zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Hét forum bij uitstek waar je je ei kwijt kan. Of om stoom af te blazen. Om je hart te luchten. Topics zijn enkel toegankelijk voor wie geregistreerd en aangelogd is.
the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by the riding man »

Ik lees al jaren mee op (moto)forums en de aantal kilometers op ne moto zijn een vaak terugkomend element. Zeer veel mensen gebruiken de letter k om 1000 aan te duiden. Dit wordt over genomen door andere leden die het ook gaan gebruiken. Maar weten we eigenlijk wel waarom we dit doen? Is het uit gemakzucht bv 20000km wordt 20k. Of is het om wetenschappelijk en slim over te komen? De wijze waarop deze "afkorting" wordt gebruikt is volgens mij foutief en wordt klakkeloos door iedereen zo overgenomen.
Waar komt het vandaan? In het SI-stelsel wordt inderdaad voor 1000 het SI-voorvoegsel kilo gebruikt. Dat woord kilo kan ook worden afgekort tot kleine letter k. In dat machtstelsel (wan si is een machtstelsel) wordt dat dus als voorvoegsel gebruikt. 20000 wordt dus kilo20 of nog korter k20. Want het is een voorvoegsel. Niet te verwarren met grote letter K want dat betekent iets totaal anders (dat is van Kelvin en is iets met de temperatuur maar hier dus niet relevant).

Met wat fantasie die dan nog heel erg ver gezocht is, kan ik dus wel een verklaring vinden waarom men de kilometerstand van een moto aanduid met (in ons voorbeeld) 20k. Al is dat dus foutief want het is een voorvoegsel en de letter dient voor het cijfer te staan en altijd in kleine letter, veelal lees ik een grote letter die dan nog achter het cijfer staat, dit slaat echt nergens op. De kleine k kennen we natuurlijk ook van km (kilometer) waar de k weer een afkorting van kilo is. In dit geval mag deze aanduiding wel achter het getal komen maar dan moet het getal wel voluit geschreven worden en moet er ook kleine letter m bijkomen.

Enfin, de titel van dit topic noemt niet voor niks "zeveren" he. Maar het blijft me intrigeren sinds wanneer men dit is gaan introduceren op motorfora en waarom? En waarom iedereen dit zonder nadenken overneemt, waarschijnlijk zonder enig idee te hebben van waar dit komt.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Werner »

the riding man wrote:Ik lees al jaren mee op (moto)forums en de aantal kilometers op ne moto zijn een vaak terugkomend element. Zeer veel mensen gebruiken de letter k om 1000 aan te duiden. Dit wordt over genomen door andere leden die het ook gaan gebruiken. Maar weten we eigenlijk wel waarom we dit doen? Is het uit gemakzucht bv 20000km wordt 20k. Of is het om wetenschappelijk en slim over te komen? De wijze waarop deze "afkorting" wordt gebruikt is volgens mij foutief en wordt klakkeloos door iedereen zo overgenomen.
Waar komt het vandaan? In het SI-stelsel wordt inderdaad voor 1000 het SI-voorvoegsel kilo gebruikt. Dat woord kilo kan ook worden afgekort tot kleine letter k. In dat machtstelsel (wan si is een machtstelsel) wordt dat dus als voorvoegsel gebruikt. 20000 wordt dus kilo20 of nog korter k20. Want het is een voorvoegsel. Niet te verwarren met grote letter K want dat betekent iets totaal anders (dat is van Kelvin en is iets met de temperatuur maar hier dus niet relevant).

Met wat fantasie die dan nog heel erg ver gezocht is, kan ik dus wel een verklaring vinden waarom men de kilometerstand van een moto aanduid met (in ons voorbeeld) 20k. Al is dat dus foutief want het is een voorvoegsel en de letter dient voor het cijfer te staan en altijd in kleine letter, veelal lees ik een grote letter die dan nog achter het cijfer staat, dit slaat echt nergens op. De kleine k kennen we natuurlijk ook van km (kilometer) waar de k weer een afkorting van kilo is. In dit geval mag deze aanduiding wel achter het getal komen maar dan moet het getal wel voluit geschreven worden en moet er ook kleine letter m bijkomen.

