) en op stukken waar het risico te groot is om zelf in de brokken te delen.

De 390 rijdt echt super in meegaand verkeer en inhalen kan maar daar zijn vele chauffeurs niet mee opgezet als dat brommertje komt opzetten.

Frustrerend? Nee, daar zet ik me over, net als over de paljassen die ritsen enkel zien als een sluitingsmechanisme maar het maakt dat sommige ritten wel momenten leveren waar het gevaar van motorrijden in de kaart spelen.

Blijkbaar moeten veel chauffeurs het gemis in andere zaken compenseren in hun rijgedrag ten koste van andere weggebruikers.

Een zware "U zal enkel mijn achterlicht waarnemen mijn zoon (vrouwen hebben daar blijkbaar veel minder last van) motorfiets aanschaffen is me niet de oplossing.

De leukste ritjes zijn de spitsuurritten op weg voor een boodschap te doen of dezer zomerse tijden rond 21u als het testosterongehalte in de atmosfeer gezakt is en de wegen wat meer verlaten worden.

Indien er iemand (militair) piloot is laat het me even weten. Een brouwsel antidepressiva/ chemisch castraatmiddel/ benzodiazepinemix kan voorzien worden en de volgende chemtrail suist door het walhalla :mrgreen:

"Moeder, waarom rijden er zoveel zotten op de baan rond"

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Koeno »

Ach, ik denk dat er overal driftkikkers zitten...
Vorige week donderdag had ik bijna een CBR 125 onder mijn wielen (van de wagen)...

Ik reed op een rotonde, en de cbr dacht nog ruimte te hebben...
met zijn 14pk probeerde hij hem er tussen te schieten....
vol in de rem en nog een serieus borduurke meegepakt om de persoon te ontwijken...
om als enige reactie een middelvinger te krijgen... (snappen wie snappen kan)...

Deze morgend een zelfde soort situatie, maar dan een VW golfje...

en dan zou je soms denken: moest ik nu echt remmen of eerder rammen? (bij wijze van spreken natuurlijk)

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by KlaasN »

Het gaat er inderdaad heviger en heviger aan toe.
Men schijnt er niet veel aan te willen doen.
Dit is een grappig artikel.

www.standaard.be/cnt/dmf20140106_00914516

Belgi? is levensgevaarlijk om te rijzen.

Eergisteren in de file Antwerpen-kempen, zeker drie keer moeten remmen voor mensen die van file veranderen zonder te pinken en zonder te kijken. Het hoort er bij, denk ik dan.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by F M »

KlaasN wrote:Belgi? is levensgevaarlijk om te rijzen.
Klopt. Japan is namelijk het land van de reizende zon. :beer:
I am confused. Oh no, maybe not!

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Borniet »

De agressie in het verkeer is inderdaad wel een feit, en dat het steeds erger wordt, dat is me inderdaad ook al opgevallen. En eigenlijk niet abnormaal... Tegenwoordig, als we vanuit Rijkevorsel richting Antwerpen (meestal Schoten/Deurne)moeten met de wagen, rekenen we daar minstens 1u reistijd voor, in plaats van 30-35 minuten. En dan zijn we meestal nog te laat. Ook buiten de spitsuren (tijdens de spits is het best om gewoon niet te gaan...). Als ik met de wagen naar Brussel ga, moet ik veel geluk hebben om minder dan 2 uur onderweg te zijn, soms gaat het zelfs naar de 4u toe! En zo is dat ook voor al die andere mensen in de file. Dus is het dan abnormaal dat die stijf staan van de stress? Iedereen wil thuis bij zijn gezin zijn, en wordt ellendig gefrustreerd over het feit dat je meer stil staat dan iets anders tegenwoordig.
Daarnaast is er inderdaad ook het haantjesgedrag. Ik heb er ook al enkele keren over geklaagd, hier in de buurt is het e
soms echt ellendig... Ik heb een tijdje met de bus/trein mijn verplaatsingen naar Brussel gedaan, en terwijl ik op de bus stond te wachten elke ochten, zag ik iedere dag de meest ongelooflijke dingen. Vlak voor een rond punt nog volle snelheid voorbijsteken, dan terug invoegen en alles dichtgooien om dan toch nog veel te snel het punt op te rijden. In een bocht zonder zicht voorbijsteken, met twee camionetten naast elkaar racen, en nog veel meer... en ongelooflijk, maar 1 op 4 chaufeurs geeft gas bij en stuurt naar katten of vogels op de rijbaan toe! Waar dit gedrag allemaal vandaan komt, daaar heb ik ook niet direct een idee van...

