Electrische voertuigen

Kletsen over moto's en andere motodingen.
pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Electrische voertuigen

Post by pingu »

Jopet wrote:Een jaar of 3 geleden heb ik nog gekeken naar de Renault Fluence, aangezine ik veel korte afstanden doe en maar zo'n 6 ? 7.000 km per jaar dacht ik dat deze wagen ideaal zou zijn voor mij.
Vol goeie moed naar de Renault dealer, ik wist wel dat de wagen 7.000 euro duurder was dan de benzine versie (28.000 ipv 21.000) maar ik dacht door het uitsparen van de benzine betaald de auto zich zelf wel terug, groot was mijn ontnuchtering toen de dealer mij vertelde dat je de batterijen moet leasen aan minimum 85 euro per maand als je minder dan 10.000km per jaar doet, doe je er meer dan moet je ook meer betalen. Ja maar zei ik, dat is hetgeen ik uitgeef aan benzine, waar zit dan de winst van electrisch rijden? In het milieu zei hij.... Dan maar het project electrisch rijden opgeborgen en mij een benzine wagen gekocht....

Had de regeling dat ze nu voorstellen bestaan, 5.000 euro premie, geen BIV, geen verkeersbelasting dan zou het zeker het overwegen waard geweest zijn, maar 3 jaar geleden zeker niet.

Groetjes,
Jopet
Laatst een vergelijking gezien tussen een BMW 1-serie en een Nissan LEAF (beide ongeveer even duur in aankoop). Met de huidige benzine en electriciteitsprijzen was de Nissan net ietsje duurder per km dan de BMW... Dit was echter zonder rekening te houden met premies, BIV etc.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Electrische voertuigen

Post by Raketman »

Grootste probleem is nog steeds de overweldigende macht van de olieindustrie...zolang dat dat geen goeie knak krijgt zal elektrisch altijd achterblijven (of onderdrukt worden in zijn ontwikkeling, noem het zoals ge wilt).

Mensen die nu electrisch rijden doen dat vooral -vrees ik- vooral om hun eigen geweten te sussen, inclusief de nodige kortzichtigheid. Onlangs nog ergens in een editoriaal iets grappig gelezen. 't Was nen hollander die zijn buurman proficiat wenste met het feit dat hij terug op steenkool reed met zijn elektrisch voertuig (doelende op de manier van opwekking van de elektriciteit in NL, waar ze de laatste jaren terug massaal overgestapt zijn op steen-en bruinkoolcentrales omwille van de goeiekoop :lipsrsealed2: )
Nil volentibus arduum

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Electrische voertuigen

Post by Harald »

Net in t nieuws ... alternatieve energie stantions.
Tesla loopt blijkbaar voor met hun selle chargers ... Alleen volgt mijn bankrekening niet :blob1:

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Electrische voertuigen

Post by robman »

Raketman wrote:Grootste probleem is nog steeds de overweldigende macht van de olieindustrie...zolang dat dat geen goeie knak krijgt zal elektrisch altijd achterblijven (of onderdrukt worden in zijn ontwikkeling, noem het zoals ge wilt).
toch effe reactie hierop ....tja ..als je in de sector werkt .... :P

benzine / diesel ...het is een grote afzetmarkt voor een raffinaderij , dus je kan en zal wel ergens gelijk hebben :grin: .
Doch een zijtekening ....uit een raffinaderij komen er +/- 200 verschillende producten uit (!) :book: ...waarvan benzine en diesel en kerosine er enkele zijn ( ik spreek echt niet over lpg want dat is relatief marginaal , trouwens propaan en butaan leveren in pure vorm meer op ...)

Een raffinaderij is een grondstofleverancier aan de ...chemie / energiesector .
Love it or hate it ...maar stel je eens een leven voor zonder aardolie ...je zal zien dat dat beangstigend is .
En for the record ....
Hoe langer ik werk op zo een raffinaderij ...hoe groener ik wordt ...hoe meer ik een kleinere afdruk wil nalaten ...het is niet normaal hoeveel ervan gebruikt wordt ...

Maar

Vandaag wordt de wagen die op waterstof rijdt ten top gedreven ....weet ge hoeveel energie dat kost om waterstof te produceren ? Gi-gan-tisch veel ... verkregen door producten uit een ....jep , raffinaderij ....
Als je een puur elektrisch aangedreven wagen hebt ....vanwaar komt diene elentriek ......centrales die fossiele brandstoffen gebruiken of nucleair ......
Windenergie of zonnepanelen hebben ook hun aandeel ...maar voor hoeveel ....?

Ik ben niet zo erg opgewonden van al die ' groene ' energie ...
Kijk ..we gaan toch elk 100 ? betalen voor die zonnepanelen zeker .... groen = geld ( punt ) .

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Electrische voertuigen

Post by toeternietoe »

Auto's met batterijen als aandrijving hebben m.i. geen toekomst. Deze ontwikkeling is een doodlopend spoor. Er is niet alleen het vraagstuk van de opwekking van de elektriciteit, maar ook die van het transport ervan. Ik meen ergens te hebben gelezen dat er in het transport van elektriciteit de helft verloren gaat. Erg effici?nt is deze manier van aandrijving dus ook al niet. Als je je eigen zonnepanelen zou kunnen gebruiken met een lokale buffer als tussensstation (vb de tesla- batterij of voor de aanmaak van waterstof) zou je die verliezen al niet hebben. Daarenboven is er een probleem van grondstoffen. Als nog maar ??n procent van alle voertuigen in de wereld zouden overschakelen op batterij-aandrijving, zijn er al niet genoeg grondstoffen meer om de nodige batterijen te maken.

Elektrisch rijden op zich is wel best aangenaam. Maar zolang er geen andere stroombron is dan de batterijen (vb brandstofcel) vrees ik dat het geen toekomst heeft.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

Post Reply