Enfin, de titel van dit topic noemt niet voor niks "zeveren" he. Maar het blijft me intrigeren sinds wanneer men dit is gaan introduceren op motorfora en waarom? En waarom iedereen dit zonder nadenken overneemt, waarschijnlijk zonder enig idee te hebben van waar dit komt.
Mag ik ook eventjes zeveren?
De titel van een topic "noemt" niet ... maar "heet "...
Noemen en heten zijn geen synoniemen.
En dan zwijg ik nog over dt-fouten.
Sorry hoor, maar ik kon het echt niet laten.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by the riding man »

Werner wrote:
Mag ik ook eventjes zeveren?
De titel van een topic "noemt" niet ... maar "heet "...
Noemen en heten zijn geen synoniemen.
En dan zwijg ik nog over dt-fouten.
Sorry hoor, maar ik kon het echt niet laten.
Natuurlijk mag je mee zeveren, laat je gaan. Zo staan er wel meerdere fouten in, het is fora en geen forums zoals ik schreef, en een cijfer en een getal schrijf ik ook door elkaar, waar een cijfer maar 1 karakter heeft en 2 cijfers een getal vormen. Net zoals er veel geschreven wordt zoals het in de volksmond wordt uitgesproken en geen correct Nederlands is. Zolang het het maar leesbaar is en niet vol staat met hedendaagse "internet taal" stoor ik mezelf daar niet aan.
Al is het niet mijn opzet van dit topic om schrijffouten uit de teksten te gaan zoeken/halen. Maar een verklaring te zoeken vanwaar de k-aanduiding komt en waarom deze altijd verkeerd wordt gebruikt door iedereen.
En de titel "heet" inderdaad omdat ik hem zo "genoemd" heb :wink:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Werner »

the riding man wrote:
Werner wrote:
Mag ik ook eventjes zeveren?
De titel van een topic "noemt" niet ... maar "heet "...
Noemen en heten zijn geen synoniemen.
En dan zwijg ik nog over dt-fouten.
Sorry hoor, maar ik kon het echt niet laten.
Natuurlijk mag je mee zeveren, laat je gaan. Zo staan er wel meerdere fouten in, het is fora en geen forums zoals ik schreef, en een cijfer en een getal schrijf ik ook door elkaar, waar een cijfer maar 1 karakter heeft en 2 cijfers een getal vormen. Net zoals er veel geschreven wordt zoals het in de volksmond wordt uitgesproken en geen correct Nederlands is. Zolang het het maar leesbaar is en niet vol staat met hedendaagse "internet taal" stoor ik mezelf daar niet aan.
Al is het niet mijn opzet van dit topic om schrijffouten uit de teksten te gaan zoeken/halen. Maar een verklaring te zoeken vanwaar de k-aanduiding komt en waarom deze altijd verkeerd wordt gebruikt door iedereen.
En de titel "heet" inderdaad omdat ik hem zo "genoemd" heb :wink:

Kijk, ik dacht dat je alludeerde op mijn post van enkele dagen terug waar ik het idd. had over "12K",
en vandaar misschien mijn enigszins stekelige reactie :oops:
Maar dit terzijde: weet je nog hoe men destijds wereldwijd het jaar 2000 aankondigde?
Ja, inderdaad: Y2k !
M.a.w. die "k" is inmiddels zo'n beetje gemeengoed geworden.
En nog iets: zowel forums als fora worden tegenwoordig als correct Nederlands beschouwd. :wink:

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Hagar »

De reden dat ik die afkorting gebruik is omdat ik anders teveel nullen moet tellen.
Hoeveel nullen staan er in 200000 ? Een andere manier is 200.000 gebruiken, maar 200k vind ik gemakkelijker.
Mijn hard-disc heeft een geheugen van 500G, niet G500 :P
In feite is dat ook niet 500000000000, maar iets meer, rarara hoeveel zou dat nu echt zijn?

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by the riding man »

Werner wrote:

Kijk, ik dacht dat je alludeerde op mijn post van enkele dagen terug waar ik het idd. had over "12K",
en vandaar misschien mijn enigszins stekelige reactie :oops:
Nee, geen flauw idee over welke post je het hebt. En trouwens, gebruikt bijna iedereen het op deze manier (ikzelf ook omdat iedereen het doet) dus absoluut geen persoonlijke kwestie.