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by zwiep »

tis inderdaad gevaarlijk toeven op te baan, bumperkleven, rechts inhalen als er een gaatje is die just groot genoeg is, om dan toch maar 10m verder in dezelfde file te staan, voorbeeldgevende chauffeurs die je willen tonen dat je naar rechts moet gaan op de snelweg, doe ik dus niet als er maar 50m vrij is, invoegen op de snelweg en ineens doorsteken naar het linkse vak zonder echt rekening te houden met het achteropkomend verkeer. Ne mens vraagt zich dan af waarom er zoveel ongevallen gebeuren op de snelweg met grote file's als gevolg.
ik zie elke dag op weg naar het werk wel ene die ze het rijbewijs mogen intrekken, daarop meer controleren zou veel meer uithalen dan flitscontroles, te snel rijden hoeft niet gevaarlijk te zijn, aggresief rijden des te meer
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Borniet »

zwiep wrote:te snel rijden hoeft niet gevaarlijk te zijn, aggresief rijden des te meer
Helemaal mee eens! Spijtig genoeg gaat dat nogal dikwijls hand in hand. Maar meer inzetten op het aanpakken van aggresief rijgedag zou zeker niet slecht zijn...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by bompa »

Te snel rijden is overal en altijd gevaarlijk, je bent namelijk niet alleen op de baan, er lopen kinderen, kleinkinderen van iemand rond, er rijden oudere mensen met de fiets .ik weet nog van mijne schoonvader, de mens was 80 en kon nog redelijk goed uit de voeten, maar durfde te voet de straat niet meer oversteken omdat er veel te snel gereden werd , veel sneller dan toegestaan.

Als flitsen niet helpt , awel dan mogen ze voor mijn part de wagen of de moto aanslagen bij 10 km te snel rijden ,en hem dan terug voor de deur zetten in een pakje , dan is het voor alleman hetzelfde ,en dan zal je op weg misbruikers niet meer horen van o het speelt geen rol ik trek dat toch af van de belasting ( 't was een Belg) :confused2:

Zeker van dat het dan binnen het halfjaar opgelost is :grin:

User avatar
julien
Posts: 63
Joined: 31 Dec 2012 05:42

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by julien »

bompa wrote:Te snel rijden is overal en altijd gevaarlijk, je bent namelijk niet alleen op de baan, er lopen kinderen, kleinkinderen van iemand rond, er rijden oudere mensen met de fiets .ik weet nog van mijne schoonvader, de mens was 80 en kon nog redelijk goed uit de voeten, maar durfde te voet de straat niet meer oversteken omdat er veel te snel gereden werd , veel sneller dan toegestaan.

Als flitsen niet helpt , awel dan mogen ze voor mijn part de wagen of de moto aanslagen bij 10 km te snel rijden ,en hem dan terug voor de deur zetten in een pakje , dan is het voor alleman hetzelfde ,en dan zal je op weg misbruikers niet meer horen van o het speelt geen rol ik trek dat toch af van de belasting ( 't was een Belg) :confused2:

Zeker van dat het dan binnen het halfjaar opgelost is :grin:
Pakjesdienst gaat overuren draaien :mrgreen:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by bompa »

julien wrote:
bompa wrote:Te snel rijden is overal en altijd gevaarlijk, je bent namelijk niet alleen op de baan, er lopen kinderen, kleinkinderen van iemand rond, er rijden oudere mensen met de fiets .ik weet nog van mijne schoonvader, de mens was 80 en kon nog redelijk goed uit de voeten, maar durfde te voet de straat niet meer oversteken omdat er veel te snel gereden werd , veel sneller dan toegestaan.

Als flitsen niet helpt , awel dan mogen ze voor mijn part de wagen of de moto aanslagen bij 10 km te snel rijden ,en hem dan terug voor de deur zetten in een pakje , dan is het voor alleman hetzelfde ,en dan zal je op weg misbruikers niet meer horen van o het speelt geen rol ik trek dat toch af van de belasting ( 't was een Belg) :confused2:

Zeker van dat het dan binnen het halfjaar opgelost is :grin:

Pakjesdienst gaat overuren draaien :mrgreen:
Maar niet lang denk ik :grin: , in het begin zouden ze dan wel veel werk hebben :mrgreen:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Borniet »

bompa wrote:Te snel rijden is overal en altijd gevaarlijk, je bent namelijk niet alleen op de baan, er lopen kinderen, kleinkinderen van iemand rond, er rijden oudere mensen met de fiets .ik weet nog van mijne schoonvader, de mens was 80 en kon nog redelijk goed uit de voeten, maar durfde te voet de straat niet meer oversteken omdat er veel te snel gereden werd , veel sneller dan toegestaan.

