Page 1 of 1

Olieverbruik

Posted: 11 May 2016 23:24
by Wipr
Een gevoelig onderwerp misschien.......

Is het olieverbruik van een motor gebonden aan het merk, de opbouw of bijv de gepuurde pk's uit een bepaalde cilinderinhoud?

We lachen er wel mee maar waarom verbruiken zoveel BMW meer olie dan andere types? Een Yam thunderace blok zou ook oliezuiper geweest zijn enz enz.

Zijn er criteria die bepalen of een motorblok al dan niet olie zal verbruiken?

Re: Olieverbruik

Posted: 12 May 2016 00:30
by bompa
Toen ik mijne bmw kocht zegden ze tegen mij ,je bmw altijd op de middenbok plaatsen als je stopt en hem stil zet anders kan de olie niet terug lopen en bij volgende start verbrand die dan?
IK weet het niet maar ik plaats maar wat die bmw dealer tegen mij toen zij.

Re: Olieverbruik

Posted: 12 May 2016 09:36
by TRooPER
Denk dat het heel veel afhangt van
-regulier onderhoud,
-type olie
-manier van vertrekken bij koude motor (eerst op temp laten komen vooraleer de kraan volledig open te draaien)

maar natuurlijk zijn bepaalde type motoren blijkbaar gevoeliger dan andere, maarja, een beetje verlies heb je altijd :mrgreen:

Re: Olieverbruik

Posted: 12 May 2016 10:17
by den Bullet
Qua BMW: ik heb er enkele gehad (R60/5, R65, R80/7, K 100 en 1150GS) en alleen de K verbruikte nogal wat olie; bij de andere moest ik mezelf dwingen om het peil es na te kijken.

Topverbruiker was mijn T 140 E; minstens een halve liter per week wwon/werk-verkeer (ofte zo 'n 150 km) :shock: :shock: :shock:

Re: Olieverbruik

Posted: 12 May 2016 10:53
by pingu
Mijn Tiger 1050 verbruikte ook wel wat. Op Tiger 1050 forum las ik daarover ooit dat het ook te maken had met het feit dat de 1050 een "lange slag" motor is. En dat als je daarmee lang in hogere toerentallen rijdt (autostrade vb), dat de zuigersnelheden dan zo oplopen dat de olieschraapveren er niet langer in slagen om alle olie "mee te nemen". En je dus wat olie verbrandt. Of het waar is weet ik wel niet... Mijn 800 nu verbruikt ook een beetje. Die vul ik 1 (soms 2) keer bij tussen oliewissels. Volgens de dealer niks om mij zorgen over te maken zolang het verbruik niet boven de 100ml/1000Km uitkomt.

't zijn natuurlijk alletwee Britten. En een goeie Brit verbruikt wat olie natuurlijk :mrgreen: De FZ6 Fazer destijds verbruikte geen druppel.

Re: Olieverbruik

Posted: 12 May 2016 10:55
by Muug
mijne BMW R80GS verbruikte niks

Re: Olieverbruik

Posted: 12 May 2016 14:08
by vet on wheels
bij de nieuwe boxers LC hebben ze dat olieverbuik afgeschaft !! Echt waar! dealer was zeker van zijn stuk toen ie dat zei :P

Re: Olieverbruik

Posted: 12 May 2016 14:12
by Tom Thumper
pingu wrote:Volgens de dealer niks om mij zorgen over te maken zolang het verbruik niet boven de 100ml/1000Km uitkomt.
De voormalige Yamaha dealer in Diest sprak zelfs over een halve liter per 1000 km voordat het de moeite loont om te gaan kijken wat er aan de hand is.

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 01:34
by Raketman
Nen dealer die spreekt van normaal olieverbruik van 1l/1000 km is ne zeveraar. Die heeft geen zin in een motorrevisie, niks meer of minder. Zelfs onder garantie scheuren ze daar hun broek aan. Allez, ne liter/1000, dan had ik een bus van 5liter moeten meesleuren op mijn laatste reis... :pillepalle:

Bij ne moderne moto met lage kilometerstand is 100cc/1000 km zowat een maximum, anders scheelt er iets.
Mijn 2-klepper BMW's verbruiken ook niks merkbaar, de 1100/1150/1200 luchtgekoelde konden stevig olie verzetten...maar ook weer niet allemaal :? .