Wat wel een heel klein beetje een aanleiding is geweest is een recente post van iemand die dan weer de h gebruikt gevolgd door een getal om iets aan te duiden. Dit heb ik nog niet aangehaald omdat ik net niet op de man wil spelen en ik had eigenlijk gehoopt dat dit spontaan ter sprake zou komen. Maar wat wil die h nu zeggen? Uren? Honderd?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Harald »

.....
80h => Aantal draaiuren van de motor, in dit geval dus 80 uren

:wink:

Jopet
Posts: 826
Joined: 22 May 2014 09:27

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Jopet »

Kilo is een prefix of voorvoegsel.
Het voorvoegsel kilo vermenigvuldigt een eenheid met 1000.
k is het wiskundige symbool voor 1000
1 kilometer is dus gelijk aan 1000 meter, 1 kilogram is gelijk aan 1000 gram en 1 kilowatt is gelijk aan 1000 watt.

Hoewel je zou verwachten dat wanneer het een voorvoegsel is we spreken over k20 en niet 20k is 20k toch logischer.
We gebruiken immers de k om de laatste 3 nullen te vervangen, dus 20000 schrijven we als 20k
Uiteindelijk doen we dit waarschijnlijk gewoon uit luiheid, we hebben geen zin om 20.000 km. voluit te typen en schrijven dus maar 20k, dat is maar 3 keer tikken ipv 10 keer h?. Aangezien we ook in een advertentie bezig zijn over een moto veronderstellen we dat iedereen wel weet dat het over kilometers gaat. In de gesproken taal is 20k ook rapper gezegd dan twintig duizend kilometer.

Op het Angry-birds forum gebruiken we trouwens ook allemaal die afkorting wanneer we over onze punten spreken, dat klinkt dan als: ik heb +20k gescoord met deze strategie ipv ik heb meer dan 20.000 punten gescoord met deze strategie.

Wanneer de Amerikanen over loon of geld bezig zijn gebruiken ze ook regelmatig de k, ik verdien 30k, ik heb een klant die 75k wil beleggen....

Conclusie: de k vervangt de 3 nullen + de eenheid/woord die normaal gezien na het getal staat.

Groetjes,
Jo
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet
Posts: 826
Joined: 22 May 2014 09:27

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Jopet »

Hagar wrote: Mijn hard-disc heeft een geheugen van 500G, niet G500 :P
In feite is dat ook niet 500000000000, maar iets meer, rarara hoeveel zou dat nu echt zijn?
Op een schijf van 500 GB kun je in feite maar +/- 463.000.000.000 bytes opslaan, daar indertijd kilobytes gemakshalve meestal gerekend werden als 1000 bytes is er een verschil met wat de pc er mee doet, want voor je pc is een kilobyte 1024 byte.

500 * 1000 tot de 3de = 500.000.000.000
zou moeten zijn
500 * 1024 tot de 3de = 536.870.912.000

Daar de fabrikanten van in het begin toen we nog over kb's en mb's spraken gemakshalve alles X 1000 vermenigvuldigde omdat een rond getal nu ??nmaal gemakkelijker op de doos te zetten is zitten we nu met door de enorme evolutie met heel grote verschillen, 1 kb is gemakkelijker op de doos te zetten dan 1,024 kb, of 1 mb ipv 1,048576 mb.
Die verschillen waren dus in het begin wel te verwaarlozen maar groeien exponenti?el, waar er op de 500 GB schijf van Hagar een verschil zat van 7,4 % zal er op een schijf van 1 TB al 10 % verschil op zitten.

1000 * 1000 tot de 3de = 1.000.000.000.000
zou moeten zijn
1000 * 1024 tot de 3de = 1.099.511.627.776

Dus van een schijf van 1TB zal je pc in principe ongeveer zeggen dat hij 931 GB groot is want 931 * 1024 tot de 3de is +/- 1000 GB of 1 TB.