Als flitsen niet helpt , awel dan mogen ze voor mijn part de wagen of de moto aanslagen bij 10 km te snel rijden ,en hem dan terug voor de deur zetten in een pakje , dan is het voor alleman hetzelfde ,en dan zal je op weg misbruikers niet meer horen van o het speelt geen rol ik trek dat toch af van de belasting ( 't was een Belg) :confused2:

Zeker van dat het dan binnen het halfjaar opgelost is :grin:
Eigenlijk is het gewoon zo. Er is geen enkele reden om sneller te rijden. Je wordt gewoon bang om dat nog te zeggen tegenwoordig... Op veel plaatsen durf ik niet zeggen dat ik in de auto de cruise control altijd op de exacte snelheid zet, en probeer daar nooit over te gaan. Dan word ik voor gek en crimineel versleten...

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Wipr »

Wat files betreft. Als iedereen zich echt aan de maximum toegelaten snelheid zou houden en dit zeker vanaf een 10-15km voor de file zou het nog traag vooruitgaan maar je zou wel blijven rijden ook al gaat het traag. De zogehete harmonica-files..... Dat is pas levensgevaarlijk. Net omdat eens er terug een stuk gereden kan worden men sneller gaat rijden en dan ineens alles weer moet dichtgooien en de gaten die ontstaan bij het uitrekken van de file maakt het dan weer heel gevaarlijk als ze van baanvak gaan veranderen.

Hoe dat op te lossen valt..... Geen idee maar denk dat ze daar in Brussel niet echt wakker van liggen.

Wat mij dan WEL frustreert is dat de flikken om 20u staan de flitsen in een mobiele eenheid en dit op een weg waar het sowieso al niet druk is en ook geen woonwijk. Velen zullen het bouwcentrum in Antwerpen wel kennen. Nog niet zolang geleden heb ik daar een boete gekregen. Om meer exact te zijn het stuk van het Esso tankstation/Crown Plaza hotel naar de Jan Van Rijswijcklaan op welke baan het bouwcentrum zich bevindt. Je mag er 50km/u en ik reed met de correctie 56km/u

Daar is dus niets van woonwijk, enkel op de middenberm ontzettend veel parkeerruimte. Aan de ene kant sportvelden (Wilrijkse pleinen - Ex Beerschot) en aan de andere kant een campingterrein.

Daar word ik dan zot van!

Maar zoals al duizenden keren geopperd. In dit landje wil men alleen de problemen aanpakken die makkelijk zijn.

En ritsen...... Nog zoiets.....absoluut geen moeite mee om te stoppen en voor te laten. Het weerspiegelt dat een houding van "ikke eerst, dat plekje is van mij" en ik ben dan de koning die gratie verleent aan de sukkelaar die staat te wachten. U mag gaan.

Egoistisch/egocentrische consumptiemaatschappij en een neem-maatschappij. Geven is er hoe langer hoe minder nog bij.

Ego ego ego.

Mensen willen hier "hebben" en niet meer willen zijn en berusten in hun situatie.

Beste verkeersslogan ooit wat mij betreft: "better to late in this life, than to early in the next"
Maar het heeft alleen zin om als mensen eens stilstaan bij hun gedrag.

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Koeno »

Ik ga nu ook niet heiliger als de paus spelen,
eerlijkgewijs rijd ik regelmatig te snel, maar zelden tot nooit in een bebouwde kom (al kan ik soms "per ongeluk" 55km/u rijden).
maar buiten bebouwde kom, zal ik een leuke bocht vlot pakken, en als dat sneller is als toegestaan, dan is dat ook zo.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Wipr »

Deze mens was vooruit op zijn tijd :wink:

[video]http://https://m.youtube.com/watch?v=Q9gbui71QSw[/video]

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by bompa »

Borniet wrote:
bompa wrote:Te snel rijden is overal en altijd gevaarlijk, je bent namelijk niet alleen op de baan, er lopen kinderen, kleinkinderen van iemand rond, er rijden oudere mensen met de fiets .ik weet nog van mijne schoonvader, de mens was 80 en kon nog redelijk goed uit de voeten, maar durfde te voet de straat niet meer oversteken omdat er veel te snel gereden werd , veel sneller dan toegestaan.