Thunderace had veel te slappe schraapveren (gekend probleem), de spelingmarges bij sommige reeksen van de 4-kleps luchtgekoelde boxers van BMW waren soms nogal aan de ruime kant maar op een reeks in 2007 met slechte klepstelen na gaan die blokken eigenlijk eeuwig mee (wat niet gezegd kan worden van de versnellingsbakken en cardans :lipsrsealed2: ).

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 08:08
by Koeno
Raketman wrote:Nen dealer die spreekt van normaal olieverbruik van 1l/1000 km is ne zeveraar.
Bij ne moderne moto met lage kilometerstand is 100cc/1000 km zowat een maximum, anders scheelt er iets.
.
Euhm, maar 100cc is toch gelijk aan 100ml?
pingu wrote:Volgens de dealer niks om mij zorgen over te maken zolang het verbruik niet boven de 100ml/1000Km uitkomt.

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 08:53
by F M
Maar raketman reageert op Tom, niet op Pingu...

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 08:58
by Koeno
F M wrote:Maar raketman reageert op Tom, niet op Pingu...
Maar Tom praat over 500ml niet over 1000lm, daarom dat ik dacht dat er een misverstand was over de 100ml...
ik zie namelijk geen post die gaat over 1l / 1000km (of miszie ik mij nu enorm? )

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 09:50
by F M
o ja, Raketman maakt van een halve liter ( of van 100ml) ineens een hele liter, zie ik nu...

Het zal wel zo iets zijn gelijk de vermenigvuldiging van de broden of zoiets ? :mrgreen:

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 10:00
by Koeno
F M wrote:o ja, Raketman maakt van een halve liter ( of van 100ml) ineens een hele liter, zie ik nu...

Het zal wel zo iets zijn gelijk de vermenigvuldiging van de broden of zoiets ? :mrgreen:
Ik zou liever hebben dat ze van die olie wijn maken...
En van die 1 liter ergens 100 liter en er een geweldig feest van maken ;-)

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 10:14
by Wipr
En heeft de motorconfiguratie invloed op het olie verbruik? Dus een 1-2-3-4-6 cilinderblok dat meer kans zou hebben op het verbruik of maakt dat niet uit?
Buiten de Honda 125cc scooter heb ik nooit moeten bijvullen maar dat ligt meer dan waarschijnlijk dat ik de motor in kwestie nooit lang had en de tijd in mijn bezit werden ze wel goed onderhouden.

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 12:16
by Raketman
Ik dacht da'k ergens gelezen had 1l/1000km...nen halve is trouwens ook al redelijk grofkes te noemen, tenzij uw blok meer dan 200k km's heeft ofzo :geek:

Motorconfiguratie maakt niet veel uit. Slijtage, toleranties en ouderdom (verduurde klepsteeldichtingen bvb) zijn meer bepalende factoren.
Nu, elk motorblok met liggende cylinders moet ge niet teveel en te lang laten overhellen (K75-100/ 2-kleps boxers in mindere mate) om te begrijpen dat er dan olie naar de verbrandingskamers gaat lekken. Lange stallingen = middenbok bij die dingen.

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 12:43
by Muug
mijn okkozje koekblik dat ik december ll. kocht zit aan een liter op 4000km.... blijkt gekend te zijn voor dat blokske :| dus rijden we maar met een literke reserve-olie in de koffer....

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 17:23
by Tom Thumper
Raketman wrote:Ik dacht da'k ergens gelezen had 1l/1000km...nen halve is trouwens ook al redelijk grofkes te noemen, tenzij uw blok meer dan 200k km's heeft ofzo :geek:
Ik had het inderdaad over een halve liter en heb er negens bijgezegd dat dat een "normaal" olieverbruik is. Voor de dealer was dat moment om in te grijpen, minder olieverbruik beschouwde hij niet als normaal maar niet echt nodig om gaan in te grijpen, toch wel een sterke nuancering...

Re: Olieverbruik

Posted: 13 May 2016 18:49
by toeternietoe
Ik heb nog nooit iets gehad dat zichtbaar olie verbruikte (met uitzondering van mijn 2-takt vespa'tje :mrgreen: ).Noch met auto's, noch met brommers of moto's. Ook mijn GS LC verbruikt geen olie.

Re: Olieverbruik

Posted: 15 May 2016 14:11
by KlaasN
Met de 1150Gs ongeveer 10 000km gereden en 1.5l olie bijgevuld.
Dat lijkt me redelijk. In het begin dat ik de motor had (stond acht jaar stil) was dat precies iets meer dan nu.