Groetjes,
Jopet


P.S. Dat is ook de reden dat je bijvoorbeeld 950 GB aan foto's die op je pc staan niet op externe harde schijf van 1 TB zal krijgen want die 1TB schijf is in werkelijkheid maar 931 GB groot.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11796
Joined: 17 Oct 2009 13:04

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Muug »

Jopet, dat kan verklaren waarom mijn pa een bestand van 7GB (en oneffen) niet op zijn gloednieuwe USB-stick van 8GB krijgt :mrgreen:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by TRooPER »

DUUST keer neig bedankt om het haarfijntjes uit te leggen

:w00t:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Jopet
Posts: 826
Joined: 22 May 2014 09:27

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Jopet »

Muug wrote:Jopet, dat kan verklaren waarom mijn pa een bestand van 7GB (en oneffen) niet op zijn gloednieuwe USB-stick van 8GB krijgt :mrgreen:
Inderdaad,in werkelijkheid zal je op deze stick van 8 GB maar +/- 7,5 GB aan data kunnen zetten.

Zoals ik reeds schreef, toen ze in het begin met die flash drives op de markt kwamen waren die maar enkele mb groot en zat er nauwelijks verschil op, nu die flash drives groter en groter geworden zijn groeien die verschillen exponenti?el, opdracht is steeds te kijken via "deze pc" wat de werkelijke grootte is dat je pc heeft aan je flash drive ;-).

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3218
Joined: 03 Sep 2012 11:01

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Koeno »

Mjah, zo lichten sommigen u op he...

Ik kocht een VFR 800, omdat hij 800CC heeft,
maar in feite had ik maar 782CC...
Dus in feite 2.25% te veel betaald...

Ik kocht een Varadero XL1000V, maar in feite maar een 996CC
Dus.... 0.4% te veel betaald...

Dus ik ben al voor meer dan 1h euro opgelicht he...
Niet voor 1 uur, maar wel voor 1 hecto euro / 100 euro.

Jopet
Posts: 826
Joined: 22 May 2014 09:27

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Jopet »

Niet volledig akkoord Koene, dat fabrikanten van dataopslag je in feite oplichten is dus juist want je krijgt in werkelijkheid minder dan waarvoor je betaald, ook staat dit nergens op hun verpakking vermeld of op bijvoorbeeld de website van Western Digital bij hun specificaties, dit in tegenstelling van motor- of autofabrikanten, die spreken gemakshalve over een 800cc maar in de technische uitleg zal steeds de correcte cilinder inhoud vermeld staan, waardoor je op voorhand weet dat je 800cc in feite maar een 782cc is.

Dus Koene Honda heeft je niet opgelicht h? ;-)

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Koeno
Posts: 3218
Joined: 03 Sep 2012 11:01

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Koeno »

Dan maar geen mopjes meer. :mottig:

User avatar
F M
Posts: 5063
Joined: 26 Oct 2009 21:45

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by F M »

lol, heb ik een 1190 gekocht, blijkt hij 1195 cc te hebben.

Kan ik misschien in mijn verkooppraatje zetten: "Koop mijn 1190 Adventure , en u krijgt er 5 cc gratis bij !"
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by Tom Thumper »

Koeno wrote:Dan maar geen mopjes meer. :mottig:
't Is u geraden! :kouvanu:
Me gusta la moto, me gustas tu.

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by TimS »

Van wat ik er nog van weet, verlies je ook altijd plaats door het file systeem. Dat is zeg maar een databank die op je USB stick, harde schijf etc moet opgeslagen worden om aan te duiden waar de verschillende files nu echt fysiek opgeslagen zijn op je stick of schijf.

En die neemt uiteraard ook plaats in, maar geen idee wat dat proportioneel betekent.

Terug on topic: k, h etc wordt inderdaad in veel andere landen als vrij gangbaar beschouwd. Ik denk dat dat niet als abnormaal moet bekeken worden; afkortingen zijn er net omdat mensen te lui waren (en terecht!).

Zolang we mekaar maar begrijpen zeker...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by diskeletlietje »

maar wat met K3 en 10K luchtballonnen :dontknow:

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

zeveren over K, k, 1000, si en kilo's

Post by TimS »

diskeletlietje wrote:maar wat met K3 en 10K luchtballonnen :dontknow:
10 kluchtballonnen...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Post Reply