Als flitsen niet helpt , awel dan mogen ze voor mijn part de wagen of de moto aanslagen bij 10 km te snel rijden ,en hem dan terug voor de deur zetten in een pakje , dan is het voor alleman hetzelfde ,en dan zal je op weg misbruikers niet meer horen van o het speelt geen rol ik trek dat toch af van de belasting ( 't was een Belg) :confused2:

Zeker van dat het dan binnen het halfjaar opgelost is :grin:
Eigenlijk is het gewoon zo. Er is geen enkele reden om sneller te rijden. Je wordt gewoon bang om dat nog te zeggen tegenwoordig... Op veel plaatsen durf ik niet zeggen dat ik in de auto de cruise control altijd op de exacte snelheid zet, en probeer daar nooit over te gaan. Dan word ik voor gek en crimineel versleten...
Inderdaad ik probeer mij ook zoveel mogelijk aan de regels te houden :grin:


Komt er een met een wagen naast mij staan aan de lichten voor een spurtje (dubbelbaanvak) dan doe ik soms wel is of ik meedoe maar laat die dan gewoon rijden. :grin: van die verhitte gasten die zo vlak achter je komen hangen, best gewoon doorlaten en laten rijden.
Als ik met de moto rij is het voor mijn plezier waarom zou ik mij dan laten opjagen :grin: Al is dat dan soms toch wel moeilijk maar toch maar laten rijden :grin:

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Bij »

[quote="bompa"]

Toen ik vrijdag naar de camping in postel reed was er op den E34 ook zo ene (Engelsman met ne mercedes) die op mijne trekhaak hing terwijl ik 2 camions aan het inhalen was. Toen ik terug op het rechtervak reed ging meneer mij ook nog is van de baan duwen :furious3:
om de zijkant van mijnen otto te sparen heb ik maar geen weerstand geboden :sweeet: . Nadien heb ik hem da nog een paar keer zien doen. Net voor den afrit in retie stond er dan ne jonge gast met ne BMW met volledig beschadigde zijkant op de pechstrook.......
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by bompa »

Bij wrote:
bompa wrote:
Toen ik vrijdag naar de camping in postel reed was er op den E34 ook zo ene (Engelsman met ne mercedes) die op mijne trekhaak hing terwijl ik 2 camions aan het inhalen was. Toen ik terug op het rechtervak reed ging meneer mij ook nog is van de baan duwen :furious3:
om de zijkant van mijnen otto te sparen heb ik maar geen weerstand geboden :sweeet: . Nadien heb ik hem da nog een paar keer zien doen. Net voor den afrit in retie stond er dan ne jonge gast met ne BMW met volledig beschadigde zijkant op de pechstrook.......





Soms is het wel moeilijk ' k weet het wel , maar er is tegenwoordig wa op de baan ze,hoe die achter het stuur zitten en met wat een gedacht ik weet het niet :confused2: ik heb zo is een gevalletje voorgehad met een gast met een audi :confused2:
op de E19, Ik doe mijne L pinker aan steek een wagen voorbij, er was nog plaats genoeg voor de aankomende audi, wagen voorbij mijne R pinker aan en ga terug op het ander rijvak , den audi ook en smijt daar alles dicht :w00t: :confused2:
Ik kan nog uitwijken naar rechts, hij ook terug naar rechts smijt daar weer alles dicht, ik wijk uit naar de pechstrook en stop daar , hij ook en komt naar mij toe gestapt ,ik wil ook uitstappen om hem daar is goe tegen zijn sjokedijzen te stampen :evil: , maar mijn echtgenote trekt aan mijne arm en zegt blijf zitten , en ben dan maar blijven zitten , :whistling: raam open en awel jom ,hij loopt naar het raam en ik had het nog juist terug hoog genoeg om zijn spuugsel op te vangen tegen het raam :confused2: :grin: en hij loopt terug naar zijne wagen en was weg ,en ik was vergeten zijn nummerplaat op te schrijven :confused2:
gelukkig moet ik niet meer elke dag op de snelweg zijn :grin:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Wipr »

Verstandig van je om te blijven zitten. Heb daar al eens flikken voor aan mijn deur gehad omdat een verkeerssituatie uit de hand gelopen was. Spreek dan over 18j geleden.

Idd spijtig dat je zijn nummerplaat niet hebt opgeschreven want ze zijn absoluut niet mals voor verkeersagressors

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by the riding man »

Wipr wrote: Idd spijtig dat je zijn nummerplaat niet hebt opgeschreven want ze zijn absoluut niet mals voor verkeersagressors
Geen fluit doen ze daar mee, dat is jou woord tegen dat van hem en wordt verticaal geklasseerd.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Haantjesgedrag in het verkeer

Post by Davy78 »

Wipr wrote:De Duke 125/200/390 ziet er wat jeugdig uit relatief klein voor een motorfiets maar niet het snelste op de markt en dat lijkt een wedloop aan het licht wat uit te lokken.
Volgens mij zijt ge gewoon een reden aant zoeken om een 1200cc te kopen :kwijl: tis nekeer tijd voor iet nief he :)

Post Reply